Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på Coop bygg, så jeg vet hva som skjer.
Dessverre har Coop-kjeden gjort mange av prisene alt for lave...
Ei innerdør til 499,- ? Man får jo kastet døren etter seg, samt Jotun Lady Vegg 10 til 239,- ? Den lå jo vanligvis til 399,-
Man tror jo at både dørene og malingen er dårlig grunnet prisen, men det er ikke faktum. Så ja vi har vært med på å ødelegge varemerker (må si vi siden jeg jobber der, men er imot litt av greia på mye varer). Fordelen igjen er at prisen er satt, om du er medlem av noe eller proff-kunde spiller det ingen rolle, her er det ingen rabatter så alle blir behandlet likt. Minuset igjen med Coop er at de satser på så lave priser at betjeningen må ned, så hva er da Coop bygg? Jo det er teoretisk selvbetjening. Selvfølgelig kan man ikke blande malingen selv og har man spørsmål så spør man. Men det er i utgangspunktet lagt opp til at forbrukeren skal kunne litt på forhånd, lest seg opp på nett eller andre steder og så plukke med seg varen selv og gå i kassen, det er for "gjør-det-selvern". Fungerer det i praksis? Nei.. vi må laste 300meter med terrassebord, vi må vise hvor spikeren ligger, tegne garderobeinnredning, lempe gulv, lempe maling, lempe alt, vi må tegne hvordan de skal bygge terrasse osv osv, og kunden bare står der som et spørsmålstegn. Mye er greit selvfølgelig og en del av jobben, men mye går bort i unødvendig tid som kunde skal i utgangspunktet gjøre selv. Det er greit det hadde det vært folk til det, men det er det ikke. Så det er mye pluss og minus med Coop bygg. Jeg trives godt og har god erfaring og kunnskaper innen bransjen, men det hentes jo inn ekstrahjelper på disse premissene, så når noen spør om vanskelige spørsmål blir de ganske stum, ikke særlig heldig når kunde blir sint(ja de blir sint)..

Men jeg kan ikke skylde på kunden, de er selvsagt vant med de andre byggevarekjedene i byen, så jeg håper Coop-ledelsen ser dette.
Må bare gjøre det beste ut av det og hjelpe de som trenger det med et smil. Jeg har tidligere jobbet hos en av de andre i flere år, så vet hva som er faktum der også.

:)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snart premiere på en ny film i Star Wars serien (kommer 16 desember). Dette er film nummer 7 som blir produsert, men film nummer 4 og den siste rent kronologisk i historien. Filmens tittel er "The Force Awakens" og vi hopper rett inn i historien etter filmen "Return of the Jedi" fra 1983. Jeg gleder meg som en unge for de tre første "analoge" filmene i serien har jeg et nært forhold til. Jeg var på premieren i 1977 da den første filmen i serien, som den gangen bare het "Star Wars" (idag "A New Hope"), ble vist på Colosseum i Oslo. Jeg var for ung i forhold til aldersgrensen som var 12 år, men kom allikevel inn sammen med en jevnaldrende venn og hans far. Den kanskje viktigste nyheten med den nye filmen i serien er at Harrison Ford, Mark Hamil og Carrie Fisher er tilbake som hhv. Han Solo, Luke Skywalker og Prinsesse Leia... :)

 

Noen Star Wars entusiaster er imidlertid større entusiaster enn andre... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til diskusjonen om julepriser --

Det er naivt å tro at det er svært lave priser på julevarer som er utslagsgivende for om en kjøpman må gi seg eller ikke. Julevarene er som presisert svært begrenset i omfang og tid sett oppimot hva man normalt handler og når man normalt handler.

Andre usunne sider ved bransjen omfattes derfor ikke av mitt innlegg, jeg vil dog hylekoret til livs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til diskusjonen om julepriser --

Det er naivt å tro at det er svært lave priser på julevarer som er utslagsgivende for om en kjøpman må gi seg eller ikke. Julevarene er som presisert svært begrenset i omfang og tid sett oppimot hva man normalt handler og når man normalt handler.

Andre usunne sider ved bransjen omfattes derfor ikke av mitt innlegg, jeg vil dog hylekoret til livs.

 

Jeg tror vi misforstår hverandre litt :)

Julevarene alene er ikke utslagsgivende, men er med på å presse kjøpmannen i ellers svært tøffe tider. Julevarene blir forhåndsbestilt allerede i juli og august.

Varene kommer og fakturaen kommer på det som varen koster da, ei lita uke eller to senere stuper prisene mot kjøpmennenes vilje og de taper flere kroner pr. produkt (selger for billigere enn de koster inn). De søker kjeden om støtte/erstatning for tapt mellomlegg, men kjeden nekter. Desember måned kjøper mange julevarer kontra vanlig og derfor blir dette en tøff måned når de taper salg. Det er en ting. En annen ting er at de er tom, det er svært uheldig i juletider. Kunder skal ha mat, da må de ansatte forklare seg til ørten kunder om at de er tom grunnet leveringsproblemer. Noen kunder som meg og deg sikkert sier at det er greit og drar en annen plass eventuelt kjøper dyrere produkt, andre blir sint og sur og det er ikke kjekt for den ansatte eller butikken generelt:

"Herregud, ikje dra på Rema, de klare jo ikje å levere julegrøten engang..."...

Hadde folk flest vært som meg og deg og kjøpt bare det vi trengte, så selvfølgelig hadde situasjonen vært litt annerledes i det minste.

Det er så mange ledd som blir berørt. Vi er ikke naive, men man må se helheten og alle ledd fra produksjon til kunde. :)

Som jeg også sa i forrige svar til deg, jeg håper virkelig de som har "akkurat" rekker å handle før det stiger/går tomt.

 

Angående rettferdig priser: http://www.vg.no/forbruker/mat-og-drikke/forbruker/respektloest-aa-selge-julepoelse-til-tre-kroner/a/23573303/

Overskriften sier det meste..

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår helt utmerket hva det er du peker på, og det er nok systemer og situasjoner som bransjen må ta tak i. Men det er har lite (direkte) med julepriser å gjøre. At det er kjipt å tjene mindre penger i ellers trange tider, absolutt. Det har fortsatt lite med juleprisene/varene i seg selv å gjøre, men mekanismer innad bransjen.T

 

Sånn ellers til dine referanser om priser på mat, rettferdig prising, og "vanseklig for en bedrift/kjøpmann", så kommer jeg atlså fra gård selv, driver egen bedrift, og må fra tid til annen selge for under innkjøpspris. Så jeg føler jeg har et forhold til de fleste problestillingene det pekes på.

Jeg er dog ikke kjent med hva som skjer internt i franchisene, men akkurat det er poenget mitt. Det er da ikke juleprisene som er problemet (i det hele tatt) , men usunne systemer og ikke minst holdninger i bransjen.

 

Det er synd om butikkene går tomt, absolutt. Det vil nok ikke bli spist betydelig mye mer juleribbe, pølse og pinnekjøtt i år, så da håper jeg at de som har minst rekker å sikre seg noen gode kjøp. Hvis det da er tomt når jeg skal ha så er det synd, men maten finnes nok tilgjengelig et annet sted enn akkurat den lokale butikken i såtilfelle.

 

Jeg vil igjen presisere at det begrensede omfanger og den begrensede varigheten dikterer at dette isolert sett ikke er noe stort problem for bransjen, men jeg tviler ikke på at det kan føles som "prikken over i" i en ellers presset og trolig noe usunn bransje. Det er dog ikke riktig å dra i gang dette oppstyret på grunnlag av julepriser (synes jeg), all den tid roten til problemet ligger et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har det lite med direkte julepriser, men dette kan for mange være med å velte lasset i en ellers presset bransje som jeg nevnte tidligere. Og ikke minst tære på de ansatte som stresser livet av seg for å gjøre en god jobb.
Ja det er usunne systemer og holdninger i bransjen slik jeg har fått forklart av kjøpmann. Jeg skjønner hvor du vil, men jeg synes det er viktig å dra i gang litt diskusjon rundt dette som de fleste større aviser har gjort. Hvorfor blir det så lavt? Hva er galt? Uansett er det forhåpentligvis kortvarig som vi alle har sagt, men det skulle ikke ha skjedd i utgangspunktet... Jeg har ikke mer å komme med da jeg føler jeg har fortalt alt en kjøpmann for Rema har fortalt meg, hun har forresten valgt å slutte, men det var lenge før dette kom opp. Rett og slett grunnet råtne sleipinger øverst i systemet som utnytter og sliter ihjel hver enkelt kjøpmann. :)

Vi får heller være enige om å være uenig !

 

 

Over til noe helt annet!
BMW i8 spyder snart? Det er jo kult
http://www.leftlanenews.com/bmw-i8-spyder-coming-soon-90391.html

bmw-i8-spyder-concept-5_653.jpg

bmw-i8-spyder-concept-2_653.jpg

bmw-i8-spyder-concept-13_653.jpg

 

Og dette? :)

http://www.leftlanenews.com/bmw-debates-stretched-i3-vs-sedan-for-next-i-series-model-90353.html

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan gjerne være enige om å være uenige :) Jeg tror ikke vi er så fryktelig lant ifra hverandre, men har nok litt forskjellig vinkel på saken.

I8en var jo litt kul :)

 

Jeg må bare kommentere litt andre media greier. Siden skytingen i California skjedde gikk man tidlig ut og ropte om våpenlover. Alt fokus har gått til dette, også i norske medier. Er det ingen som tør å påpeke det åpenbare lengre? To radikale muslimer har over tid planlagt, og nå gjennomført (dog er jeg usikker på om det var akkurat slik de planla det) massedrap på vanntro/lørdagsfolk/søndagsfolk igjen. Det er faktum i situasjonen, med eller uten strenge våpenlover.

 

Dette betyr at alt det kruttet som ble lagt inn for å skylde på våpenlovgivningen trolig vil slå rett tilbake i fleisen med full kraft der borte. Det er jo hendelser som dette som gjør at mange ønsker å ivareta sin rett til å bære våpen (hvor enn søkt man måtte mene at det er). Jeg synes det er rart at ikke rådgivere ba aktuelle ledere som uttalte seg om å ha litt is i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stemmer. Og han forlot stedet i sinne, for så å komme tilbake. Så det kan se ut som at det de hadde planlagt var noe annet, og at dette ble et "alternativ" han kom frem til i affekt. De fikk jo ikke brukt bombene sine for eksempel.

Det eneste som kan tyde på at det var en form for planlegging inne i bildet (for at noe skulle skje akkurat denne dagen) er vel at de kvelden før leverte fra seg barnet med forklaringen at de skulle til legen eller noe.

Men om du legger to og to sammen ellers i saken så lyser det "fredens religion" lang veg. Jeg er dog ingen dommer og skal ikke dømme noen, men det er sånn det ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julemarsipanen er jo vanligvis drøyt overpriset nettopp fordi det er en kort sesong, for man vet at folk skal ha dette i julen uansett. Straks etter nyttår halveres prisen, jeg antar varene selv da selges med fortjeneste. De taper åpenbart på å selge en boks pepperkaker for 1 krone nå, men de hadde ikke blitt med på tiltaket om de ikke regner med å ta det igjen på sikt. Eller til og med mens kampanjen pågår, på grunn av økt omsetning av andre varer.

 

Å drive som kjøpmann kan være en lønnsom gesjeft. Da skattelistene var åpne, figurerte lokale kjøpmenn ofte på lønnstoppen. For noen er det sikkert trangt, men det blir feil å etablere en oppfatning av at en slik tilstand er vanlig i bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive som kjøpmann kan være en lønnsom gesjeft. Da skattelistene var åpne, figurerte lokale kjøpmenn ofte på lønnstoppen. For noen er det sikkert trangt, men det blir feil å etablere en oppfatning av at en slik tilstand er vanlig i bransjen.

 

Helt sikkert forutsatt at kundegrunnlaget er fornuftig og man har en nogenlunde presentabel butikk (krever nøysom jobbing). Jeg så med egne øyne hvordan den lokale Rimi butikken på Ringebu bare gikk bedre og bedre ettersom eieren ble en profesjonell kjøpmann. Bilen hans, som alltid sto på den samme plassen utenfor butikken, gikk fra å være en eldre Opel til å være en helt ny Mercedes-Benz E-klasse  med ganske stor motor og 4x4). Vel fortjent og det viser at skikkelige kjøpmenn alltid kan tjene penger... om ikke på den ene måten så på den andre måten... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...