Gå til innhold

Motorbytte i e39 m52b20 til m52b25


aeike
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet motoren i bmw-en min å jeg har blitt spurt om jeg kunne legge ut hvordan jeg gjor dette.

Fant en komplett motor på nettet, fikk den levert på døren en uke etter.

Jobben tok ca 2 dager pga litt komplikasjoner og mangel på bremseveske :lol: (skal forklare)

Tok heller ingen bilder.

Det første vi gjor det var å kjøre bilen over en grop for å kunne komme til under bilen.

Så tok vi av vifte pluss deksel, viskosekoblingen satt på.

løsnet så fra vannslangene og tappet oljen av motoren.

så av med alt av tilkoblinger.

løsnet girkassen fra drivakslingen og spaken.

motoren henger i 2 bolter framme og 8 bolter bak på girkassen fordelt på en bærebro.

motoren løftet vi ut med med en truck.

måtte løfte i en 3 gang for å vinkle ordentligt.

løftet med kassen på.

motoren var ute etter ca 3-4 timer.

så begynte jobben med å bygge om den nye motoren til manuel (kom med svinghjul og ledningsnett til autolat), var lett må bare huske å merke kontaktene.

clutchen var heller ikke noe problem.

sentrerte etter slite merkene på svinghjulene.

kassen gikk på, på første forsøk så sentreringen var vellykket.

dette tok ca 1,5 timer incl. pause hos pizzabakeren.

den nye motoren var nå klar til å løftes på plass.

brukte truck nå også og vi måtte løfte i en 4 gang for å få den på plass.

koblet til alt utenom clutchslangen.

satt meg inn og vridde om nøkkelen.

gikk rundt men startet ikke.

byttet plugger,coiler og lendningsnettet til coilene og sjekket om det var tenning.

gnistret som bare det.

prøvde igjen....ikke liv.

da fant vi ut at det ikke kom bensin til motoren.

koblet fra den ene bensin slangen, der var det helt tørt.

koblet fra den andre bensin slangen, der sprutet det ut.

byttet om på koblingene og så startet den med en gang.

så skulle vi lufte clutchen, var tom for bremseveske og statoil var stengt.

bestemte oss for å fortsette neste dag.

holdt på lenge neste dag pga det var noe dritt å holde på med.

etter mange timer med lufting å pumping fant vi ut at det skulle bare luftes til slavesylinderen var full av veske og så skulle man bare pumpe på clutchpedalen til den var ok.

så første prøvetur.

kommer et frese-vrææl når den starter når den er kald.

2,5 literen lager mer lyd en 2 literen, spessielt i området 1,5 k til ca 3k.

har også mer bunndrag stopper litt rundt 1500 og våkner til liv igjen rundt 2500 .

motoren går noe rykkete synes jeg, spesiellt rundt 4000 og oppover.

er dette normalt??

sparker ganskegodt ifra ca 3500-4000 og det varer til ca 5000 før det daffer av igjen.

og skal det være bensin i begge 2 slangene???

kan ikke huske om det var bensin i begge 2 da jeg koblet dem ifra 2 literen.

Takker for svar og håper at dette var til hjelp for noen :)

Bare til å stille spørsmål om noe?

Skal prøve å svare så fort jeg kan:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...