Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, Gorg skrev:

Kjenner jeg må ta en dypdykk i din alternativ tråd igjen, er visst en stund siden 😮

Audi har jo sin RS6 som er stasjonsvogn, så hvorfor kan ikke BMW ha det?

Er da begynt å bli litt mange spesialmodeller er det ikke? Når vi har snart M2, M2 CS, M2 CSL, M240i, X4M40i, osv.. 

Jeg ser ikke noe problem med det, snarere tvert i mot. Ikke misforstå, BMW lager de beste bilene...men noen ganger så er ikke det nok. Jeg undres på hva de somler med, de har flere modeller i pipelinen som de virkelig trenger sånn rent image messig. Jeg tenker da på nye Z4, X7 og 8-serien, men de skulle ha vært på markdet for tre år siden. Slik det fremstår nå så kommer de for sent, hva er det som gjør at BMW fortsatt sitter og ruger på disse modellene? Nå har de fomla rundt i alle verdenshjørner med godt maskerte utgaver i 2-3 år...nå må de bli ferdige å få dem ut på markdet før det er for sent for slike biler. Jeg vet at BMW kanskje er de eneste (med unntak av Porsche) som fortsatt driver med «over engineering», men likevel. Det er jo forsåvidt bra at de legger ned så mye grunnarbeid i en bil, det merkes jo hvorfor det går unna hos Mercedes. Det ser så bra ut, alt ser dyrt ut...men under alt det der bærer bilene preg av snarveier og billige løsninger. Den tunge og velkonstruerte feelinga har BMW klart å beholde på dyre modeller. Jeg merker stor forskjell på hvordan min firmabil Mondeo er skrudd sammen kontra min nå aldrene F10. Den forskjellen kjenner jeg ikke i ett moderne MB produkt, men likevel så funker det da de nå passerer BMW på en rekke punkter.

BMW har satset på mye bra nisjer, og jeg må si at jeg er sjeleglad for at de har beholdt rekkesekseren i f eks M140i. Det gir bilen en karakter og sjel, som bilpresse og publikum jubler over. Om A45 AMG er aldri så rå, så havner den litt i skyggen av M140i nettopp pga motor, bakhjulstrekk og manuell. M140iner jo egentelig en underdog når det kommer til ytelser og fremtoning i forhold til A45 og RS3. M550i som har beholdt V8ern, her har MB puttet en V6er i sin grommeste E klasse som ikke er en ren AMG. Den får mye skyt for bra balanse, men den skulle hatt åtteren. Der er rollene byttet, pleier jo å være MB som spruter flammer mens BMWen kan kjøres. E43 AMG skulle være den råeste E klassen under ren AMG, en erstatter for E500. Dette er ett godt eksempel på at MB har bommet litt. Vel går E43 godt, men en 540d går like bra...en dieselbil som ikke en gang er toppmodell. På diesel er det ingen som slår BMW, synd diesel skal få så mye negativ omtale. Det er jo nå disse motorene er på sitt aller beste og bør nytes. 

Som sagt over, jeg savner en superbil ifra BMW. Jeg savner også noe i samme duren som Z8 var, gjerne noe som kan konkurrere litt mer med f eks 911. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gorg skrev:

Kjenner jeg må ta en dypdykk i din alternativ tråd igjen, er visst en stund siden 😮

Audi har jo sin RS6 som er stasjonsvogn, så hvorfor kan ikke BMW ha det?

Er da begynt å bli litt mange spesialmodeller er det ikke? Når vi har snart M2, M2 CS, M2 CSL, M240i, X4M40i, osv.. 

BMW har ikke som f.eks VAG andre bilmerker (les: Audi, Skoda og Seat) som de med grunnleggende den samme teknologien kan utvikle nye markeder med. Derfor er BMW avhengig av å utvikle stadig nye nisjemodeller for å få opp volumet på produksjonen. De forsøker å nå nye kundegrupper med Mini, men resultatet er etter min mening mest merkelige modeller som f.eks Countryman og Clubman.

Når dette er nevnt handler det også mye om hvordan man gir en bilmodell karakter og identitet. Porsche bygger f.eks et utall varianter av 911, men man er aldri i tvil om at det er en 911 uansett om den har 370 eller 700 hestekrefter. Porsche er i tillegg svært nøye med å skape distinkte forskjeller mellom modellene og da Cayman begynte å nærme seg 911 både designmessig og ytelsesmessig nølte Porsche ikke med å fundamentalt endre modellens grunnleggende identitet. Boxersekseren (som definerer en 911) ble prompte fjernet til fordel for en boxerfirer. På den måten står Porsche friere til å utvikle både 911 og 718 (som Boxster/Cayman idag heter) uten å skape forvirring hos kundene og hvis det skulle føre til en forvirring hos kundene går det ikke på bekostning av 911 - som på mange måter definerer Porsche som sportsbilprodusent.

Hvordan bilprodusentene gjennomfører en ekspandering av modellporteføljen er med andre ord like viktig som det faktum at de i det hele tatt utvider produksjonen med ulike nisjemodeller. Jeg er ikke overbevist om måten BMW gjør dette på idag. Jeg har fulgt BMW tett siden 1985 (jeg kjøpte min første BMW i 1988) og for å være ærlig blir jeg bare mer og mer forvirret over modellprogrammet og ikke minst de ulike modellbetegnelsene. Hvis inkarnerte BMW interesserte sliter med dette kan man jo bare tenke seg hvordan mannen i gaten må ha det i forhold til å se/vite forskjell på modellene.

Poenget her er ikke at det nødvendigvis er lettere å vite forskjell på samtlige 911 modeller (jeg tror at det idag er 12-13 stk.), men man er aldri i tvil om at det dreier seg om 911. Jeg er ikke så sikker på om de fleste like lett f.eks vet forskjellen på en 3-serie og 4-serie utover at den ene har fire dører samt finnes som stasjonsvogn og den andre kun har to dører. I tillegg har vi 3-serie Gran Turismo og 4-serie Gran Coupé (som har fire dører) for virkelig å forvirre kundene (ditto med 5 og 6-serien). Eller hva med 2-serien som pr. idag rent teknisk og designmessig egentlig er to helt forskjellige modeller (Coupé og Active Tourer).

Tilsvarende også med M-Performance modellene i relasjon til de ekte M-modellene. Dette fenomenet har alltid skapt forvirring hos kundene (og BMW tjener uansett mer penger), men det totale bildet av BMW blir etter min mening ikke mindre rotete av at BMW i den grad spekulerer i å skape ytterligere usikkerhet hos kundene. Det kan virke som om ledelsen hos BMW er likeglade så lenge de selger flere biler og mer utstyr (hvilket de jo også gjør).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående crossover modeller opprinnelse, ble det nevnt lenger oppe i tråden 

"Motor Corporation (AMC) Eagle Wagon i 1987 og den bilen regnes også som den første "crossoveren" som et bilkonsept. Her kan man imidlertid argumentere for at Audi var betydelig tidligere ute med deres første Quattro modell i 1980 og under tvil Jensen FF i"

Side jeg har hatt AMC JEEP i noen år nå, og forsåvidt husker modellene fra barndommen , så kom AMC ut med modellen Eagle i 1979. Den kom med både 4x4 og crossover detaljer, som de andre kom med 15-20 år etter.

 

http://www.bbc.com/autos/story/20130925-the-unlikely-awd-trail-blazer

Eagle ble også levert som coupe og sedan (crossover)

Hvis vi holder Jensen FF utenfor , så lurer jeg på om det ikke var Subaru Leone  som kom først ut med vanlig personbil (serieproduserte) og 4x4 , mener det må ha vært rundt 1973/74, levert på det amerikanske markedet.

https://www.uniquecarsandparts.com.au/car_info_subaru_leone_4x4

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en liten blinsefeil der fra min side. Det korrekte årstallet for når AMC Eagle kom på markedet er selvfølgelig 1979 som du påpeker og som det også står i Wikipedia artikkelen. Jeg nevnte også kort Audi Quattro og Jensen FF, men hvorvidt disse modellene er crossovere på nivå med AMC Eagle og som vi forstår begrepet idag er usikkert. Det man imidlertid kan argumentere for er at 4x4 drivlinjen i seg selv (altså i tilknytting til personbiler) gjorde disse modellene til crossovere på en tid da 4x4 var ganske uvanlig på kjøretøyer som ikke var terrenggående. Utvider man dette perspektivet var også biler som f.eks Range Rover (og helt tidlig f.eks Ford Bronco) også crossovere (bare motsatt vei) ved at de kombinerte terrengkjøretøyets egenskaper (f.eks Jeep og Land Rover) med personbilens komfort. Takk for eksempelet med Subaru Leone... :)

I forlengelsen av mitt forrige innlegg kom jeg over en interessant artikkel som er skrevet av en gammel kjenning fra CAR Magazine for 20-25 år siden; nemlig Georg Kacher. Han drøfter ulike samarbeidskonstellasjoner (joint ventures) som BMW har med andre bilprodusenter (Toyota, McLaren, Jaguar/Land Rover, Daimler, Great Wall) og forteller at disse ikke er uten utfordringer. Det interessante er imidlertid at BMW ser behovet for å ekspandere utover egne rekker med nye bilmodeller (som har BMW teknologi) for å nå nye kundegrupper (altså underforstått at strategien med stadig nye nisjemodeller har sine begrensninger i relasjon til economy of scale). Jeg mener at den mest opplagte løsningen på denne utfordringen er at BMW tar en alvorlig snakk med  Fiat Chrysler Automobiles (FCA) og betaler det de vil ha for Alfa Romeo.

http://www.automobilemag.com/news/bmw-discovers-joint-ventures-arent-easy/     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt annerledes innlegg i tråden denne gangen, men temaet er stadig teknikk (i den grad), mekanikk (i den grad), economy of scale (i den grad) og kjøretøy (sort of)... :)

USS Nimitz (CVN-68) er med sine 43 år idag det eldste av USA's 11 atomdrevne hangarskip. Den estimerte levetiden for Nimitz-klasse hangarskipene (10 stk.) er 50 år så hvis alt går etter planen vil USS Nimitz i 2022 bli utskiftet med USS John F. Kennedy (som tilhører den nyere Gerald R Ford-klasse hangarskipene). 

USS Nimitz er 333 meter lang og veier maksimalt ca. 106000 tonn. Skipet har to Westinghouse atomreaktorer som er koblet til fire dampturbiner og de utvikler til sammen ca. 260000 HK. Dette er nok til å bringe kolossen opp i en hastighet på over 30 knop. Skipet har i teorien en teknisk ubegrenset rekkevidde, men er selvfølgelig avhengig av kontinuerlig tilførsel av mat og andre nødvendigheter til mannskapet ombord. USS Nimitz kan medbringe 85-90 fly samt et rimelig stort antall helikoptere (altså omtrent det dobbelte av Norges samlede luftforsvar når alle de nye F-35 jagerflyene er på plass).

Det er også verdt å nevne at et hangarskip som USS Nimitz aldri legger ut på tokt/ekspedisjoner alene, men har alltid følge av minst en missilkrysser, to-tre jagere og minst en angreps atomubåt.

Disse hangarskipene er som flytende små byer og har fullt utstyrt et mannskap på ca. 5500 (der flydivisjonen teller ca. 2500 og resten skipets eget personell). Det er et enormt apparat som kreves for å holde skipet seilende og ikke minst kreves det store ressurser når det gjelder vedlikehold. Det foregår enormt mye bak kulissene som man normalt ikke tenker på når man ser jagerflyene ta av og lande på dekket.

USS Nimitz har selfølgelig både en velferdstjeneste og egen mediegruppe som bl.a produserer TV programmer til mannskapet ombord. Normalt er disse mest ment til internt bruk, men nå har det kommet en serie med programmer som faktisk er litt artige for oss andre også. De tar utgangspunktet i Discovery's kultserie "Dirty Jobs" med Mike Rowe og gir et lite innblikk i livet ombord og folkene som jobber under dekk... og det er til en stor grad alminnelig amerikansk ungdom (unge voksne) i alderen 18-25 år... :)

USS George Washington (CVN-73) som er det sjette av totalt 10 Nimitz-klasse hangarskip.

gallery_38233_76_285206.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært antydet fra VW at produksjonen av Beetle i løpet av relativt kort tid skal avsluttes fordi modellen hverken er profitabel og heller ikke passer inn i et fremtidig modellsortiment for Volkswagen. Idag selges derfor Beetle kun som cabriolet på det tyske markedet. Den selges slettes ikke på det norske markedet, men kan stadig kjøpes som en modell med tak i f.eks Danmark (dog ikke som cabriolet).

Nå sier imidlertid VW's styreformann, Herbert Diess, at Volkswagen vurderer å fortsette med Beetle, men kun som en elektrisk bilmodell med bakhjulstrekk. Dette er jmf. Diess interessant iom. at den originale Boblen - Käfer (bille) i Tyskland også hadde bakhjulstrekk. Jeg tenker at Diess på mange måter i denne sammenhengen underdriver de historiske linjene iom. at Porsche før Volkswagen AG ble etablert i 1937, som en følge av Adolf Hitler's befaling om å bygge en billig bil for folket - "Auto für Jedermann" - en bil for hvermann (ref. Volkswagen/Folkevogn), hadde bred erfaring med å utvikle elektriske kjøretøyer (bl.a Lohner-Porsche). Porsche utviklet på den samme tiden flere prototyper på elektriske stridsvogner og mye kan derfor tyde på at det var tidspress og generelt hastverk som førte til at Boblen fikk en konvensjonell stempelmotor istedenfor et mer revolusjonært konsept. Porsche gjorde mye for å markedsføre sitt nye designbyrå anno 1931 "Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau" med ulike innovative og tildels revolusjonære prosjekter spesielt mhp. elektrisk fremdrift.

Resultatet ble derfor at Porsche mer eller mindre lånte/stjal vennen Hans Ledwinka's Tatra V570 prototype prosjekt som umiskjennelig minner mye om Boblen og sogar hadde en luftkjølt firesylindret boxermotor. Her er det imidlertid viktig å påpeke minst et par ting - og det er at Tyskland i 1938 invaderte de tysktalende områdene Böhmen og Mähren i det som den gangen var en del av Tsjekkoslovakia (idag Tsjekkia + Slovakia). Disse områdene hadde i flere hundre år før den første verdenskrigen både vært selvstendige kongedømmer med byen Reichenberg (idag Liberec) som hovedstad og senere sammen med Schlesien en del av det Habsburgske keiserriket Østerrike-Ungarn. Dette var primært tysktalende områder med tysk kultur og dette var også årsaken til at nazityskland invaderte områdene i kjølevannet av "Anschluss" (foreningen mellom Tyskland og Østerrike) i 1938. Den famøse oppdelingen av Europa (inkl. Midtøsten) som en følge av den første verdenskrigen (1914-1918) og hovedsakelig bestemt av Storbritania og Frankrike fikk helt avgjort tragiske følger helt frem til idag.

Ferdinand Porsche ble født i byen Maffersdorf (Vratislavice nad Nisou) i Böhmen (Čechy i Tsjekkia idag). Han studerte på Reichenberger Staatsgewerbeschule og flyttet senere til Wien for videre utdannelse og jobb (han var med andre ord østerrisk statsborger). Hans Ledwinka ble født i Klosterneuburg i Niederösterreich som er en delstat helt øst i Østerrike (Ledwinka var med andre ord også fra Østerrike). Porsche og Ledwinka møtte hverandre på Reichenberger Staatsgewerbeschule der de begge studerte til ingeniører. Porsche fikk sin første jobb hos Béla Egger i Wien og Ledwinka fikk sin første jobb hos Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (som var assosiert med Tatra) i Mäheren. Som man forstår var de begge tysktalende i det som den gangen språklig og kulturelt var tyske områder (altså Tyskland, Böhmen, Mähren og Østerrike). De var åpenbart gode venner og samarbeidet på en rekke venne/student/jobbmessige prosjekter.

Allikevel er det ingen tvil om at Porsche mer eller mindre stjal konseptet til Boblen fra Hans Ledwinka og rettsaken etter krigen i 1961-1965 tilkjente da også Ledwinka og Tatra mellom 1 og 3 millioner Deutsch Mark (ca. 150 millioner kroner i dagens pengeverdi) i erstatning. Det skal nevnes at Ledwinka og Tatra på midten av 1930-tallet ikke gikk videre med V570 prototypen, men valgte istedenfor å satse på den større modellen T77/87som bl.a hadde en luftkjølt V8 motor på knapt tre liter. Historien forteller imidlertid intet om hvorfor Ledwinka og Tatra ikke gikk videre med V570 prototypen, men det er ikke vanskelig å tenke sitt (les: Boblen viste deg jo å være et mesterstykke når alt kommer til alt og nazistene i Tyskland var helt sikkert ikke de du på den tiden ville legge deg ut med).

http://www.thedrive.com/sheetmetal/15972/new-volkswagen-beetle-will-be-electric-and-rear-wheel-drive

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VW New Beetle (fra 1998) er etter min mening et kult konsept, og jeg tror det er få andre fabrikanter enn VW som kan gjøre noe slik. For det er en spesiell bil, som heller er mer rettet mot å bygge merkevaren VW fremfor å selge et stort antall biler. Dessverre faller modellen litt mellom to stoler, da den tradisjonelle bilentusiasten ofte har en dragning mot bakhjulstrekk eller firehjulstrekk, eventuelt mot mer eksotiske forhjulsdrevne modeller fra Italia eller Frankrike, og på den andre siden «A4-husmoren» som velger en VW Golf. Den elektriske modellen som du nevner i innlegget ditt Fredrik virker jo spennende, men jeg tror det skal holde hardt at den kommer som bakhjulstrekk, og i så fall blir det «tidenes» overraskelse. Men retro design er inn om dagen og alt fra møbler, klær, elektronikk og arkitektur henter inspirasjon fra spesielt 70 og 80-tallet.

For å trekke en parallell til BMW:

De som har fulgt med i enten aviser, radio eller TV den siste uken i Norge har mest sannsynlig fått med seg at Tom Cruise har vært på prekestolen for å spille inn materiale til den kommende filmen «Mission Impossible 6». I seg selv er ikke dette så spennende for andre enn spesielt interesserte, men jeg fikk i den forbindelse nyss i at BMW tilsynelatende fortsetter sitt lille «samarbeide» med skaperne av filmserien som de har hatt siden 2011, hvor BMW i8 var med. I filmen fra 2015 var blant annet BMW M3 (F80) og BMW R1000RR med. I den nye filmen som kommer i 2018 har de kastet seg på «retro-bølgen», og noe som ser ut som motorsykkelen BMW R NineT, som forøvrig er i produksjon i dag, blir godt brukt, i tillegg til «gode gamle» BMW E28 5-serie.

Det er først og fremst E28 som jeg la merke til, men det ser ut til at de bilene de bruker dessverre blir litt vel godt brukt til tider. Men litt må en ofre, E28 er isolert sett ikke en alt for sjelden bil, selv om det gjerne går litt tid mellom hver gang man ser en i trafikken (Litt over 700 000 eksemplarer produsert).

I klippet nedenfor kan man se litt fra innspillingen av filmen. Litt avhengig av hvor gode dekk det er på bilen så tipper jeg det er en 528i eller 535i som blir brukt.

 

Man kan spørre seg om BMW i forbindelse med «retro-bølgen», vil hente designelementer fra de eldre modellene som f.eks. E21, E28, E24 og E23. I årevis har fronten på BMW modellene blitt mer og mer skrånende bakover, men ser man på nye 8-serie concept eller Z4 concept, kan det virke som «hai-fronten» er på vei tilbake. Om E28 sin deltakelse i en ny film er et hint om dette er fra min side selvfølgelig bare rene spekulasjoner, men det skal bli spennende å se.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt poeng at BMW ser ut til å ha begynt å hente designelementer fra eldre modeller (utover mer markante særpreg som f.eks Hofmeister-Knick, nyrene og ringene rundt lysene). Den såkalte "haifronten" er nevnt, men også bruk av rondeller ved C-stolpene på X2 er en gammel kjenning fra E9 og til en viss grad M1 (de var bak, men stadig på C-stolpen).

Jeg liker også at BMW i større grad enn tidligere har begynt å fokusere på eldre modeller. De gamle modellene forteller en fantastisk historie om BMW og ikke minst forteller de hvor enkelte av dagens modeller kommer fra. BMW bygger med de gamle modellene merkevare på høyt nivå og snakker på en annen måte enn tidligere til de kanskje mest trofaste entusiastene. De som har hatt BMW store deler av voksenlivet og nå har barn i den rette alderen for å kjøpe en BMW. Jeg har f.eks kjørt BMW i nesten 14 år av mitt voksne liv og det er ingen tvil om at min datter (24) er preget av dette og at det er en BMW hun sannsynligvis først kommer til å tenke på den dagen hun skal kjøpe en bil... :) 

Det er derfor litt artig at E28 figurerer i den nye Mission Impossible filmen og hvis man kikker nøye etter her så ser man at de under filmingen også har en backup E28 i den samme fargen. To eksosrør tyder på at det minst handler om en 528i, men mest sannsynlig er det en 535i (selv om jeg mener å huske at rørene på den modellen hadde en større diameter)... :)

Jeg er ikke så begeistret for New Beetle (1997-2011), men jeg er helt enig i at få bilprodusenter utover VW og Mini (BMW) kan gjøre et slikt stunt med suksess. For min del er det et eller annet helt galt med proporsjonene på denne modellen og spesielt når du sitter bak rattet og ser frontvinduet alt for langt foran deg bak et massivt dashboard. På dagens Beetle (anno 2012) har imidlertid VW fått skikk på proporsjonene så den modellen liker jeg veldig godt. Nå som den har blitt tatt av markedet i Tyskland (som coupé) er det ganske sannsynlig at den vil bli et samlerobjekt også (spesielt som R-Line og Dune). Med de største R4 2,0 TSI motorene (200-220 HK) samt en 2,5 liter rekkefemmer på 170 HK (kun USA) går bilen også ganske bra. 0-100 Km/t for 220 HK modellen er 6,7 sekunder og topphastigheten er 233 Km/t.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja BMW har helt klart historiske elementer de kan dyrke videre rundt. Men historisk sett er det nesten oppsiktsvekkende, sett med dagens øyne hvor beskjedent det økonomiske handlingsrommet til BMW var i etterkrigstiden i forhold til for eksempel Mercedes Benz. Man regner gjerne «Neue klasse» som BMW sin redning, men jeg må si at for eksempel E28, som kan kalles en kraftig facelift av E12, må ha virket som en designmessig dinosaur i relasjon til sine konkurrenter da den ble avløst av E34 i 1988. Nå er også E34 ganske konservativ i designet, spesielt med de fire runde lyktene i front, men den tar heldigvis - kan vi si - steget opp til for eksempel Mercedes W124, Audi 100 (C3), Ford Sierra eller Opel Omega A designmessig. Og hadde ikke BMW fått slik suksess med E30, og i tillegg med den geniale merkevarebyggeren M3, i tillegg til E34 og E32, kunne fort historien ha sett annerledes ut.

Det konservative designet til blant annet E28 er det modellen nyter godt av i dag, da designet kan oppfattes på lik linje som Mercedes w123, som et klassisk 70-talsdesign, mens flere av modellene nevnt ovenfor vil av mange bare bli sett på som en boks fra 80-tallet. Misforstå meg rett, de revolusjonerende designene fra 80-tallet kan være kule de også, men de tilhører en nyere æra innen design, og det vil gå enda noen år før de går over fra å bli gamle biler til å bli klassikere (i den grad en firedørs familiebil blir det).

Litt tilbake til BMW sin økonomi på 70- og 80-tallet. Igjen tar jeg E28 som et eksempel. Dette fordi den har en spennende historie, spesielt i Sør-Afrika. BMW sin første fabrikk utenfor Tyskland lå i Rosslyn i Sør-Afrika. Fabrikken produserte blant annet BMW E12 for det lokale markedet på grunn av høye avgifter på import av ferdigstilte biler. Da E12 ble erstattet av E28 i 1982 i resten av verden fortsatte BMW å produsere karosseriet fra E12 på samme måte som før i Sør-Afrika helt fram til slutten av 1985. Grunnen til dette var at BMW sentralt ikke tok seg råd til å bytte ut produksjonslinjen som laget karosseriet til E12.

Det spennende er at E12 karosseriet som ble laget etter lanseringen av E28 blir utstyrt med alt av utstyr som kom med E28, alt fra understell, drivverk, motorer, interiør og elektronikk ble bare puttet rett over. Motor, girkasse, understell og elektronikk ble sendt ferdig fra Tyskland. Så E12 karosseriene som ble produsert mellom 1982 og til slutten av 1985 i Sør-Afrika er i praksis en E28 med E12 utseende. Det er derfor jeg også kaller E28 for en kraftig facelift av E12. BMW brukte i stor grad pengene på det man ikke ser: Reduksjon av vekt (E28 er den letteste 5-serien gjennom tidene), moderne elektronikk (F.eks. mer moderne enn Mercedes W124 som først kom i 1984, og på mange måter på nivå med E34) og forbedret understell (Mye av understellet er i prinsippet likt eller deler de samme fysiske delene som de senere E32 og E34). E28 var derfor en moderne bil i en gammel drakt. Det er tydelig at design selger, for E34 solgte omtrent like mye som E12 og E28 gjorde tilsammen, og selv om E28 etter min mening er en god bil, var skiftet rundt E34 avgjørende for utviklingen til BMW slik vi kjenner merket i dag.

Jeg kom over videoen nedenfor som viser en tysk student som kjører sin Sørafrikansk-produserte E28 på tur i Sør-Afrika. Den type turer, samme hvilket land det er i, er det jeg setter pris på med gamle biler.    

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott innlegg og det er ingen tvil om at spesielt E28 og E30 var to kritiske modeller når det gjaldt å bygge opp merkevaren BMW slik vi kjenner det idag. Jeg har spesielt sansen for hvor langt BMW gikk rent kommersielt med E30 i forhold til Mercedes-Benz W201 for å få E30 til å fremstå attraktiv selv om W201 teknisk var en bedre bil og ikke minst en mer moderne konstruksjon (jeg har hatt begge modellene). Man kunne bl.a velge mellom sedan, coupé, stasjonsvogn og cabriolet. Man kunne få den som Allrad (tidlig versjon av xDrive) og ikke minst finpolerte BMW M-konseptet (Motorsport) med M3 samt på enkelte markeder den mer ukjente semi M3 modellen 320is (begge hadde S14 motoren).

Motormessig var dette også en svært interessant tid når det gjaldt BMW. Det handlet primært om rekkeseksere fra den lille M20 motoren til storsekseren M30 samt fine spinoffmotorer som f.eks dieselrekkesekseren M21 og ikke minst ETA motorene. Disse motorene var selvfølgelig også tilgjengelige i E28, men BMW var stort sett alene om å kunne tilby et bredt sortiment av ulike rekkeseksere i en såpass liten og kompakt bilmodell som E30. Mye av grunnlaget for å assosiere spesielt rekkeseksere med BMW i en moderne kontekst stammer uten tvil fra E30 og E28. Som du er inne på var BMW's produksjon i Sydafrika interessant på denne tiden. De hadde også deres egne modeller som f.eks 333i der også Alpina var involvert.

Vedr. spesielt E12, men også E28 og Alpina samt i mindre grad produksjonen i Sydafrika har profilen Der Barockengel skrevet ganske mye om dette i sin eminente tråd her (jeg ser at du har funnet tråden allerede, men det er dessverre en stund siden tråden er oppdatert fra trådeiers side). Jeg har også skrevet en del om BMW på 70 og 80-tallet her og her i tillegg til i denne tråden selvfølgelig... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singer Vehicle Design imponerer virkelig med deres seneste kreasjon basert på Porsche 911 fra 964 generasjonen (1989-1994). Bilen veier 960 Kg og har 500 HK samt 460 Nm fra en luftkjølt og selvpustende boxersekser. Samarbeidet med F1 spesialisten Williams og Hans Mezger (jepp... ingen annen) har gjort underverker med den gamle Mezger motoren som er boret opp fra 3,6 liter til 4,0 liter. 500 HK utvikles rett under 9000 rpm, men motoren klarer uten problemer over 9000 rpm. 0-100 Km/t går løs på kun 3,3 sekunder (911 R som også har en sugemotor på 500 HK bruker 3,6 sekunder) og topphastigheten er 337 Km/t. Snakk om retro-retro design og de alternative peashooter enderørene er faktisk ganske kule... :)

Det er noe tilsvarende noen burde gjøre med de tidlige M3 modellene. Tenk E30 M3 med 350+ HK eller f.eks E36/E46 M3 med 450+ HK satt inn i en kontekst a la Singer Vehichle Design... :)

https://petrolicious.com/articles/first-look-the-latest-singer-modified-porsche-911-boasts-500hp-development-dream-team

SINGER-DLS_B_2048px-ONLINE.jpg

SINGER-DLS_J_2048px-ONLINE.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt at BMW nå fokuserer på Classic delen av sin historie, dette synes jeg er en veldig fin måte å fortelle historien til merket på. Se bare hvordan BMW brukte alle de tidligere generasjonene av 5-serien når de lanserte G30, slikt er fantastisk å se synes jeg. Det forteller kanskje historien bedre enn noe annet. Særlig når historien er en suksess historie ifra ende til annen. 

Jeg synes det er veldig artig at E28 skal brukes i den nye filmen. Jeg synes dette er en utrolig flott og klassisk BMW, de er på full fart oppover i pris og anerkjennelse. Jeg sverger jo selv til E34 da jeg synes denne gir den perfekte blandingen mellom oldschool og mer moderene. Byggekvaliteten er helt fantastisk, designet er tidløs (om enn noe traust) og den fungerer ypperlig som daily driver selv i 2017. Den er gammel nok til å føles spesiel, slik at du kan dra på BMW treff og stå på Classic standen. Men den er moderne nok til at jeg og fruen kan ta den på weekendtur til en europeisk storby og ligge uanstrengt i time etter time i 150 km/t på Autobahn. 

Jeg håper BMW fortsetter å satse på de eldre bilene og bruke disse aktivt i markedsføringen. BMW har i dag noen fantastiske modeller som venter på å komme i denne kategorien, gi E38, E39 og E46 noen år til og vi er der på disse modellene også. E30 har jo tatt helt av, det samme begynner å skje med E34 også. Jeg registrerer at interessen for E32 er på vei opp, dog noe forsinket. En E32 750i er en utrolig bil for sin tid, den fikk selv Mercedes til å ta seg sammen og legge seg i sæla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser med interresse om musk sine siste kreasjoner, hhv Tesla truck, 0-60m på 5 sekunder og med 800km range. Samt den kommende sportsbilen/familiebilen. Han setter skapet der det skal stå og pusher bilen som få andre har gjort før han. Takk Gud for slike hoder og tommel ned til ryktene om organiseringen av de tyske merkene sitt forsøk på maks profitt og lite fremtidsrettet fokus. Av og til får man kvantesprang derved at enkeltmennesker og et driv som få kan matche. Håper han løser produksjons problemene med model 3, slik at den får den velkomsten den fortjener!

Beklager at jeg ikke linker opp, er på mobilen på jobb 😇

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Tesla Roadster blir rimelig spektakulær med 200 kWh batteri som gir en rekkevidde på ca. 990 Km (NEDC). 0-100 Km/t vil med tre elektriske motorer gå løs på 2,0 sekunder (0-60 mph på 1,9 sekunder) - og dette er jmf. Elon Musk standardmodellen. Det skal bli interessant å høre hva Performance modellen vil klare... 0-100 Km/t på 1,7-1,8 sekunder? Topphastigheten vil bli intet mindre enn 400 Km/t. Bilen får en 2+2 setekonfigurasjon som f.eks Porsche 911/BMW i8 og produksjonen vil begynne i 2020. Jeg tror at vi nå ganske trygt kan slå fast at fremtiden er her... :) 

https://blog.caranddriver.com/new-tesla-roadster-first-look-zero-to-60-in-1-9-seconds-250-mph-top-speed-620-mile-range/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...