Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Vedr. høyt bensinforbruk på de eldre Geländewagen modellene så er det ikke stort bedre på den helt nye modellen (W464). De testene jeg har sett antyder et realistisk forbruk på 1,5-2,0 liter pr. mil for G500 ved alminnelig kjøring. Gir man på litt i akselerasjonene (og det gjør man jo med en V8 motor på 422 HK og 610 Nm) kommer man lett over 2 liter pr. mil. På den annen side er vel ikke et høyt bensinforbruk din største bekymring hvis du er i markedet for en ny G500. Jeg ville ha gått for en W463 "Professional" G300 CDI... :)

Apropos tidsmessige samtidige biler, som jeg gjerne skulle ha hatt og tildels har hatt for alt for mange år siden, så stiller Magnus Walker sterkt med sine ulike varianter av Porsche 931 og 937. Dette er Porsche's internkoder for 924 Turbo og 924 Carrera GT. Jeg har ikke hatt akkurat disse modellene, men jeg har hatt de nære slektningene 924 og 944. En god kammerat hadde i mange år en 931 (924 Turbo) så jeg har relativt god erfaring med den modellen også - i tillegg til en 928S (som jeg hadde på et annet tidspunkt), som også tilhører Porsches såkalte transaksel æra som Magnus snakker om i filmen.

Dette er svært fine klassiske sportsbiler som dessverre ofte har vært misforståtte biler og dermed helt feilaktig havnet i skyggen av 911. Jeg har også hatt en 911 Carrera 3.2 og her er det verdt å merke seg nettopp "Carrera" begrepet i relasjon til 924 Carrera GT. 210 HK og 1180 Kg for 924 Carrera GT samt 231 HK og 1210 Kg for 911 Carrera 3.2. Magnus Walker vet heldigvis bedre og ingen kan idag snakke bedre for disse gamle Porsche modellene... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda godt at G har relativt stor tank på 96l - da får de i hvert fall kjørt ca 40 mil pr tank...

Stor drivstofftank er et kjempepluss for kjørekomfort - den gamle 3.2 Carrera hadde jo 90l tank som ga en rekkevidde på over 100 mil pr tank på langkjøring.  Mens 996en fikk ca 55l-tank...kjempestas når du kjører 996 Turbo med forbruk på 1.5-2l mila.

Noe som er irriterende med en del nye biler er at de kun er utstyrt med 45l-tank. Selv med en sparsom diesel klarer man ikke mer enn 70-75 mil pr tank på motorveikjøring, og det blir i overkant mange fyllestopp spesielt i Tyskland. Dette spekulerer jo bilfabrikantene i og tilbyr noen ganger større drivstofftank ("hele" 60-65l) mot pristillegg...

Når det kommer til 924/944/928, så hjalp det vel ikke så mye på populariteten/ryktet utover 90- og 2000-tallet at Porsche tynte modellene altfor lenge før de ble erstattet eller lagt ned. Har jo forståelse for det pga den økonomiske situasjonen, men 928 burde nok fått de siste års oppgraderinger mye tidligere. Og 968 burde egentlig ikke blitt produsert, men heller blitt en del av en kraftig facelift under 944-navnet noen år før. Da tror jeg 944 sin identitet og merkevare hadde stått mye sterkere - det ble rett og slett for mye lapskaus i mine øyne når man hadde 924S, ørten forskjellige 944-varianter og 968 oppå der igjen.

På mange måter litt slik som BMW har begynt med i nyere tid der de kliner M/performance/etc på alt mulig ræl og man ender opp med 3-4 forskjellige "versting"-varianter i hvert karosseri...Selv har jeg mer sansen for å rendyrke konseptene og kutte ned på antall varelinjer, men det er vel tydeligvis ikke det som selger best nå til dags når man ser veien bilprodusentene har gått de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et interessant poeng med størrelsen på bensintanken på hhv. den gamle luftkjølte 911 Carrera 3.2 modellen anno 1984 kontra den vannkjølte 911 996 modellen anno 1997. 90 liter (jeg hadde 110 liter tank i min Carrera 3.2, men det var ekstrautstyr) vs. 55 liter som standard for den 13 år nyere 996 modellen. Når man så vet at selv innstegsmodellen i 996 programmet hadde et vesentlig høyere drivstofforbruk enn den eldre Carrera 3.2 modellen så vitner dette om en relativt dramatisk endring av fokus for 911 modellen selv om 996 modellen selvfølgelig hadde flere hestekrefter (300-320 HK vs. 231 HK, men bare marginalt større motorvolum med hhv 3,4 liter og 3,2 liter) og dermed bedre ytelser.

Den eldre 911 modellen var helt klart bygget for lange turer på kontinentet og i USA i områder som hadde få bensinstasjoner på 80-tallet (som f.eks det sentrale Frankrike og stater som Colorado, Oregon og Washington. Jeg må si jeg savner "engineering no cost" filosofien tyskerne generelt hadde på 80-tallet.

Jeg er er enig med deg når det gjelder de ulike frontmotoriserte Porschene på 80-tallet, men det var egentlig bare 928 modellen Porsche tok alt for langt når det gjelder antall år den ble produsert (18 år mellom 1977 og 1995). 924 ble produsert i 11 år der de tre siste årene (1986-1988) egentlig handlet om en 944 med 924 karosseri og interiør. Så man kan argumentere for at den originale 924 modellen ble produsert i 8 år og det var ganske normalt på 80-tallet.

Det samme kan man egentlig argumentere for når det gjelder 928 modellen før og etter 928 S4 i 1987. Rent teknisk handler det om to forskjellige modeller der mrk.I ble produsert i 10 år og mrk.II ble produsert i 8 år. Ikke fullt så ille med andre ord bare man vet litt om modellen.

944 modellen ble produsert i 9 år, men den fikk en såpass kraftig teknisk facelift i 1986 (altså etter 4 år) at det egentlig handler om en mrk.II generasjon (få deler i motorrommet kan f.eks uten videre overføres fra den nyere modellen til den eldre). Tilsvarende også med 968 modellen som i praksis er en mrk.III variant av 944. Den underliggende tekniske utviklingen fra 944 har såpass mye substans at man kan argumentere for at det egentlig dreier seg om en ny modell - noe også Porsche gjorde da de ga den navnet 968 istedenfor f.eks 944 S3.

Her er det verdt å legge merke til at f.eks 924 Turbo fikk modellbetegnelsen 931 og ikke 924 (litt som om E30 M3 skulle hatt et annet modellnummer fordi bilen egentlig er helt forskjellig fra f.eks E30 325i). Modellbetegnelsen 931 er interessant fordi 911 Turbo på den samme tiden egentlig var en 930. Ergo er det en konseptmessig relasjon mellom 931 og 930 - noe som Magnus Walker selvfølgelig har fått med seg og som jeg har visst i alle år (vi er like gamle)... :)

Vi kan fortsette denne linjen med 911 modellene 934 (som var en racingversjon tilpasset Gruppe 4) og 935 (som ditto var tilpasset Gruppe 5 og 24 timers løpet Le Mans). 936 var tilpasset Gruppe 6 og var en forsinket utvikling av den legendariske 917 modellen. 937 var 924 Carrera GT som altså Magnus Walker viser oss i den aktuelle filmen. Denne modellen var tilpasset World Sportscar Championship som var en racingserie som pågikk i årene 1953-1992 samt 24 timers løpet Le Mans der den som 924 Carrera GTS gjorde det bra med flere delseire og Walter Röhrl bak rattet.

924 Carrera GTR (939) som var en viderutvikling av 924 Carrera GT/GTS (937). Denne varianten av 924 fra 1981 hadde grunnleggende den samme 1984 cm3 store rekkefireren fra 924, men med 375 HK og 405 Nm istedenfor 125 HK og 165 Nm. 930 Kg var lett nok til at 0-100 Km/t gikk løs på rundt 4,5 sekunder, mens topphastigheten var 293 Km/t. 17 eksemplarer ble bygget. 

large.57322ee100da8_Porsche924CarreraGTR


 
Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr. Wolfgang Heinz Porsche er styreformann i Volkswagen AG, Audi AG og Porsche AG. Interessant nok er han også honorær konsul for Norge i Salzburg, Østerrike. Dette kan man se her og på CC (corps consulaire) skiltet som preger den grønne 993 Turbo S'en i begynnelsen av denne filmen. Dette er virkelig en ganske artig film og hyllest til både Wolfgang Porsche som er 75 år idag (10 mai 2018) og ikke minst et gammelt familiefirma der dagens leder og generasjon er mer enn tydelig stolt av hva de har fått til og står for... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis over en litt artig kanal på Youtube der en amerikaner ved navn Doug DeMuro (som jeg tror ikke har vært fremme i tråden tidligere) tester ganske mange interessante og mange ganger relativt sjeldne biler. Han har et godt øye for artige detaljer, men snakker som en foss og det kan bli litt slitsomt i lengden. På den annen side presenteres bilene på en ordentlig måte og det liker jeg... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over Doug selv for en måneds tid siden og som du sier så kan han bli veldig slitsom. Det holder lenge med en video av gangen. Har vel fortsatt ikke bestemt meg for om fyren er morsom eller ikke. Men sålenge han tester biler som  Lamborghini  LM002 så kan jeg tilgi mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett en del av Doug DeMuro sine filmer (han har vel et slags samarbeid med Hoovies Garage som jeg nevnte i denne tråden for en stund tilbake). Dog er DeMuro sitt fokus på relativt kostbare biler, så for min del finner jeg Hoovies Garage litt mer interessant da han faktisk kjøper og eier utrolig mange spennende og interessante biler mens han er helt ærlig på hvordan det er å eie 90- og 2000-talls luksus-ræl ;)

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther ja... Doug DeMuro fokuserer uten tvil på på primært dyre biler, men han viser også relativt billige biler. Poenget er at de må være interessante på en eller annen måte som f.eks med disse bilene... :)

https://www.youtube.com/watch?v=JRocY48P0qA

https://www.youtube.com/watch?v=3STMfI_PS4Q

https://www.youtube.com/watch?v=HxHfrc60k8M

https://www.youtube.com/watch?v=ccz8drePBuA

Hvorfor ikke Youtube linkene alltid automatisk blir embedded (altså med bilde) vet jeg ikke. Det er dessverre litt til og fra etter at forumet ble oppdatert siste gang... :(

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempekult at bruktbil-tester og gjennomganger har blitt så populære de siste årene på youtube. Jeg har i en del år holdt et øye med kanaler som har slike gjennomganger av brukte biler, og satte lenge stor pris på brukeren "Saabkyle04"  ( https://www.youtube.com/user/saabkyle04/videos?disable_polymer=1 ) som for 7-8 år siden startet med eldre GM, men med tiden eskalerte med nye biler og beveget seg for mye vekk fra det som gjorde han populær.  Det samme gjelder en kanal som heter "Regular Car Reviews" - det var en glimrende og utrolig morsom kanal, men har endt opp med å være en narsissistisk ego-tripp uten fokus på de halvgamle biltestene som folk likte.  

Angående linkene du deler:

Toyota Previa var aldri en storselger i Norge pga avgiftene, men den var en forholdsvis populær bil i taxinæringen. I dag er det nesten ingen igjen av dem. På mange måter forgjengeren til dagens Toyota Prius 7+ som har tatt taximarkedet med storm både i USA og i Norge.  Jeg har alltid lurt på hvorfor ikke taxibransjen brukte Nissan Prairie i større grad - en av de originale og tidligste MPVene på markedet allerede i 1984 - en glimrende familiebil. Selv eide jeg et par år en 1991 Prairie med 2.0i og manuell kasse som var varebil-registrert. En genial transportør som slukte enorme mengder last og med skyvedører på begge sider bak - utrolig praktisk og driftssikker bil. Dessuten hadde den et ganske pent design og gikk tålig greit.

Jeep Cherokee XJ er en bil jeg har vurdert flere ganger (i likhet med MB G). Dessuten er Cherokee i Norge sympatisk priset da det fortsatt går ganske mange av dem rundt omkring. Bøse biler med sjarm uten tvil. Selv ville jeg kjøpt en to-dørs variant med store vindusflater bak B-stolpen med 4.0l R6. Et rent og klassisk design akkurat som med Range Rover Classic. 

Forresten - noe som slo meg her om dagen når jeg leste et eldre bilblad er at første generasjon Honda HR-V 1999 mest sannsynlig er inspirert av Cherokee XJ. Førstegenerasjon HR-V fikk man i en slik 2-dørs variant (et ganske frekt og pent design i mine øyne), men den solgte såpass dårlig at den ble fjernet fort for å prioritere 4/5-dørs-varianten...

hondahrv_749_500_70.jpg

kkkkk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeep Cherokee er historisk ganske kul fordi den markerte begynnelsen på det vi idag omtaler som små SUV'er (altså Sport Utility Vehicle - eller sportslige flerbruksbiler på godt norsk). Modellen kom på markedet allerede i 1983 og ble produsert av American Motors Corporation (AMC). AMC er ellers mest kjent for Rambler og Gremlin/Pacer, men også for Eagle Wagon anno 1979, som av mange regnes som den første crossover SUV'en. Det var med andre ord AMC som oppfant SUV begrepet slik vi forstår det idag. Eagle Wagon har vi diskutert tidligere i tråden i forbindelse med bl.a Golf II Country. Chrysler tok over AMC i 1990 og resten av historien kjenner vi.

Det som imidlertid er nesten like interessant er hva de to andre store amerikanske bilprodusentene (altså General Motors og Ford) gjorde i relasjon til SUV begrepet på den samme tiden. Ford hadde hatt deres Bronco siden 1966, men siden SUV begrepet ennå ikke var oppfunnet kalte de den for en ORV (Off-Road Vehicle). Understelet og bremsene kom fra den idag legendariske lille lastebilen (pickup) Ford F-100, mens konseptet ellers var kraftig inspirert av International Harvester Scout anno 1961, som Ford produserte i Indiana for International Harvester Company (idag Navistar).

General Motors hadde deres Blazer der den første generasjonen kom på markedet i 1969. Blazer var imidlertid både tyngre og kraftigere motorisert enn ekvivalentene fra Chrysler og Ford. Forskjellen var omtrent som det vi idag oppfatter som såkalte små og store SUV'er - eller lette og tunge SUV'er. General Motors hadde imidlertid også andre kraftigere/større SUV'er som f.eks Suburban, men via datterselskapet Pontiac produserte GM mindre SUV'er som f.eks Aztek og den modellen er interessant ikke minst pga. den fantastiske TV serien Breaking Bad og senere lignende bilmodeller som f.eks Nissan Juke og Citroën C4 Cactus.

Walter White kjører en Pontiac Aztek i Breaking Bad frem til han bytter den ut med en Chrysler 300 SRT-8 etter å ha blitt "Heisenberg". Modellen er etter min mening selve innbegrepet på en moderne liten/lett SUV selv om den kom på markedet allerede i 2001 og kun ble produsert frem til og med 2005 - primært fordi ingen på dette tidspunktet forsto hvordan en moderne SUV som Aztek skulle være og modellen derfor solgte dårlig. Byggekvaliteten var heller ikke den beste, men dette endrer ikke på det faktum at designeren Tom Peters var svært tidlig ute med å ta SUV konseptet videre slik vi ser det idag. Tom Peters er forøvrig også kreditert for designet på Corvette C7, som etter min mening er en av de aller beste sportsbilene fra USA uansett tidsperiode... :)

https://www.youtube.com/watch?v=33AP0JnXSOA  

IBB_302.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos eldre SUV modeller og nettopp Breaking Bad. Walter Whites kone, Skyler, har i TV-serien en Jeep Grand Wagoneer og den bilen er ikke bare en stor og ekte SUV, men også en av de kuleste SUV'ene penger kan kjøpe. Dette er en bil jeg gjerne kunne tenke meg å ha en vakker dag... :)

https://www.youtube.com/watch?v=VsHPZJVX4R4

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Apropos eldre SUV modeller og nettopp Breaking Bad. Walter Whites kone, Skyler, har i TV-serien en Jeep Grand Wagoneer og den bilen er ikke bare en stor og ekte SUV, men også en av de kuleste SUV'ene penger kan kjøpe. Dette er en bil jeg gjerne kunne tenke meg å ha en vakker dag... :)

https://www.youtube.com/watch?v=VsHPZJVX4R4

Kult :) Amerikanske biler har jeg aldri hatt særlig forhold til, men siste tiden har det liksom vokst på meg. De gamle gamle pick up (som idag gjerne er low-ridere) og muskelbiler er unntak. Vært svak for Corvette Mako Shark. Men av SUV har Jeep Wrangler stått i minne etter at familien lånte en på Mallorca back in 95´. Da med drop top, så jeg og min søster satt baki og tullet med bilene bak(en slik https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116497097), vi var ikke gamle da... Uansett har liksom aldri Wrangler forlatt minne og kunne idag gjerne tenkt meg en Wrangler med 5 seter. 
Noe ala slik: 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=118766074
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113995789
Bare at den skulle vært svart og hatt store Mud Terrain-hjul. Dessverre er det en del mer fornuftig som står foran på lista.

Spørs om jeg må bruke litt av fridagen i morgen på å dra ut til Nerland Autosalg å titte litt på Amerikanske SUV og Pick-Up på gøy. De har jo en i8 inne også, så da er det vel grunn nok :beer:

Kan jo jeg og minste som har fri fra barnehagen stikke til Bud og gå kyststien samtidig...
https://mrfylke.no/Morotur/Turar/Kyststien-Bud-rundtur-ved-foten-av-Gulberget.-MERK-StikkUT-posten-er-naa-ved-baalhytta

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Apropos eldre SUV modeller og nettopp Breaking Bad. Walter Whites kone, Skyler, har i TV-serien en Jeep Grand Wagoneer og den bilen er ikke bare en stor og ekte SUV, men også en av de kuleste SUV'ene penger kan kjøpe. Dette er en bil jeg gjerne kunne tenke meg å ha en vakker dag... :)

https://www.youtube.com/watch?v=VsHPZJVX4R4

Da burde du i så fall få opp farten. De opplever en prisøkning som selgere spekulerer hardt i, ser jeg. Angående Pontiac Aztek - i det samme gamle bilbladet der jeg så en test av tidligere nevnte HR-V sto det også en artikkel om GM og Chrysler sine prototyper for 1999. Og vedrørende Azek skrev journalisten "Men bilen kommer neppe til å komme i produksjon i nåværende form." Dog var det jo akkurat det den gjorde....Som jeg har nevnt her før synes jeg det er stilig hvordan amerikanske bilprodusenter generelt har mye kortere vei fra prototype til fullproduksjon i forhold til de europeiske bilprodusentene som i mye større grad feiger ut/demper ned konseptet på veien mot produksjon.

Andre minneverdige biler fra serien som fikk en del skjermtid (Chevy Monte Carlo, Toyota Tercel, Volvo V70, Chrysler Fifth Avenue):

bad3.jpg

Tercel-01.png

original.jpg

88 chrysler fifth avenue.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.5.2018 at 23.02, Werther skrev:

Da burde du i så fall få opp farten. De opplever en prisøkning som selgere spekulerer hardt i, ser jeg.

Som jeg har nevnt her før synes jeg det er stilig hvordan amerikanske bilprodusenter generelt har mye kortere vei fra prototype til fullproduksjon i forhold til de europeiske bilprodusentene som i mye større grad feiger ut/demper ned konseptet på veien mot produksjon.

Breaking Bad er bare fantastisk og absolutt... det er mye hyping rundt 70 og 80-talls bilene nå - og ikke uten god grund. Selvfølgelig er de ganske gammeldagse nå, men de har også mange kvaliteter som har blitt borte på veien mot mer moderne biler som f.eks ekstremt god feedback fra styringen (i alle fall når det gjelder de beste bilene fra perioden) og ikke minst sjarme og opplevelse... :)

Jeg tenker at jeg har vært utrolig heldig som har fått oppleve akkurat dette med mine tidligere biler på det rette tidspunktet (de av dere som har fulgt tråden vet hva jeg snakker om) og spesielt Porschene skiller seg ut, men også bilmodeller som f.eks Mazda MX-5 mrk.I og Mercedes-Benz W124 og W201 samt BMW E30 og Peugeot 205 GTi - før vi snakker Land Rover Serie III.

Amerikanske biler har jeg dessverre mindre erfaring med selv om jeg kjøpte en helt ny Chrysler Voyager 3.0 V6 mrk.II i 1994/95. Det er først mange år senere og mye pga. input fra bl.a deg og @Fredrik 90 at jeg fikk øynene opp for amerikanske biler generelt. Med den kunnskapen jeg har nå er jeg helt enig med deg i at amerikanerne er langt mer agile og frempå når det gjelder å prøve ut nye konsepter, som ikke minst SUV konseptet viser ved at de var 20-30 år tidligere ute enn vi var på denne siden av dammen. Vi ser det samme når det gjelder ulike crossover modeller som f.eks BMW X4. Amerikanerne testet ut dette konseptet allerede på 60 pg 70-tallet og med stor suksess (vi snakker virkelig store produksjonsvolumer for noen modeller). Vi liker ikke å innrømme det, men på noen områder ligger amerikanerne langt foran oss (på godt og vondt)... :)  

Siden det er fredag kveld så er dette mine favoritter når det gjelder kjøremusikk fra 80-tallet... :)

Et fantastisk opptak fra Montreux 2004 med Bryan Ferry og låtene Avalon og spesielt Slave to Love (ved 4:34)

Talk Talk - Living in another World - Montreux 1986

Cutting Crew - I Just Died in Your Arms - den originale videoen fra MTV

Mr. Mister - Broken Wings - den orginale videoen fra MTV. 1958 Ford Thunderbird all the way.

Don Henley - Boys of Summer - den originale videoen fra MTV

Robert Plant - Big Log - den originale vidoen fra MTV - 1955 Chevrolet.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎18‎.‎05‎.‎2018 at 22.43, Fredrik skrev:

Breaking Bad er bare fantastisk og absolutt... det er mye hyping rundt 70 og 80-talls bilene nå - og ikke uten god grund. Selvfølgelig er de ganske gammeldagse nå, men de har også mange kvaliteter som har blitt borte på veien mot mer moderne biler som f.eks ekstremt god feedback fra styringen (i alle fall når det gjelder de beste bilene fra perioden) og ikke minst sjarme og opplevelse... :)

Amerikanske biler har jeg dessverre mindre erfaring med selv om jeg kjøpte en helt ny Chrysler Voyager 3.0 V6 mrk.II i 1994/95. Det er først mange år senere og mye pga. input fra bl.a deg og @Fredrik 90 at jeg fikk øynene opp for amerikanske biler generelt. Med den kunnskapen jeg har nå er jeg helt enig med deg i at amerikanerne er langt mer agile og frempå når det gjelder å prøve ut nye konsepter, som ikke minst SUV konseptet viser ved at de var 20-30 år tidligere ute enn vi var på denne siden av dammen.

Selv har jeg ingen tung amcar-arv på mine skuldre. Dog vokste jeg opp med en kamerat, og faren hans var amcar-fanatiker (nærmere bestemt Mopar/Dodge-Chrysler). Så det var alltid stas å se moren hans komme cruisende i en stor Dodge stasjonsvogn etter skoletid. Mannen i huset gikk så langt som å bygge en låve for å lagre bilene sine! Så etter å ha tilbringt barndommen med å leke gjemsel mellom x antall gamle amerikanske flak utendørs og innendørs blir man tydeligvis noe "skadet"- så i voksen alder kjøpte jeg en 1991 Chevrolet Caprice.

Siste generasjon Caprice har et design som skaper steile fronter, fra dag en har det vært nok av journalister som kritiserer bilen for å se ut som en strandet hval eller et badekar, dog har den alltid hatt et rykte for å være solid og driftssikker på tross av et tvilsomt design. Selv er jeg en av de som liker designet på godt og vondt. Den er stygg, men på en sjarmerende måte :mrgreen: Selv har jeg eid sleden i litt over 3 år og har kjørt ca 43000km med den. På et tidspunkt trodde jeg motoren hadde rast (mistenker at dette var brukerfeil - for høyt oljenivå med dertil blårøyk og fusking), men utenom det har den fungert helt sheriff, starter og går som den skal uansett temperatur, selv på vinterstid med 20 minus og tett snødriv. Det som skiller denne slitne, gamle bilen fra så mye annet gammalt ræl er at den har den X-faktoren, lukt, design, lyd og det som gjør at man ser frem til å kjøre den igjen selv om man parkerte den dagen før. Vanskelig å forklare, men den har for meg personlig det lille ekstra som gir så mange smil pr mil.  

1991-Chevrolet-Caprice-Classic-rp2.jpg

Sany1469.jpg

1991-Chevrolet-Caprice-Classic-if1.jpg

1991-Chevrolet-Caprice-Classic-fp1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...