Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jess. Foringen er ikke ødelagt, den har rett og slett bare hoppet utav.

 

Så at det var forskjell på de jeg hadde i fra før og disse nye. Disse var "puttet" inni metallet mens de jeg har ser ut som en hel gummiklump. (antar det er metall inni istedenfor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/julen/vill-priskrig-i-kjedebutikkene-dumper-prisene-paa-julevarer/a/23573129/

Nå dumpes priser, til folkets glede. Men jeg tror og håper dette er kortvarig. Min samboers søster er kjøpmann og de taper penger da de må selge for lavere enn innkjøpspris og de klarer ikke å få inn nok til å dekke etterspørselen. Ikke vil kjedene gå inn å dekke tapene heller. Rettere sagt, leverandørene/produsenten klarer ikke produsere og levere nok, dermed tomme butikkhyller og kunder blir misfornøyd. Folk hamstrer og kjøper i store kvantum, bra for de som rekker, ikke bra for de som er for sen. Om noen uker kommer det vel opp i VG/Dagbladet at "Ola Nordmann har ikke maten han ønsker til jul fordi butikkhyllene er tomme". Nei prisene er latterlig lave og det skaper et kunstig prisbilde. Trodde aldri jeg skulle si det, men håper de stiger litt til et rettferdig og riktig prisbilde. Kjøpte julemarsipanpølser til 11,- på Kiwi idag. De koster jo 30-35,- (3pk med strø)?, sykt... Dette er usunn handel for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne priskrigen er helt tragisk, men den har en sammenheng med VG sin pristest som er rett rundt hjørnet.

Mange kjøpmenn som blør om dagen med underskudd på grunn av disse idiotiske påfunnene fra toppledelsen. Reitan drar inn sine faste summer, mens kjøpmennene taper penger og noen legger grunnlaget for konkurs. Det var utenkelig for 10 år siden at f.eks. Rema 1000-kjøpmenn måtte legge inn årene pga dårlig lønnsomhet, men nå kryr det av kjøpmenn i Rema og Kiwi som taper penger så det griner etter.

Selv jeg som er arbeiderklasse-nisse ser virkelig ikke hensikten med prisdumping på helt normale varer som vi alle kjøper uansett. Trenger man virkelig marsipan, surkål eller ostepop til 2kr? Ribbe til 19kr pr kilo? Helt håpløst. Dette går til syvende og sist ut over norske arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dette er gode nyheter for dem som kanskje ikke har mer enn de må ha, eller rett og slett bare litt presset økonomi, i en ofte trang tid med bekymringer for disse. Jeg for min del kommer nok ikke til å endre noe på hva jeg kjøper allikevel (av betydning).

Jeg vil tro at hele affæren er såpass kortvarig og begrenset i omfang at den på ingen måte vil gå utover arbeidslplasser.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at dette er gode nyheter for dem som kanskje ikke har mer enn de må ha, eller rett og slett bare litt presset økonomi, i en ofte trang tid med bekymringer for disse. Jeg for min del kommer nok ikke til å endre noe på hva jeg kjøper allikevel (av betydning).

Jeg vil tro at hele affæren er såpass kortvarig og begrenset i omfang at den på ingen måte vil gå utover arbeidslplasser.

Selvfølgelig og her tror jeg både Werther og jeg er enige med deg. Men så er det de som overhandler/hamstrer. Joda folk gjør det. Hadde alle kjøpt det de skulle ha hadde dette vært et kjekt "jule-tilbud", men dessverre er det ikke slik. Jeg håper de som har "akkurat" får benyttet seg av dette og er ute i god tid. Som Werther nevner går denne priskriger til slutt utover arbeidsplasser og det vil slå negativt ut på bedriften som har presset bemanning og dette vil også gå utover kunden. Jeg håper som du sier det er kortvarig!

Jeg har ikke så veldig mye til overs jeg heller og kanskje vi får en unge om litt over et halvår, da blir det enda "verre", men likevel synes vi det skal være et rettferdig prisbilde for slle parter(produsent, leverandør, butikk, kunde).

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er det så ille at en del butikker risikerer å må permittere folk. Bruttofortjenesten er enormt lav, og holder ikke til å betale lønninger, skatt og husleie.  Jeg kjenner selv en flink kjøpmann som ga seg pga dette. Selv med mye arbeid hele uka gikk det ikke rundt. Reitan-familien smiler dog med brede glis i media mens de sponser i hytt og gevær fremfor å tenke på sine egne som faktisk er grunnmuren i bedriften deres.

Prisdumpingen er sikkert godt nytt for alle innvandrere og asylsøkere som allerede snylter på statskassa, men for folk i normal jobb er det unødvendig. Den blir også ofte utnyttet - dvs at "prisjegere" handler kun ting på tilbud, slik at butikken taper mye penger pr kunde.  Det samme skjedde jo i bleie-krigen der polakker  og afrikanere hamstret hele Østlandet for bleier og smuglet det nedover til Øst-Europa og Afrika. Norske kjøpmenn og ansatte (dvs norske arbeidstakere) satt igjen med tapet og konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kjenner på den daglig. Sikkert lett å si til kjøpmann "ikke tenk på fortjenesten", når en måles ned på desimalen i lønnskostnader og så videre. Kjedeavgiften skal betales uansett. Og så tas det inn folk via NAV (jeg unner folk å komme seg i jobb, så absolutt, men det går for fort i svingene i disse dager) i  et forsøk på å skaffe flere hender uten å løpe for stor risiko ift. faste ansettelser. Disse hives ut i normalt arbeid uten nevneverdig opplæring. Resultatet: Billig mat, javel, men nå kan man snart ikke spørre i butikken hvor varene er - og forvente å få et vettugt svar. Dette begynner kundene å irritere seg over, så det er bare vann på mølla for "Sverigeentusiastene" som mener alt er bedre i Sverige (les, cirka max 20 minutter kjøring inn over grensa, i norskeghettoen). Sånn, det var dagens oppgulp etter å ha forsvart meg for at vi ikke hadde mer igjen av riskremen til 2 kroner og fjordlandgrøten til 4.  :drink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kjenner på den daglig. Sikkert lett å si til kjøpmann "ikke tenk på fortjenesten", når en måles ned på desimalen i lønnskostnader og så videre. Kjedeavgiften skal betales uansett. Og så tas det inn folk via NAV (jeg unner folk å komme seg i jobb, så absolutt, men det går for fort i svingene i disse dager) i  et forsøk på å skaffe flere hender uten å løpe for stor risiko ift. faste ansettelser. Disse hives ut i normalt arbeid uten nevneverdig opplæring. Resultatet: Billig mat, javel, men nå kan man snart ikke spørre i butikken hvor varene er - og forvente å få et vettugt svar. Dette begynner kundene å irritere seg over, så det er bare vann på mølla for "Sverigeentusiastene" som mener alt er bedre i Sverige (les, cirka max 20 minutter kjøring inn over grensa, i norskeghettoen). Sånn, det var dagens oppgulp etter å ha forsvart meg for at vi ikke hadde mer igjen av riskremen til 2 kroner og fjordlandgrøten til 4.  :drink:

 

Jeg vil tro kjøpmennene står og river seg i håret - de få som har noe igjen - over dette. DE taper nok en del penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huska du den stoe metallskiven over og under gummi'n? sia det der går ikek an å få til om de skivene er der. om ikek dne nederste er ødelagt da.

 

Heh, Jepp. Men! Den var det ikke noe særlig igjen av :stupid:

Så min rant til topplagrene var litt ufortjent. Skylder heller på at jeg ikke skiftet skivene under. Nye er på vei i posten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byggevarebransjen sliter stort med prisdumping og, med Coop som versting. Mange arbeidsplasser og mye god kunskap som har gått tapt på grunn av dette. Og mye er ikke billig på Coop, når man ser på andre ting enn lokkevarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det, men på f.eks. Obs Bygg har man en pris å forholde seg til, og ferdig med det. Hos de fleste lokale byggevareforhandlerene vet man ikke prisen før man står der og skal betale, og da går det mye på trynefaktor, hvem man kjenner og om man har avtale eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...