Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Hpi skrev:

Viser Torque både forventa og faktisk ladetrykk eller bare faktisk?  Vil uansett anbefale å få kobla opp et skikkelig diagnoseprogram som kan lese live data mens du kjører, Inpa er fint til dette. Da viser den forventa verdier og faktiske verdier så kan du lete etter avvik her. Da er det railtrykk og ladetrykk i første omgang som er interessant.  Når det gjelder matepumpe så trodde jeg at R4 motorene bare hadde en mens R6 motorene har både i tanken og under bilen.  

16 år gamle vacuumslanger er sikkert et lurt sted å begynne, du vil også se i Inpa om faktisk ladetrykk er lavere enn forventa

 

 

 

 

 

Hei, og takk for svar. Angående torque så er jeg ikke helt sikker, og det er nok ikke riktig verktøy for å måle. Skal se om jeg får dratt i gang diagnose pcen. Har ikke lest av så mye live data med inpa før, kun brukt ISTA til feilkoder, men man få vell lære det en gang også. Satt litt i realoem istad og titta litt på pumper. Del nr 6 på bildet er jeg litt usikker på. Ser det står 

For vehicles with
Rape methyl ester version (RME) 

Noe jeg ikke helt vet hva betyr. 16 år gamle vacuumslanger burde nok byttes ut, ja. Får ta en titt på realoem og koed. Nåp har jeg dessverre ikke snøring på hvilke vacuumslanger som burde byttes og hva som gjør hva. Får høre med litt lokaleverksteder rundt omkring. De har nok sikkert mer peiling enn meg.

realoem.thumb.png.9b45917375baa64bde683bd88a4dabec.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke på din motor men jeg bytta selv på en 530D for noen år siden og enkelt fortalt så henger alle vacuumslanger sammen, DVs de kommer fra samme vacuumpumpe/vacuummanifold. Dette betyr at hvis du har vacuumlekkasje på EGR eller et motorfeste så kan dette påvirke turbotrykket. Så det du kan gjøre er å kjøpe et par meter med 2mm eller 1.8mm varmebestandig slange og bytte alle slangene. Følg fra vacuumpumpe og bytt alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg monterer et vanlig EGR-delete kit fra eBay på min 2007 330D med M57TU2, må jeg da remappe den eller bare kode? Er det bare snakk om feilkode i mellomtiden eller er det faktisk problematisk? Og hva med DPF-delete downpipe? Ryker disse motorene mye svart bakfra hvis jeg fjerner DPF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gabz skrev:

Hvis jeg monterer et vanlig EGR-delete kit fra eBay på min 2007 330D med M57TU2, må jeg da remappe den eller bare kode? Er det bare snakk om feilkode i mellomtiden eller er det faktisk problematisk? Og hva med DPF-delete downpipe? Ryker disse motorene mye svart bakfra hvis jeg fjerner DPF?

Min røyker ingenting med downpipe. Kommer kun røyk om jeg drar den helt ut på f.eks 3.gir med full(ish) gass om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Gabz skrev:

Ja, okei. Så jeg slipper å se ut som den verste råneren med røykskyer bak meg hele tiden og nedsotet bakdel på bilen? :P

Jeg har i hvertfall ikke det :-k Har jo downpipe og ESS tuning. Mulig det har litt å si om du har jallatuning eller skikkelig?

Men skal ikke være noe nevneverdig problem, og du vasker jo bilen relativt ofte så den blir nok ikke helt kølsvart bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det. 

Men hvilket EGR-kit blir riktig av disse to?

2143500763_Skjermbilde2018-09-08kl_23_11_00.png.a5f1f323bad836722956d79fa0335b2c.png

1028617603_Skjermbilde2018-09-08kl_23_11_13.png.3735281204ce4b7c34035e478d55c547.png

Virker som den første der er fram til den originale sensorboks-tingen og at den med rød bakgrunn der erstatter hele greia? Ut ifra deletegning ser det ut som den sensorbokstingen har en kabel som går innpå? Men hva skal den nederste der ha den røde pakningen til hvis den eventuelt erstatter hele greia?

215318522_Skjermbilde2018-09-08kl_23_11_30.png.9f99027f0d7ed9c0386845d09747d684.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2018 den 0.00, TRF skrev:
  • Det @E.C. sier om væske er riktig. Ikke "litt riktig", men riktig. Videre så står det naturligvis ikke trykk i rail når motor ikke går.
  • Du har ikke prøvd alt mulig av feilsøking. Da må du lese mer i denne tråden. Deretter må du jobbe systematisk om noen skal kunne hjelpe deg over nett.  
  • Ingen har sagt at det "ikke er dieseltrykket" som er problemet. Jeg har sagt at det ikke er railtrykk du ser på når du åpenbart trodde du så på dette. Dette for å gjøre deg obs på dette, så du kan fortsette med faktisk å sjekke riktige parametere.

Hei igjen,

Nå er jeg tilbake fra ferie og har fått kjørt ny diagnose på bilen.

Her er screenshot av det høyeste rail trykket jeg klarte å måle:image.thumb.png.74314b516a9ba39df3e0ca1dc8887a7b.png

og vedlagt er feilkodene jeg leste av etter først å slette alle koder, også starte bilen å kjøre ca. 50 meter. Men det ser ikke ut som at de sier så mye annet at det er en feil på girkassa..?

Spørsmål: kan det være at railtrykk sensoren gir feil verdi? jeg leste at hvis man kobler den fra så skal bilen gå på "beregna" verdier, men jeg kan ikke si det utgjorde noen forskjell når jeg prøvde det sist..

Noen Flere tips? jeg tenker å kjøre den litt lenger i morgen for å se om det kommer noen flere feilkoder. (det passet litt dårlig i dag siden det er altfor mye trafikk utafor her på søndager).

 

test 5 startamotor på nytt.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
På 2.9.2018 den 13.05, Hpi skrev:

Nå vet jeg ikke på din motor men jeg bytta selv på en 530D for noen år siden og enkelt fortalt så henger alle vacuumslanger sammen, DVs de kommer fra samme vacuumpumpe/vacuummanifold. Dette betyr at hvis du har vacuumlekkasje på EGR eller et motorfeste så kan dette påvirke turbotrykket. Så det du kan gjøre er å kjøpe et par meter med 2mm eller 1.8mm varmebestandig slange og bytte alle slangene. Følg fra vacuumpumpe og bytt alt. 

Under oljeservice og trf EGR erstatter bytte så tenkte jeg å se på vakuumslanger, og ser ut som jeg har funnet hvert fall en som er rimelig moden for utskifting.

IMG_20181013_154357.jpg

15394383680276045335342359697927.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...