Gå til innhold

E39 525D 2002-modell, effektproblemer


goj
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har søkt litt rundt på forumet her på både LMM og annet, men ikke blitt helt klok på hva det er som feiler bilen min.

Problemet begynte før påske, rett etter at det begynte å bli varmere i været. Den begynte å fuske litt ved pådrag, og er blitt tregere og tregere på lavt turtall. I dag virker det som at den ikke drar noe særlig i det hele tatt før jeg får litt turtall på den, typ 2500-3000RPM. Da drar den ok, men langtifra med full effekt.

Har ingen ulyder, den sviver fint på tomgang.

Kan det være en ide å ta ut LMM og vaske denne i rødsprit?

Har sett at f.eks. BilXtra selger LMM for ca 3500,- - og GS Bildeler selger på tilbud nå til omtrent det samme.

Må den inn på verksted for å 'programmeres' eller er det bare å bytte rundt? Er det noen måte jeg kan få verifisert om det faktisk er LMM som er defekt før jeg evt. kjøper ny?

Har sett endel poster her hvor diagnostics ikke har slått ut på LMM selv om denne har vært defekt...

På forhånd takk!

Mvh

Geir-Otto

Skedsmokorset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja, har lest igjennom den, prøvde akkurat å blende vakuum-slangen til EGR-en uten at dette hjalp noe. Da koplet jeg bare ut den lille slangen med blå linje på (som det suges gjennom når bilen sviver) fra EGR-en og skrudde i en skrue i enden på slangen - vil dette være korrekt?

Hvordan kan jeg forsikre meg om at ikke EGR-en står 'åpen'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så forresten også at det er ganske nøyaktig på 3000RPM at den begynner å dra igang, før det er det veldig lite effekt. Men pådraget virker ca normalt når jeg bare passerer 3000RPM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt LMM fra koed.no, kostet bare 1200,- - og da jeg har hatt enkelte av de 'vanlige' symptomene på dårlig LMM tidligere så bytter jeg for sikkerhetsskyld. Tenkte å skru ut og rense EGR-en også enten en kveld i løpet av uka, evt. til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sånn, LMM byttet. Nå drar den veldig bra fra ca 2000RPM, men det er fremdeles skikkelig dødpunkt fra 8-900 - 2000 RPM. Luftfilterbytte neste. Skal prøve å få satt på EGR-en igjen og se om det kan være denne som gjør det, men tviler.

En ting - jeg kjørte ca 10 mil på lørdag, og da virket det som om den ble litt og litt bedre etterhvert som jeg kjørte. Jeg prøvde å kople fra batteripolene og la den stå i tre-fire timer på lørdag for evt. å 'resette' noe, men det hjalp ikke. Vil dette gå seg til etterhvert? Har sett etpar steder at man egentlig bør ha bilen inn på verksted for reset av noe når man har byttet LMM, men at de fleste sier at dette ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

den vil bli litt og litt bedre da de gamle adapsjonsverdiene sakte men sikkert "viskes" ut.

Noen lmm bytter skal kodes, men husker ikke om dette gjelder din motor (sjekkes enkelt ved å se om det er samme nummer på lmm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

MAF er jo byttet, og den ble betydelig raskere på høyt turtall (les: 3k RPM og over), men den er fremdeles rimelig dau mellom 1800 RPM og 3000 RPM.

Kan det være dårlig(e) dyse®? Jeg har prøvd både med blendet EGR og vanlig uten at det utgjorde noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Den som leter skal finne.

Nå har jeg hatt et fint helgeprosjekt hvor jeg har demontert massevis i motorrommet, har byttet luftfilter på kjerra osv...

Men den gledelige nyheten er da at jeg fant ut hva feilen her var for noe, etter snart ett år. Tenkte jeg skulle skrive det inn her, da jeg vet andre sliter med det samme.

Som sagt - feilen besto i at den mistet effekt plutselig, og slet med å holde farten i bakker. Samtidig var den helt dau mellom 1500 og 2300 rpm. Jeg byttet MAF, og det hjalp noe, men ikke helt.

Deretter fant jeg ut at denne slangen (nr 6) hadde hoppet av ved turboen: http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /21843.gif

Det ble litt bedre etter at jeg fikk satt på en slangeklemme på den, men fremdeles var det dårlig effekt i området over.

I dag fant jeg ut at jeg skulle ta av og rense innsugningsmanifoilen, og i den sammenheng så tenkte jeg på diverse vakumslanger, og om problemet kunne ligge der. Jeg tok av den ene slangen som gikk inn i vakumpumpa, blåste, og hørte at det kom luft ut under manifoilen. I den forbindelse sjekket jeg over slangene når manifoilen likevel var tatt av, og hva fant jeg? Joda, slange nr 9 her: http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /20429.gif

var gått tvert av ved festet, og ble bare holdt tilnærmet på plass av beskyttelsen rundt.

Jeg monterte alt sammen igjen etter en liten rens av manifoilen og reparasjon av slangen, og VIPS - bilen god som gull igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...