Gå til innhold

BSR PPC Tuning av E61 525D LCI


snappy79
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Fikk også en feil melding, og mistet all kraft. Motoren gikk i nød modus. engin fault tror jeg feil meldingen var.

Jeg kjørte ut fra en bom stasjon, i glemte at eg hadde kassa i manuell, og andre gir inne. Gav full pinne, litt lenge der.

En restart så forsvant alt, og bilen var okay igjen. Har tenkt over dette. Dette er ganske farlig om dette hadde skjedd ved en forbi kjøring. Jeg mistet all kraft, og en møtende bil ville vært katrastrofalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere tatt en diagnose etter at dere fikk opp feilmeldingen?

hørte om en annen som hadde fått samme problem, i en forbikjøring med bilen i sport (automat), kom det opp et motorsymbol i displayet og bilen døde og måtte kjøre ut i veikanten. bsr anbefalte å ta en diagnose, men han bor litt langt unna verksted. Han måtte slå av tenningen på bilen og etter en stund var bilen ok igjen.

hva er en restart? bare stopper bilen, og starter den igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis av meg med en 220CDI og den går i nødmodus ved for lenge full gass i fjerde gir.

Det jeg skal fram til er at man ikke vet nøyaktig hva som lager feilen før en evt. diagnose er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kanskje det er for mye trøkk på kassa som gjør at motoren kutter automatisk for ikke å ødelegge?

Dette skjer minst like ofte på en kompis 530da og den kassen er den samme som 535da, denne tåler mye.

Det er nok noen BSR har oversett et sted i programet. Nå er vi vel en del som har sendt beskjed til dem.

Jeg har hatt diagnose på min bil. Sendte feilkodene til BSR. Da sier de bare at jeg må oppsøke BSR Norge. Har kontaktet BSR Norge også jeg. Kjørte en sak sammen med tre andre. Har ikke hørt noe fra BSR Norge etter dette.

Fantastisk support må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Hei!

Oppgraderte bilens software med BSR PPC 3 i fjor sommer. Eneste jeg synes er kjedelig er at bilen yter som orginalt i 1. og 2. gir, mens den får litt mer power på 3. gir og så får den merkbart mer power i 4. og oppover. Er i hverfall slik det kjennes ut når jeg har sammenlignet med orginal. Dette er da kun basert på min synsing og om det faktisk er tilfelle så sparer det sikkert automatkassa en del..

Bilen min er en 525d 04 modell, som hadde trillet 120.000 km. For å være "safe" så skiftet jeg olje på automatkassa/motor og byttet veivhusfilter, samtidig med programmeringen. I ettertid monterte jeg KN filter også, da ble den enda litt kvassere på reponsen.

Ikke hatt noen for for feilmelding så jeg er egentlig veldig fornøyd. Bortsett fra at jeg ikke har merkbart høyere effekt før jeg først er oppe i 75 - 80 km/t.

Fikk BSR anbefalt av fattern, som har det på sin XC60. Han har heller ikke hatt noen problemer i sine 2 år med BSR.

Har også prøvd bestchip.no - da vil jeg bare si styr unna. Du får det du betaler for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei

Jeg har noen erfaringer jeg godt kan dele med dere.

Jeg har en 2007 E60 525da LCI (197 hk) og kjøpte en BSR PPC3 til denne.

Da ble bilen mye sprekere og drivstofforbruket gikk ned, ca 0.52 på rolig langkjøring.

Men giringen virket mye bråere og bilen var ikke så smooth som før.

I tillegg skjedde det noe på slutten av hvert gir, dvs at det kom en boost like før den giret og så slakket den av igjen på begynnelsen å neste gir. Så da måtte jeg hele tiden justere med gasspedalen for å få en jevn akselerasjon ved normal kjøring. Ved flat pedal var det ok.

Ved et enkelt tilfelle ville ikke bilen starte og jeg måtte få den på verksted med bergningsbil.

Det viste seg at det hadde skjært seg litt mellom motorstyring og giring, og verkstedet fikset det med en laptop.

Så bestemte jeg meg for å fjerne EGR og DPF, og sendte en mail til BSR for å høre om det gikk an å få dette inn i programmeringsfilen. Ingen av delene var mulig..

Da tok jeg kontakt med TRF-Racing på Rena, fortalte han om problemene med giring osv.

Han hadde bilen et par dager, og da jeg fikk den igjen var EGR borte, DPF borte, problemer med giring borte, og den drar jevnere og sterkere over et mye større register enn før.

Bilen ble en drøm å kjøre, og jeg fikk også en programmeringsmodul med flere filvalg (etter mitt ønske) slik at jeg kan sette den tilbake til original eller tune opp til ca 265 hk og 530 Nm.

Denne modulen er også en feilkodeleser.

Forbruket er nå ca 0,7 på blandet (..) kjøring og i følge kjørecomputeren 0,53 på langkjøring.

Jeg vil også nevne at med i prisen var en generell gjennomgang av tilstanden til bilen, innsug, turbo osv. Det føltes ganske betryggende for en som ikke er noen guru selv, og det var veldig greit med en felles prøvekjøring etterpå hvor jeg fikk svar på alle spørsmål.

Dessuten: da jeg var der hadde han ikke inne erstatningsrør for DPF med lyddemper. Vi ble enige om at jeg kunne prøve slik den var først, så kunne han evt ettersende et med demper senere hvis jeg synes det bråket for mye, slik at jeg kunne bytte selv og sende det uten i retur. Og det gjorde jeg.

Det er god service, og jeg angrer ikke på at jeg brukte de ekstra kronene selv om jeg hadde BSR fra før.

For de som kun vil ha tunet til steg1 så er sikkert BSR ofte greit, men for de som vil ta steg2 og samtidig få en god oppfølging så får TRF-Racing min varmeste anbefaling.

For ordens skyld, jeg skriver dette av egen fri vilje, har ingen pistol rettet mot tinningen, og jeg hadde heller aldri hørt om TRF-Racing før jeg kom på dette forumet. :)

Og jeg er enig med Gustav C. over her, du får det du betaler for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Responsen er klart bedre, uten dpf som restriktor så spoler den seg kjappere opp og effekten av turboen kommer tidligere. Og med kun friskluft gjennom et sportsfilter i innsuget puster den bedre også. Hele bilen oppleves lettere og friskere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...