Gå til innhold

BSR PPC Tuning av E61 525D LCI


snappy79
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 525DA LCI.

Ser nå at BSR har kommet med PPC tuning til BMW.

Har lest litt om dette, og kommet frem til at dette er bra greier.

Men noen sier at girkassen kan slite litt på denne modellen ettersom den er rated med 400Nm. Kan dette stemme. 400Nm er jammen ikke mye i dag.

Har pratet med BMW om dette, men de kan ikke svare på noe av det jeg vil vite. De sier bare at de har hatt problemer med 520d og da på motorene. Ikke på girkasse. 525d har jo en 3.0, så effekten har nok ingenting å si på motoren.

Er det noen som har testet dette ut, eventuelt hört om folk som har fått automat problemer med trim av denne modellen.

På forhånd takk.

Under ser dere en mail hvor jeg kontaktet BSR, og deres svar:

Ditt meddelande: 2010-12-26 22:32

Hei

Jeg ser nå at dere har PPC tuning til E61 LCI 525D.

Jeg har en slik bil, men med automat kasse. GA6HP19Z

Denne sies å ha en torque verdi på maks 400Nm.

Vil deres tuning være et godt/trygt valg for meg. Har dere hatt dette i tankene når dere designet, og utviklet programmet, og hvordan kan jeg være sikker på at girkassen ikke blir ødelagt av tuningen.

BSR: 2010-12-27 07:50

Hej ........

Håller växellådan för BSR-trim?

Till de bilar BSR har utvecklat och erbjuder trim har vi också försäkrat oss om att växellådan har tillräckliga hållfasthetsmarginaler för effekt och vridmomentökningen.

BSR trim har lämpliga momentbegränsningar inlagda på olika växlar/steg.

Av just denna anledning bör man undvika trimsystem som ger samma effekt/vridmoments ökning på alla växlar och steg.

Du är välkommen med din beställning.

Best regards /BSR

Kommentarer ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan BSR er til BMW, men på feks Volvo V70 med D5 så fungerer dette fenomenalt bra! Girkassen hadde rullet 300000km ved chip, og rullet ihvertfall 50000km ekstra uten feil, så noen ting gjør de riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kjøpt bsr ppc av bergen bilelektronikk som forhandler dette i norge, men har ikkje fått dette til å fungere enda, mye styr og frem og tilbake. men konklusjonen var til slutt at eg ikkje fekk det ladetrykke eg skulle ha på lavere turtall, så bsr skulle gå igjenom programmet fra bunn av for å prøve å finne ut om det var feil i programet. har ikkje hatt tid til og reise innom igjen etter dette. men eg kan gi ein lyd når det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker nå som om at det er en annen girkasse i E61 og E61 LCI. Den gamle hadde visst GA6HP19Z mens LCI 525d har GA6HP21Z som tar en del mer Nm.

Jeg har sendt en forespørsel til BMW om å få dette bekreftet.

TRF-Racing: Takker, men jeg visste det. TRF? Rc bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan BSR er til BMW, men på feks Volvo V70 med D5 så fungerer dette fenomenalt bra! Girkassen hadde rullet 300000km ved chip, og rullet ihvertfall 50000km ekstra uten feil, så noen ting gjør de riktig.

En del av automatkassene Volvo benytter kan ikke sammenlignes med de BMW sparer seg til..

Vi har en T6 som er trimmet hos TM Chiptuning.

Etter mye lesing rundt på nettet for å se på potensielle faremoment,

fant vi ut at automatkassen var god for godt over 700Nm.

Var visstnok samme gearkasse som står i en haug med amerikanere, og er overdimensjonert til de grader .. dette føler jeg at BMW har noe å lære av.

Med ett hederlig unntak (E60 M5), føler jeg de fleste automatkassene til BMW er alt for svake ..

Men, tilbake til temaet - det ser jo ut som om de har lagt på momentbegrensninger i denne remap'en.

Den sparer altså på kruttet der hvor gearkassen din er svak, slik at du ikke ødelegger noe.

Skal sikkert holde bra! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en beskrivelse på 5 series forum. De sa følgende

http://forums.5series.net/topic/31818-new-steptronic-what-is-actually-improved/page__st__15

(Dette er ikke en link fikk ikke til det)

335i, 335xi and 535i get the ZF Six Speed Automatic Transmission GA6HP19Z, GA6HP19ZTU (3 series) or GA6HP26Z or GA6HP26ZTU (5 series). GM trannies are not offered on 5 series.

The smaller engined 3 series can have either the ZF or the GM6 - 6L46R Transmission.

That net of this is the conclusion that the ZF would be the SAT tranny in the 5 series and the 335s. I suppose the GM tranny MIGHT also be a SAP in the lesser 3s, although the ZF is also available to them.

Håper det hjelper dere i å spore temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en med beskrivelse

535d / 5 Series Auto Gearboxes

by doogie » Mon, 11 Jun 2007 21:21:41 UTC

There are several different types of Auto Box for the 5 Series depending on the max. torque as shown in the text below taken from BMW TIS:

Introduction

The 6-speed automatic transmissions were jointly developed by BMW and ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen).

> E53, E83, E85 [system overview ...]

> E60, E61, E63, E64 before 09/2005 [system overview ...]

> E60, E61, E63, E64 from 09/2005 [system overview ...]

> E65, E66 [system overview ...]

> E87, E90, E91, E92 [system overview ...]

The automatic transmission is either standard or special equipment (option 205).

So as to be compatible with the engines with higher torques, the automatic transmissions are designed with different

strengths. The automatic transmissions thus differ, e.g. through different torque converters.

Depending on the engine fitted, the following 6-speed automatic transmissions are fitted:

- GA6HP19Z (designed for maximum torque of 400 Nm)

- GA6HP19Z TU (designed for maximum torque of 400 Nm)

- GA6HP26Z (designed for maximum torque of 600 Nm)

- GA6HP32Z (designed for maximum torque of 750 Nm)

My question is this. The gearbox in the 535d is the GA6HP26Z (designed for maximum torque of 600 Nm) but what engine has the GA6HP32Z Gearbox as I thought the 535d had the most torque, or am I missing something?

The 535d gearbox is designed for maximum torque of 600Nm, but what about all the remaps on this model. They typically put the torque up to 650-660+Nm. Is there likely to be a problem with the gearbox when remapping to these levels?

fra:

http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtop ... =5&t=53270

Håper dette ikke bare er unyttig for dere......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...