Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

850 motoren er nok en svensk konstruksjon ja. Mulig Porsche gjorde noen konsulentoppdrag for Volvo. De gjør jo mange slike oppdrag.

Ellers er den motoren ganske artig konstruert. Den har bl.a ingen løse lagerbukker. Lagerbukkene til kamakslene er integrert i toppdekselet og tilsvarende med bunndelen av motoren. De brukte heller ikke pakninger i motoren. Den eneste store pakningen var topppakningen ellers brukte de kun tetningsmasse. Brukte man for mye der så ble toleransene i lagrene alt for store. Man bør lese verkstedhåndboka før man åpner en slik motor.

Uten og være ekspert på det så tror jeg noen av de nyeste motorene til BMW er konstruert på den samme måten men Volvo var 20 år tidligere ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På spørsmål om RS3 vs M140i så hadde jeg valgt M140i veldig lett så lenge det er snakk om en med xDrive. RS3 er en veldig fin liten lommeracer, med en utrolig flott og historisk korrekt motor. Men det har M140i også med sin langsgående rekkesekser. Jeg var heldig nok til å få kjøre litt med en M140i xDrive i fjor, dette var rett og slett en hysterisk morsom bil å kjøre. Rekkefemmeren i RS3 er tversmontert og det påvirker bilens balanse ørlite grann, som igjen fører til at bilen understyrer. Dog ikke så mye som tidligere sportsmodeller fra Audi. Om man synes rekkefemmeren i RS3 er karismatisk så kan jeg love deg at rekkesekseren i M140i trumfer denne. 140i er kanskje noen hundredeler tregere på 0-100, men med den ekstra balansen, 8 trinns automaten og lydbildet så gjevnes dette ut. Det som er trist er at dette er siste gang vi ser sekser i 1-serien, nesteganerasjon vil sikkert ha en turbofirer. Da vil RS3 stå igjen som den mest unike «hot hatch» i sin klasse. 

Jeg ser også det snakkes litt om byggekvalitet på Audi på tidlig 90 tallet. Jeg var så heldig å eie en aldeles strøken Audi 100 2,6 fra 1993 for en god del år siden. To eiers bil med sort Recaro skinn og en tidlig versjon av Bose stereo. Det var tydelig at med denne modellen så skulle Audi slåss med de store gutta i premium segmentet. Og det tror jeg de klarte bra med C4 generasjonen av 100. Det som er litt morsom er jeg solgte denne og kjøpte senere den argeste konkurrenten til 100 2,6 på den tiden, E34 520i. Det første jeg merker meg var at V6ern på 150 hk og hele 230 nm er langt mer trekkvillig og spenstig i frasparket enn M50 sekseren med 150 hk men «bare» 190 nm. Audien virket noe mer «lett på foten». E34 derimot opplever jeg som veldig mye bedre å kjøre, særlig kjørekomforten er ypperlig på denne kontra Audi 100. Dynamisk sett så er nok også E34 bedre, men en 520i med automat vil føles tyngre og mer satt i svingene enn en 100 2,6 med manuell. Men det at den er satt betyr også at den ikke understyrer slik Audien hadde lett for. På generell byggekvalitet så er min erfaring at E34en fremstår som en del mer solid og godt sammenskrudd enn Audi 100 C4. I E34 får du litt den «over engineering» følelsen, det ser du på tekniske løsninger og hvordan enkelt ting er konstruert. Men man så det også på hvordan materialene har tålt slitasje fra bruk og tidens tann. Jeg hadde min Audi 100 i 2008-2010 og alt da begynte bilen å vise tegn til slitasje og tidens tann på steder som interiør. På dette tidspunktet hadde bilen gått 190 000 km. På min E34 så holder dette seg fortsatt, tross at denne nå er langt eldre og har gått nesten 100 000 km mer. Så mitt inntrykk basert på ha eid begge to er at E34 er en langt mer solid og slitesterk bil enn Audi 100, men at Audi 100 også kan være en fabelaktig bil å kjøre med riktig motor. Audi sitt første ordentlige forsøk på å komme inn på premium segmentet var ett vellykket forsøk spør du meg. De manglet litt erfaring på enkelte områder der BMW og Mercedes åpenbart var bedre, men det tror jeg Audi er tilgitt for i ettertid. Er det noen bil jeg virkelig angrer på at jeg solgte så er den min tidligere Audi 100 2,6.

Her er ett bilde tatt rundt 2010 av den tidligere nevnte Audi 100 og min daværende A6 2,4. Da som nå så likte jeg å ha en gammel og en nyere bil av samme modell i garasjen. I dag er A6 C6 og 100 C4 byttet ut med F10 og E34 👍

F08DF3D0-1CAB-4703-9CDD-7CEE0F493F47.jpeg.a5e22e215be06408af3d981aa297dec7.jpeg

900CA655-9C63-47EB-BC15-9ECB104B2409.thumb.jpeg.3c8928a2c06e453029f3684943b6a8a3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sjeldent innom her nå om dagen så jeg gjør bare en kjapp oppsummering i tråden din her :)

M3en er nå solgt, og erstattet av en 2018 i3 Fully Charged. (Jeg har fått LITT pepper av diverse folk på jobben for det valget)

Kort oppsummert. M3en sto hele vinteren og tok opp garasjeplass, mens jeg kjørte rundt i den rimelig slitne Touranen, som jeg i tillegg måtte måke snø av, og skrape på både utsiden og innsiden hver morgen. Ja, og varmeapparatet fungerer ikke, og den går ikke å låse.

På sommeren gikk samme touran til og fra togstasjonen, mens M3en fortsatt sto i garasjen. Jeg kom til slutt frem til at det fornuftige var å selge den. Den gikk til slutt til en i familien til "den gamle gode bimmersgjengen", Helge, Glenno osv, så den blir nå å se i Modumtraktene. Han fikk også med seg ett ekstra sett sommerhjul, 6 vinterfelger, 4 vinterdekk og et par kasser med deler. Garasjen er jo plutselig nesten tom! Nydelig!

Jeg hadde vel pengene på konto ca et døgn før jeg slo til på en nesten ubrukt i3.

dvTP2oWWKQH57tnIL5d6TYG17fBvUeRlWGARtmPE

Liquid black (ser ut til at svart er en gjenganger her i gården. Faktik aldri eid noe annet enn svart bil) med ALT utstyr.

NknHjlXhCmu2HkYrOEJD7pL_i_imQVPRxCrDeuIl

Om en søker i forumet ser en at mitt første inntrykk av i3 i 2014 var "Meh, ikke noe for meg", men den har vokst på meg, og spesielt nå den siste uka.

Så kan en si: Gå fra M3 til i3!?!?!

Men jeg tenker på det slik: Å gå fra M3 til 320i/d hadde vært helt krise, fordi det hadde vært det samme, bare mye tammere. I3 er noe HELT annet, og dermed i stand til å trigge noen andre sanser.

Dette er faktisk en fantastisk god bil! Og bare tanken på all karbon og tech under skallet gjør meg varm.

Akselerasjonen fra 50-80 er også helt fantastisk.

Så gjenstår det å se om vi klarer pakke såpass økonomisk at denne blir feriebilen til hytta om 2 uker. Jeg HÅPER det går!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri hatt en Audi, men det er bestemt ikke fordi jeg ikke liker Audi. Jeg tenker at Audi på mange måter alltid har vært litt spesielt selv om det først var mot midten av 80-tallet at merket ble ordentlig premium - forøvrig i likhet med BMW. Min far kjørte på 60-tallet Mercedes-Benz, men han kjøpte en gang i 1969 en av de aller første Audi 100 modellene som kom til Norge (modellen kom på markedet i oktober 1968). Årsaken var at min far var en god venn av Erik Arnesen som på denne tiden både forhandlet Mercedes-Benz og Audi.

Det interessante med Audi 100 er at det var Mercedes-Benz ingeniøren Ludwig Kraus som utviklet modellen (stort sett på fritiden av egen vilje fordi han ikke fikk støtte av MB's ledelse - som skyltes at MB på den samme tiden var i ferd med å selge Auto Union til VAG, men dette visste Kraus ikke) og dette kunne man definitivt i positiv forstand merke på hele bilen. Kraus hadde tidligere vært involvert i modeller som W154 "Silberpfeil" og W196 sammen med kapasiteter som Rudolf Uhlenhaut, Hans Scherenberg og Fritz Nalinger. Byggekvaliteten var en helt annen en VAG's andre modeller og årsaken var at Auto Union AG (altså forgjengeren til dagens Audi AG) allerede i 1959 ble overtatt av Mercedes-Benz. I 1964 solgte Mercedes-Benz Auto Union AG til VAG, men da var allerede Audi 100 (C1) prosjektet påbegynt av Mercedes-Benz som en større utgave av DKW F102 og Audi NSU Auto Union F103.

DKW står for Dampf-Kraft-Wagen og var et bilmerke som i 1916 ble etablert i Tyskland av dansken Jørgen Skafte Rasmussen. Sammen med Wanderer (etablert i 1885), Horch (etablert i 1899) og Audi (etablert i 1910) ble DKW i 1932 slått sammen til Auto Union AG - som altså med skiftende eiere inkl. Mercedes-Benz endelig ble overtatt av VAG i 1964 (som vi kjenner det idag). De fire ringene i Audi's emblem står for DKW, Wanderer, Horch og Audi.

NSU Motorenwerke var et tysk bilmerke som ble etablert allerede i 1873 og kommer eksplisitt inn i historien (i denne konteksten) i 1969 da bilmerket ble tatt over av VAG. Som man forstår var det en hel rekke overtagelser og sammenslåinger i tysk bilindustri både før og etter den andre verdenskrigen. Dette fenomenet førte til at flere ulike bilmodeller ble utviklet av en bilprodusent, men markedsført av en annen - som f.eks med Audi 100 og ikke minst NSU Ro 80 (der det fantastiske designet er kredidert Claus Luthe som burde være kjent for de aller fleste med interesse for BMW). 

Akkurat NSU Ro80 vurderer jeg bilhistorisk til å være i den samme klassen som f.eks Saab 92/93 og Citroën DS. Langt forut for deres tid spesielt designmessig, men også teknisk selv om dette kanskje er mindre fremtredende idag. Audi 100 var også svært moderne da den kom på markedet. Modellen er en av de aller første der datamaskiner ble benyttet i forbindelse med utviklingen av modellen og dette ga spesielt gode resultater når det gjaldt luftmotstanden (Cw). Drifstofforbruket var derfor relativt lavt for klassen og dette igjen fikk stor betydning da oljekrisen kom i 1973/74. VAG trodde at de ville selge ca. 100000 stk. av modellen, men endte med å selge godt over 800000 stk. Til sammenligning solgte BMW ca. 700000 stk. av den nogenlunde samtidige E12 som var den første 5-serien... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@[space] Jaja... slik kan det gå og jeg forstår situasjonen godt (som du vet har min sportsbil drøm stått på vent i alt for mange år av nettopp samme årsak - for liten tid, barn, familiesituasjonen, pengene kan/bør helst brukes til noe annet og det passer liksom aldri med en godbil av et slikt kaliber - som bør kjøres mest mulig).

Jeg har endt opp med en Citroën C4 Picasso BlueHDi 120. Det er faktisk en ganske ok bil - praktisk, helt greie kjøreegenskaper og temmelig komfortabel. Den er imidlertid langt fra en entusiastbil og man skal vel være godt voksen for å like bilen i det hele tatt (noe som jeg etterhvert er). Jeg liker imidlertid BMW i3 og hadde Danmark vært litt mer fremme når det gjelder elektriske biler ville jeg uten tvil seriøst ha vurdert modellen. Grattis med ny bil og jeg tenker at det ikke er så mange som har gått direkte fra M3 til i3, men at dette definitivt er et tegn i tiden... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSU sørget vel faktisk for historiens første frontmotiriserte forhjulsdrevne VW med vannavkjølt motor, nemlig K70. Temmelig unik bil, som rett og slett fikk slått på et VW-emblem og ble solgt som Volkswagen. Masse morsomme detaljer på disse NSU-modellene, kreativ ingeniørkunst til de grader. K70 har faktisk også diagnosekontakt(!), på tidlig 70-tall! ( Riktignok av type særs enkel, men alikevel ganske kult! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K70 må være en av de bedre bilene som Folkevogn noengang har laget. Den kommer liksom alltid i skyggen av Ro80. På mange måter så var jo K70 like innovativ. Jeg tror Audi ingeniørene studerte den veldig grundig før de lanserte den Audi 80 versjonen som kom i 1972. Onkelen min hadde en K70 på begynnelsen av 70 tallet og han snakker stadig om den som den beste bilen han har hatt. 

Ellers var jeg ganske nøytral til alt av folkevognprodukter fram til jeg jobbet noen år som bilopphugger. Da fant jeg fort ut at Audi skal jeg aldri ha. Det var mange i mine øyne elendige tekniske løsninger som man ikke fant før man begynte og skru på bilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune-K

Og det er jo det som er litt morsomt med dette, for det er jo et NSU-produkt så til de grader - og K70 faller liksom litt gjennom. Jeg har flere ganger prøvd å få fatt på litt deler til K70 hos VW-forhandlere, og det er få av de jeg har spurt som i hele tatt skjønner hvilken bil jeg snakker om :)

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på Audi, så var min andre bil en 1983 Audi 80CD 5S. Toppmodellen av Audi 80 i 1983 var Audi 80 quattro, så kom Audi 80 CD, med spoiler foran, velourseter, nakkestøtter med hull i midten foran OG bak, 5 gear, aluminiumsfelger, lister langs siden med chromeinnlegg, børstet stål på oversiden av støtfangerene og rekkefemmer på 115hk (1921ccm) som hadde en helt fantastisk lyd som jeg ble fullstendig avhengig av.Kjapp var den óg, 0-100 på rundt 10 sek. Hadde denne bilen fra 1991 til 2000 og eneste som ble byttet ila. denne tiden var en vannpumpe. Etter denne var det på tide med en real oppgradering, og jeg kjøpte da en to år nyere Audi, 1985 Coupe quattro, 136hk (2144ccm), grønne digitale instrumenter, speilvendt quattroskrift i grillen, de nederste varmetrådene i bakruten formet som bokstaver: quattro, og bryter inni hvor man kunne sette quattrosystemet i "sperremodus" - fantastisk morsom bil på vinterføre og med samme fantastiske lydbilde som CD'n, men denne var enda kjappere i aksen, 0-100 på rundt 9 sek. Dessverre ble denne ble stjålet fra meg etter et par år (ble forøvrig funnet igjen i skogen et sted langt oppe i Rena for et års tid siden, og skal bli restaurert av han som fant den)

1982audi8002.thumb.jpg.4088f6c691f46efd64ee44bfbbbb36d5.jpgaudi-80-quattro-coupe-for-sale-new-audi-coupe-quattro-audi-pinterest-audi-coupe-audi-and-coupe-of-audi-80-quattro-coupe-for-sale.thumb.jpg.2c790c2c29f7d4accebb9958ab0ed7a2.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.6.2018 at 22.18, scoot skrev:

NSU sørget vel faktisk for historiens første frontmotiriserte forhjulsdrevne VW med vannavkjølt motor, nemlig K70. Temmelig unik bil, som rett og slett fikk slått på et VW-emblem og ble solgt som Volkswagen. Masse morsomme detaljer på disse NSU-modellene, kreativ ingeniørkunst til de grader. K70 har faktisk også diagnosekontakt(!), på tidlig 70-tall! ( Riktignok av type særs enkel, men alikevel ganske kult! )

Det interessante med K70 eller "ka siebzig" som de sier på tysk er at modellen understreker mitt poeng med den omskiftelige tilværelsen bilprodusenter i Tyskland lever. Bilprodusenter får nye eiere hele tiden (senest Opel med PSA - altså Peugeot, Citroën og DS) og dette betyr at noen modeller utvikles av en bilprodusent, men markedsføres av en annen - så også med NSU K70. 

Det hevdes at K70 var den første frontmotorisrte og vannkjølte Volkswagen modellen, men Audi 100 (C1) var faktisk to år tidligere ute. På den annen side var modellen egentlig langt på vei utviklet av Mercedes-Benz... så da så... :)

Min favoritt veteran Audi er naturligvis Audi Coupé (B2) facelift og nettopp med rekkefemmeren på 2144 cm3 med 136 HK. Den drar ikke rosinen av pølsen, men pris-ytelse forholdet var formidabelt i forhold til konkurrentene på den samme tiden og spesielt når vi tar i betraktning lydbildet motoren ga og ikke minst designet på bilen som var fantastisk med digitale instrumenter som tilvalg (skikkelig Citroën look alike).

En annen Audi favoritt er forgjengeren Audi 100 Coupé S som ble produsert i perioden 1969-1976. Det er ingen tvil om at hekken på den modellen har kraftig inspirert Audi's designere når det gjelder dagens A7. Få "ordinære" bilmodeller har i dag et mer badass design etter min mening.

1079584473_1280px-Audi_100_C1_Coup_Heck_(2008-07-12)_ret.jpg.a5d300dd8e2a1f4c1d40720c82a1f670.jpg2011_Audi_A7_(4G)_3.0_TFSI_quattro_hatchback_(2016-01-07)_02.jpg.b3c09fdb9491f29da0478bc6e6b4ee77.jpg

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Fredrik said:

Det interessante med K70 eller "ka siebzig" som de sier på tysk er at modellen understreker mitt poeng med den omskiftelige tilværelsen bilprodusenter i Tyskland lever. Bilprodusenter får nye eiere hele tiden (senest Opel med PSA - altså Peugeot, Citroën og DS) og dette betyr at noen modeller utvikles av en bilprodusent, men markedsføres av en annen - så også med NSU K70. 

Det hevdes at K70 var den første frontmotorisrte og vannkjølte Volkswagen modellen, men Audi 100 (C1) var faktisk to år tidligere ute. På den annen side var modellen egentlig langt på vei utviklet av Mercedes-Benz... så da så... :)

 

Det har du jo forsåvidt rett i, jeg tok ikke høyde for Audi-modellene selvom auto-union også lå under VW-konsernet på den tiden ( ble vel kjøpt i 1965, mens NSU i 1969 ? ). Jeg tenkte nok mere i banene biler med VW-emblem klistra på panseret. 

Synd at ikke VW satset ordentlig på K70, enda mere synd at delelageret brant ned på 90tallet en gang (påstås det i allefall, har ingen kilder) og ingen produserer noe. For å få tak i nye kabler til håndbrekket måtte vi i utgangspunktet være registrerte medlemmer i K70-klubben i Tyskland, da disse tok over et stort parti NOS-deler. Etter et par e-poster frem og tilbake fikk vi lov til å kjøpe kablene uten å melde oss inn, men det var ingen selvfølge og krevde litt overtaling! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen AG har tatt over et annet bilmerke også (blandt mange flere)... nemlig Bugatti i 1998. Bilmerket var opprinnelig fransk og hadde (samt stadig har) hovedkvarter i byen Molsheim i Alsace ikke så langt fra Strasbourg. Molsheim var forøvrig tysk (i likhet med Strasbourg/Straßburg som man kan høre) frem til slutten av den andre verdenskrigen da den ble liggende på vestsiden av Rhinen (dagens grense mellom Frankrike og Tyskland) og dermed ble fransk.

Jeg har ikke den helt store interessen for Bugatti (dog synes jeg at spesielt EB110 er kul), men uten videre reflekterer jeg over minst to ting i denne videoen av Doug DeMuro. Frontfelgene på Bugatti Chiron er 20" (dekkene er 285/30-20), men bremseskivene er gigantiske 16,5". Du snakker om å fylle ut hele innsiden av felgen... kult... :)

En annen ting er at man skal bruke en spesiell nøkkel for å tilgang til topphastigheten på 420 Km/t (les: bilen har 1500 HK). Uten bruk av nøkkelen har bilen "bare" en topphastighet på 378 Km/t - og jeg som synes at 240-250 Km/t er fort... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hatt den store interessen for moderne Bugatti. Det er imponerende maskiner og alt det derre men i mine øyne så er det bare en skryteplattform for Folkevogn. Litt sånn se på meg hvor flink jeg er.

Bare som et lite apropos til K70 så kan man se en annen kreativ måte og bruke en NSU motor på her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at Bugatti Veyron/Chiron langt på vei er en skryteplattform for VAG. Bilen var uten tvil Ferdinand Piëch's prosjekt og trolig var modellen (sammen med kjøpet av Lamborghini) mest av alt ment som et forsøk på å undergrave Porsches autoritet som premium sportsbilprodusent (les: Audi er ikke der ennå selv med R8). Såvidt jeg forstår handlet dette om en familiefeide der Ferdinand Piëch tilslutt trakk det korteste strået pga. den famøse dieselskandalen som kostet ham styreleder jobben i VAG.

Med til historien hører at Ferdinand Piëch er barnebarn av Porsches grunnlegger Ferdinand Porsche. Han er barn av Ferdinand Porsches datter Louise Porsche som tok navnet Piëch etter å ha giftet seg med Ferdinand Porsches advokat Anton Piëch. Dermed oppsto to grener av familien uten at familien Porsche tok stilling til dette i relasjon til Porsche AG. Løsningen ble i mange år at Porsche AG skulle hente styreledere utenfra - altså for å bevare familiefreden.

Ferdinand Piëch hadde imidlertid større ambisjoner og han ble etterhvert styreformann for Audi og senere hele VAG. I mellomtiden utviklet han den legendariske racingmodellen Porsche 917, Quattro variantene av Audi 80 og 100 (inkl. de fantastiske rekkefemmerne med turbo samt rallymodellene Sport Quattro A1/A2/S1/S1 E2). Han utviklet også Mercedes-Benz dieselrekkefemmere som var state of the art på 80-tallet. Han sto bak VW Phaeton prosjektet, VAG's ambisjoner om å bli en premium bilprodusent (spesielt Audi), kjøpet av Lamborghini og endelig kjøpet av Bugatti samt utviklingen av Veyron.

Som en følge av at Porsche AG (som var og er kontrollert av familien Porsche) på 2000 tallet forsøkte å overta VAG ble Ferdinand Piëch (som styreformann i VAG) tvunget av familien Porsches holdingselskap med 50,1% av aksjene i Porsche Zwischenholding GmbH (som eide 50,7% av VAG og 100% av Porsche) til å overta Porsche for økonomisk å kunne utkonkurrere spekulative amerikanske hedgefond som på den tiden fientlig forsøkte å overta Porsche AG. Enden på visen ble at VAG kontrollerer Porsche, men at familien Porsche igjennom  holdingselskapet Porsche Zwischenholding GmbH kontrollerer VAG (inkl. VW, Skoda, Seat, Audi, Porsche, Bugatti, Lamborghini, Bentley, MAN, Scania og Italdesign).

Det er ikke merkelig at familien Porsche er blandt Tyskland og verdens rikeste familier, men dette faktum ble også Ferdinand Piëch svanesang og slutten på en fantastisk teknisk karriere. Ferdinand Piëch er/var nok eplet som i denne sammenhengen falt nærmest stammen i relasjon til bestefar Ferdinand Porsche, men han var dessverre født inn i feil gren av familien.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎14‎.‎06‎.‎2018 at 22.28, Fredrik skrev:

Det har vært mye snakk om eldre amerikanske biler i tråden (takket være spesielt @Werther og @Fredrik 90),

Apropos eldre amerikanske biler - tok en liten roadtrip her forleden på ca 5300km - Østlandet-Köln-Innsbruck-Brennerdalen-Genova-Firenze med retur via Øst-Tyskland (Chemnitz-Berlin-Puttgarden). Var litt spent på om den 27 år gamle Capricen ville ta turen på strak arm, men den fungerte over all forventning med lavt forbruk (0,83-0,86), all kjølevæske i behold og et oljeforbruk på moderate 0,5l.
Det eneste "problemet" under turen var når jeg sto i saktegående kø i noen bratte bakker i Toscana i 35 grader og sol - da ble motoren såpass varm at jeg måtte kjøre varmeapparatet på full muring i en 20 minutter for å unngå overoppheting.
Sånn ellers må det nevnes at det er utrolig mye mer artig å dra på langtur med gammalbil istedenfor nybil. Gammalbil er mye mer sjarmerende, man roer ned, setter mer pris på selve reisen og tar seg generelt bedre tid. Mindre stress og mer kjøreglede. Det er noe jeg har savnet litt de siste årene når jeg har brukt firmabil nedover da nybil blir for klinisk og kjedelig på slike lange bilturer.

IMG_3737.JPG

IMG_3774__.jpg

IMG_3776___.jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...