Gå til innhold

DIY skjøte bremserør E39


oleo
 Share

Anbefalte innlegg

Bra diy, men jeg ville påpekt viktigheten av å ha rette flenser. Med biltema (og de andre billige variantene) er det ikke alltid like lett at flensen blir perfekt. Det "må" den være for å redusere risiko for lekkasje. Å kutte bort innvendige og utvendige grader på bremserøret er også smart. Et lite blås gjennom det nye bremserøret er også smart for å være sikker på at det ikke finnes fremmedlegemer inni. 

Også greit å være klar over at all bremsevæsken drypper sakte og forsiktig ut av de kappede rørene til det er tomt for bremsevæske.. Så med fordel kan man ha noe som samler dette opp igjen før det er ut over gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk enn 2èr på EU kontroll, rust på rør over diesel tank. Jeg tenkte også kappe orginale stålrøret foran tanken også skjøte på nytt rør bak til orginal skjøt, se vedlagt bilde.

Skjøyten er grei den har jeg kontroll på siden det er jeg som lager falsene på begge sider, men hvordan vet jeg hvilket nippel jeg skal bruke mot orginal skjøt, se vedlegg. ???

Untitled.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at det er rust på røret på oppsiden av tanken. Typisk det hvor røret er festet i klipset. Så litt skeptisk til å bare skifte enden uten å ha sjekket i alle fall. En annen plass er svingen fra kanalen og rundt hjulhuset. Der er det og ofte rust. Akkurat når det gjelder bremserørene vil jeg være på den sikre siden. Har mange ganger oppdaget at rust på rør ikke er oppdaget ved kontroll, og bytter da røret for å være på den sikre siden. Veldig stor fordel å ha løftebukk ved en slik jobb.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
4 minutter siden, WDB124.193 skrev:

Gammel tråd, men denne DIY er misvisende. Det blir produsert en SAE flens på en bil med DIN flenser i hele bremsesystemet. Mao er det benyttet flensemetode for amerikanske biler på en europeisk bil. 

http://www.rtsauto.com/brake-lines-for-bmws-and-e30s-the-bubble-flare-not-the-double-flare/

 

 

Ser poenget ditt, men har gjort det samme på min e39. Biltema rør og nipler. 10x1mm gjenger mener jeg der er? Blir uansett tett.

Beste er kanskje å bestille ferdige rør fra gs med nipler og alt på plass. Men hjemmemekk løsningen fra biltema er ingen problem det heller.

Alle e39 får dette før eller siden. Beste er å ta ned dieseltanken for å få lagt rørene der de lå før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt jalla med feil flenser på noe så kritisk som bremser. Bare se på snitt tegning av hunn flensen som rørflensen tetter mot så skjønner man at det ikke er bra, er jo helt motsatt av hva det skal være. 

 Er man litt kreativ med det billig verktøyet til tema så kan man ivertfall få til noe som ligner så det er nevnt. Uansett kjøp den tanga dem har til 1500, så flenser man perfekt bobleflens så det synger etter uansett om det er på stål, kobber eller kobbernikkel. Den dyre tanga er verdt hver krone kontra den greia til 299. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...