Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ellers:

Vår dyktige partner - Hetland Motor & Teknikk - går over noen m57er i forskjellige varianter for oss:

 

IMG_0491[1].jpg

 

Edit: Noen som tør å gjette hvilke versjoner som ligger på bordet? Det er 5 stk, og alle er en variant av m57.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fra Alpina D10 E39, en M57N og resten fra E39 530D Facelift? :P

Når du først er her, mulig jeg har gjort et dårlig søk, men hva er forskjellen på E60 LCI 525D og 530D? Dyser, turbo og/eller mapping? Eller er innmaten ulik også?

Går jeg glipp av mye mtp tuning om jeg får for en 525D framfor 530? Om man nå tar utgangspunkt i en med manuell gir.

Endret av daniel740i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

daniel: du har 3 av 4 varianter ;)

Jeg antar at du snakker om forskjellen på m57n2 "25d 197hk" og "30d 213/235hk" ? Forskjellig innsprøytningssystem, og forskjellige topper bla. Turbo er lik.

TRF Steg 4 på 25d gir det samme som TRF Steg 3 på 30d (i grovt). Det finnes heller ikke noe "Steg 4" til 30d 231/235hk til info.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, TRF skrev:

daniel: du har 3 av 4 varianter ;)

Jeg antar at du snakker om forskjellen på m57n2 "25d 197hk" og "30d 213/235hk" ? Forskjellig innsprøytningssystem, og forskjellige topper bla. Turbo er lik.

TRF Steg 4 på 25d gir det samme som TRF Steg 3 på 30d (i grovt). Det finnes heller ikke noe "Steg 4" til 30d 231/235hk til info.

Hmm, da er vel de siste M57N2 og evt en 2.5liter av noe slag? :P

 

Ja jeg burde vel ha skrevet litt mer konkret hvilken jeg mente, men ja det var de jeg snakket om :)

Åja det er såpass.. Steg 4 er vel IC, turbo, dpf delete og hele pakken regner jeg med? Hvilke tall får man med det da?

Er så lite 530D LCI til salgs i Norge (både autolat og manuell), så lurte på om jeg gikk glipp av mye om jeg gikk for 525D. Men de er jo sjelden å finne med manuell og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. M57n2 finnes bare som 3 liter, men i variantene "25d" og "30d". Derfor du må være nøye med hva vi prater om :) M57n finnes nemlig både som 2,5liter og 3,0 liter.

TRF Steg 1 : Programmering uten fysiske endringer. Fokus på moderat effektøkning uten å øke belastning på DPF av betydning.

TRF Steg 2 : Fjernet DPF, tilpasset programmering. Betydelig effekt, men fokus er på langt og brukbart register.

TRF Steg 3 : Normalt TRF turbo og tilpasset programmering (utover steg 2)

TRF Steg 4 : Normalt TRF dyser og tilpasset programmering (utover steg 3).

"+" = større IC. ".5" enda større turbo, man vil miste øke boost threshold en del (nødvendig turtall for å kunne skape ladetrykk). "+" og ".5" (eks "Steg 4.5+") finnes bare til utvalgte modeller.

 

-TRF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med 2.5l var ment til de du ville vi skulle gjette :P At det da var enten e39 525d eller e6x 525d preface :P

Men ja jeg vet at både 525D og 530D LCI er 3 liter :)

Hva blir effekten på Steg 2 da? For en 525D 197hk.

Antar at større intercooler er en fordel om en går for Steg 3 med TRF turbo? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nei det er en annen 3 liter ;)

 

ca 265hk.

TRF Steg 3 finnes til 197hk 25d, men det er litt unormalt i det at man bytter dyser på Steg 3, og ikke turbo. Steg 3 vil da gi 290hk.

 

edit:

Hanzhe: Quickfix er ikke meg eller mitt firma, men en av våre forhandlere. Listene der er gamle, men det meste stemmer fortsatt. Det mangler noen av de nyere motorene, også mangler vel Steg 4 og Steg 4.5 til 25d 177hk.

 

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Er det sånn å forstå at magnetventilen på M57D30 er en svakhet, eller ofte kan tulle?
Lurer nemmelig på om min har begynt å tulle..

Har det siste halvåret merket mer røyk ved pådrag en tidligere når det knapt var synlig. Kan skimte svart røyk i speilet.
Tenkte kanskje det var pga luftfilter elns. men har byttet både luftfilter, olje + filter, veivhusfilter og dieselfilter for noen mnd siden, men dette forandret ingenting.

Men jeg har nå ved to anledninger, under samme omstendigheter og på samme plass mistet motorkraft under pådrag opp en bratt stigning med høyt turtall i 4 gir. Turtallet stiger jevnt oppover til den kommer mellom 3500 og 4000 rpm, da stopper det litt, og jeg venter at den skal gire til 5. gir. Men etter et par sek dauer den og krafta forsvinner. Selv om jeg slipper opp gassen, venter et par sek og prøver igjen så er der null kraft. Den girer ned som normalt om jeg gir på igjen, men det skjer liksom ingenting.

Kjører jeg da rolig et par minutter er alt tilbake til normalt og den drar slik den skal.
Sjekket feilkoder etter dette skjedde første gang, og der var en feilkode på boost controller (husker ikke eksakt hva den sa).
Den var ikke tilstede der og da vel og merke.
I tillegg til feilkoder på EGR kontroll osv, men det er da helt normalt. :P

I og med at dette nå har skjedd to ganger, på samme sted, så lurer jeg på å ta meg en tur med pc å sjekke litt livedata å se hva som skjer..Det vil vel sansyneligvis avdekke litt av problemet.

Men jeg synes å huske at du @TRF nevnte en gang i ett innlegg at disse magnetventilene ofte kunne være dårlige eller ofte feilet eller noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det jo for så vidt være, men jeg tror ikke du får til så kraftige fuel problemer uten feilkode på railtrykk. Men kjør på med livedata. Jeg er litt usikker på hva som er feil sånn på direkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe feil på fuel trykk da, var kun boost controller, og egr.. Trykket burde ikke svikte hvertfall, jeg bytta jo ventilen for et par år siden, å pumpa er ikke så gammel. Men du tenker kanskje på om den kutter i leveringa med vilje pga andre feil? 

Skal få sjekket livedata. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en 330d 2000modell som det er installert TRF 2+ på. Begynte å  ryke mye så sjekka turboen og der masse slark i den. Må ha ny turbo  så hva skal jeg kjøpe? TRF snakket om at det blir varmt i original eksos på denne turboen. (standard 184 hk med trf 2+ 250hk+ )noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...