Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

for å være ærlig så tror jeg det dreier seg om en "skrivefeil" at superchips sin bluefin kan ta 2011. Dette fordi alle låste edc17 må taes ut av bilen for å tune. Det finnes foreløpig ikke noe proffesjonelt vertøy som kan gjøre det på noen annen måte, og da sier det seg litt selv at "gjør det selv" boksene ikke kan. Det er stort sett samme produsenter av både gjør det selv bokser og profesjonelt verktøy, og det profesjonelle ligger alltid et stykke foran.

så med mindre det har skjedd noe radikalt de siste ukene som jeg ikke har fått med meg, så kan du ikke tune din via obd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har problemer med tikking på min nyinnkjøpte X5 e53 3,0d, gått 201000, alle servicer fullgt, forrige eier fikk byttet dyser og glødeplugger rett før jul.

Har snakket med eier og han sier den alltid har tikket(3,5år), han hadde kommentert ovenfor verksted, de mente den skulle være slik, la ikke merke til det før jeg kom hjem og gikk ut av bilen mens den svev.

Dette er utrolig kjipt, da jeg trodde jeg hadde funnet drømmebilen min...............

Har selvfølgelig sjekket olje osv.. Er 12000km og ett år siden oljebytte.

Litt mindre tikking første minuttene etter kaldstart.

Har hatt 2 530d tidligere, de svev klokkerent uten tikking.

Noen tips/erfaringer? Hva kan foråsake dette?

Får den ikke på verksted før 5 dager.

Er takknemlig for svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nydelig bil bu11etman, og velkommen til forumet. Trivelig å høre at du finner tråden nyttig.

plugg69, ja det kan du si. Det var det jeg begynte å gjøre for en del år siden.

Har byttet en del vibr dempere ja. Bolten sitter noe helt vanvittig, så kraftig pipe og latmannsarm er et must, og et "eu jern" (stort flattjern) som en kompis kan holde igjen svinghjulet med. Så går det :)

bmw523iat:

Det kan komme ganske mye lyd fra dyser/innsp system. Ellers så kan det jo være vanlig ventiltikking? har dog ikke vært borti det på denne motoren. Fortvil ikke, det er jo gode motorer og gode biler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller på vanlig ventiltikking, men er ikke noen fin lyd og ha i en ellers kongebil!

Mulig den blir bedre med oljeskift, skal ta det imorra.

Håper den bare går og går..

Er det lurere å bytte til litt tykkere olje? skal bruke mobil1, tror de har brukt castrol tidligere.

Noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noob spørsmål, men stiller det likevel. Jeg har en 99mod e39 med M57d30

Er det orginalt ic på disse? isåfall en smic? hvordan gjør det seg med en litt større fmic? tenker ettersom jeg har tuningboks enda, og har tenkt meg til med obd tuning hos gs. Så skulle det vel lønne seg med litt større ic. iogmed at turboen er liten så blir det heller ikke det store lag problemet. Ellers, er det noen mulighet å jasse opp disse kraftig? og hva må isåfall til? Hadde vært moro å laget en videorespons til den gale finnen på youtube med mercedes 123.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

for å være ærlig så tror jeg det dreier seg om en "skrivefeil" at superchips sin bluefin kan ta 2011. Dette fordi alle låste edc17 må taes ut av bilen for å tune. Det finnes foreløpig ikke noe proffesjonelt vertøy som kan gjøre det på noen annen måte, og da sier det seg litt selv at "gjør det selv" boksene ikke kan. Det er stort sett samme produsenter av både gjør det selv bokser og profesjonelt verktøy, og det profesjonelle ligger alltid et stykke foran.

så med mindre det har skjedd noe radikalt de siste ukene som jeg ikke har fått med meg, så kan du ikke tune din via obd.

Hei og takk for flott info med denne tråden.

Kan det være dette Bradbury mener, se link nederst

http://www.autopower.no/newsletter.php?id=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

autopower kan trimme "låste" ecuer (dette er et litt vidt begrep da edc16 i sin tid også var "låst"), men de må ha bilen inn, akkurat som jeg også må. Det finnes ingen gjør det selv bokser som kan programmere via obd, faktisk finnes det ingen bokser som kan ta de nyeste låste edc17 via obd, uansett pris. ecu må ut og programmeres.

mfh-e39: bilen din har fmic. generelt får du ikke så mye effekt av større ic, men større sikkerhetsmargin, som du igjen kan spise opp med å ta ut litt til.

Det går an å gjøre en del med disse, men om du tenker å konkurere mot 3liter mercer med 500hk så kan du glemme det. Felles er at det er dyrt. Jeg har steg en og to til denne, jobber med et steg 2pluss. mer om dette senere i år.

plugg69, husker ikke akkurat hvordan det var med moment på disse, men det skal trekkes noe helt sinnsykt.

bmw523iat: jeg har alltid brukt castrol, og aldri hatt problemer. Klart, du kan prøve å bruke noe tykkere olje, men jeg ville heller prøvd å finne årsaktn til problemet (løftere eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw523iat: jeg har alltid brukt castrol, og aldri hatt problemer. Klart, du kan prøve å bruke noe tykkere olje, men jeg ville heller prøvd å finne årsaktn til problemet (løftere eks).

Bilen er på verksted nå, er jeg heldig er vibrasjonsdemperen gåen, den kan gi stygge tikkelyder.

Krysser fingrene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen gjør det selv bokser som kan programmere via obd, faktisk finnes det ingen bokser som kan ta de nyeste låste edc17 via obd, uansett pris. ecu må ut og programmeres.

Det lille håpet jeg har hatt, det har blitt svekket mer og mer for hver dag Superchips har unnlatt å svare på e-posten min hvor jeg spør om Bluefin fungerer for dagens modeller av 116d. De fortsetter vel bare å selge disse og later som om de ikke visste bedre.

Hvordan er det forresten med en slik boks fra Hartge? Må man opp til distributøren i Trondheim for å få installert denne, eller kan man gjøre det selv uten å være ingeniør? Plug n' play, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk omsider svar fra Superchips vedr Bluefin til 116d.

Unfortunately Bluefin is not available for this model, and we do not forsee the situation changing.

Our website is still work in progress, we have added the year choices but have not yet defined which are compatible, possibly compatible or not compatible.

Det er over et år siden det var mulig å bruke Bluefin på en ny 116d, men nettsiden gir fortsatt uttrykk for at det er fullt mulig. "Website is under construction" har alltid vært en glimrede unnskyldning for å bevisst legge ut misvisende informasjon på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

523iat; det stemmer at man kan få lignende uldyer far vibr demper ja.

bmw120d; skal du gjøre noe med egr på din bil må du også programmere for å unngå feilkoder, da du har lambda i eksosen som vil si ifra. Jeg programmerer ofte egr til mindre åpning (eller helt stengt) da man uansett må programmere når man gjør dette. Dette gjøres altså normalt ifm tuning.

bradbury: bosksen til hartge er i utgangspunktet en "fin" powerbox, dette var hartges hurtigløsning for å unngå tuningsperre på de siste låste edc17. Dette er normalt arbeid som skal gjennomføres av hartge forhandler (i trondheim eller Jæger i bergen) siden det dreier seg om garantioverdragelse osv.

Synd med superchips fremtreden i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...