Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Helt vanlig. Bytte (i originalt), eller fjerne, for å fikse problemet.

Jeg har sagt dette om disse "rensene" flere ganger. Men det er alltid "noen som har et kjempe bra produkt". Jeg har aldri sett at det er en permanent løsning på et filter som har levd levetiden sin.

 

Du kan for ordens skyld sikre deg at det ikke er noen andre grunnet til at DPF ikke får regenerert (lav motortemp, EGR feil, etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TRF-Racing skrev:

Helt vanlig. Bytte (i originalt), eller fjerne, for å fikse problemet.

Jeg har sagt dette om disse "rensene" flere ganger. Men det er alltid "noen som har et kjempe bra produkt". Jeg har aldri sett at det er en permanent løsning på et filter som har levd levetiden sin.

 

Du kan for ordens skyld sikre deg at det ikke er noen andre grunnet til at DPF ikke får regenerert (lav motortemp, EGR feil, etc)

Var det jeg egentlig regnet med når jeg brukte den rensen. Bare utsetter problemet. 

Motortemp er som den skal være. Eneste jeg kan tenke meg kan bidra til er at det er noe galt med EGR ventilen, men er ingen feil på den ved diagnose. Burde jeg da ta en titt på denne? 

Etter en lengre hard kjøretur har feilmeldingen forsvunnet. Bilen har blitt en del korte turer i det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å få lest av (f. eks.) hos BMW, hvor lang levetid som gjenstår på DPF? Dette er en 2008-modell 118d uten i-drive, har sjekket servicemenyen i dashbordet, som ikke spesifiserer dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, And-reas skrev:

Går det an å få lest av (f. eks.) hos BMW, hvor lang levetid som gjenstår på DPF? Dette er en 2008-modell 118d uten i-drive, har sjekket servicemenyen i dashbordet, som ikke spesifiserer dette. 

Med Rheingold kan jeg lese hvor mange km som antatt gjenstår før DPF må skiftes. Det er nok et estimat som endrer seg med med kjørestil etc. Min bil har gått 170.000 og får opp at jeg har over 100.000 igjen til bytte er nødvendig. Min 08 520d har heller ingen meny over dette i iDrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så infoen kan altså hentes ut. Min har også passert 170 000 km. De siste 72 000 km i mitt eie, mye gode lufteturer på tvers av Norge, og gjennom Europa. Ingen nykking eller symptomer på at filteret er oppbrukt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hold an litt. Det er viktig å forstå hva denne telleren er. Det er en beregning av total "sot last" på filteret, hvor mye du har generert per kjørte km, og hvor mye mer det er plass til. Så estimerer den gjenstående km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aske*mengde er det som begrenser levetiden på DPF.

Sot blir forbrent til aske under regenerering, asken klarer ikke å passere gjennom celleveggene i DPF.

De fleste andre steder enn i Norge er det vanlig å rense DPF når det har nådd endt levetid og det finnes flere firmaer som driver med slikt. Filteret blir da brent og asken blir blåst ut motsatt vei, gjerne ved hjelp av en kombinasjon av vann og trykkluft. Jeg gjorde dette på min egen DPF i fjor (brukte rensevæske fra Meca - droppet brenning) og resatte "telleren" etter at jeg fant ut og reparerte årsaken til at filteret hadde tettet seg. Stikkord: glødeplugger og modul. Min bil er en pre-LCI 535d. En kompis gjorde det samme med sin 525d og vi har begge hatt problemfrie biler siden. Min bil regenererer i snitt en gang per full tank, ca. hver 70 mil ved blandet kjøring. Sotmengde går opp til rundt 30 gram før regenerering og mottrykket i DPF er innenfor grenseverdiene. Askemengde etter ett år er 5 gram. Rett etter regen har jeg opplevd å måle 0 i mottrykk på tomgang.

Mitt tips: finn ut årsaken til at filteret har tettet seg før du gjør noe som helst. Hvis du kan skru selv så skrur du ut filteret, dynker det i rensevæske over natten, før du blåser det rent med trykkluft og vann. Var helt utrolig å se hvor mye drit som kom ut av filteret mitt i form av grå "askelarver". Vannet rant ikke gjennom før rens. Etter rens rant vannet rett gjennom. Kan legge til at iDrive viste 90.000 km resterende på DPF selv om det var potte tett. Lykke til

g03617097.png

Endret av Robert K
Informasjon om resterende km i iDrive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tenkte å ta en motorservice på min E39 530d Facelift.

Handlekurven er akkurat nå følgende:  ( null erfaring med m57, bare generell erfaring/det jeg har googla meg frem til siste 2 dagene)

- Dieselfilter

- Vedlikeholdsfri nytypen veivhusvent 11127799225 ( formeninger kontra std filter? ) Denne er vell helt uten filter, bare plast. Søkte meg frem til at det var flere her som hadde bytta, men lite om videre erfaringer. Er for lavt vakum nå synest jeg iforhold til andre motorer jeg har kjent på.

- Luftmengdemåler fra Bosch + pakning

- Uorg, men standard luftfilter. ( Står på KN innsats nå, men det er så skittent og fælt at jeg ikke vil ha det der uansett om jeg renser det noe lunde. Er vell ikke bra med olje 10mm fra LMM heller? )

- Alt av vakumslanger rundt turbo o.l

- Turbotrykksregulator. ( er uorg ok ? )

- Oljefilter/olje

- Oljerør turbo

Er det noen som mener det er noen andre ting jeg burde ha med? Swirlflaps er ikke aktuelt da det er bytta til innsug uten dem. Jeg har ikke fått tatt diagnose enda da jeg reiser på jobb i morgen, hadde tenkt til det men må plutselig til Irland :) men bilen går meeeget seigt, og siden LMM er slik jeg leser omtalt som ofte defekt på de her så tar jeg gambler på at den er med på morroa.  Vil ikke vente 1 uke + på lmm etter jeg kommer hjem igjen. Tenkte også å skifte alt av vakumslanger da jeg ser de ikke har vert bytta. Ventilen der ser jeg ikke om så mye om på nettet, men vet om ett par personer her som har bytta den med god effekt. Den var også så pass rimelig, ivertfall som uorginal at det går. ( men er det noe bedre med org? er vell ikke bmw produsert uansett?)

Er jo litt lottomekanikk dette her uten diagnose da, men er ikke på feilsøkestadiet helt enda. Vil bare rette litt opp i "grunnmuren" siden bilen ellers oppfører seg heilt normalt utenom redusert effekt. Samt sove godt med tanke på veivhusvent, oljerør til turbo etc.

ellers om bilen er det montert 330d turbo, ukjent for meg om det er preface/facelift. Downpipe uten katt og EGR delete. Tuning fra ukjent leverandør.

 

 

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ser greit ut.

Ang "vedlikeholdsfri" type veivhusvent filter. Jeg er ikke så sikker på at dette er mye bedre, jeg mistenker at denne slipper gjennom mye olje.

Turbotrykksregulator: Denne er det _mye_ problemer med, og det er vanskelig å stille en korrekt diagnose. Bytt den, og bytt den i en original.

Oljerør til turbo har jeg aldri hatt behov for å bytte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg for både org BMW standard veivhusventilasjon med filter og BMW turbotrykkregulator.

Tok vekk røret, men tror det blir å vaske røret innvendig og skifte kobberskivene siden det er fuktig rundt turbo. La til den pakninga på returrøret også.

edit: bestilt. Jammen meg snek det seg med e39 m5 bakbremser fra koed også :) så nå blir det 530d med e39 m5 bremser både forran & bak.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode bremser er bra :)

Om du har litt pågangsmot bør du vurdere å legge opp til ekstern veivhusventilasjon. Det vil si, ut av toppdekselet, slange ned i "catch tank" (husk riktig diameter), deretter ned og ut i fri luft (nb, ikke ihht lover, regler og typedgodkjenning). Også plugger du hullet på innsugs "røret" mellom MAF og turbo. På denne måten får du "gratis" mer luft til motor. Send et bilde av turbo så skal jeg si hva du har :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...