Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, TRF skrev:

Treghet i det staget er "vanlig" , og det var en gang i tiden kampanje på det. Det har dog ingenting med startproblemer å gjøre.

Klar over at det ikke har noe med startproblemene å gjøre. Saken var den at jeg akkurat hadde kjøpt bilen, så ville få bekrefta hva som gjorde at motorlampa lyste. Startproblemene dukket først opp uka etter diagnosen, så spørs vel om jeg ikke bare får bytte glødepluggene og satse på at det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden men er meget imponert over den enormt store og gode infoen fra Terje Raymond 😃👍

Hvilken motor har X3, 2,0l diesel fra 2008?

Noe jeg lurer på:

En kompis har en nyere enn min, med 186hk og han sier han synes den drar veldig bra og at det ikke er nevneverdig forskjell til min på 177hk

MEN...jeg synes ikke min har drag i det hele tatt. Faktisk så føler jeg at den umulig kan jobbe med 177hk. Jeg er vant med freske amerikanere så jeg kunne kanskje blitt lurt pga det men en annen kompis med Mercedes på litt mindre hk prøvde min og mente at den umulig kunne være så «sterk»

Så, er det kanskje noe rart her? 😃

Bilen går pent og rent, ingen hosting, nøkking el. Eneste «problemet» er at den etter å ha stått natta over, eller i større kulde ikke tenner på første runde men må kjøres to, tre ganger/kimes. Alt av turer i løpet av dagen etter det forløper helt uten problemer

(Jeg har tenkt glødeplugger jeg da...hva annet kan det være? 😊)

Annen mul nyttig info: bilen har gått 180 men har byttemotor fra BMW (m 5 års garanti) som bare har gått 16000. Noen deler er dog flyttet over fra den gamle motore. Motor ble skiftet på BMW verksted. For øvrig en bil med fullt servicehefte

Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2008 skal ha n47d20 med 177hk. Dersom du mangler effekt må feilminnet lese, og liveverdier observeres av noen som vet hva de ser etter :) Baktrykk på DPF vil jo for eksempel være vesentlig å se på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, TRF skrev:

2008 skal ha n47d20 med 177hk. Dersom du mangler effekt må feilminnet lese, og liveverdier observeres av noen som vet hva de ser etter :) Baktrykk på DPF vil jo for eksempel være vesentlig å se på her.

Thanx 😃👍 Da får jeg satse på at mekanikeren min vet hva vi snakker om her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2017 at 22.45, Alpejohn skrev:

Hei,

Er det sånn å forstå at magnetventilen på M57D30 er en svakhet, eller ofte kan tulle?
Lurer nemmelig på om min har begynt å tulle..

Har det siste halvåret merket mer røyk ved pådrag en tidligere når det knapt var synlig. Kan skimte svart røyk i speilet.
Tenkte kanskje det var pga luftfilter elns. men har byttet både luftfilter, olje + filter, veivhusfilter og dieselfilter for noen mnd siden, men dette forandret ingenting.

Men jeg har nå ved to anledninger, under samme omstendigheter og på samme plass mistet motorkraft under pådrag opp en bratt stigning med høyt turtall i 4 gir. Turtallet stiger jevnt oppover til den kommer mellom 3500 og 4000 rpm, da stopper det litt, og jeg venter at den skal gire til 5. gir. Men etter et par sek dauer den og krafta forsvinner. Selv om jeg slipper opp gassen, venter et par sek og prøver igjen så er der null kraft. Den girer ned som normalt om jeg gir på igjen, men det skjer liksom ingenting.

Kjører jeg da rolig et par minutter er alt tilbake til normalt og den drar slik den skal.
Sjekket feilkoder etter dette skjedde første gang, og der var en feilkode på boost controller (husker ikke eksakt hva den sa).
Den var ikke tilstede der og da vel og merke.
I tillegg til feilkoder på EGR kontroll osv, men det er da helt normalt. :P

I og med at dette nå har skjedd to ganger, på samme sted, så lurer jeg på å ta meg en tur med pc å sjekke litt livedata å se hva som skjer..Det vil vel sansyneligvis avdekke litt av problemet.

Men jeg synes å huske at du @TRF nevnte en gang i ett innlegg at disse magnetventilene ofte kunne være dårlige eller ofte feilet eller noe? :)


Siterer meg selv bare for å ta med starten på problemet. :)

Har fått sjekket livedata, og det som ser ut til å skje er at Fahrerwunschmoment begynner å synke først, tett etterfulgt av Sollmoment, rett etter synker både railtrykk og turbotrykk ganske likt.

Jeg sier "ja" (0:09) når problemet dukker opp, jeg fortsetter å folde full gass en liten stund.
https://drive.google.com/file/d/16ktRKX2-vS51aFqvVvOQm0-A2AJQnuu2og/view?usp=sharing


Etter jeg hadde testet, kom feilkoden på boost pressure controller tilbake. Jeg ser da at feilkoden sier at turbotrykket har vært for HØYT. Så tydeligvis ikke så nøye etter på den da jeg fikk den sist. :oops:

IMG_20180114_202333.thumb.jpg.1ce1080d013ec9de6df717ca3d9fc2d6.jpg

 

Nå har det seg sånn at jeg falt for fristelsen å få den chippa av et av disse rundtreisende tunerene da en kompis skulle få dem på besøk, så da heiv jeg meg på ganske impulsivt.

Jeg kontaktet dem i dag for å høre hva øvre grense var satt til, når den ville gi feilkode på for høyt trykk.
Men jeg fikk et unvikende svar, virket ikke som de ville fortelle det (forståelig kanskje?).
Mente N57 ventilen var gåen, eller noe relatert til styring av trykket.

Som dere ser har trykket vært oppe på 1.43, hvor går grensen på orginalt map, og når den er chippet? (Det er jo seff alt etter hvem som gjør det vil jeg tro?) Men er 1.43 såpass høyt at det uansett vil skape problemer?

Kan jo se ut som at det er dette som er problemet hvertfall.. Dvs det er jo ikke et stort problem da det kun skjer i en situasjon man normalt sett aldri er i.. :P Men irriterende likavel. Og hadde vært interessant å funnet ut av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,45 er såpass høyt at det vil være problematisk på din bil... det er helt elementær kunnskap for de som mapper. Det er så elementært at jeg ikke er helt sikker på om jeg vil skrive det her en gang, effektiv måte å sile ut de aktørene som ikke er seriøse.

Videre er det håpløst å se på mer enn en verdi av gangen i DDE4, pga oppdateringsfrekvens. Det som skjer har en enkel forklaring, og ja, den kutter på ladetrykk. Hva er forespurt ladetrykk i samme området? (altså rett før den kutter)

 

Når det er sagt så er regulering av ladetrykk et kjent problem på disse.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, TRF skrev:

1,45 er såpass høyt at det vil være problematisk på din bil... det er helt elementær kunnskap for de som mapper. Det er så elementært at jeg ikke er helt sikker på om jeg vil skrive det her en gang, effektiv måte å sile ut de aktørene som ikke er seriøse.

Videre er det håpløst å se på mer enn en verdi av gangen i DDE4, pga oppdateringsfrekvens. Det som skjer har en enkel forklaring, og ja, den kutter på ladetrykk. Hva er forespurt ladetrykk i samme området? (altså rett før den kutter)

 

Når det er sagt så er regulering av ladetrykk et kjent problem på disse.

Nei, en kan vel ikke forvente allverden av "universal" tunere :?

Jeg tenkte å få sjekket forespurt trykk, men det ligger vel på ei anna side i programmet om jeg ikke tar helt feil. Men skal få sjekket dette snarest. 

 

Hva er det som gjør det til et problem å regulere trykk? Komponentene, måten det er satt opp på osv? 

 

Ang. Oppdateringsfrekvens, du mener det er bedre å se på så få verdier som mulig for å få best mulig Oppdateringsfrekvens eller? Om jeg forstår deg rett.. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Otis skrev:

Den lyden var da veldig lik min vil jeg påstå. Så  nesten ut som min video også, men det var kanskje ikke det.

Nei det er min video, filmet i dag :)

Men mener å huske de andre ikke hadde så hurtig tikking/klakking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bayerfun hmm.. Blir liksom ikke helt klok på den der. Jeg har hele tiden trodd det var normalt i og med at sånn ca alle M57 jeg har hørt, har lagd den lyden. Men så har det kommet folk og sagt at det ikke er normalt.

Syns å huske en som hadde byttet vakumpumpen, og da forsvant lyden.. Men om det er sant vet jeg ikke.

Men syns min virker litt mer intens enn din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Daniel. Jeg synes de høres forholdsvis like ut, men min er kanskje litt skarpere.

Jeg vet ikke hva dette er for noe, men det plager meg ikke spesielt mye ettersom det ikke har forandret seg på så mange kilometer. Bilen runder 400.000 km nå, så det heller andre ting som bekymrer meg mer med den motoren, som f.eks. at jeg kjører på original turbo og DPF ennå ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...