Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Howdy Folks! Så hva gjør man i julen når man har spist, drukket, vært sammen med familien og natten til første juledag stadig er relativt ung. Man kan legge seg, se filmer eller spille spill - eller som jeg gjør se andre spille spill med mer eller mindre fornuftige kommentarer til.

The Mighty Jingles er en kjent Youtuber som spiller spill som f.eks World of Warship, World of Tanks, Cold Waters og på det seneste Inside. Spillet Inside er fantastisk (fra skaperne av Limbo og jeg tror at det er dansk produsert). Umiddelbart har det litt av den samme stemningen som Monument Valley, men det er mye mer sofistikert og grafikken er langt bedre. Jeg har ennå ikke selv spilt spillet, men etter hva jeg ser når Mighty Jingles spiller Inside er det fantastisk.

Mr. Jingles kommentarer er ok i dette spillet, men langt fra på samme nivå som når han f.eks spiller World of Warship eller World of Tanks. Der briljerer han med tilleggskunnskaper og er en attraksjon i seg selv. På den annen side krever ikke spillet Inside de helt store kommentarene iom. at mye av spillet rent faktisk ikke kan forklares og heller ikke trenger noen kommentarer... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Gleitsmann er en tysk biljournalist som jeg har nevnt et par ganger tidligere i tråden. Han leder kanalen Ausfahrt.tv på Youtube der det er en blanding av engelske og tyske programmer (flest tyske) og som med de aller fleste tilsvarende kanaler på Youtube tester de primært nye bilmodeller.

Nå har imidlertid den godeste Gleitsmann utvidet repertoaret til også å inkludere fulle biltester av eldre bilmodeller (altså tilsvarende tester som med nye bilmodeller). Dette krever naturligvis at bilene som testes både er originale og i god stand. Dette er utvilsomt et interessant konsept og så langt har han testet Opel Corsa B 1,2 fra 1995, VW Golf I 1,5 fra 1980, VW Golf II 1,8 fra 1990 og VW Golf III 1,9 TDI fra 1994. VW Golf IV, V, VI og VII samt et par spesialmodeller som f.eks Golf II Country kommer de neste dagene.

Programmene er på tysk og beregnet på et tysk publikum og med tanke på hvor populære programmene er formoder jeg at Jan Gleitsmann etterhvert vil utvide sortimentet til også å inkludere bilmodeller som f.eks BMW's 3 og 5-serier og ikke minst MB W201, W124 og kanskje W126 som det stadig finnes en del av i Tyskland. 

Det er klart at denne satsingen fra Jan Gleitsmann (som forøvrig virker som en hyggelig fyr) er en konsekvens av at klassiske bilmodeller (også billigere og enklere modeller) er enormt populære. Jeg liker helt klart utviklingen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf IV (1997-2003) er en fin "folkeklassiker" og spesielt med V6 motoren på 2,8 liter og 4Motion. Motoren yter 204 HK og 270 Nm og dette er nok til at 0-100 Km/t går løs på 7,1 sekunder samt en topphastighet på 235 Km/t. Det finnes også en R32 variant med en V6 motor på 3,2 liter og den yter 241 HK samt 320 Nm. 0-100 Km/t gjøres på 6,4 sekunder (med 6-trinns DSG) og topphastigheten er 247 Km/t. Andre fine motoralternativer i Golf IV er VR5 motoren på 2,3 liter med enten 150 eller 170 HK samt rekkefireren på 1,8 liter med turbo som yter enten 150 eller 180 HK.

Det jeg spesielt liker med Golf IV er de markante hjulbuene samt kvaliteten på interiøret og den generelle byggekvaliteten. Her er det helt tydelig at VW's tidligere nestor Ferdinand Piëch (barnebarn av Ferdinand Porsche den eldre) har hatt mer enn én hånd på rattet vedr. utviklingen av bilen. Volkswagen skulle gjøres mer premium med et mer sofistikert design (dog stadig tydelig generisk VW), interessante motorer og meget bra byggekvalitet... :)

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Red Hot konsert i går og mens vi satt i lobbyen og knekte ei øl før vi gikk inn, begynte jeg og en kompis å prate bil. Han har flyttet til Oslo pga. jobb og har naturlig nok med seg sin 2014 Audi A3 bensinbil. Han har nettopp kjøpt leilighet der og flyttet inn. Det viser seg at på nyåret skal det innføres parkeringsavgift på 3000,- i året for beboerne som har bensin og dieselbil, elbiler står gratis. Videre fortalte han at til og fra jobb er det litt bommer og slikt at det ikke lønner seg å kjøre med fossilbil, men heller ta kollektivtransport i form av buss. Problemet er at han noen ganger er avhengig av bil på jobb, så da blir det litt slik at noen ganger tar han buss og andre ganger bil, og er det krise får han låne bil av en på jobb. Uansett er det tungvint. Så han skulle nå bytte ut sin A3 mot en elbil, da det er mye mer lønnsomt. Jeg var selvsagt veldig enig og luftet at jeg også kommer til å konvertere etterhvert, men vi skal bli ferdig litt i huset nå, så RAV4en fikk duge noen år til. Vi kom til å prate om i3 og det var den bilen han ville ha, men klarte ikke finne noen grunner annet enn kjøreglede for å kjøpe nye i3 foran nye Nissan Leaf og der slet jeg med å finne argumenter for. Og iom. at Leaf også er billigere i innkjøp, trenger han ikke å være bekymret for parkeringsbulker, noe A3en har begynt å fått smake etter at han kom til Oslo. Og nye Nissan Leaf er faktisk helt kurrant, større plass en i3 er det også.
Uansett da, lang historie kort (he-he), så sjekket jeg litt opp priser på tog og buss osv. og det er ikke akkurat mye billigere å kjøre bil. Jeg kan ta tog fra Åndalsnes eller Oppdal og komme meg dit jeg vil, på kortere tid enn bil og samme pris. Det er i hovedsak Kr. Sand dyrepark og Hunderfossen som er destinasjonene framover og en times tid til Åndalsnes(buss) og derfra til Hunderfossen med tog tar bare 3 timer. Det er jo veldig innafor og prisen er ikke å klage på. Så da er det kanskje ikke så dumt å kjøpe elbil og ikke bry meg så mye om rekkevidde helt enda... 
Det er jo i3 som er favoritten for meg og ved å se på litt youtubefilmer og tester så ser den ikke så ille ut i bruk heller, altså ved tanke på plass til barneseter osv., slike tester jeg mener. Og innad i byen burde det være ypperlig :) Så er det jo igjen moro å dra på langtur med bil, men med mange flere ladestasjoner framover så blir jo heller ikke det umulig og med utålmodige unger så kan vel en pause på 30 minutt gjøre godt. Jeg har hengerfeste på RAV4en og jeg hadde det på E91en, det vil nok bli et savn om man går over til el., men jeg tenker at det finnes alternativ, men igjen kjekt å være selvhjulpen... Så her er det både for og mot, men hva veier mest.
Bilbytte er som nevnt mange ganger før, ikke aktuelt før om 3-5 år, men da er jeg egentlig litt sugen på elbil. Vi får se hva BMW spytter ut framover og heller vente et år ekstra eller to og kjøpe en pent brukt en :) 

Ja og til slutt... konserten var slutt ca 23:30 og hele gjengen ble hentet av en knall blå Golf IV :) 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan Leaf er uten tvil en ganske fornuftig elbil sammen med f.eks Hyundai Ionic. Det største problemet med Nissan Leaf er at batteriet foreløpig ikke har aktiv kjøling og dette straffer seg hvis man skal kjøre langt og lade strøm relativt ofte. Da blir batteriet for varmt og ladetiden øker signifikant (tilsvarende når batteriet er for kaldt).

Det kommer imidlertid mange nye elektriske biler på markedet de neste par årene så det kan være smart å sitte på gjerdet litt til. Ikke bare for å få med seg Tesla Model 3 (som ganske sikkert er bedre enn det meste annet på den billige siden av Model S/X), men også fordi de store tyske bilmerkene som f.eks VW og BMW etterhvert kommer med flere elektriske bilmodeller. 

Jeg er (i alle fall på papiret) mektig imponert over Tesla Model 3, men jeg vil jo gjerne ha en BMW igjen. Nå er vår Citroën C4 Cactus BlueHDi100 3,5 år gammel og har kjørt 90K kilometer så vi begynner å nærme oss tiden for å bytte den ut. En BMW i3 med den kommende 120 Ah (43,2 kWh) batteripakken er absolutt interessant, men pga. bilens begrensede størrelse er jeg avhengig av å kunne ha en skiboks på taket til bagasje og såvidt jeg forstår er dette ikke mulig (og heller ikke særlig praktisk mhp. redusert kjørelengde pga. øket luftmotstand). Hvis jeg googler i3 + skiboks ser jeg imidlertid at det finnes folk som har et slags bagasjenett/pose på taket i kombinasjon med et takstativ, men om dette er anbefalt av BMW vet jeg ikke. Man blir heller ikke klokere hvis man kikker på BMW's egne sider på nettet.

VW e-Golf er jo også et alternativ, men med mindre man kjøper den helt som standard er den relativt dyr her i DK. Jeg begynner derfor seriøst å vurdere privatleasing. Det er flere fordeler med denne finansieringsformen og jeg tenker at den viktigste fordelen er at den gir meg fleksibilitet i forhold til at markedet for biler nå endrer seg svært hurtig. Jeg hefter ikke på bilen mer enn 2-3 år (avhengig av hvor lang leasingtid jeg velger) og dette er ikke så dumt når det hele tiden kommer nyere og bedre elektriske biler. Tilsvarende også hvis jeg velger å lease en bil med bensin eller dieselmotor, som f.eks den nye BMW X2 som hadde vært litt kul å prøve. En annen stor fordel med leasing er at de månedlige kostnadene ligger fast så man vet hva bilen totalt sett vil koste (verditapet er jo ikke min hodepine siden bilen ikke er min)... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

X2 liker jeg godt, selv om plattformen er "feil" i henhold til BMWs røtter og selv ønsker jeg på BMWs vegne at den kulle vært bakhjulsdrevet eller en xDrive som er basert deretter.. Jeg tror likevel at det er ingen dårlig bil og i kombinasjon med xDriven som er tenker jeg den faller i smak hos mange. :)

Hyundai lanserer også Kona nå, en modell verdt å sjekke ut selv om man ikke er helt "der" på Hyundai. Kona kommer senere også som el-bil. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyundai Kona gir meg litt C4 Cactus vibrasjoner, men det er egentlig en god ting for det er ingen tvil om at Citroën var veldig tidlig ute med mini SUV konseptet og personlig individualisering når det gjelder farger og totalt uttrykk på bilen. Da vi kjøpte vår C4 Cactus i august måned 2014 var det få som skjønte konseptet, men slik er det definitivt ikke idag. De aller fleste bilprodusentene har hektet seg på trenden og har nå små SUV'er med artige designlinjer og mye bruk av forskjellige farger... :)

BMW X2 gjør i likhet med bl.a X1 og Mini bruk av UKL plattformen som er konstruert for tverrstilte motorer og dermed forhjulstrekk. xDrive er også tilgjengelig, men biasen vil primært være mot forhjulstrekk. Jeg tenker at dette spiller liten rolle for modeller som f.eks X1 og X2 og når det gjelder Mini er forhjulstrekk mer eller mindre bestemt av historiske årsaker. Jeg er i denne sammenhengen mer bekymret over at den kommende 1-serien også vil bli basert på UKL plattformen. Dette betyr at 1-serien kjøredynamisk går fra å være en slags mindre utgave av 3-serien til å bli en alminnelig hatchback a la Golf med forhjulstrekk og dette er definitivt ikke hva vi som BMW entusiaster ønsker. 

Til alminnelig kjøring (for de aller fleste) er forhjulstrekk fint nok og spesielt når det er BMW som er konstruktøren. Mini har fantastiske kjøreegenskaper (om enn annerledes enn f.eks dagens 1-serie) og X1 kjører ikke stort dårligere. Jeg tror derfor at X2 for de aller fleste har mer enn bra nok kjøreegenskaper... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/22/2017 at 13.45, Fredrik skrev:

Kul bil, fantastisk landskap og en fin bane... :)

Nice! Det ser ut som Ford har lykkes med den nye GT'en.

 

Jeg synes mange av de nye superbilene nesten blir pregløse i all sin teknologiske prakt. (Ford GT er ikke én av dem.) Aston Martin Vulcan er et eksempel på at man har klart å bygge inn utstråling og sjel i et ekstremt design. Jeg har likt Vulcan siden første gang jeg så bilder av den. Her er en fin video om en Vulcan som ved hjelp av litt ombygging har fått vanlige skilter for gatebruk:

 

Og for å ikke ødelegge imaget mitt helt, så kommer det selvsagt litt Porsche-stoff også. Jeg har tidligere sagt at jeg har mistet sansen for topprestaurerte biler. Som f.eks. Singer. MEN, når eieren bruker bilen frem og tilbake til jobben og til å kjøre ungene rundt med, så stiller det seg litt annerledes. Dette er akkurat sånn jeg ville brukt en sånn bil om jeg hadde hatt råd til å skaffe meg en: (eneste jeg har å utsette på den, er at jeg synes lyden fra fireliteren mangler litt av den fine diskanten som de vanlige luftkjølte sekseerne har.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford GT40/GT er fantastisk uansett hvilken versjon vi snakker om. Ford GT40 (1964-1969) vant jo 24 Hours Le Mans foran alle andre (Ferrari, Porsche, Mercedes-Benz, Jaguar etc.) i perioden 1966-1969 og er dermed nesten like legendarisk som Porsche 917.

Det som imidlertid er litt interessant med nettopp Ford GT40, 24 Hours Le Mans og årstallet 1966 er at av flere GT40'er som stilte opp i løpet (fra flere forskjellige private lag som f.eks Shelby American, Ford France, John Wyer etc.) var det én GT40 som hadde sjåførene Jochen Neerpasch og en relativt ung Jacky Ickx. De fullførte ikke, men Jacky Ickx vant senere hele 6 stk. 24 Hours Le Mans (hovedsakelig for Martini og Rothmans Porsche, men også for Ford med GT40) og Jochen Neerpasch var med til å grunnlegge BMW Motorsport (BMW M idag) i 1972. Bildene i innlegget har dessverre forsvunnet i forbindelse med flere oppgraderinger av forumet, men verden er sannelig ikke stor... :)

Aston Martin har jeg et litt ambivalent forhold til. På den ene siden er de aller fleste av bilene de bygger fantastiske, men på den andre siden tenker jeg at flere av modellene mangler progresjon og bærer preg av lett talentløs gjenbruk (les: mangel på ressurser). Det finnes definitivt flere andre super premium bilprodusenter som er vesentlig mer innovative, men når dette er nevnt har Aston Martin helt klart en egen nisje i dette markedet som inngir respekt.

Apropos Singer Vehicle Design så er din observasjon mer eller mindre lik min. Jeg tenker også at oldschool potent luftgekühlt normalt høres bedre ut - mer skarp/krisp og hissig på den gode måten (selv om det i forbindelse med akkurat Gruppe B er ingen tvil om at Audi Sport Quattro stilte i en egen klasse lydmessig og ytelsesmessig). 600K dollar eller knapt 5 millioner kroner før norske avgifter koster den aktuelle Singeren og det er for mye. Jeg elsker Rob Dickinson's (fetter til forsangeren Bruce Dickinson i Iron Maiden og tidligere selv forsanger i det fantastiske bandet Catherine Wheel) entusiasme for hans 911 Singer prosjekt, men nå begynner det hele å bli litt vel mye Hollywood.

Over til noe helt annet. Apropos (igjen) SUV'er så er det faktisk mulig at Dodge WC53 Carryall anno 1942 egentlig er verdens første SUV. Dette kjøretøyet er i Norge kanskje bedre kjent som "Kvarting" (spesielt i militæret). Kvarting står for lastevnen som i dette tilfellet var 3/4 av et tonn eller ca. 750 Kg. Da jeg var i militæret i 1988/89 (12 måneder) var Kvarting stadig operativ i deler av det norske forsvaret, men da i militær utførelse og primært uten tak og med lasteplan, trebenker og presenning... :)

Her er kanskje et bedre eksempel på hvor potent lyden fra en luftkjølt 911 kan høres ut. B6, 3,0 liter, 290 enormt responsive sugehestekrefter, 980 Kg, 0-100 Km/t på 4,0 sekunder og en topphastighet på 300 Km/t... :)

          

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitér

 

On ‎27‎.‎12‎.‎2017 at 16.35, Fredrik skrev:

Nå har imidlertid den godeste Gleitsmann utvidet repertoaret til også å inkludere fulle biltester av eldre bilmodeller (altså tilsvarende tester som med nye bilmodeller). Dette krever naturligvis at bilene som testes både er originale og i god stand. Dette er utvilsomt et interessant konsept og så langt har han testet Opel Corsa B 1,2 fra 1995, VW Golf I 1,5 fra 1980, VW Golf II 1,8 fra 1990 og VW Golf III 1,9 TDI fra 1994. VW Golf IV, V, VI og VII samt et par spesialmodeller som f.eks Golf II Country kommer de neste dagene. Programmene er på tysk og beregnet på et tysk publikum og med tanke på hvor populære programmene er formoder jeg at Jan Gleitsmann etterhvert vil utvide sortimentet til også å inkludere bilmodeller som f.eks BMW's 3 og 5-serier og ikke minst MB W201, W124 og kanskje W126 som det stadig finnes en del av i Tyskland.  Det er klart at denne satsingen fra Jan Gleitsmann (som forøvrig virker som en hyggelig fyr) er en konsekvens av at klassiske bilmodeller (også billigere og enklere modeller) er enormt populære. Jeg liker helt klart utviklingen... :)

Kult at det dukker opp slike interessante bruktbil-testere på youtube.  Det er nok mange av oss som setter pris på slikt, så jeg skal holde et øye med denne kanalen. Er allerede en stor fan av Motorweek sin retro-kanal som du kjenner til, og det er artig at flere hiver seg på trenden. Som både Gleitsmann og Motorweek oppdaget er ikke alle bilinteresserte så enormt opptatt av superbiler til 5 millioner kroner slik som Singeren du nevner - folk flest relaterer til egen erfaring og biler folk flest og naboen kjørte i sin tid. Jeg merker det jo selv - på Østlandet for eksempel kryr det av Porsche i alle aldre, men når noen dukker opp i en 1979 Audi 100/200, E23, E28 eller 1983 Mazda 626, da tenner man (i hvert fall jeg) på alle pluggene. Disse eldre dailydriverne er såpass neglisjert at man aldri ser de, så da er det ekstra artig når man ser de langs fylkesveien for første gangen på 10 år.  Det er igjen en av grunnene til at jeg får såpass med glede av å ratte Capricen da den stikker seg såpass kraftig ut i jungelen av småkjedelige, moderne biler. Er like artig hver gang folk stopper opp, snur seg og blir stående å stirre på bilen når jeg passerer :lol:

 

On ‎28‎.‎12‎.‎2017 at 11.19, Fredrik skrev:

Det jeg spesielt liker med Golf IV er de markante hjulbuene samt kvaliteten på interiøret og den generelle byggekvaliteten. Her er det helt tydelig at VW's tidligere nestor Ferdinand Piëch (barnebarn av Ferdinand Porsche den eldre) har hatt mer enn én hånd på rattet vedr. utviklingen av bilen. Volkswagen skulle gjøres mer premium med et mer sofistikert design (dog stadig tydelig generisk VW), interessante motorer og meget bra byggekvalitet... :)

Personlig har jeg alltid synes at Golf 4 er kjedelig. Og det synes bilblad-testerne når den var ny også....Den var ikke skikkelig GTI, men mer en komfortabel GT. En kamerat av meg eide faktisk en 1998 GTI i 10 år og solgte den kun for å kjøpe MX-5 ND. Man kan selvfølgelig ikke si noe på kvaliteten til Golf 4 da det kryr av dem selv i dag, men interessante blir de aldri i mine øyne. Blir overrasket hvis de noen gang oppnår kultstatus slik som Golf 1. Selv Golf 2 sliter med å hoppe etter Wirkola på tross av at også den begynner å bli gammel.

Ser du nevner leasing. I Norge er de fleste leasingavtalene fortsatt 15k km pr år over 3 år - er det bedre i Danmark? Du kjører vel så vidt jeg har forstått 30-35000km pr år i dag, så det vil vel bli vrient å finne leasingavtale som godtar såpass høy km?

Selv har jeg en annen form for leasing - skatter ekstra i underkant av 55000kr pr år for en forholdsvis billig og simpel firmabil-Ford Focus, men da dette inkluderer alle utgifter (ikke drivstoff utenfor Skandinavia) er det til syvende og sist gunstig da jeg kjører minimum 50000km i året (+10000km med Capricen). Hadde jeg brukt privatbil hadde det blitt et mas uten like med ymse kvitteringer, og ikke minst vet man aldri hva en bruktbil vil koste pr mnd. Jeg satte opp et ordentlig billig "worst-case"-scenario der jeg kjørte en Toyota Yaris til 15000kr på kjøregodtgjørelse, og det var rett og slett ikke verdt det mtp usikkerhet og økonomisk planlegging. I beste fall kunne jeg tjent inn 10 000kr pr år hvis jeg led en sakte død i en dritkjip, rusten Yaris.  Har i en del år kjørt langt og mye på kjøregodtgjørelse, og det ble aldri god butikk for min del...Som du sier, leasing har mange fordeler, men de forutsetter at du bor på landet/kjører skadefritt og kjører forholdsvis lite pr år. En annen kjedelig konsekvens av leasing er at folk mister fullstendig interesse for bil, så det er ikke akkurat positivt i lengden for oss som er litt glad i bil. Trist å se folk som før var entusiaster falle sammen som en sekk med poteter mens de forvarer de lave utgiftene med den nitriste brødbilen sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det kan være spennende å spotte en Ferrari eller Lamborghini i trafikken, men f.eks nyere Porscher og BMW'er legger jeg knapt merke til med mindre det handler om 911 GT3 eller en annen mer spesialisert Porsche. Det har uten tvil gått inflasjon i nyere finere bilmodeller så jeg liker litt eldre fine biler som f.eks E24, E31 eller E9. Disse modellene er nå relativt sjeldne og derfor interessante. Normalt vil jeg synes at det er ganske spennende å spotte biler som f.eks Audi 90/100/200, en pen E32 eller en fin og original E36 (uansett motortype).

Du har postet mange spennende eldre ordinære biler i spottetråden og det er alltid like interessant... :)

Golf 4 GTI var ikke en ordentlig GTI (som du påpeker) så det er definitivt VR5 og V6 motorene man evt. bør gå for når det gjelder denne modellen. Den generelle kvaliteten på Golf 4 er det i alle fall ingenting så si på. Den er uten tvil meget bra... :)

Vedr. leasing så tror jeg at denne finansieringsformen er en god del mer populær i Danmark enn i Norge. Det er f.eks ikke vanskelig å finne gode leasingavtaler som inkluderer årlige kjørelengder på 25-30000 her i Danmark. Ofte inkluderer leasingprisene også alle servicer og egen billig forsikring mot uforutsette skader på bilen når den leveres tilbake. Det er egentlig lite å bekymre seg over bortsett fra det emosjonelle ved at man i prinsippet leier en bil og dermed ikke får det samme forholdet til bilen som når man eier bilen selv. Jeg tenker at man som bilentusiast bør gå noen runder med seg selv før man evt. leaser en bil (som du også er inne på).      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.12.2017 at 0.19, Werther skrev:

En annen kjedelig konsekvens av leasing er at folk mister fullstendig interesse for bil, så det er ikke akkurat positivt i lengden for oss som er litt glad i bil. Trist å se folk som før var entusiaster falle sammen som en sekk med poteter mens de forvarer de lave utgiftene med den nitriste brødbilen sin...

Det er svært få av mine kamerater som før kjørte en artig bil som fortsatt gjør det. De aller fleste har gått over til smør og brød biler ettersom de har fått barn eller kjøpt bolig. Jeg og ett par til er egentelig unntakene her, men vi har blitt i mindretall. Senest i går så står jeg og en kamerat (som snart blir far og kjører i dag F01 740d) og ser på en familie som pakker seg inn i en type 2006 Renault Senic med en takboks ifra 90 tallet. Han snur seg mot meg å sier «Fredrik! hvis jeg noen gang kjøper meg en sånn bil så må du love meg at du skyter meg. Da er jeg ikke tilregnelig og vet ikke hva jeg gjør» 🤔

Bilinteressen er dessverre ofte det første som blir truet når man skal prioritere. Det nekter jeg å la skje meg iallfall. 

On 30.12.2017 at 11.47, Fredrik skrev:

Golf 4 GTI var ikke en ordentlig GTI (som du påpeker) så det er definitivt VR5 og V6 motorene man evt. bør gå for når det gjelder denne modellen. Den generelle kvaliteten på Golf 4 er det i alle fall ingenting så si på. Den er uten tvil meget bra... :)  

Golf 4 synes jeg er en veldig fin modell, jeg har over årene blitt veldig godt kjent med denne modellen. Vi har hatt en i familien ifra den var ny, jeg har hatt flere venner med slike opp igjennom og har kjørt uttallige tusen kilometer i disse Golfene. Jeg er forbauset over hvor tidløs og moderene denne bilen fortsatt er, den ligger godt opp til datidens Audier når det kommer til kvalitet. Kjørekomforten er det ingenting å si på, selv med moderne øyne. 

Jeg er heller ikke enig i at GTI utgaven ikke er ordentlig GTI. Golf 2 GTI klarte aldri å følge opp sukessen ifra eneren. Golf 3 GTI ble ett enda sørligere kapittel, heldigvis kom denne i en VR6 utgave. Først når de tok i bruk den nye 1,8 Turbomotorn på 150 hester så ble dette en riktig så sprek bil. Jeg var selv veldig nære ved å kjøpe en knall blå 1999 modell tilbake da jeg var 19 år. Men den hadde hatt innbruddsforsøk som selgeren ikke opplyste om. Men en kamerat hadde en 2002 modell en god stund, veldig artig bil som vi hadde det utrolig artig med. Husker en natt vi kappkjørte med en råner som hadde en E46 328i (det var ikke en vanlig rånebil da), i en lang og rett tunell så var GTIen ett par tre billengder raskere. Det husker jeg vi synes var stas, for 328i var skikkelige saker for oss unggutter da 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf III var et tragisk kapitel selv om den faktisk kom med 2-3 interessante motorer (bl.a VR6 motorene). Golf II GTI ble bra som 16V (129 HK) og G60 (160 HK) med G-lader (kompressor). Golf II kom også som Country med høy bakkeklaring og Syncro. Denne modellen peker direkte mot dagens Audi A4/A6 Allrad og MB E-klasse All-Terrain.

Golf IV GTI var mer en betegnelse for et design og utstyrsnivå enn en egentlig GTI (derfor er den mer spesialiserte Golf V GTI så høyt verdsatt idag). GTI konseptet ble ganske utvannet med Golf IV iom at den bl.a også kom med 4 forskjellige dieselmotorer (dette var før GTD). Ergo kunne man få Golf GTI 1,9 TDI med 110 HK, men også som Golf GTI 1,8 20V med 125 HK (uten turbo). Toppen av kransekaken er som du påpeker (og som jeg påpeker i et tidligere innlegg) Golf GTI 1,8T med enten 150 eller 180 HK (ikke tilgjengelige som Syncro). VR5 og VR6 modellene var merkelig nok ikke tilgjengelige som GTI modeller. 

Jeg liker imidlertid Golf IV og synes at den har det fineste designet blandt alle Golf generasjonene. Med Golf V ble designet betydelig mer moderne, men også rundere i formene og dermed fjernet den seg mer fra det opprinnelige designet for Golf som Giugiaro sto bak med Golf I. Han designet bl.a også den nogenlunde samtidige BMW M1... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at Golf 4 GTI kom i så mange varianter. Jeg var klar over at den kom som 150 hk og etterhvert i 180 hester (med rød I i GTI). Golf 4 1,8 med 125 hester var så vidt jeg vet kun en vanlig Highline med 1,8 logo på bakluka, har aldri sett dem med GTI logo. Har også til gode å se en 1,9 TDI med GTI logo, før GTD kom på sjette generasjon Golf. Disse ble iallfall aldri markedsført i Norge, mulig i andre markeder 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golf IV GTI kom med en rekke forskjellige motorer, men ikke alle var tilgjengelige på samme tid og ikke alle var tilgjengelige på alle markeder. Jeg fokuserer normalt på hva som var/er tilgjengelig på det tyske markedet iom. at de der normalt har en temmelig stor bredde vedr. tilgjengelige forskjellige modeller, motorer og utstyrsnivå. Dette inkluderer også normalt den aller billigste konfigurasjonen man kan kjøpe en bilmodell fra bilfabrikken (minste motor med laveste utstyrsnivå samt andre mer spesielle varianter). Det er ikke alltid at de nasjonale bilimportørene (som ofte importerer andre bilmerker i tillegg) ser seg tjent med å tilby disse modellene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...