Gå til innhold

E38 740i ombygging til E85


Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 740i som jeg vurderer å bygge om til gass da jeg kan spare haugevis med penger..

Har regnet litt på tallene og jeg kan spare dette inn på 1-1,5 år noe som sier meg at dette blir godt lønnsomt i tiden etter invisteringen..

Jeg har en kjørelengde på ca 40.000 i året.

Det jeg er redd for er det at jeg har hørt at ved bruk av gass så får man en høyere drift-temp og motoren går tørrere, men det blir jo også montert et smøresystem med ekstern oljetank som smører delene i motoren..

Lurer på om det er noen som har erfaringer med gassdrift på BMW biler?

Ringte til GasTec idag og spurte hva dem skulle ha, dem skulle ha 42500;- og dette var inkl. deler og montering, alt jeg trengte å gjøre var å dra opp med papirer på anlegget som jeg får av dem og få dette godkjent og stemplet inn i vognkortet hos StatensVeivesen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 262
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De som driver med montering av dette vet vel hva de holder på med. Der får du også garanti på jobben. Har snakket med flere som har fått gjort dette både på bensin og diesel, og de er veldig fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er redd for høy temp så kan du jo bytte kjølevæsken ut med NPG+:

http://www.amazon.com/Evans-NPG-Coolant/dp/B000JL760W

Det er 1 gallon i en sånn (Nesten 4 l)

i tilegg vil du få så godt som trykkløst kjølesystem da det er myye høyere kokepunkt, bare søk i google etter Evans Npg+ er en del som har testet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som driver med montering av dette vet vel hva de holder på med. Der får du også garanti på jobben. Har snakket med flere som har fått gjort dette både på bensin og diesel, og de er veldig fornøyde.

Ja, er jo det jeg også håper på.. Hehe :P Men selvom det er garanti på jobben og noe i motoren skjærer seg, dem dekker da ikke dette? Dem dekker vel kun feil ved deres jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke kjøpe et E85 konverteringskitt? 1 liter E85 koster kanskje 1-2kr mer enn gass, og det tar kun 1 halvtime å konvertere og koster kun 5300kr til din bil ;)

Hvor får jeg kjøpt et slikt kit? Hvordan er dette kontra gass/bensin? Har hørt man får en del mer effekt av dette også? Er detta fult lovlig eller må dette godkjennes osv av S-V?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er redd for høy temp så kan du jo bytte kjølevæsken ut med NPG+:

http://www.amazon.com/Evans-NPG-Coolant/dp/B000JL760W

Det er 1 gallon i en sånn (Nesten 4 l)

i tilegg vil du få så godt som trykkløst kjølesystem da det er myye høyere kokepunkt, bare søk i google etter Evans Npg+ er en del som har testet dette.

Nice.. Så jeg får ENDA høyere kokepunkt enn med vanlig kjølevæske med denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fuelcat.no/index.htm

i den enheten er det også en kaldstartfunksjon så det ikke blir problemer å starte i 10-20 minus

E85 konvertering er fult lovlig. og det er avgiftsfritt. dette må vell inn i vognkort sånn som gass, men er lettere å få godkjent E85

får en effektøkning på ca 10-20% så på din 740 får du vell i underkant av 300hk. er også muligheter for å kjøre rent bensin eller rent E85, justerse enkelt med en bryter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fuelcat.no/index.htm

i den enheten er det også en kaldstartfunksjon så det ikke blir problemer å starte i 10-20 minus

E85 konvertering er fult lovlig. og det er avgiftsfritt. dette må vell inn i vognkort sånn som gass, men er lettere å få godkjent E85

får en effektøkning på ca 10-20% så på din 740 får du vell i underkant av 300hk. er også muligheter for å kjøre rent bensin eller rent E85, justerse enkelt med en bryter :)

Nice, dette her er kanskje et bedre alternativ ja.. Billigre og bedre(?) for motoren, samt mer effekt ( sier ikke neitakk! )

Men.. Jeg vil helst få noen som kan detta til å koble dette opp, noen jeg kan benytte meg av sånn sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte jeg skulle bygge om M60 motoren min til E85 nå snart, så om du også skulle gjøre det så kan jeg muligens være behjelpelig ;)

Men, trenger jeg å kjøre på ren E85 da? Går vel ann å prøve å fylle 15 liter ell noe når jeg har 70 liter på tanken til å starte med?

Har lest at man må bytte ut alt av slanger og ikke minst tanken ved å gjøre dette..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er redd for høy temp så kan du jo bytte kjølevæsken ut med NPG+:

http://www.amazon.com/Evans-NPG-Coolant/dp/B000JL760W

Det er 1 gallon i en sånn (Nesten 4 l)

i tilegg vil du få så godt som trykkløst kjølesystem da det er myye høyere kokepunkt, bare søk i google etter Evans Npg+ er en del som har testet dette.

Nice.. Så jeg får ENDA høyere kokepunkt enn med vanlig kjølevæske med denne?

Jepp, koker ikke før 190 grader, i og med at man aldri kommer over 80-90 grader blir det heller ikke noe trykk i systemet, dritten med det er at det må ikke være en dråpe vann i blokka og radiatoren for da fungerer det ikke.

En annen fordel er at man får jevn fordeling av varmen i motsening til vann hvor det kan danne seg luftbobler og man vil få mer varmgang akkurat på det punktet.

Den blir også litt mer seigtflytende ved kaldere temperaturer men jeg har ikke lest om noen som har opplevd noe negativt med dette, den har ett frysepunt på -40 Fahrenheit, vet ikke helt hva det blir i Celsius, men det er ekstremt kaldt i allefall.

Har tenkt på å gjøre dette selv sammen med en Stewart High flow vannpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte jeg skulle bygge om M60 motoren min til E85 nå snart, så om du også skulle gjøre det så kan jeg muligens være behjelpelig ;)

Men, trenger jeg å kjøre på ren E85 da? Går vel ann å prøve å fylle 15 liter ell noe når jeg har 70 liter på tanken til å starte med?

Har lest at man må bytte ut alt av slanger og ikke minst tanken ved å gjøre dette..?

det går ann, men om du skal kjøre f.eks 60% E85 trenger du bare å skru på den bryteren,

må ikke bytte slanger, men kan være en fordel så lenge bensina har lagt igjen masse dritt der.

E85 er faktisk mindre farlig mot slanger og plastikk tanken du har på bilen din enn det bensin er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ifølge det du ble fortalt av BMW Norge i prosjekt tråden din..

å konvertere bilen min med 8'er til å gå på E85 gikk i dass for å si det sånn, spurte litt folk på BMW Norge, og så lenge jeg kommer til å bruke original drivstoff tank vil det ikke fungere så lenge ethanolen spiser opp plastikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...