Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en E39 525 TDS som er tung å starte når motoren er halv-varm. Når den er varm er det ingen problem, når den er blitt så kald at gløding slår inn er det heller ingen problem. Særlig når temperatur er akkurat over punkt der gløding slår inn, er det problem.

Dyser har akkurat vært sjekket, nr 4 er skiftet. Tempføler i toppen er skiftet.

Finnes det noen elektrisk fødepumpe som kan forklare at den starter helt lett når gløding slår inn?

BMW-verksted har antydet at de tror at registeret kan være slitt og at det kan være grunnen. Overhaling er ganske dyrt og for meg virken denne forklaringen litt ulogisk.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

planlegger og kjøre på ferie i sommer med min 530dat som har rullet 201 000km, Turen er på nærmere 10 000km, planen er og starte i Bodø å snu en plass i Sør-Italia.

Som kjent har denne motoren (m57d30) registerkjede, er det likevel slitedeler som f.eks strammehjul osv her som er fornuftig og skifte etter f.eks 200 000km?

Verken fødepumpa eller matepumpa har vært skiftet, er dette noe og tenke på før man kjører? kan denne velkjente kamsensoren også være en idê og skifte ?

Kan det være lurt og sjekke turboen for slark/slitasje? har aldri merket noe eller chippet bilen så vil tro den er god enda en stund.

kjenner av og til en liten svak risting i motoren hvis motoren står på tomgang og jeg drar den til 1750-2000rpm, tror dette er en dyse som begynner og bli litt sliten. kan det være frornuftig og få dysene testet?

ellers er bilen godt vedlikeholdt og har nylig fått nye hjullager og bremser rundt om, ny automatgirolje og filter. Ellers skiftet olje så ofte som serviceheftet tilsier, skiftet veivhusventilasjon like ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teddy1:

at registeret kan være slitt vil påvirke tenningstidspunkt, derav kan du få litt merkelige startproblemer. Dette trenger ikke å overhales, men å kontrollere timing kan være en god idè.

Trollet_: du er jo inne på det meste selv. Registerkjede har slitedeler det også, men jeg har sett m57 med over 450 000 på telleren uten problem, samme med m51. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg her. Det hender jo at det går en kamsensor, men min erfaringer er at dette er heller sjeldent. føde/mate pumpene er jo kjente problemer, men den ene er også ganske dyr, så her må en neste vurdere hvor "føre var" en ønsker å være.

Turbo og dyser vil jeg heller si at du _må_ kontrollere. Trubo for slark og olje, og dyser for indre lekkasje.

Og en ting til som fort kan ende turen, vannpumpe. Disse later til å leve vesentlig mye lengre enn på andre/eldre bmw motorer, men det har gått noen slike allikevel. Og gjerne ta termostat mens du holder på nedi der.

en liten og enkel grunnleggende verktøysats er jo fint å ha med, men det trenger jeg vel neppe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bestandig med overdreven stor verktøysats på langturer samt alle aktuelle kjemikalier :)

Regner med jeg skifter fremre matepumpe før jeg legger avsted da jeg et par ganger har hatt store startproblemer og fått avlest lavt dieseltrykk som feilkode.

vannpumpa røyk for 5000km siden, så den er ny.

Hvor slitt må dysene være før det begynner og bli kritisk? dyrt og få testet disse ? koster jo litt for 6 nye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

feilkoden du fikk, var den på railtrykk eller på mateside?

dersom raltrykk kan det være både pumpa og dysene.

En lekkasje test på dysene bør ikke koste stort mer enn en god halvtime. Dersom du har indre lekk, må de byttes. Men sjelden alle er defekte på en gang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsnet på pumpen idag, og justere litt på den uten att motoren gikk...tenkte det var like så greit å gjøre i og med att problemet mitt er jo å få start på den..

Vridde og styrte på pumpen, men det ble ingen forskjell...lurer på om registeret kan være en tann feil..

Så da blir det å plukke av registerdekselet imorgen å se hva jeg finner ut.. Men har du et godt tips for å nullstille disse motorene?

Vet att det skal være mulig å nullstille de ved å sette inn en tapp i svinghjulet, mn har sjekket dette

tidligere, og komt fram til att svinghjulet må være satt på feil, for når tappen gikk inn i svinghjulet, så var motoren IKKE i nullstilling... :?

Håper du har noen gode tips og triks til meg, er litt lei av å ha en sååå tungstartet bil.. :(

PS, er ikke en Laurel nei, er en god gammel 1978 modell Datsun180B :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollet: dersom feil på mateside er det jo en av pumpene, uten tvil. Dysene kan overhales, koster ofte oppimot 2000kr per dyse.

525tds: jeg ville ikke vurdert å tatt av registerdekselet.. det er MYE jobb på denne motoren. Det jeg heller ville gjort er: plukk av toppdeksel og drei motor til du får den på riktig turn og "ød" på syl1, bare gjør dette visuelt ved å se på kammen. Deretter, plukk av kasse og svinghjul, monter svinghjulet riktig igjen. Deretter sett i låsepinne og alt som normalt. Du vil aldri kunne få justert tenning 100% uten at motoren også står 100% riktig.

Du kan også prøve å vri på pumpa når motoren går, da skal du høre forskjellen, mykere ganger = mindre fortenning.

Men, jeg vil presisere, at alle forhold som nevnt i første innlegg må være på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet står på 6 (eller 8?) bolter, jeg antar at det har vært avmontert en gang, for så å monteres "feil", eneste måten jeg ser for meg at det 525tds beskriver kan skje. Derav, hvis du setter motoren visuelt i ød, for deretter å sette svinghjulet der hvor tappen passer,så er man i utganspunktet tilbake der man skal være... dette forutsatt at 525tds har gjort alt riktig, og problemet faktisk er det han beksriver det som.

Dette var dog kun min brainstorming på morgenen her jeg er.. no offence, men jeg ser det ikke som usannsynlig at problemet heller er at det er gjort noe feil under forsøket på å låse den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....er jo mye mere jobb å plukke av kasse, clutch og svinghjul da...ivertfall i en trang Datsun... :)

(nevnte bare dette med svinghjulet for å utelukke det ved nullstilling av motoren)

Register dekselet er jo av på 10 min det, har sikkert plukket det av 10 ganger før på sånne motorer, så det er ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin tråd, og muligens det perfekte sted for mitt spørsmål...

Jeg har lest flere steder at det ikke er mulig å tune bl.a 116d fra 2010 og nyere via OBD. Faktisk er det også et sted på forumet postet et utdrag fra en epost fra Superchips i England hvor de bekrefter akkurat dette. Likevel selger det samme selvskapet Bluefin til akkurat denne bilen, både for 2009, 2010 og 2011-modeller. Link.

Så har jeg også snublet over en side som heter performanceremapping.co.uk hvor de skriver

We are proud to announce that we are one of the first tuning companies to offer a remap for the very latest 2011 BMW 116d, 118d, 120d, 316d, 318d and 320d as well as X5 4.0d and 740d models fitted with twin turbo diesel engines. See our BMW page for full details.


  • [*:1uowitug]BMW 116d 116bhp (Original) to 175bhp (Torquing BHP Map)
    [*:1uowitug]BMW 118d 143bhp (Original) to 175bhp (Torquing BHP Map)
    [*:1uowitug]BMW 120d 177bhp (Original) to 218bhp (Torquing BHP Map)
    [*:1uowitug]etc

Link.

Jeg blir jo litt forvirret. Kan jeg gå ut ifra at det allikevel ER mulig å gjøre en remap via OBD på disse nye bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...