Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Vi har diskutert hvorfor det ikke er så mange BMW på markedet med høy kilometerstand som det er Mercedes, ennå mange BMW også har gått som taxi. De siste 5 årene har vi hatt en E60 520d som trofast har gått som drosje her i byen, en kollega av meg var sjåfør på denne en periode for 3 år siden og da hadde den gått i området rundt 220 000 km. Jeg tok denne som drosje selv for ca 1,5 pr siden og da hadde den gått 330 000 km, var ikke eiern som kjørte da så jeg fikk ikke vite så mye annet en at den var fantastisk å kjøre og super på vinteren. Men så ble den solgt tydligvis til private, og her i helgen sto den på tomgang utenfor bensinstasjonen når jeg skulle inn for å betale for diesel. Da kunne jeg ikke dy meg og kastet ett blikk inn igjennom ruta for å se hvor langt den var gått....til min store overraskelse viste kilometertellern 173 000 km!!!

Jeg så eiern inne på stasjonen og vet at han er i nær relasjon til oppkjøperen (jada, det er om våre nye landsmenn) som som kjøpte bilen av drosjeeiern, så jeg gadd ikke si noe om at han muligens har blitt lurt for det er han nok klar over selv. Men der har vi ett fint eksempel på hvorfor det ikke er mange BMW ute med høy kilometerstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til denne nettbutikken www.banggood.com?

Er dem seriøse? Synes prisene på det jeg var ute etter er vesentlig lavere her på Banggood i forhold til lign nettbutikker, og da blir jeg skeptisk.

Endret av fish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har brukt Banggood en god del når jeg kjøpte LED lommelykter som jeg igjen modifiserte. Noe jeg drev veldig aktivt med i fjor. Kjøpt MYE li-ion batterier der også. For å komme under tollgrensen (i 2014) så delte jeg mange ordre opp. Har derfor over 60 ordre derfra i 2014. Det er en av de bedre (les mindre dårlige) kinabutikkene etter min erfaring. 

Om noen er ute etter kraftig LED lommelykt så send en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90 - det forekommer km-justering på Mercedes også, men der er det vanligere å justere fra 6-700 000km og ned til 3-400 000km istedenfor som hos BMW der det gjerne er justert fra 3-400 000km og ned til 200 000 km.

Jeg er fortsatt ikke overbevist om at BMW er like holdbare når kilometerne renner på. Sjekket utvalget på finn nå - det er 30 stk Mercedes W212 2010-2014 som har gått 290 000 km eller mer, og det står ikke noe om motorbytte i noen av annonsene.  Blant F10 2010-2014 er det 3 stk biler som har gått over 250 000 km, og alle 3 har hatt motorskade.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har diskutert hvorfor det ikke er så mange BMW på markedet med høy kilometerstand som det er Mercedes, ennå mange BMW også har gått som taxi. De siste 5 årene har vi hatt en E60 520d som trofast har gått som drosje her i byen, en kollega av meg var sjåfør på denne en periode for 3 år siden og da hadde den gått i området rundt 220 000 km. Jeg tok denne som drosje selv for ca 1,5 pr siden og da hadde den gått 330 000 km, var ikke eiern som kjørte da så jeg fikk ikke vite så mye annet en at den var fantastisk å kjøre og super på vinteren. Men så ble den solgt tydligvis til private, og her i helgen sto den på tomgang utenfor bensinstasjonen når jeg skulle inn for å betale for diesel. Da kunne jeg ikke dy meg og kastet ett blikk inn igjennom ruta for å se hvor langt den var gått....til min store overraskelse viste kilometertellern 173 000 km!!!

Jeg så eiern inne på stasjonen og vet at han er i nær relasjon til oppkjøperen (jada, det er om våre nye landsmenn) som som kjøpte bilen av drosjeeiern, så jeg gadd ikke si noe om at han muligens har blitt lurt for det er han nok klar over selv. Men der har vi ett fint eksempel på hvorfor det ikke er mange BMW ute med høy kilometerstand.

Så du mener det at alle bmwer med høy kilometerstand, blir skrudd tilbake av oppkjøpere med utenlansk opprinnelse?

Hvorfor skrur de ikke tilbake mercedesene da?

Hvorfor går det ikke flere bmwer som taxi da, siden de bare blir skrudd tilbake når de nærmer seg 400 000, så må jo de være like bra vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90 - det forekommer km-justering på Mercedes også, men der er det vanligere å justere fra 6-700 000km og ned til 3-400 000km istedenfor som hos BMW der det gjerne er justert fra 3-400 000km og ned til 200 000 km.

Jeg er fortsatt ikke overbevist om at BMW er like holdbare når kilometerne renner på. Sjekket utvalget på finn nå - det er 30 stk Mercedes W212 2010-2014 som har gått 290 000 km eller mer, og det står ikke noe om motorbytte i noen av annonsene.  Blant F10 2010-2014 er det 3 stk biler som har gått over 250 000 km, og alle 3 har hatt motorskade.

 

Jeg vet at du er levende overbevist om at nyere BMW er søppel, ikke noe jeg kan gjøre med det. Når det er sagt så tror jeg heller det har med at det er lettere å få solgt en MB med høy km stand enn en BMW nettopp fordi markedet er mer mottagelig med en MB med høy km stand. Dette er fordi MB har vært populært drosjemerke i 50 år, helt ifra den gangen de faktisk laget kanskje verdens beste biler. Å selge en BMW med 500 000 km på klokka er noe helt annet fordi det er ikke noe folk forventer, på samme linje som med en Audi, en Ford, en Subaru osv.

Igjen så blir det litt feil å bruke Finn.no som kilde, men årsaken til ditt resultat er helt klart at det går flere E-klasse som taxi enn 5-serie. Men, de tre F10 du snakker om går jeg ut ifra at er 520d med N47 motor. Som alle vet nå så må registerkjedet (regkjede er en slitedel, burde dog vare lengere) på disse byttes etter 250 000-300 000 km og fordi BMW har plassert det bak motoren så må hele motoren ut av bilen. Da snakker vi om så høye kostnader at de aller fleste tar dette på maskinskade forsikringen, så får de ny motor og en mer lettsolgt bil på kjøpet. Samtlige F10 jeg har sett med over 300 000 km på klokka uten motorbytte har hatt N57 seksern, lengste var en 530d jeg så på Mobile som hadde gått 477 000 km (ikke taxi, skal finne linken). Ikke kom og fortell meg at MB i dag er i en enesposisjon på å lage motorer som går langt, jeg har en kammerat som jobber på MB merkeverksted og dagens CDI motorer (særlig 200 og 220) sliter med sine ting de også. Men kontra N47 (som er den mest valgte motoren for BMW drosjer) så er vedlikeholdet en del enklere på MB sine tilsvarende CDI motorer.

Så du mener det at alle bmwer med høy kilometerstand, blir skrudd tilbake av oppkjøpere med utenlansk opprinnelse?

Hvorfor skrur de ikke tilbake mercedesene da?

Hvorfor går det ikke flere bmwer som taxi da, siden de bare blir skrudd tilbake når de nærmer seg 400 000, så må jo de være like bra vel?

Den første kommentaren din skjønner jeg jo at kun er ment for å skape spetakkel så den gidder jeg ikke svare på.

Årsaken til at det går mer MB som taxi er ikke verre enn at MB har ett utrolig bra service og garanti tilbud til drosjeeierne, dessuten har stasjonsvogn utgavene mer plass og de byr om mulig på bedre kjørekomfort på dårlige bygater. Men, legg merke til at det stadig blir flere og flere BMW drosjer (og jeg liker det ikke) så drosjeeierne har kanskje oppdaget at det finnes bedre biler, tross mye dårligere avtaler ifra importør og forhandler.

Greia med mitt innlegg var i bunn og grunn bare at jeg synes det var litt artig å bevitne det jeg i lengre tid tror er normen men ex BMW drosjer. Markedet er ikke vant med BMWer som er gått over 300 000 km så da stilles de tilbake, enkelt og greit for de som driver med dette. Jeg avslutter med at jeg gidder ikke noen MB vs BMW diskusjon, mener noen MB er bedre enn BMW så er det deres problem. Det var ikke det som var formålet med mitt opprinnelige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det at alle bmwer med høy kilometerstand, blir skrudd tilbake av oppkjøpere med utenlansk opprinnelse?

Hvorfor skrur de ikke tilbake mercedesene da?

Hvorfor går det ikke flere bmwer som taxi da, siden de bare blir skrudd tilbake når de nærmer seg 400 000, så må jo de være like bra vel?

 

Mange av Oslo drosjene er skrudd tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...