Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var skeptisk til Koenigsegg da de dukket opp på markedet. Bar preg av å være nok et garasjeprosjekt med skyhøye ambisjoner og veldig begrensede ressurser. Designet var litt harry også i mine øyne.

Jeg er fortsatt litt skeptisk til designet, men det begynner å falle på plass. Det som imidlertid imponerer meg, og gjør at jeg i dag har en veldig respekt for Koenigsegg er at de stadig utvikler avansert teknologi som er på høyde med, eller bedre enn de store merkene. To eksempler er felger i karbon og demper på stabilisatoren på bakhjulsopphenget. Virker for meg som velfunderte og velfungerende konstruksjoner. Koenigsegg må ha en virkelig fokusert utviklingsprosess for å få til dette med såpass få folk.

Nå sist har de lansert en modell uten girkasse. I stedet for girkasse har de en viskosekobling som "slurrer" under akselerasjon hvis de trenger å ha høyere turtall på motoren enn de har på bakhjulene. Systemet er laget for å tåle dette uten å gå varmt, og har også forholdsvis lite tap. Bilen taper litt krefter på lave hastigheter i forhold til en bil med girkasse, men i høyere hastigheter låser viskosekoblingen og du får mindre tap enn en girkasse ville ha gitt. Du sparer vekt og får en enklere konstruksjon. Om det er behov for en sånn løsning er jeg ikke sikker på, men det er interessant å se at noen prøver noe nytt.

Koenigsegg har også et design med elektromekanisk styring av ventilene i stedet for de tradisjonelle kamakslene som virker interessant. Dette systemet gir en enorm frihet til å tilpasse ventilløft og timing til varierende kjøring. Her viste de en prototype i en Saab 9-5 i 2013 uten at jeg har hørt så mye mer, så det er litt uvisst hva som skjer.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselgate Reaches Daimler: A Defeat Device By Another Name - i alle fall i følge Forbes.

Etter en nederlandsk test viser det seg at den testede C-klassen for å skåne motoren har en funksjon som slår av rensingen av NOx når utetemperaruren faller under ti grader celsius. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overrasket, men på den annen side vet jeg ikke helt hva vi bør forvente i denne saken utover at jeg generelt tviler på at VAG har vært alene om å manipulere testene, markedet og ultimativt miljøet. Såvidt jeg forstår er det et utall måter bilprodusentene kan gjøre dette på og jeg er ganske sikker på at vi etterhvert vil få se temmelig kreative eksempler. Bare det at MB (etter sigende) har en teknikk som slår av rensingen av DPF når temeperaturen er under 10 grader for å beskytte motoren vil jeg betrakte som ganske kreativt... spesielt når de ikke har fortalt dette til noen andre. Håpløst.

Vedr. Koenigsegg (hvorfor ikke det mye kulere Königsegg, som vitterlig er den tyske adelsslekten som Christian Von Koenigsegg stammer fra?) er jeg helt enig med deg ogee1. Bilene de utvikler virker litt harry sammenlignet med f.eks Ferrari og Lamborghini (allikevel... bare at man gjør denne sammenligningen forteller ganske mye om nivået på Koenigsegg), men ikke hvis man sammenligner med f.eks Ford Mustang Shelby GT350R. Apropos Ford så har flere av modellene Koenigsegg har utviklet også V8 motorer fra Ford (ikke uvanlig når det gjelder custombiler av dette slaget... de er billige, kraftige og ikke minst solide) og nettopp dette tror jeg er årsaken til at mange er litt overbærende når det gjelder Koenigsegg tiltross for fenomenale ytelser og prestasjoner. 

Jeg liker generelt Koenigsegg Automotive AB og kanskje spesielt fordi firmaet tydelig viser at man idag selv som en liten bilprodusent kan hevde seg blandt de store etablerte bilprodusentene (iallefall hvis enorme ytelser er målestokken). Svenskene er flinke til å være kreative og innovative og Koenigsegg er intet unntak.

Apropos kreative konstruksjoner så kan åpenbart russerne også et og annet idag. Dette er Sherpa... :)

 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt tidligere at Porsche 550 Spyder er en av mine absolutte favorittbiler. En annen favorittbil er Alfa Romeo Giulia Sprint (og slektningene GT Junior, Sprint GT og hva de nå heter alle sammen. Jeg vet dessverre for lite om dem til å skille dem fra hverandre.) I mine øyne et av de mest vellykkede karosseriene gjennom tidende. Kombinert med små rekkefirere som går bra og, ikke minst, låter utrolig gromt er dette reint snadder! Som 550 Spyder er dette en bil som er mindre i virkeligheten enn den ser ut til å være på bilder, og nettopp den nette størrelsen bidrar til å gjøre dette til en vakker bil.

Her i en litt modifiert utgave: (pass på å få med klippet rundt 7:20 der han følger en 911 GT3 rundt Ringen)

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående gammel Alfa...Jeg har ikke noe forhold til 70-talls Alfa utenom at de er kule - min første kjærlighet var GTV i breisladd i James Bond "Octopussy" fra 1983.

https://www.youtube.com/watch?v=dwy8gBnKsaI

Kan det bli bedre? Roger Moore, GTV6, E28 Polizei samt diverse obskure statister (Renault 4, E24, Jetta 1, Kadett C, W116...) Digger denne filmen.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhhh... oldschool Alfa (og Lancia) er fantastiske (lydbildet, designet og hele fremtoningen), men i likhet med deg Werther har jeg egentlig ingen erfaring med Alfa Romeo før Spider og GTV6. GTV6 er forøvrig en fantastisk fin klassiker og kan man komme over et eksemplar som er nogenlunde rustfri bør man kjøpe den. GTV6 går bra og jeg mistet lappen (den eneste gangen jeg har mistet lappen) da jeg kappkjørte opp Lierbakkene mot en i min tidligere Porsche 944 engang i 1989.

Alfa Romeo 4C var et lysglimt fra Alfa, men det har vel egentlig ikke skjedd så mye med Alfa etter at den kom på markedet i 2013 (ok... den nye Giulia anno 2016 virker lovende). Fiat, som bl.a eier Alfa Romeo, slo seg sammen med Chrysler i 2014 og dette preger det meste av italiensk bilindustri (inkl. Ferrari) på godt og vondt. Ferrari skal nå etter å hatt fokus på organisk vekst... igjen bli mer eksklusivt og en premium sportsbil for de få... en strategi de forøvrig alltid har hatt før Fiat's sammenslåing med Chrysler. Frem og tilbake er like langt.

Alfa Romeo 4C veier kun 1020 Kg (små 50 Kg mindre enn min Citroën C4 Cactus... uten sammenligning forøvrig) og har en 1,8 firesylindret motor som yter 241 HK og 350 Nm. 0-100 Km/t går løs på 4,5 sekunder og topphastigheten er 260 Km/t. Designet er det etter min mening klasse over og hele konseptet oser ekte Alfa Romeo. Fiat.... hører dere... vi vil ha mer av dette!

Det Chris Harris ikke kunne vite da han testet denne bilen for 3 år siden var at Porsche også skulle komme med firesylindrede motorer (B4) i Boxster (og Cayman senere i år). I dette perspektivet er hans sluttkommentar om at det beste med 4C er at den ikke er en Cayman mer aktuelt enn noen gang tidligere og det er ganske artig... :) 

Den nye Porsche 718 Boxster har en boxerfirer på 1988 cm3 som yter 300 HK og 380 Nm. Den veier imidlertid ca. 1350 Kg og det gjør at 0-100 Km/t som best tar 4,7 sekunder (sport chrono). Topphastigheten er 275 Km/t.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Metcalfe (Harry's Garage) er definitivt en av mine favoritter når det gjelder bilfilmer på Youtube. Han grunnla Evo Magazine, som var relatert til CAR Magazine (som jeg på 80 og 90 tallet abonnerte på), og er litt av en autoritet når det gjelder fine biler generelt og spesielt litt eldre fine biler. Filmene han legger ut på Youtube varierer litt i kvalitet (spesielt lyden kan være litt dårlig), men det han sier og presenterer er det virkelig høy klasse over og han fremstår generelt som en ganske sympatisk type tiltross for nivået vi snakker om... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt... mest mulig "analogt" er alltid morsomt. Apropos oldschool kjøretøy (fly faller vel inn i den kategorien?) så liker jeg denne filmen med en Mustang P-51C av Kermit Weeks. Her får man et godt inntrykk av hvordan tingene var før den digitale tidsalderen. Alle visere og kontroller var analoge og manuelle. Uten å trekke sammenligningen for langt (fly er definitivt mer avanserte enn biler) så gir dette helt klart assosiasjoner til f.eks oldschool Land Rovere, Porscher og BMW´er... :)

North American Mustang P-51 var et amerikansk jagerfly/jagerbomber som ble brukt under den andre verdenskrigen (1939-1945) og under Koreakrigen (1950-1953). Det siste flyvåpenet som tok Mustang P-51 ut av aktiv tjenste var det dominikanske flyvåpenet så sent som i 1984. Flyet ble opprinnelig utviklet til å være et taktisk rekognoseringsfly for Royal Air Force som et suppliment til bl.a Supermarine Spitfire. Spitfire var et fantastisk fint jagerfly, men kom til kort i noen situasjoner som bl.a rekkevidde og hastighet i høyere luftlag.

Mustang P-51 løste disse problemene og det som er litt interessant er at den i likhet med Spitfire hadde en Rolls-Royce Merlin V12 motor (fom. 1942 og lisensbygget av Packard). Motoren yter ca. 1400 HK og topphastigheten er ca. 710 Km/t ved 7600 moh (den mest alminnelige Messerscmitt Bf 109 klarte 640 Km/t ved 6000 mho.). Det som imidlertid var helt suverent med Mustang P-51 var rekkevidden på hele 2750 Km med eksterne tanker. Dette var nok til at den kunne følge og beskytte de allierte bombeflyene frem og tilbake over hele Tyskland fra England. Som best hadde Messerscmitt Bf 109 en rekkevidde på ca. 1000 Km med eksterne tanker... :)  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt litt "fed up" av moderne biler. Det er et jævla mas hele tiden - selv i min lite utstyrte firmabil-Mondeo er det lys i dashbordet som sier fra hvis det er kjølig ute, den piper og uler som besatt når jeg parkerer selv om jeg har godt med plass, den slår inn ved aggressiv kjøring for å beskytte meg mot meg selv. Det er som å kjøre et HMS-sirkus på hjul, det tar aldri slutt.

Av natur er jeg ganske aggressiv bak rattet, og problemet er at jeg utvikler et sinne mot denne HMS-patruljen som får meg til å kjøre gris på måfå/faen fordi man blir skikkelig provosert av å bli fortalt hvordan man skal kjøre til enhver tid.  Seneste i dag på vei hjem fra jobb ga jeg flatt jern igjennom en kurve ut på E6, og jeg merket at ESP begynte å blande seg inn fordi den merket antydning til understyring. Jeg virkelig hater denne undervurderingen av fører - at den skal korrektere meg når jeg kjører med horn i panna og faktisk søker understyring/overstyring/tilbakemelding fra bil for å bli mer kjent med hvordan bilen oppfører seg under tøffe forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos manuelle og "analoge" biler. Reklamefolkene hos Citroën forsøker å skape et inntrykk av at Cactus er en slags etterfølger av 2CV. Jeg kan forstå hvorfor iom. at denne modellen stadig er ganske kjent blandt folk flest tiltross for at det er 26 år siden den gikk ut av produksjon. Nevner man en annen litt eldre modell fra Citroën som f.eks Visa eller ZX er det få som vet hva man snakker om (sånn er det bare med Citroën).

Den historiske forgjengeren til Cactus er imidlertid GS/GSA og ikke den mye mindre og enklere 2CV. GS/GSA ble produsert på den samme tiden som både DS og CX samt den svært spesielle SM modellen. Dette var på slutten av 60-tallet og store deler av 70-tallet da Citroën hadde sin storhetstid og konstruerte avanserte bilmodeller som verden aldri hadde sett før eller senere. Sogar bilmerker som f.eks Mercedes-Benz fikk plutselig travelt med å implementere diverse hydrauliske og pneumatiske løsninger på de største og dyreste modellene akkurat som Citroën hadde.

Citroën hadde imidlertid disse tekniske løsningene også i deres enklere familiebiler og GS/GSA var intet unntak. For dette ble den i 1971 også årets bil i Europa. Modellen var en stor suksess for Citroën og totalt ble det produsert nesten 2,5 millioner GS/GSA. For å sette dette i perspektiv ble det i tiåret etter bygget ca. 2,3 millioner E30 varianter og den modellen dannet mye av grunnlaget for hvor BMW er idag. 

Det gikk ikke tilsvarende med Citroën, men GS/GSA var like fullt en fin konstruksjon som kunne tilby et komfortnivå som ellers bare signifikant mer påkostede bilmodeller kunne tilby og den historien har gjentatt seg med dagens Cactus. GS/GSA hadde også ukonvensjonelle motorer i form av en luftkjølt flat firesylindret motor (ikke boxermotor) og en Wankelmotor. Den siste ble dessverre et kort intermezzo (kun 847 stk. ble solgt og disse forsøkte Citroën til og med å kjøpe tilbake) pga. problemer med holdbarheten (ikke helt ukjent når det gjelder Wankelmotorer generelt). Cactus tilbys med to forskjellige motorer i form av en tresylindret bensinmotor på 1,2 liter (med og uten turbo) samt en firesylindret dieselmotor på 1,6 liter... :)

large.56bef44fba425_CitroenGSanno1970.jp

 

       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Werther skrev:

Jeg har blitt litt "fed up" av moderne biler. Det er et jævla mas hele tiden - selv i min lite utstyrte firmabil-Mondeo er det lys i dashbordet som sier fra hvis det er kjølig ute, den piper og uler som besatt når jeg parkerer selv om jeg har godt med plass, den slår inn ved aggressiv kjøring for å beskytte meg mot meg selv. Det er som å kjøre et HMS-sirkus på hjul, det tar aldri slutt.

Av natur er jeg ganske aggressiv bak rattet, og problemet er at jeg utvikler et sinne mot denne HMS-patruljen som får meg til å kjøre gris på måfå/faen fordi man blir skikkelig provosert av å bli fortalt hvordan man skal kjøre til enhver tid.  Seneste i dag på vei hjem fra jobb ga jeg flatt jern igjennom en kurve ut på E6, og jeg merket at ESP begynte å blande seg inn fordi den merket antydning til understyring. Jeg virkelig hater denne undervurderingen av fører - at den skal korrektere meg når jeg kjører med horn i panna og faktisk søker understyring/overstyring/tilbakemelding fra bil for å bli mer kjent med hvordan bilen oppfører seg under tøffe forhold.

Jeg er helt enig med deg der. Jeg er kjempe fornøyd med min F10 530d, føler den bilen kan alt og gjør alt på en super bra måte. Men det blir litt for mye av det gode til tider synes jeg, jeg føler den gjør meg til en slappere og mindre oppmerksom sjåfør. Stabilitetssystemer, filskifte varsler, blindsone varsler, ryggekamera, automatisk nødbrems, stop and go cruisekontroll og alt slikt er veldig bra og fint. Men det gjør meg rett og slett mindre oppmerksom.

Derfor er det rett og slett helt nydelig å sette seg i E34en å kjøre av gårde på egenhånd, bruke huet, flytte blikket og følge med. Rett og slett kjøre bil :) Mange mobber (som regel de uten bilinteresse) "nå må du få kasta den gamle bilen" eller "Herregud! Har du den ennå? Du som har en nydelig ny BMW, hva skal du med den gamle" Jo det skal jeg fortelle dere svarer jeg alltid da, digger å kjøre ekte bil og nyte bilkjøring slik den var da jeg vokste opp. Fra en tid da min bilinteresse ble dannet :)

Jeg digger min analoge og gammeldagse E34 og jeg digger min moderene og teknisk smarte F10 :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat slik hadde jeg det med vår E46 318d Touring også igjennom de nesten 10 årene og 340000 Km vi hadde bilen. E46'en hadde ABS bremser og ASC (uten +T), men ellers ingen andre "nanny" fasiliteter (hvis man ser bort fra cruisecontroll uten automatisk avstandskontroll). Vår nåværende Citroën C4 Cactus har selvfølgelig også ABS bremser og ESC (electronic stability control) iom. at dette er et lovkrav, men ellers har den i likhet med E46'en bare manuell cruisekontroll. Alt bedre for dette og jeg klager ikke iom. at jeg liker å kjøre aktivt når jeg først kjører bil. Jeg vil derfor også kun ha tre pedaler og en stikke... :)

Jeg lærte å kjøre bil i en tid da bilene hverken hadde ABS bremser, ASC eller noe så fint som servostyring. Var dette et problem? Nei... egentlig ikke, men man måtte selvfølgelig ta noen forholdsregler spesielt på vinterføre i relasjon til mangelen på ABS bremser. Det viktigste var å holde god avstand til bilen foran samt pumpebremse hvis det var nødvendig. Fordelen var at man med jevne mellomrom lett prøvebremset for å sjekke hvor glatt det var på veien. På den måten hadde man nogenlunde kontroll på føret i motsetning til idag når man antar at elektronikken alltid vil hjelpe deg. 

Som en liten digresjon tenker jeg at alle bør oppleve hvordan det er å kjøre en 100% analog bil på linje med at det er sundt at man må hogge ved hvis man vil ha varme på hytta. Det er gammeldags, men det er også bra å vite hva man skal gjøre hvis det moderne samfunnet plutselig ikke er der lenger. Vi har generelt blitt alt for makelig anlagt... litt late/dovne for å si det rett ut. Værre er det hvis en krise plutselig skulle inntreffe som den man ser i Ukraina eller i Syria.

Jeg leste et sted at mange idag faktisk ikke vet hvordan de skifter hjul eller olje på bilen. Hvis det fortsetter på denne måten ender det vel med at folk sulter foran brødboksen. Mange vet heller ikke hvordan de lager ordentlig mat fra bunnen av med bare råvarer eller reparerer klær med nål og tråd. Hvis jeg satt i regjeringens sikkerhetsutvalg ville jeg helt klart ha vurdert slike helt lavpraktiske ting som problematiske hvis en krisesituasjon skulle inntreffe.

 

 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg begynte å kjøre bil mens det enda ikke var uvanlig å ikke ha servostyring. Og min første bil jeg hadde en stund var en Carina E uten ABS. Kjørelæreren hadde og fått installert en knapp som gjorde at han kunne deaktivere alle hjelpesystemer, da jeg var på glattkjøringsbanen (en C200K fra ca. 2000). Er ikke dette fortsatt vanlig?

I bilen jeg har nå er jeg glad for at jeg ikke har de mest invaderende systemene, at jeg kan deaktivere en del, og at slikt som ESP ikke er så agressivt satt opp. Bremsetest og å trykke litt ekstra på gasspedalen et kort øyeblikk er fortsatt ting jeg gjør på glatten for å teste føret, men det er skremmende å se på hvirkelig glatt føre (har blitt ca. 3000 km på jobbreiser på glatte vinterveier i hele Sør-Norge så langt i 2016, utenom all dagligkjøringen) hvordan de aller fleste ikke oppfatter at de kjører på glatt vei en gang.

Av andre viktige basiskunskaper så antar jeg at man fortsatt har heimkunskap, håndtverk og sløy på skolen fortsatt i hvert fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...