Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor i landet holder du til TRF? Har en BMW 120d 05 mod u/dpf. 

Hatt litt problemer med ujevnt turtall på tomgang og litt  smårykking når motoren er blitt varm. Etter å ha byttet LMM,Div andre sensorer, luftfilter osv samt tatt diagnose uten at jeg fant noe tok jeg bilen til verksted. 

De sa trykket på railen var høyt og etter en prøvetur var mekanikern sikker på at bilen var trimmet da han mente den gikk mye bedre enn orginalen. 

Siden de ikke fant noe annet på diagnose sjekken, mente han at denne ujevne gangen og nykkingen kunne være pga denne trimmingen. 

Er det grei skuring å få dette tilbakestilt og  få lagt inn nye og bedre dataer?

Vil bli kvitt denne ujevne gangen/nykkingen, men samtidig beholde effekten. 

Selv synes jeg ikke bilen går noe særlig godt og forbruket er høyt. 

Om du kan hjelpe hadde jeg blitt takknemlig og kommer gjerne en tur på besøk når skattepengene er på konto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å sitte her og si hva som er årsaken til problemene, men det kan skyldes tvilsom tuning som du foreslår.

Det er bare å ta kontakt med en av våre forhandlere (hvor holder du til?), så kan de få satt bilen din til original og montere det produktet du måtte ønske (TRF Steg 1 - 4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He du vert borti at turbo begynner og leke olje etter kort tid? intern lekkasje så tetningene til lageret som lekker. 

Bmw X3 2.0D m47tud20

bytta på merkeverksted hver gang, 4 turbo på under ett år. oem turbo, veivhusvent filter, olje tilførsel og retur slange skiftet hver gang.. 

den første orginal turboen holdt ca 220 000 km, resten av turboene har holdt ca 5000 til vi merket oljelekkasje som eneste feil. ingen problem med kaldstart, drag i bil osv. komplett original bil uten remap, swirlflaps blendet for noen år siden. 

nå mener verkstedet det kan være koksing i motor som forårsaker fordårlig trykk på olja som går til turbo. syns dette er rart mtp fulgt alle intervall og brukt skikkelig olje all tid, og bilen ikkje er utsatt for småkjøring.. har du eventuelt noen ide om ka det kan være? blir prøvd motorflush nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men  da er det som regel noe feil.

  • Definer eksakt hvor din turbo kommer fra.
  • X3 m47tu2 soter igjen innsug noe helt vilt, så det er bare å plukke av innsug for å se hvordan det ser ut
  • Kontroller for trykklekkasjer
  • Kontroller at retur faktisk er fri
  • Hva er egentlig galt med turboene når de byttes? Sikker på det ikke bare er olje fra åndinga dere ser?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg for eksempel gir skikkelig på, og drar den nesten helt ut i 3. gir, så kommer det en røyksky som for meg ser ut til å være gråblå. Det kan da ikke være bra? Skal ikke røyken være helt svart? Skal nevnes at jeg bare ser i bakspeilet kjapt så mulig det er andre forhold som gjør at det for meg ser gråblå ut.

Bilen røyker ikke ellers, er kun når jeg gjør det overnevnte at det kommer noe synlig røyk.

Bilen er trimmet og har downpipe.

M57N2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

360bar på tomgang er nok riktig.

Vi har en som selger våre produkter i Sijan. Send han en mail på: fjeld.tommy@gmail.com

Skulle han ikke ha mulighet om dagen er neste Quickfix på Skreia. tuning@quickfix.no

Daniel: Før den blir svart kan den se grå ut. Vanskelig å si uten å ha sett på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Daniel: Før den blir svart kan den se grå ut. Vanskelig å si uten å ha sett på det.

Godt mulig, vet bare at på Youtube videoer og lignende så er det alltid sort røyk som kommer ut.

Er litt vanskelig for meg å få sett nøyere og, fordi jeg må jo ha et øye på veien, og jeg "forlater" jo området der røykskyen er relativt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har E39 med M57 som sliter litt med å starte når det er 15-20L diesel igjen. Går rundt på starteren, men kan ta opp mot 5-6 sek for å få start, måtte ta to forsøk den ene gangen, i dag kom den akkurat i det jeg slutta å kinne. Venter 1-2 sec fra tenningen er på til jeg drar på starter. Ingen hosting når den går på starter, når den først er i gang så går den helt fint. 

Pumpe under sete og i tank er byttet for under 10k km (VDO og Bosch) Dieselfilter bytter for to-ish år siden tror jeg, < 20k km. Fyrte rett opp etter vinterlagring, da med full tank. Kan høres ut som at pumpen under setet gurgler litt luft når den sliter å starte. Kan det være "jet pump" som utjevner hvor dieselen ligger i tanken som tuller her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa i tanken går, hører det med øret på setet. Startet nå vanlig etter at jeg var ferdig med å høre, men nå har jeg 35L i tanken. Skal sjekke rør under bilen, mener det var en del påbegynnende da jeg byttet pumpa under setet for litt over ett år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M57tud25 er i realiteten en m57tud30 med kortere slaglengde, mindre dyser, mindre turbo, og andre kammer. Så holdbarhetsmessig lik. Jeg har bitt meg merke i at de fleste m57tud25 bruker litt olje, i motsetning til m57 første generasjon som "ikke bruker noe olje."

Så som fu er ikke på. Fin motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...