Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 Jeg er på mange måter enig med deg, men på den annen side er jo en høy pris også et uttrykk for at disse gamle bilene er populære og ikke minst etterhvert ganske sjeldne. Jeg tror at ganske mange av disse bilene stadig gir store kjøregleder, men at de samtidig blir veldig godt vedlikeholdt fordi de etterhvert er kostbare og akkurat dette er jo en veldig bra ting.

Alpina E34 B10 BiTurbo har alltid vært dyr og sjelden. Tross alt ble det kun bygget 507 stk. så det er ikke så merkelig at den er relativt kostbar. Faktisk er det merkelig at den ikke er dyrere, men årsaken er nok at få kjenner til Alpina når man beveger seg litt utenfor BMW entusiastmiljøet. Hvis BMW kjøpte Alpina på den samme måten som Mercedes-Benz kjøpte AMG ville nok tingene ganske sikkert ha sett litt annerledes ut.

Vedr. E34 er 540i med 6-trinns manuell Getrag gearkasse (de er sjeldne) definitivt et godt kompromiss med mindre du heller vil ha en M5, men da må du etterhvert også være forberedt på at den er relativt kostbar. Porsche 928 beveger seg i det samme sporet ved at det er enkelte modeller som f.eks den originale 928, 928S og GTS som i dag begynner å bli dyre. Den første fordi den er den originale modellen, den andre fordi den er den første 928'en med skikkelig motor og den tredje fordi den er 928'en med kraftigst motor og den siste modellen. Alternativer er f.eks 928 S4 og 928 GT som ikke har fått like mye oppmerksomhet.

At akkurat E31 850 CSi er dyr er heller ikke merkelig. Først og fremst ble det kun bygget 1510 eksemplarer, men den er også den kraftigste E31 modellen som ble bygget av BMW (altså toppmodellen). I tillegg er den sogar en slags M-modell (den har faktisk et "WBS" VIN-nummer og ikke et "WBA" VIN-nummer som de ordinære BMW modellene har). De andre E31 modellene er definitivt fine, men langt fra like interessante som CSi. Den "beste" modellen er trolig 840i/Ci iom. at den har den betydelig lettere M60/62 V8 motoren som ikke er mye svakere enn f.eks 850i/Ci (286 HK vs. 300-326 HK), men så er det dette med å ha en V12 motor da... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer utrolig mye her hver gang jeg stikker innom tråden å leser de sidene som har kommet til siden sist gang, så absolutt kjekt å se at den blir vedlikeholdt så godt! 

Ang. franske morobiler - jeg bet meg faktisk merke i Clio RS når jeg var i markedet for en hot hatch, og fulgte faktisk med på et par interessante eksemplarer på Finn. Franske hot hatches som denne og Megane RS blir jo gang på gang skrytt opp i skyene av flere enn ett britisk motormagasin, så tror de er ganske så populære der. I så måte er det delvis tilfeldigheter som gjorde at vi endte opp med en R56S. 

Du skriver litt om hvilke biler som setter spor etter seg og som en gjerne husker best i etterkant. Minien er definitivt en slik bil - den har sjel så det holder, og går F36’en (og de fleste andre slike «nye» biler) en høy gang på dette området. Den har et «lyte» som gjør at en må komme under huden på den for virkelig å bli kjent med den, men når en først gjør det gir den mange smil per mil i retur. Slik kan jeg forestille meg de franske ekvivalentene er også. 

Apropos F36 - @Marius2002 leser jeg det slik at du vurderer en slik? Hvis ja; kult! Det er alt for få av disse rundt omkring, alle skal jo ha F31 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger jeg vet ikke, jeg sikler fortsatt på i01. Jeg vet jeg skal klare meg med rwd, men har likevel ikke bestemt meg for om jeg vil gi opp 4wd. Jeg hadde igrunn bestemt meg for i01 og sjekket opp montering av ladestasjon og alt i boks igrunn, men jeg drøyer litt til. Så er det jo andre morsomme biler om jeg skal ha rwd, Lexus IS300F, Jaguar XF og Alfa Romeo Giulia begynner å komme på et tålelig prisleie. Så er jeg all in der, så bare meeen det er ikke BMW og jeg vil savne xDrive, så da er det å lete mellom F31, F11, F34, F25 og F36 igjen... Og så kommer den økonomiske i meg og ser på i01 og deretter detter jeg over til andre rwd som nevnt over og så tilbake til xDrive og slik går det i en evig sirkel... Nå sitter jeg bare å følger med hver dag, kjekt å se også :) Disse har jeg lagret:

https://www.finn.no/131485977

https://www.finn.no/132322704

3ern må det fjernes lyktefolie på og andre felger. 4ern var mulig fortsatt litt dyr for mitt budsjett denne gang. Så må man jo ha NaviPro og MSport, et evig søk... Så begynner man å tenke at A5 Sportback 2.0tfsi 211hk er godkjent, for de er fine, men igjen likevel ikke en BMW... Så slik går dagene :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Mini er er uten tvil mye av det samme konseptet som de franske hot hatch'ene (GTI'ene), men faktisk var den originale Mini Cooper langt på vei forbildet for hele sjangeren av biler. Det som er litt interessant i denne sammenhengen er at da BMW kjøpte bilmerket Mini i 1994 fra British Aerospace (ingen ringere) fikk de også med bilmerkene Rover, Land Rover (inkl. Range Rover), Triumph, Riley, MG, Austin og Morris.

Rover, MG, Austin og Morris ble etter 6 år solgt ut av konsernet (kinesiske Nanjing Automotive) og tilsvarende med Land Rover (inkl. Range Rover) som ble solgt til Ford. Såvidt jeg forstår har BMW i dag stadig rettighetene til merkenavnene Triumph (for bilmodeller), Riley og selvfølgelig Mini.

Triumph Motor Company har en langt mer imponerende historie enn f.eks Mini - og i tillegg er historien langt på vei tysk så det er ikke så merkelig at BMW har beholdt dette bilmerket i folden. Triumph ble etablert allerede i 1885 da tyskeren Siegfried Bettmann begynte å importere sykler fra Tyskland til England. Et par år senere etablerte han sammen med landsmannen Moritz Schulte en sykkelfabrikk i Coventry. I 1902 begynte de å produsere motorsykler og i 1921 biler. En av deres første store suksesser var Triumph Super 7 i 1927. Deretter fulgte modeller som f.eks Gloria Six og Dolomite som hadde rekkefirere, rekkeseksere og sogar rekkeåttere under panseret. Inspirasjonen fra f.eks BMW og Alfa Romeo var tydelig og det fortsatte med kanskje den største kommersielle suksessen nemlig Triumph Herald i 1959. Her skal det understrekes at firmaet hadde undergått flere eierskifter underveis, men bilene var stadig umiskjennelig Triumph.

De mest interessante modellene fra Triumph i dag er TR2-TR6, Spitfire I-IV, GT6 og ikke minst Stag som har en 2997 cm3 stor V8 motor som faktisk er fantastisk når den går som den skal (med moderne radiator og kjøling). Jeremy Clarkson er som alltid ganske sarkastisk og spydig, men jeg er enig i at General Motors (Buick 215) 3528 cm3 store V8 motor totalt sett var mye bedre... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... så må jeg jo gjøre noe riktig når jeg skriver her inne. Jeg liker innleggene dine så bare fortsett når du føler for å skrive noe i tråden (fortrinnsvis når du er edru - det blir liksom litt mer seriøst da). Du må gjerne skrive litt mer om hvordan du tenker når du vurderer en ny bil for familien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en morsom kveld igår ser jeg.. :D

Jeg vet ikke hvordan jeg tenker egentlig, for det er mye tanker. Jeg tenker i01 hadde dekket våre behov her, nå kommer det også en 120Ah til våren så mulig 94Ah-utgaven faller i pris til da. Så jeg har litt is i magen til nyåret tror jeg. Ron J(Lasse) har vært svært behjelpelig via meldinger ang. i01 og forsåvidt F25. Samtidig har jeg lyst på en BMW med xDrive som jeg kan ta med på turer. Langturer med BMW er det beste. Da kunne jeg også tenkt en litt sær en som F36 eller F34, men samtidig en mer praktisk en som F25 og F11. Så du skjønner det er mye som foregår oppi hodet. Selv om jeg er lei Rav4en er det en god og fornuftig bil. Og jeg vil ikke selge den/bytte inn med stort tap, for da blir jo hele vitsen med billig bil borte. Det var for å realisere husprosjekter. Vi får se :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan iallfall anbefale F11 hvis det er det du vurderer. Slik prisene er på disse nå så fremstår de som veldig mye bil for pengene, fullt mulig å få gode xDrive modeller til rundt 300 000. Se til at luftbelgene bak er byttet på aksjon hos BMW, styr unna N47 med høy kilometerstand og ellers sjekk for sinkslipp bak dørpakninger så har du en super familie bil med en helt vanvittig komfort. F25 er også veldig fin, men i kvalitets følelse så når den ikke opp til F11. Føles rett og slett ikke like fin og premium, også er bagasjerommet noe mindre. RAV4en må du få kvitta deg med, det er sikkert en fornuftig og grei bil men...ærlig talt! Man dør litt innvendig hver dag. Det merker iallfall jeg etter at jeg solgte F10 i sommer og siden har kjørt Mondeo firmabil. Vel er Mondeo kanskje den mest spennede «smør og brød» bilen, men når kjøreturer fra a til b bare blir rein rutine uten glede så er noe galt. Når du setter på musikk eller en lydbok bare for at turen til Oslo skal gå fortest mulig, det er ikke noe for meg. Jeg vil involveres mer i kjøringa, jeg vil rett og slett glede meg bak rattet og det savner jeg fra F10en. Så det blir til at firma Mondeo blir byttet ut med privat nyere BMW igjen (har vært planen hele tiden egentelig)😀

Jeg mener ikke at det kun er BMW og andre premiumbiler som byr på kjøreglede. Mange andre bilmerker har overrasket meg på mange måter (bortsett fra Franske, beklager Fredrik men Franske biler er en dørgende skuffelse hver gang). Sist en Skoda Superb jeg hadde som leiebil, med bind for øynene kunne dette vært en Audi. Men i lengden, når hverdagen kommer så setter iallfall jeg pris på den ekstra eiergleden en BMW gir. Det er alt fra de skarpe kjøreegenskapene til designet, du må kunne snu deg minst to ganger for å se på bilen når du har parkert og går bort fra den. 

Brukte forøvrig litt tid på å finne ut hva dere mener med i01. Jeg pleier å være ganske inne i internkodene til BMW, men akkurat internkoden til I3 var jeg ikke klar over. Så da lærte jeg noe nytt gitt. Men er det ikke lettere å bare skrive I3? Jeg mener, vi bruker jo alle internkoder fordi det er lettere å skrive E60 i stede for ”5-Serie fra 2003 til 2010”. Men I3 er jo bare I3, kan jo ikke være noe annet vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 det er lettere å skrive i3, men av en eller annen grunn skiftet jeg fra i3 til i01 og det har nå blitt vane så det får bare fortsette slik. F10en din var kjempefin så jeg skjønner en Mondeo ikke veier opp, men nå er du heldig og har en fin E34 som byr på mye kjøreglede. Audi quattro med torsen kunne jeg gjerne hatt, disse har 40/60 fordeling med 60% på bakhjula og er gode å kjøre. Likevel tror jeg at jeg vil savne BMW. Jeg får se på nyåret tenker jeg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 Jeg synes at det er interessant å lese hvordan du tenker vedr. biler. Det er ikke så ofte at noen skriver såpass detaljert som du gjør og det er spennende. Du tenker høyt og dermed får du også god feedback som f.eks Fredrik's innlegg over her. Dette er selve essensen av hva som gjør et forum bra og interessant å lese... :)

Ellers kom jeg over noe så interessant som en "Tankette" i forbindelse med at jeg leste litt om den pågående store NATO øvelsen  i Norge (Trident Juncture Exercise). Jeg har aldri hørt om en Tankette, men det viste seg å være et tysk konsept og en såkalt lett armert beltedrevet våpenplattform. Altså en liten stridsvogn/tanks på størrelse med en bil og med en vekt på 3 til 5 tonn (serie 1 og 2).

Tyskerne kaller stridsvognen for "Wiesel" (røyskatt) og konseptet ble utviklet av Porsche på slutten av 70-tallet. Bundeswehr bestilte totalt 521 stk. (serie 1 og 2) som ble bygget av Rheinmetall AG i perioden 1993-2001. Den ble bygget i en rekke konfigurasjoner med ulike våpensystemer som f.eks 20 mm maskinkanon, MG3, TOW-2 raketter, HOT raketter, Stinger raketter, LFK NG raketter, 120 mm morter etc. Altså en ganske bra slagkraft med tanke på størrelsen på stridsvognen og nettopp den lille størrelsen gjør den ganske anvendelig på slagmarken der alt handler om å gjemme seg bort. Wiesel er har en bemanning på 2-3 soldater (litt avhengig av konfigurasjon).

Motoriseringen er også litt artig iom. at den består av enten Audi's gamle 2,1 liter turbodiesel rekkefemmer på 87 HK (serie 1) eller VW's 1,9 liter turbodiesel rekkefirer på 110 HK (serie 2). Topphastigheten er i begge tilfeller 75 Km/t. Små motorer og en lav vekt gjør underverker for rekkevidden som er opp mot 300 Km på en tank (80 liter). En artig liten sak... :)

wiesel-11.jpg?quality=85    

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt!... :)

Det som imidlertid er ganske imponerende er hvor bra G-Rex'en (AMG G63) holder følge. Vi snakker tross alt om et 2,5 tonn tungt monster med aner fra 1979. Selve modellen er imidlertid en nykonstruksjon fra i år, men konseptet er grunnleggende 40 år gammelt. Ellers fikk jeg akkurat bekreftet noen tanker jeg har om typer og biler. No offence... :)

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, You Tube er full av videoer av Tesla som kappkjører mot alt langs ei flystripe. Og i de aller fleste videoene så vinner Teslaen, dette får mye oppmerksomhet da det er en «nyhets sensasjon». Men ute på veien, under reelle forhold så vil jo alle de bilene der til slutt ta den Teslaen. På denne flystripa så gir de seg kanskje på 160 km/t, innen da så har de fleste begynt å ta igjen Teslaen men de rekker det ikke før flystripa er slutt. Ute på Autobahn eller i lyskryss så er jo selvsagt historien en helt annen. Ingenting kan konkurrere mot 1000 nm fra 0 rpm, iallfall ikke i dag (eller, ett par superbiler samt Dodge Demon kan). Så elbilentusiaster skal få lov å godte seg over at bilene deres er uslåelige, på ei flystripe.

Synes dog det er rart at de ikke hadde med  Alfa Romeo Stelvio, eller aller nyeste GLC 63 AMG. Den Range Roveren har ikke noe i dette selskapet å gjøre, samme med G 63 AMG. De bare på hvor mye løft den har i fronten under akselerasjon, ser jo helt dult ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, flobben skrev:

Det er ikke riktig @Fredrik 90, se her 

 M5en drar så vidt i fra til 200. Du skal ha fryktelig fet bil for å ta en p100d til 200.

Jo det er riktig!

Du beveger deg litt ut på tynn is med dette argumentet her. Dette er jo helt andre biler enn i testen over her, dette er Model S mot M5. Videre så er jo ikke dette noe drag race, det er to biler som kjøres nedover Autobahn hver for seg med klampen i bånn. Selv om det ikke synes som store forskjeller på speedometeret så kan dette i realiteten være ett par billengder.  Ett par billengder gir mye bedre visuelt inntrykk enn 1 sekund forskjell i akselerasjons tidene på papiret.

Så er det jo ett par andre parametere som spiller inn som har liten relevans i det daglige. P100D gjør denne manøveren kun i Ludicrous mode (ingen kjører rundt i det programmet), med en viss mengde strøm på batteriet og den kan gjøre dette maks ett par tre ganger før noe blir varmt og må kjøles ned. I Urus trenger du kun å trekke i hendlene bak rattet for å få lauch controll, den yter maks selv med 15 km rekkevidde igjen i tanken og den kan gjøre denne manøveren hele dagen lang. Det jeg vil frem til er at under de rette forholda med alt satt opp riktig så er det så si ingen biler som slår P100D på akselerasjon. I det daglige ute på veien, så er det ikke sikkert forskjellene er så store. Og sånn sett under ett så er jo egentelig ikke forskjellene så store, det er snakk om toppen ett sekund. Det merker du ikke

I Norge er vi jo heldige som kan kjøpe disse bilene "billig". Selv om det fort kan bli null til fengsel på 3,1 sekund 😂

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...