Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Rekordene gjelder standard produksjonsmodeller slik du kan få dem fra fabrikk. Cup hjul kan man naturligvis kjøre med, og de fleste biler i dette segmentet (biler som skal gå for rundt ringen) leveres jo med nettopp disse hjulene. De eneste "problemene" med definisjonen er jo biler som Radical, som i England leveres med skilt men for de fleste ikke minner veldig mye om en "standard bil".

Porsche har tradisjonelt vært veldig kjapt ute med pekefingeren mot mulig juks fra andre leverandører (det være seg Viper med canards, aller GTR som muligens gikk på noe annet enn standardhjul). Da er det litt morsomt å se (som en bekjent av meg påpekte) at gt2rs plutselig har fått ørelappstoler...

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det åpenbart den store italienske dagen med to fantastiske oldschool italienske kjøremaskiner. Lamborghini Countach har aldri for min del vært en favoritt, men jeg tviler ikke på at den er en opplevelse å kjøre på langtur med i Frankrike og Sveits. Vi snakker tross alt om en V12 motor på 5167 cm3, 455 HK og 500 Nm fordelt på kun 1490 Kg. 0-100 Km/t går løs på 4,9 sekunder og topphastigheten er 295 Km/t. Dette var ikke ledende i 1985 da Countach 5000 Quattrovalvole (altså fire ventiler pr. sylinder) kom på markedet (Harry's Countach er en 1987 modell), men den var uten tvil en av verdens hurtigste produksjonsbiler på den tiden.

Route Napoleon mellom Grenoble og Antibes over Alpene er fantastisk nesten uansett bil hvis man kjører den off-season og hvis man kjører ruten i en Countach, 911 eller f.eks en E46 330i med manuelt gear (eller M3 for den saks skyld) får man helt sikkert en ordentlig dose fahrfreude... det er helt sikkert... :)

Chris Harris koser seg med en "Alfaholics" GTA-R 290. Vi snakker om en bil som er basert på Alfa Romeo (105) 2000 GTV ("V" for Veloce eller "hurtig" på norsk) fra 1963-1977. Originalt veide bilen ca. 1030 Kg og hadde en rekkefirer på 1962 cm3 som ytet 130 HK. 0-100 gikk løs på ca. 9 sekunder (noe som var temmelig imponerende på midten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet) og topphastigheten var 195 Km/t. 

Bilen Chris Harris kjører veier imidlertid kun 830 Kg. Motoren er en Alfa Romeo 75 Twin Spark rekkefirer fra 1985-1992 som er boret opp til 2235 cm3 og yter 240 HK ved 6950 rpm og 271 Nm ved 5000 rpm. 0-100 Km/t klarer den på 5 sekunder og topphastigheten er 250 Km/t. Sort of BMW E30 M3 Evolution III med andre ord bare hurtigere. Det som er verdt å merke seg her er at vi nå ser at andre bilmerker/bilmodeller gjennomgår den samme form for ekstrem modernisering som f.eks Singer Vehicle Design gjør med Porsche 964 (og det er virkelig imponerende). Vi venter spent på at noen virkelig tar fatt på E30 M3 (og kanskje spesielt E36 M3) og gjør det samme... :)

Hva står så "290" for i GTA-R? Det er effekt/vekt forholdet (altså 240/830). Det er britenes måte å formulere dette på, men vi andre ville kanskje heller ha sagt 3,5 Kg pr. hestekraft. For å sette dette i et perspektiv er det samme forholdet i BMW M2 (370 HK) 4,25 Kg pr. hestekraft, M3 (431 HK) 3,79 Kg pr. hestekraft og f.eks 320d (190 HK) 7,92 Kg pr. hestekraft.

@TRF Det var på tide at du endret brukernavnet. "TRF" klinger mye bedre og alle vet uansett hva du står for... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger Lamborghini Countach. Spektakulær, vulgær og herlig bil. Spiller ingen rolle at den ikke er kvikkest rundt en bane - det handler om design, motor, lyd og enda mer design.

For de av dere som ikke har sett "The Cannonball Run" så vil jeg anbefale den. Artig komedie med mye grisekjøring, enorme mengder kjente skuespillere (Burt Reynolds, Dom DeLouise, Dean Martin, Sammy Davis jr, Jackie Chan, Peter Fonda, Roger Moore m.fl) og en fin intro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, macrorain skrev:

Både Cannonball run 1 og 2 (inkl. introene på begge) er legendariske! :D

Og lyden i Lamboen er rå! Lurer på om de er tilgjengelige på noen strømmetjenester i fornuftig kvalitet..

 

Filmene har jeg selv på DVD...Sånn apropos lyd - faren min hadde på tidlig 90-tallet et tyskprodusert trippel-album med diverse lydeffekter. Husker ikke navnet sånn på sparket, men det var fryktelig nerdete. En av disse CDene hadde egne lydspor av en Lamborghini Countach som startet opp og gikk på tomgang samt lyden av en Audi UR Quattro på kaldstart samt lyden av at den passerte i fart ved tømming av andre gir/skifte til tredje gir.

Fun fact - den Dodge ambulansen som blir brukt av hovedpersonene i "The Cannonball Run" ble også brukt i det virkelige racet i 1979, to år før filmen. Vanen var "the real deal", modifisert med større bensintanker og trimmet motor.

Edit: @Fredrik Har stor sans for "The Rat Pack" og hører ofte på live-opptredener av dem i bilen (lastet ned via youtube). En av de beste tingene med Cannonball Run 2 er jo nettopp at Frank Sinatra dukker opp, slik at gutta er komplette. Det er det som er så artig med Cannonball-filmene - massevis av kjente og rike skuespillere/artister som ikke tar seg selv høytidelig og er med på moroa.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannonball Run II

http://putlocker.io/watch/Qmx5DEvR-cannonball-run-2.html

Annen del av Harry Metcalfe's Lamborghini Countach 5000 Quattrovalvole. Det er verdt å merke seg signaturen man ser mellom forsetene på bilen er fra Lamborghini's legendariske testsjåfør Valentino Balboni... :)

Hvordan er så en moderne "Countach" i form av Aventador S? Lamborghini Countach ble etterfulgt av Diablo i 1990 med den samme "Bizzarini" V12 motoren (nå med 530 HK). I 2001 var det tid for etterfølgeren Murcelago som også hadde denne motoren (opp tom 670 HK), men i 2011 hadde Lamborghini utviklet en helt ny V12 motor på 6,5 liter for Aventador og i S modellen yter den hele 740 HK uten ladeluft... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ganske kule alternative nyheter og litt mer om BMW's nye logo design for deres "super" premium konsept som inkluderer 7-serien, X7, 8-serien og i8 Roadster... :)

http://www.bmwblog.com/2017/10/06/bmw-upcoming-black-white-roundel-logo-emotional/

https://shop.petrolicious.com/collections/piloti-collection/products/spyder-s1-red 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den kinesiske middelklassen legger merke til fargeendringen i BMW-rondellen uansett - de kjøper nok bilene okke som fordi det er status uansett om det er fwd/rwd eller firerturbo/rekkeseksturbo...

Var ute og cruiset i natt og knipset et par bilder av sleden som jeg tenkte jeg kunne spamme ned tråden med. Artig øyeblikk - midt på natta ca 03.30 i et ganske rolig Oslo Vest møttes 3 biler i lyskrysset Gamle Drammensvei/Bygdøy Alle - en hauggammel Toyota Landcruiser fra 80-tallet med tilhenger, en nylig bruktimportert svart Citroen C6 og meg selv :mrgreen:

IMG_3332____.jpg

IMG_3334_____.jpg

IMG_3335_____.jpg

IMG_3337.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kult gammelt hangarskip av en badass amerikaner du har Werther, men jeg skulle gjerne ha sett bilder av C6'en også. Jeg har virkelig sansen for den modellen som konsept. Apropos kule oldschool amerikanere... her er en kavalkade med de beste... :)

https://www.digitaltrends.com/cars/best-american-muscle-cars/

Når det gjelder moderne amcars, som jo Tesla er en del av, så er Model 3 ikke overraskende forsinket. Jeg kom over en fornuftig artikkel som belyser hvorfor Tesla sliter med å få opp produksjonstakten på modellen.

http://nordic.businessinsider.com/why-tesla-is-struggling-to-make-model-3-2017-10?r=US&IR=T

Det er snart vinter så hvorfor ikke hente frem en gammel Chirs Harris klassiker... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 3 av Harry Metcalfe's tur med Lamborghini Countach 5000 Quattrovalvole. Denne gangen viser han oss rundt på Lamborghini Concorso d'Eleganza 2017 i Neuchâtel i Sveits. Han vinner et par priser inkl. for å ha vært den som har kjørt den lengste distansen til konkurransen for egen maskin med en utstillende bil.

Det mest interessante med filmen er etter min mening bildene av Marcello Gandini's Lamborghini Marzal konsepstudie fra 1967. Bilen er 100% kjørbar og har en halv Bizzarrini V12 motor (toliter rekkesekser på 175 HK). Dette konseptstudiet ledet frem til Lamborghini Espada anno 1968. Enkelte av detaljene på denne bilen er fantastiske som f.eks glasshuset (inkl. taket og dørene) og den interessante bruken av "kuber" for å gjøre designet mer dramatisk og spennende... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randy Pobst er en ganske interessant og artig fyr som vi har sett teste mange biler for Youtube kanalen Motor Trend (spesielt i Ignition avsnittet). Han er en profesjonell racingsjåfør og har vunnet over 90 amerikanske mesterskap inkl. 24 Hour of Daytona. Han er også testsjåfør for Mazda, Volvo, Audi og Porsche i USA.

Jeg kom over et par alternative klipp med Randy der han bl.a er på besøk hos Volvo i Gøteborg samt på en lettfattelig måte forklarer forskjellen på dreiemoment og hestekrefter (i alle fall hvordan man føler forskjellen)... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen har uten tvil et stort behov for å gjenoppfinne seg selv etter den famøse "dieselgate" skandalen som dessverre stadig pågår. Det som imidlertid virkelig er imponerende med dette prosjektet er hvor omfattende og dypt VW går med ikke bare å migrere til elektriske biler, men også totalt endre designspråket på bilene (sort of back to the roots) og selve opplevelsen med hvordan bilene fungerer/virker.

"I.D" er navnet på det nye designspråket og står for flere ting som f.eks "Idea", "Identity" og "Intelligent Design" (VW holder flere muligheter åpne og lar det være opp til enhver å se nye muligheter). Konseptet inkluderer så langt I.D (som bare har navnet I.D), I.D Buzz og I.D Crozz. Såvidt jeg forstår vil I.D være den første modellen som kommer på markedet, mens I.D Crozz vil være den andre modellen.

Jeg liker virkelig designet på spesielt I.D Crozz og det er derfor gledelig å høre at bilen eksteriørmessig stort sett er ferdig og at tom. de ganske hårete 21" felgene vil bli produsert. Interiørmessig vil det ganske sikkert skje noen endringer, men jeg vil tro at deler av dashboardet, stolene og taket stort sett er ferdig utviklet (i alle fall fra et designperspektiv).

Det er ellers litt interessant å sammenligne den tidligere nevnte prototypen Lamborghini Marzal med VW I.D Crozz. Det skiller 50 år mellom modellene, men det er faktisk flere artige likheter vedr. designet på interiøret. Jeg ser også flere tilsvarende likheter mellom I.D Crozz og f.eks Citroën CX (1974-1991). Jeg tenker at det går en slags rød tråd fra Marcello Gandini via Robert Opron til Klaus Bischoff når det gjelder hvordan et enkelt og stilfullt, men veldig funksjonelt interiør skal se ut... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om elektriske biler så har faktisk BMW solgt 10786 stk. elektriske biler bare i september måned (opp 50,5% fra samme måned i fjor) og så langt 68687 stk. elektriske biler i år (opp 64,2% fra i fjor). Hvis denne trenden holder vil BMW nå målet på 100K solgte elektriske biler i 2017... :)

http://www.bmwblog.com/2017/10/13/10000-electrified-bmw-mini-vehicles-sold-september/ 

En kort film som forklarer noen av fordelene med elektriske motorer vs. stempelmotorer. De fleste av oss har hørt dette før, men det skader ikke med en liten repetisjon... :)

Pene og originale BMW E30'er i mint condition kryper langsomt, men sikkert opp i pris selv om det ikke handler om M3. Denne 323i'en (M20B23 - 139 og 150 HK) fra 1985, som er en modell som ble bygget i perioden 1983-1985 før 325i (M20B25 - 170 HK) kom på markedet i september 1985, tilbys nå på tyske eBay for det som tilsvarer 82000 USD eller ca. 650000 NOK.

Jeg blir helt nostalgisk her nå iom. at min tidligere 1987 E30 320i (M20B20 - 129 HK), som jeg hadde i perioden 1988-1990, også var en pre-facelift (dog med fire dører). E30 er en fin ordentlig BMW... :)

http://www.thedrive.com/sheetmetal/15116/you-could-buy-this-like-new-162-mile-bmw-e30-for-82000

bmw-e30-hero-image.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...