Gå til innhold

Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012


 Share

Anbefalte innlegg

635'en er solgt:

Bilen ble lagt ut på mandag og etter to dager på finn og over 3000 visninger ble bilen solgt til en hyggelig kar fra Tønsberg. Bilen ble hentet på torsdag etter ett ryddig oppgjør. Kjøper har allerede mottat bilen og tatt første prøvetur. Med det ender ett langt kapittel for min del. Litt vemodig må jeg innrømme.

Men allerede samme dag som bilen ble hentet ringte jeg på en K1200RS jeg tidligere hadde prøvekjørt. Sykkelen ble handlet og hentet i dag. Ble meget fornøyd med tilstanden til sykkelen. Tross alt en nesten 20 år gammel bruksgjendstand. Nå kan våren bare komme.

DSC_0774_zpsb7jw1r9o.jpg

DSC_0786_zpsm4zmphim.jpg

DSC_0751_zpstydlmx4c.jpg

DSC_0741_zps1uxagsqo.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koset meg litt i dag med montering av ett hydraulisk hev/senk bord som jeg fikk forrige uke. Bordet skal demonteres og platene ska sendes inn til sandblås/pulverlakk. Måtte bare prøvemontere og sjekke at alt fungerte først. Dette kommer til å forekle skruing på caferaceren. Håper å få gjort litt mer med den framover etter 635' ble solgt.

DSC_0739_zpskdjnmptx.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Grom sykkel! Og jeg driver nok å snuser på å kjøpe en slik selv! Hva synes du om den helhetlig? Jeg kommer til å bruke den hver dag hele sesongen stort sett uansett vær. Hvordan fungerer kåpa? God og varm? Er det noe fres i øvre del av registeret?

Hva slags servicehistorikk har den? Noe spesielt man skal se etter?

Skal visst være en del mer komfort å hente dersom man monterer en annen chip i motorstyringen. Får dem på Ebay. En BMW-fyr som har laget veldig fine map-oppgraderinger til de gamle K-motorene samt R.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik. Har kjørt 1200km med den siden påske. Fått prøvd den på langtur, til og fra jobb samt småturer på kveldene. Har ett godt inntrykk av sykkelen så langt. 

Sykkelen virker solid bygd og alt er av god kvalitet. Meget god å kjøre i 80-120 på landevei. Som ett tog på skinner. Litt framtung/uvant i lave hastigheter, men det har blitt en vanesak. 

På langtur foretrekker jeg kåpeglasset i høyeste posisjon, men det er uansett litt vind på armer og overkropp. Tror kåpa etter 2001/evt. Gt er bedre. 

Har fått en ABS feil, gikk igjennom alt fra sensorer, lav spenning, bremseveske og bremselysbrytere men fikk ikke bort feilen. Tenkte det verste, men i går fant jeg en lekkasje på bremseslangen fra abspumpe til bakbremsesylinderen. Håper det er årsaken. Denne sykkelen har ABSII. Etter 2001 har de ABSIII med integralbrems. Bedre men dyrere system. 

Opplever litt rasling fra drivlinje på lave turtall, men slik er også k100'en. Tenker ikke nå særlig på det. 

Kan anbefale en k1200rs :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oppdatering på cafe racer'n:

Motoren kokte ved oppstart i vinter pga. Defekt termostat og defekt kjølevifte. Siden det var en skade i blokka som ikke ble tett etter jeg tok av alle dekslene i vinter, kjøpte jeg en byttemotor for 1000kr. Ukjent tilstand, men motoren så bra ut og har kompresjon. 

Siden motoren er en del av ramma valgte jeg å demontere hele sykkelen og overhale det som er dårlig. Hvordan sykkelen skal se ut tar jeg litt underveis, men har en delvis plan.

Første del blir å få sammen motor/gearboks og montere på luftfilterboks og gasspjeldrekka med innsug samt starter og dynamo. Men først er det noen småting som må ordnes. 

Bytte clutch

Bytte tetning på utgående aksling fra motor

Overhale olje/vannpumpe

Div. O-ringer og tetninger

Bytte innsugsmanifoiler og veivhusvent.

Bytte oljetrykksbrytere, plugger og overhalte dyser og fuelrail samt temp sensor

Mye vasking, pussing og gnikking

Har allerede byttet alle pakninger på register, toppdeksel og veivdekselet. 

Bytte tetninger på gearboks og montere sammen. Kardang er allerede overhalt. 

Overhaler oljepumpa da denne ryker før eller siden uansett. Sykkelen er veldig lettskrudd og fin å jobbe på. Finner mye informasjon på nettet samt haynes manual. 

20160613_222555.jpg

20160613_222517.jpg

20160613_222424.jpg

20160613_222659.jpg

20160613_222509.jpg

20160613_222428.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

E39 520iA 2004 - 193.000km

Handlet ny bil i dag. En e39 520i 2,2 som trenger litt stell. Bilen var ny i Norge og har sparsomt med utstyr. Godt fulgt opp med service og dokumenterte reparasjoner fra bilen var ny. 

Kjørte 12 mil med den i dag. Girer fint og motoren drar godt. Snittforbruk på 0.68. 

Fikk med nye sommerdekk å ett år gammle piggdekk. 

Trenger litt stell. 

Motorlampe - lambda

Bytte lenkearmer

Ny visker bak - ny motor fulgte med.

Ny frontrute.

Nye viskerarmer fram

Litt rust på framdøra og bakluka, langt fra ille. 

Pixelfeil på radio.

En skikkelig rens, vask og polering inn og utvendig. 

Og prisen? Hyggelige 23.000kr :)

20170408_163344.jpg

20170408_163356.jpg

20170408_163408.jpg

20170408_163436.jpg

20170408_163451.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ordentlig BMW igjen, rekkesekser og greier :) Dette må da vært en av de aller siste E39 som ble produsert? Har sett 2004 modeller før, men det er ikke mange av dem som er så sene. 

Det er helt utrolig hva man kan få for en liten bunke tusenlapper, dette så jo ut som ett kjempebra utgangspunkt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Dæven, 3år har gått siden sist oppdatering. Innser at saker og ting har skjedd siden da. Får ta det i korte trekk. 

E39 var kult, men håpløs som bruksbil. Høyt forbruk og for mye som gikk i stykker var ikke bra for en familie som er avhengig av to biler. Denne ble solgt og erstattet med: 

Bmw X1 2.0D Xdrive 2010. Hadde denne i 3 år/35.000km. Så å si problemfri bil, byttet kun en parksensor bak og to stag i forstilling. Men etter 10år og 135.000km kan alt skje og vi byttet denne med en flunkende ny:

Bmw 530e Xdrive M-sport 2020. Kommer tilbake til den etterhvert 😎

På motorsykkelfronten har følgende skjedd:

K100 Caferacer ble ferdig og (personlig mening) veldig kul. Kom plutselig på at jeg var ingen hipster og at dette ikke er meg på noen som helst måte. Bestemte meg for å selge før trenden ga seg. Satt igjen med den Gule K1200rs'en som etterhvert ble delbetaling i en:

Bmw R1200rs 2016. Utrolig sykkel med keyless, dynamisk demperkontroll, quickshift opp/ned, cruisecontroll, acrapovic eksos, kofferter å masse annet man egentlig ikke trenger. 

I3'en har vi enda. Den har blitt 6år og gått 100.000km. Har enda ikke hatt problemer med den. Rekkevidden er nogenlunde den samme den alltid har vært. Helt optimal bil for vårt bruksmønster. 👍👍

20170910_175011.jpg

20200407_175754.jpg

20200428_200102.jpg

20200508_171329.jpg

20200508_175628.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gratulerer med en fabelaktig bil, godt å se at det blir mer og mer G30/31 på forumet her 👍 Jeg er sikker på at dette kommer til å bli en veldig fin eier opplevelse, disse bilene pleier å innfri. 

Jeg vil tro det var ett solid steg å gå fra en 10 år gammel X1 til denne 😅 Har du noe planer for hva du vil gjøre med bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ESveen changed the title to Esveen's garasjetråd - F25 X3 3.0d 2012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...