Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Tusen takk for hyggelige ord når det gjelder tråden... 8)

Det er selvfølgelig flere årsaker til at jeg ønsker å fortelle om vår E46 i relasjon til hvor langt den har kjørt og i hvilken stand den fremstår. Det viktigste er at en moderne bil som er godt vedlikeholdt og kjørt fornuftig på ingen måter er ferdig når den har kjørt 100K... heller ikke 200K... og knapt nok 300K.

Jeg tror helt klart at moderne biler (også bensinbiler) klarer 400-500000 Km uten problemer hvis man kan nå det før rusten blir alvorlig og vedlikehold/kjørestil ellers er i den fornuftige enden. Det handler mest av alt om forfengelighet. Som regel blir man lei av bilen før den for alvor begynner å skrante.

Jeg er imidlertid vokst opp i en tid da man stadig passet på tingene. Det var ikke god tone på Vinderen/Ris i Oslo å bytte ut bilen i utide på 70 og 80-tallet. Utfordringen på den tiden var at byggekvaliteten ikke var den aller beste med mindre man kjøpte en Mercedes-Benz W123/W116/W126... generally speaking. Ergo måtte man ta enkelte forholdsregler hvis man ville at ting & tang skulle holde lenge. Min far kjørte derfor f.eks aldri en påhengsmotor på mer enn 3/4 av toppfarten. Slik sparte man både motor og drivstoff. På den annen side var motorene like fine etter 10-15 år.

Min familie var og er relativt velstående. Det handler med andre ord ikke om penger. Tiden var en annen og moderne økonomiske prinsipper var ennå ikke oppfunnet. Jeg vet hva som gjelder idag når det gjelder lånemuligheter og rentabilitet, men på et eller annet nivå liker jeg allikevel å passe godt på tingene. Jeg vil trolig ikke trives som leasingkunde når det gjelder biler. Det blir for kjønnsløst og distansert for min del.

På midten av 80-tallet hadde jeg en periode på 4-5 år med div. frontmotoriserte Porscher (924/944/928 + 911). Jeg fant fort ut at disse bilene primært var konstruert til langkjøring på kontinentale motorveier/veier. Slik ble det iom. at jeg hadde muligheten og midlene. Det var en fantastisk tid der jeg ikke så rent sjelden sov i bilene på vei over Alpene i Sveits eller Massif Central i Frankrike. Jeg levde med bilene og følte nærværet. Man forstår bilene og lærer å kjenne deres innerste vesen hvis man kan si det på den måten. Spesielt Porschene 924 og 944 ga tilbake 110% i form opplevelser og kjøregleder hvis man bare var litt mer enn normalt interessert i bilene.

Det er naturligvis litt mer behersket med vår nåværende E46 318d Touring, men den er en fantastisk gjennomført konstruksjon og den tilbyr svært mange gleder. Jeg har ikke sovet natten over i den, men jeg har kjørt Århus-Nice direkte med den uten overnatting på veien. Etter over 260000 Km er jeg stadig ikke lei av bilen og jeg håper at den holder i nye 200000 Km. Når jeg evt. kommer så langt vil jeg evt. ligge ca. 85000 Km bak der min svoger er idag med sin 1997 Peugeot 406 2,1 TD. Jepp.... den har idag kjørt ca. 550000 Km uten større problemer enn jeg så langt har hatt med vår E46 318d Touring. Litt av et forbilde... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det at hjullagrene fortsatt er originale er noe av det mest imponerende, men danske motorveier er vel betydelig snillere mot disse, enn vestlandske krøtterstier....

Jeg har også lurt på dette iom. at iallefall de foran burde ha vært utslitte for lang tid siden. Jeg tror at forklaringen er tredelt: Relativt smale dekk med høy profil (195/65-15) opptar mye krefter og skåner i stor grad hele understelet samt chassiset. Relativt voksen kjøring ditto. Kontinentale veier ditto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd :) den passer faktisk ganske godt til min holdning om at en har ikke en drøy km stand før en har passert et tall som matcher en solid årslønn ;) Denne bilen har faktisk gått dobbelt så langt som min 2003 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning.

Jeg synes det er artig med velholdte "slitere" som bare går og går.

Min 1985 525i er nok en bil av samme sort.

Eid av samme mann i nesten 20 år, og meget velholdt.

Etter 26 år og 323000 km, har den fortsatt orginal frontrute i god stand, nesten ingen steinsprang, og er stort sett rustfri.

Det eneste som bærer preg av kilometerstanden er interiøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gøyal tråd og interesant tråd dette her! Skulle virkelig ønske at jeg hadde tålmodighet og disiplin til å beholde en bil så lenge som du har gjort. Men nå har jeg en onkel som har hatt sin 1991 E34 520i siden han kjøpte den ny, og etter 320 000 km så går den stadig som en klokke selv om de siste EU kontrollene har truet med å ta livet av den(Dyre utbedringer)

Satser nå selv på å beholde E90en en stund ettersom den for meg er såpass dyr. Ikke er den gammel eller har gått langt heller så jeg regner med at jeg har bil i mange år framover :wink:

Litt off topic! Er det ditt hus i bakgrunnen, er det bare meg eller er det veldig Norskinspirert! Litt artig i et murhusland som Danmark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gøyal tråd og interesant tråd dette her! Skulle virkelig ønske at jeg hadde tålmodighet og disiplin til å beholde en bil så lenge som du har gjort. Men nå har jeg en onkel som har hatt sin 1991 E34 520i siden han kjøpte den ny, og etter 320 000 km så går den stadig som en klokke selv om de siste EU kontrollene har truet med å ta livet av den(Dyre utbedringer)

Satser nå selv på å beholde E90en en stund ettersom den for meg er såpass dyr. Ikke er den gammel eller har gått langt heller så jeg regner med at jeg har bil i mange år framover ;-)

Litt off topic! Er det ditt hus i bakgrunnen, er det bare meg eller er det veldig Norskinspirert! Litt artig i et murhusland som Danmark :)


Tålmodighet og disiplin kommer med alder og erfaring. Stay cool... din tur kommer tidsnok... :)

Vedr. trehus i Danmark er det faktisk ikke så uvanlig. Bare i vår lille vei her syd for Århus er 5 av 16 hus trehus. Spesielt i de siste 10-15 årene er det bygget ganske mange trehus i Danmark. Folk liker fleksibiliteten i designet samt inneklimaet mange trehus tilbyr.

Vårt trehus er temmelig skandinavisk... et svensk design, bygget i Danmark og bebodd av en nordmann. Huset har 170 m2 boflate, er et passivhus (1/3 av normet energiforbruk) og har aktiv ventilasjon. Jeg sto som byggherre for huset og er svært tilfreds... :)
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt klart at moderne biler (også bensinbiler) klarer 400-500000 Km uten problemer hvis man kan nå det før rusten blir alvorlig og vedlikehold/kjørestil ellers er i den fornuftige enden. Det handler mest av alt om forfengelighet. Som regel blir man lei av bilen før den for alvor begynner å skrante.

Moderne MB går jo stygglangt uten problemer. Finnes mange W210 og W211 der ute med 5-700 000km på telleren som ser ganske pene ut og fortsatt har original automatkasse og motor.

Et eksempel på en nyere W212:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29848806

Blir sikkert kjøpt opp av pakistanere og solgt med 85k km på telleren, tenker jeg. Skjer ofte i Oslo-regionen med MB dessverre.

Min W204 bensin har jo gått 122k km på 24mnd. Byttet CD-spiller på garanti, ellers kun olje og filterbytter. 911en har 226k km på telleren, og er meget pen utvendig og innvendig. Tysk kvalitet :wink:

sikker på at en pakistaner vil kjøpe den?

Forøvrig på tide at du fikk din egen tråd Fredrik! Og bilen din ser strøknere ut enn alle bilene mine med lavere km-stand :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne MB går jo stygglangt uten problemer. Finnes mange W210 og W211 der ute med 5-700 000km på telleren som ser ganske pene ut og fortsatt har original automatkasse og motor.

Et eksempel på en nyere W212:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=29848806

Blir sikkert kjøpt opp av pakistanere og solgt med 85k km på telleren, tenker jeg. Skjer ofte i Oslo-regionen med MB dessverre.

Min W204 bensin har jo gått 122k km på 24mnd. Byttet CD-spiller på garanti, ellers kun olje og filterbytter. 911en har 226k km på telleren, og er meget pen utvendig og innvendig. Tysk kvalitet :wink:

sikker på at en pakistaner vil kjøpe den?

Forøvrig på tide at du fikk din egen tråd Fredrik! Og bilen din ser strøknere ut enn alle bilene mine med lavere km-stand :D

Thank you Sir... :)

Det er forøvrig ok å mene at tyske biler har best kvalitet, men jeg vil ikke ha en diskusjon om innvandring etc. i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik, ang. matte lykteglass - disse kan man gå hardt til verks på med våtslipepapir etterfulgt av polering. Blir meget bra. Du kan for eks se tråden min side fem.

Jeg har gått løs på lykteglassene med våtslipepapir og polering to ganger med bra resultat, men etter et måneder er glassene like matte igjen. Jeg kjøper derfor nye glass inkl. pakninger. Svenske Autopower har forøvrig en fersk DIY i den anledning... :)

http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd med interessant lesning, Fredrik. Artig å se at bilen den fortsatt fremstår liker pen nå i dag som den gjorde for flere år siden. Får jeg spørre hva du slipte lykteglassene og hva du kjørte dem opp med igjen? Jeg har våtslipt to flere lyktesett til E39 (for- og baklykter) og disse holder seg like fine den dag idag. Å slipe på baksiden av lykteglassene har ingenting for seg da disse ikke får slitasje slik de gjør utvendig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte våtsandpapir (korn 600/800/1200), Autosol og Sonax Xtreme Hardwax. Jeg overdriver litt når jeg skriver at glassene er like ille som før behandlingene, men det er ingen tvil om at glassene ikke er like blanke og gjennomsiktige idag som de var rett etter behandlingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...