Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, TRF skrev:

Jeg tror du ser på en annen prisliste enn min om du kom frem til at det er dyrere enn DPF skifte. Normalt koster våre produkter, inkludert TRF Steg 2 tuning, ca halvparten av et DPF skifte hos BMW.

Ok, kan hende det er feil prisliste. Ser at DPF koster ca. 6500,- hos Koed. 

Å ta bort innmaten er kanskje ikke den beste løsningen heller, men uansett må det vel kodes bort (eller hva skjer hvis man ikke gjør det?). Steg 2-tuning hadde jo vært noe å tenke på, men jeg har allerede Hartge ECU (271hk/600Nm) og det kan kanskje by på problemer med noe hvis man prøver på et annet map.

Det virker som det er flere som har suksess med å vaske det rent, så kanskje jeg bør prøve på det først - om jeg bare får ordnet meg et sted å stå, funker så dårlig på gårdsplassen hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dele opp litt:

DPF til 6500,- er nok å be om å bytte det igjen om ikke så alt for lang tid. Svært dårlig erfaring med billige filtre. Typisk jobb og deler hos BMW er fort 25-26k+.

Å vaske rent fungerer i og for seg, men det "fungerer" like dårlig etterpå som regel. Det er gjerne en grunn til at det går tett i utgangspunktet.

Dersom du faktisk har Hartge software tuning på din bil (og ikke Box), så spiller ikke det noen rolle. Vi oppdaterer til siste versjon fra BMW, og mapper på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.12.2017 at 15.03, eehgil skrev:

Har en 2007 E61 M47 som jeg begynner å bli mer og mer overbevist om at ikke går som den skal. Toppefekten er ok. Men den har praktisk talt null drag under 1500rpm samt at turboforsinkelsen er veldig stor mellom 1500 og 2000rpm. Når først turboen har fått ladetrykk virker det som om den går som den skal. Jeg hører ingen ulyder.

Har lest ut feilkoder og det var ingen feilkoder som jeg kan forstå forårsaker dette.

Noen tips til hvor jeg skal begynne å lete?

Tenkte jeg skulle svare meg selv på denne. Fikk endelig tid til å skru litt på bilen. I forbindelse med blending av swirlflaps og bytte av glødeplugger var innsuget av. Sjekket da trykkføleren som står på innsuget (MAP-sensor). Den var full av "glye". Renset den etter beste evne med elektrorens. Bilen ble helt annerledes på lavt turtall. Nå kan jeg ta starte uten å gi gass i svært bratte bakker hvor den tidligere måtte slures på turtall for å ikke kveles. Og den har en mye bedre gassrespons og kraft fra tomgang og oppover. Teorien min er at sensoren var nesten tett, slik at den leste riktig trykk, men med en del forsinkelse - derav ingen feilkode?

Synes fremdeles bilen har litt vel mye "turbohøl" f.eks på ca 1750rpm. Mulig det er sensoren som forårsaker dette også? Vanskelig å vite om jeg fikk renset den skikkelig, så mulig den fremdeles er litt "treg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Etter å ha brukt x antall tusen kroner på drittbilen begynner jeg å bli lei. Nå søker jeg profesjonell ekspertise. 

M47d20 e46. Bilen er chippet. Etter mye om og men så fant jeg ut at det var for stor innvendig lekkasje i 2 dyser, samt dårlig sprøytebilde. Dysene ble sendt på test. Dermed ble det byttet dysespisser. Monterte dette i håp om at nå er bilen endelig bra igjen. Men Neida. Nå går den dårligere, den ryker mye grått. Har byttet til en brukt MAF, byttet dieselfilter, sjekket at vp44 får diesel, byttet glødeplugger, byttet til brukt trykksensor (på innsuget). 

Bilen drar veldig dårlig, har rengjort egr ventil. Bilen er chippet. Problemet oppstod i vinter etter lenger tid på høyt turtall. 

Har tatt diagnose, men de feila som kommer forsvinner eller så ligger de under shadow, brukt BMW scanner. 

Mer sjekket for slakk i turboen. 

Står helt fast i feilsøkingen. Er det noen som kan hjelpe meg? 

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CrZyWiz skrev:

Sjekket trykk og vakumslanger?

Har hatt av innsug og byttet samtlige vakuumslanger og vakuumrør som går fra motor til bfk. Har også sjekket trykkrør. Sjekket turbo for slakk. 

Kommer endel hvit/lysegrå røyk uavhengig om bilen er varm eller ikke. Når den er kald ryker det mer. Det forsvinner også kjølevæske og blir noe trykk, men bilen holder normal temp og blir ikke varm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.3.2018 at 11.09, Steni92 skrev:

Har hatt av innsug og byttet samtlige vakuumslanger og vakuumrør som går fra motor til bfk. Har også sjekket trykkrør. Sjekket turbo for slakk. 

Kommer endel hvit/lysegrå røyk uavhengig om bilen er varm eller ikke. Når den er kald ryker det mer. Det forsvinner også kjølevæske og blir noe trykk, men bilen holder normal temp og blir ikke varm. 

Nå etter å ha hatt av innsuget nok en gang. ohmet samtlige trykk controller. De med en kontakt og 2 vakuum slanger ut, begge viser rundt 60  ohm. 

Etter mye om og men så fikk jeg startet, måtte gløde 7-8 ganger før den startet. har latt bilen gå seg varm. når jeg ruser den opp så skjer AKKURAT det samme som før jeg overhaldte dyser. bilen kutter og begynner å gå på 3 syl eller 2.. høres ut som en 1syl diesel snekke. Er det noen hokkuspokkus triks for å sjekke om faktisk dieselpumpa funker og leverer det trykket den skal? 

Den står normalt på tomgang, men ryker endel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plystring/hyling fra (det jeg er overbevist om) er turboen blir gradvis verre. Så kjapt spørsmål: Hvor er det hensiktsmessig å bestille ny turbo fra? Gjelder E60 525d m57tud25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...