Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ble ikke noe 318. For dau og lite!  Nå en 520d 2006. Men virker dau den å. Har en 525 selv. Mye forskjell i kraft og akselerasjon der. Men denne 520 har en hvinelyd ved pådrag. Mistenker turboen. Bør den da byttes ASAP eller kan man kjøre lenge med en slik ulyd? Er det kanskje grunnen til at den er litt dau, eller er det så stor forskjell mellom 525 og 520 ? 

Endret av Chrispa
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber altså folk om å sitte her og "fjern feilsøke/konkludere" om din subjektive oppfatning av hvor bra eller dårlig en 520d går i forhold til 525d? Og om det er noe feil med en av de (for ikke å snakke om at din kan være trimmet?).

Dette er helt meningsløst i denne tråden. Man kan kun spekulere, og kan det umulig egentlig hjelpe noen.

2.0d m47tu2d20 = 150hk i nedjustert versjon (kun få verdier i software som er forandret), 163hk i fulleffekt.

2.0d n47: 163hk i nedjustert versjon, 177hk i fulleffekt.

2.5d m57tu = 163hk i nedjustert versjon, 177hk i fulleffekt versjon.

2.5d m57tu2 3l = 197hk.

 

Needless to say, sekseren er det foretrukne valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det egentlig et spørsmål om turboen. Ikke hva folk mener om hva som er best.  Og om noen har kjørt både en 520 og en 525 så ha de kanskje en mening om det er en vesentlig forskjell. For det jeg ønsket og få belyst er om turbo er årsak  til problemer. (med tanke på ulyd og min følelse av lite kraft ved kickdown )

 

Det er selvfølgelig vanskelig om umulig og gi et korrekt svar, ønsker bare tanker rundt dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

@TRF-Racing

Har funnet fremgangsmåten for statisk justering av dieselpumpe, og lurte på om dette var korrekt?
Hva er poenget med steg 1 - 5, når man gjentar det i 10 - 14

  1. Demontere lokk foran dieselpumpe drev
  2. Holde veivaksel bolt og løsne på senter mutter på dieselpumpe skaftet.
  3. Stramme med spesial verktøy 13 5 190
  4. Løsne drev from pumpeskaftet spesialverktøy
  5. Fjerne begge spesialverktøy sammen, deretter å stramme bolten til pumpeskaftet med 30NM
  6. Sett TDC for sylinder 1, deretter snu veivaksel 90* mot klokken
  7. Sett inn og nullstil måleur
  8. Snu veivaksel bolten med klokken til måleuret viser verdien stemplet på pumpen
  9. Fjern låse spaceren på pumpen for å låse pumpeskaftet
  10. Løsne på senter bolten på pumpe skaftet.
  11. Skru inn spesialverktøy og stram
  12. Sett inn spesialverktøy og løsne drev fra pumpeskaft.
  13. Sett en skrutrekke i hullet ved rpm sensoren, og snu til du kommer til tdc på svinghjulet
  14. Stram senter mutter 30NM
  15. Monter spacer på dieselpumpe
  16. Stram senter mutter, hold igjen med veivaksel bolt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns '00 530daen min har begynt å sote litt over normalen. Kjørte injektorrens før dette, antar at dette førte til at den ble kapabel for mer diesel, og dermed soter mer.

 

Byttet veivhusventilasjon, olje og luftfilter og tenkte at det skulle bli mindre røyk. Er egentlig ingen forskjell.

 

Bilen har EGR delete fra TRF, downpipe uten kat. og fil fra Sedox.

 

Syns bilen går litt ujevnt på tomgang når en hører på lyden, men dette er ikke merkbart på turtallsnålen. Har derfor litt tro på LMM.

 

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Diiesel skrev:

Syns '00 530daen min har begynt å sote litt over normalen. Kjørte injektorrens før dette, antar at dette førte til at den ble kapabel for mer diesel, og dermed soter mer.

 

Byttet veivhusventilasjon, olje og luftfilter og tenkte at det skulle bli mindre røyk. Er egentlig ingen forskjell.

 

Bilen har EGR delete fra TRF, downpipe uten kat. og fil fra Sedox.

 

Syns bilen går litt ujevnt på tomgang når en hører på lyden, men dette er ikke merkbart på turtallsnålen. Har derfor litt tro på LMM.

 

Tanker?

Lese ut feilkoder og verdier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 noen som har prøvd overhalingskit til symaskin turboer som den som står i M51 (i landrover)? Har en reserveturbo som har mye slakke og den i bilen blør litt olje ut så mistenker at den burde blitt avløst snart. Like greit med ny Kina turbo eller overhale denne? Har ikke bestemt meg ang trimming av motor enda så må få på noe midlertidig..

 

 http://m.ebay.com/itm/160669306682?_mwBanner=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.6.2017 at 23.43, CrZyWiz skrev:

Lese ut feilkoder og verdier...

Får ikke dette til, kjøpte adapter for å bruke den runde pluggen til OBD nå for å bruke Foxconn apparat. Får ikke en gang til å resette olje/servicelys.

 

Noen tanker utover dette?

Endret av Diiesel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finst det lavere temp rating på M51 thermostater? Har kun funnet 82 graders, men kjører somregel rundt med 90-95 ser jeg. Med knallhard belastning kommer den såvidt over 100 før vifta går over i turboprop hastighet å får den ned igjen til 96-97 så det er ikke alarmerende høyt, men synst den åpner noe seint. 

 

Gjorde litt research. Turner motorsport selger diverse thermostater til 3-serie blant annet.  https://www.turnermotorsport.com/p-1907-thermostat-71-degree-e24-e28-e30-e32-e34-e36-e39-z3/

Så gikk jeg inn på diverse thermostater til 325 på autodoc og kikket i målene. De varierer noe, men det ser ut som at fysisk så passer denne thermostaten inn i M51 motoren. Er det noen andre feller jeg kan gå i? Frister å teste en 71 graders thermostat (kjører 80 nå og ligger på 90-95 motortemp). Et drop 9 grader kan ikke være annet enn bra?

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen på min M57D30 faller en del i lange nedoverbakker. Er dette noe å tenke noe ekstra over? Leste meg opp til at common rail motorene ikke lager nok varme ved lite motstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...