Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkes,

Tankpumpa mi tok kveld for en mnds tid tilbake, ei go stund før dette syns jeg bilen hadde en merkelig endring i durelyden på tomgang. Ikke mye, men hørte at duren fikk en annen lyd inn i mellom.

Denne endringen av lyden har blitt mer merkbar nå, så jeg tenkte kanskje det hadde med pumpa i tanken å gjøre.
Men den bytta jeg i går, men den høres like ujevn ut enda. Nå er det verre en det var i starten, nå hører man det godt at motorduren endrer tone og går litt opp og ned. Men virker ikke være nok til at turteller viser noe særlig.

Uansett.. Etter å ha bytta pumpa så har jeg kikka litt nøyere på live data, og ser at railtrykket varierer en del, og det ser ut til å variere i takt med endringer i motorlyden. Ser ut til at det varierer fra 280 til 380-400 bar på tomgang og varm motor. Ved tidligere observasjoner har trykket holdt seg ganske nøyaktig rundt 350 bar +/- 20-30 kanskje.
Av erfaring, den eneste jeg har rundt akkurat dette med varierende trykk, var 530d'en til en kompis, men med han var det enda verre, så ille at motoren hosta å skaut å sleit med å gå. Der hoppa det vel flere 100 bar opp og ned. Bytta rail sensoren å motoren gikk fint som ei klokke.

Spørsmålet er egentlig ganske enkelt, ser jeg starten på en feilende railtrykk sensor her? Symptomene er som sagt lignende men på langt nær så ille som den andre bilen jeg har vært borti.. :-s Tiden vil jo vise om problemet blir verre forsovidt.
Jeg har forøverig ca 4.1 bar matetrykk på tomgang nå. :)

Ps.
Den alternative varen fra en anerkjent leverandør fra koed lager merkelige lyder.. Nesten litt raslelyder i forhold til den fullstendig stillegående orginalpumpa. [-( Hadde jeg ikke hatt så dårlig tid, skulle jeg fått tak i ei pierburg pumpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at med strake rør så mener han eksos. Ergo fjerne katalysator og lyddemper(e). Katalysator har som funksjon å rense avgass, ergo ikke noe problem for motor, blir bare mindre baktrykk. Samme med lyddemper, men konsekvensen er at det bråker mer = mer lyd. Katalysator og lyddemper er der mest av lovlige bestemmelser og komfort, ikke for å få motoren til å fungere bedre. Dermed skal det ikke føre til andre problemer enn de jeg nevner. Om jeg har bommet grovt på noe her så tar jeg gjerne denne muligheten for å lære meg noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N57S, hvilken viskositet motorolje er anbefalt for denne motoren? Brukes ikke til banekjøring etc. men sommerstid går bilen med hengervekt på 2000 kg innimellom. Det er litt ulike anbefalinger ute og går på diverse oljekalkulatorer og utenlandske forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal vel ha LL04 olje og da anbefaler Bmw Norge 0W30 viskositet. Men du finner både 0W30, 5W30 og 0W40 med LL04 godkjenning. 

Dette er det som gjelder i Norge. En kan ikke alltid ta for god fisk at det som er anbefalt i andre land gjelder i Norge. Årsaken til dette er forskjell i kvaliteten på drivstoff. I Norge blir drivstoff vasket rent for svovel, i USA har de svovel i drivstoffet mao så har det lavere kvalitet.  Dermed vil en finne forskjell i anbefalt olje til samme motor. 

Selv bruker jeg denne ved oljeskift og Bavaria bruker også den når jeg har bilen på service.

Antar at det er Shell olje

https://www.billigbilpleie.no/pi/Motorolje-BMW-Longlife-04-SAE-0W30-1-ltr-Original_2638988_146290.aspx

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.4.2018 at 11.36, Hpi skrev:

 Årsaken til dette er forskjell i kvaliteten på drivstoff. I Norge blir drivstoff vasket rent for svovel, i USA har de svovel i drivstoffet mao så har det lavere kvalitet.  Dermed vil en finne forskjell i anbefalt olje til samme motor.

@cityhopper

Norge har av naturlige grunner lavere svovelinnhold i råoljen, mens mye av råoljen i USA har et relativt høyt svovelinnhold. Bruken av ULSD (ultra-low-sulfur diesel) der man fjerner svovelen ned til 10-15 ppm har dog pågått i over 10 år i både Europa og USA. Det som jeg kan garantere er at det ikke blir fjernet mer enn nødvendig, så om grensen er satt til 10 ppm i Norge og USA så har man marginalt under 10 ppm i drivstoffet begge steder.

Høyt svovelinnhold vil ganske fort ta knekken på både katalysator og DPF, så det er generelt uønsket på nyere biler. Jeg vil dog tro at dette ikke er blant hovedårsakene til forskjellige oljeanbefalinger globalt.

Større forskjeller i viskøsitet har som regel sammenheng med omgivelsestemperatur og bruk. SAE 30/40 er det vanligste flere steder i verden, dette er viskøsiteten ved driftsvarm motor (90-100 °C). Multigrade (som i praksis er det eneste som brukes på personbiler), har først et tall som etterfølges av en W (0W, 5W eller 10W) betyr at oljen oppfører seg annerledes ved kaldstart. For å oppnå dette så brukes det additiver. Disse slites etter en stund og man ender opp med at verdiene som er oppgitt på beholderen "kryper" nærmere hverandre i praksis. Større avstand mellom tallene, f.eks: 0W-40 vs. 0W-30 betyr at det er flere additiver i den førstnevnte og at det er mer sannsynlig at oljen du starter med endrer karakter i større grad i løpet av bruksperioden enn 0W-30, som har kortere avstand mellom tallene.

SAE 40 er kanskje bedre for varmere klima eller hard bruk, men kjører du mye på halv-kald motor så kan det være bedre å gå for SAE 30. Altså multigrade oljer, xW-30 eller xW-40.

Personlig så pleier jeg å helle 0W-40 på det meste (året rundt) og bytte etter fornuftige intervaller. 10-15k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...