Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Så hva er greia med TRF Steg 4 dyser liksom?

Brukte m57 dyser inn fra kunde som skal ha de ombygd:

20180701_183535.thumb.jpg.2d2d3f76d68a58e83426994729f4c911.jpg

Disse kontrolleres, demonteres og bygges om til "TRF Steg 4" spesifikasjoner. Under kontroll etter ombygging havnet disse ift balansering på +/- 1,3% avvik på full belastning. Til sammenligning er kravet til originale dyser +/- 6,8%.

Så tilbake til kunde:

20180703_202311.thumb.jpg.f9562e5bddf8072d876f2ff842dea3f3.jpg

20180703_203350.jpg

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, å bygge om dysene er i seg selv en relativt grei sak. Men like viktig er at dette kalibreres riktig i motorstyring. For å kunne gjøre dette må du ha en såkalt "injector characterization" eller "injector mapping". Dette er ikke noe man gjør per individ, men for vår del per produkt type. Mao, pr injektor type, samme som hos produsenten. Vi legger oss typisk på ca 500 datapunkter for å ha en god nok oppløsning (tilsvarende eller bedre enn det som ligger i motorstyring fra før). Dette er spesielt viktig på common rail injektorer, da de på ingen måte oppfører seg lineært, ei heller i henhold til andre brukbare modeller. Oversatt til noe brukbart betyr det ca ett døgn med kontinuerlig kjøring i vår Bosch testbenk:

20180703_012244.thumb.jpg.c6463c89db143063ca40507b38c76bdd.jpg

 

*"Hva var det du sa leverandør xx også kunne sa du??"* ;) 

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.5.2018 at 16.50, TRF skrev:

Ja, men  da er det som regel noe feil.

  • Definer eksakt hvor din turbo kommer fra.
  • X3 m47tu2 soter igjen innsug noe helt vilt, så det er bare å plukke av innsug for å se hvordan det ser ut
  • Kontroller for trykklekkasjer
  • Kontroller at retur faktisk er fri
  • Hva er egentlig galt med turboene når de byttes? Sikker på det ikke bare er olje fra åndinga dere ser?

Turbo blei bestilt via brages i ålesund som er merkeforhandler, de kalte det original turbo, kosta ca 20 000 kun turbo. må nesten regne med det er bra 😛

innsug skal bli kontrollert, men sist det var av for ca 1 år sida va der ikkje masse, å det blei reingjort då.

ikkje merka nåke trykklekkasje, og returslange er skiftet hver gang, altså 4 ganger. 

det mekaniker på brages sa var att de tok ut intercooler og gjor reint, tok bilen på en god prøvetur, og tok ut igjen intercooler og inspiserte rør og fant her masse olje. det som ej merka va olje som hang under turbo, og slik har det vært på de 3 turboene sist. turbo nr 1 er uvisst, da var det olje i eksos å masse røyk. har altså ikkje merket noe på draget i bilen, like dødt hele tiden :D

men det er en betydelig mengde olje. 

 

de sier altså at det er kun tetningsringen som lekker inn mot innsugsside?

he ikkje skrudd på bilen sjølv pga garanti, men må til med det no når brages vil skyve fra seg alt ansvar. 

tenkte da å plukke ut motor for å ta ned bunnpanne og få gått over oljepumpe og sil, og sjå etter koksing, so DPF å cat delete so ej e sikker på der ikkje e restriksjon i eksos..

kan du ha nåke innspill på ka som kan vær lurt å sjekke? blir prøvd med en turbo til no, funka ikkje det so blir det sugediesel. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  Er ny på forumet og har kjøpt min første BMW X3, en 15 model med XDRIVE20D M-sport 2.0-190HK Twinturbo. Vet dere om det har vært mye problemer med de motorene og samt turboene? fikk høre det fra en kollega at BMW X3 har hatt mye utfordringer med motorne. Kjenner ikke så godt til de bilene så derfor jeg spør her inne.

Endret av Dahl78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kit til dette også :) Må programmeres bort, og vi tilbyr det derfor normalt kun i kombinasjon med TRF Steg 2.

Videre er jo EGR et betydelig problem på n57 (langt verre enn på m57 generasjonene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, TRF skrev:

Vi har kit til dette også :) Må programmeres bort, og vi tilbyr det derfor normalt kun i kombinasjon med TRF Steg 2.

Videre er jo EGR et betydelig problem på n57 (langt verre enn på m57 generasjonene).

Hva blir totalprisen på noe sånnt da og hva blir effekten etter chipping? Fant ikke N57 motoren på nettsidene deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, laget en egen tråd på dette før jeg så det var en egen tråd for dieselmotorer her på forumet. 

Har en merkelig dure/ulelyd i min 2011 X3. (N47T)

Se video, lyden er i alle gir og kan fremtvinges ved rusing av motor i N/P i samme turtallsområde (Føles kanskje som om at lyden kommer ved et høyere turtall når motorene ikke ha motstand). Vanskelig å høre lyden utenfra, og en YouTuber har foreslått flexrøret etter DPF (dette ser i mine øyner fint ut)

Durelyd 

Har også en slags ekkel versjon av dumpventil (swosj) lyd når jeg slipper gassen - spesielt når jeg rygger kjapt og slipper for å stoppe. Her kan jeg legge til at turbo ble byttet ifjor hos BMW verksted. Orginaldel.

Turbo lyd

Noen som kjenner til disse lydene?

Endret av X3bmw
La til beskrivelse av motor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet plutselig mye drag i bilen under kjøring tidligere idag. Fikk opp denne feilkodenScreenshot_20180721-145602.thumb.png.82dadcf4957e4ea65db7589f0b68f59b.png

Stoppet motoren og startet opp igjen, og da gikk bilen som normalt igjen. Men feilkoden blir ikke borte ved sletting. Noen som har vært borti det og kan si litt om hva som må gjøres?

Også DPF spørsmål. Hva er normalt mottrykk? På min ser det sånn utScreenshot_20180721-150858.thumb.png.ace071e9127c2ee682848a91cb2d3062.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Har lest inne på tråden her i det siste og merker at det er mange som sitter på veldig mye kunnskap og erfaring om bmw! Helt fantastisk!

Jeg er en ny og glad eier av en f10 525d 11' m-sport, shadowline osv. Bilen har gått 88000km og fulgt alle servicer. 

Vurderer og "tune" eller "chipe" bilen. 

Yay/nay? 

Noen som kan komme med tips til hvorfor eller hvorfor ikke man skal tukle med bilen? 

Setter utrolig stor pris på svar!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...