Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90 Et stilsikkert valg og 928 er en formidabel bil uansett hvilken modell du velger. Folk som Chris Harris og Magnus Walker har lagt deres elsk på nettop 928, men det er 928 S modellen (1980-86) med manuell gearkasse alle går etter og de modellene er relativt sjeldne. 928 S4 modellen (1987-91) har et mer moderne design, men er også på mange måter en annen bil iom. at den er knapt så tro mot de originale designlinjene fra 1978 da modellen kom på markedet og også ble årets bil i Europa. 928 S4 var også en relativt kraftig teknisk oppgradering i forhold til de tidligere og enklere modellene.

Jeg tror at det er et viktig poeng å ikke sitte for lenge på gjerdet iom. at fornuftige eksemplarer av disse bilene nå stiger relativt kraftig i verdi og det ble ikke bygget alt for mange av dem. Kun 15682 stk. 928 S4 ble bygget av bare 61000 stk. 928 eksemplarer totalt. GT og GTS modellene er enda mer sjeldne med hhv. 2078 og 2904 stk. produsert. Mange eksemplarer har med årene blitt satt bort eller hugget pga. svært dyre reparasjonskostnader på disse bilene. Porsche lager stadig noen deler til 928, men man er nå stort sett henvist til spesialister eller bruktmarkedet hvis man f.eks trenger deler til motoren, interiøret og karosseriet. 

Det er sannelig på tide at verdien på 928 nå begynner å stige... og hvis 944 har vært kraftig undervurdert som sportsbil så er det ingenting i forhold til 928, som er en langt mer gjennomført konstruksjon. Jeg har alltid siden jeg hadde min 928S i årene 1985-86 ment at markedet langt fra alltid har rett for 928 er og har alltid vært en fantastisk fin bil. Det man imidlertid skal være oppmerksom på er at bilen er temmelig dyr i vedlikehold og motoren er en komplisert konstruksjon som krever kontinuerlig vedlikehold. Den er ikke som amerikanske V8 motorer eller MB's V8 motorer som stort sett går på lut og kaldt vann. 

@Connie Cumstains Transaxle er faktisk den korrekte tyske betegnelsen som også Porsche bruker om sine modeller fra 80-tallet med motoren foran.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik skrev:

 

@Connie Cumstains Transaxle er faktisk den korrekte tyske betegnelsen som også Porsche bruker om sine modeller fra 80-tallet med motoren foran.

og girkassen bak, jeg vet også at porsche museet hadde et 40 års jubileum for disse modellene og kalte utstillingen for 40 år med transaksel. Poenget mitt er at 911 også har transaksel.

Dette er en transaksel girkasse:

3100-2.jpg

Den er fra en vw boble, og du kan se akslingene stikker ut fra girkassen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er nok at tyskerne har omformulert/tolket begrepet til å inkludere drivakselen til motoren foran fra den sammenkoblede gearkasse og differensial bak. Slik er det ikke på 911 eller Boble og heller ikke på så mange andre bilmodeller. Jeg lurer litt på om det du kaller transaksel på 911/Boble kalles for halbwelle på tysk og halfshaft på engelsk.

Jeg husker at da jeg hadde 924/944/928 på 80-tallet var det på de tyske Porsche verkstedene ofte snakk om hvor bra denne konstruksjonsløsningen var vis a vis mange andre sportsbiler når det gjaldt bl.a vektfordelingen og balansen på bilene.

En av de tingene jeg likte best på spesielt 924 og 944 var at bilene hadde en langsgående retningsstabilitet i høyere hastigheter som var av en annen verden i forhold til veldig mange andre biler på 80-tallet. Selv med en vekt på knapt 1100 Kg for 924 føltes den virkelig plantet på Autobahn som en mye større og tyngre bil. Jeg har en bekjent som på samme tid hadde en 924 Turbo (931) og BMW E23 735i... og det var ingen tvil om at Porschen var en mye bedre kontinentkrysser enn BMW'en tiltross for kun 4 sylindre, 41 HK mindre, rundt 400 Kg lavere vekt og langt mindre innvendig plass. Med Porschene hadde man den geniale følelsen av å ha syvmilsstøvler på... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glemt ut hvor moderne A8 var da den kom! Jeg skrur tiden tilbake til 94 og husker når denne ble lansert. De andre i videoen (mb, bmw og jag) ser ut som fossiler i forhold. Alle har sin sjarm dog. Men hvem ville jeg kjøpt brukt i dag? Lite viste nok Jeremy om at dette skulle bli starten på perioden med de dårlige vag bilene. Våger ikke ta i en slik a8 i dag. Jeg liker bmw, men e32 blir litt for mye e28 for meg i mitt hode. Altså litt gammel, men velprøvd mekanikk og en herlig m30 motor :)

Måtte blitt S klassen i dag. Men i 94 er det klart det må ha vært Audien som gjalt!

Edit: e38 kom rett etterpå og var bedre på alt bortsett fra at den ikke kunne leveres med 4x4.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er jo blandt de ytterst få bilentusiastene som foretrekker transaxel modellene til Porsche fremfor 911. Jeg var på Porsche museet i Stuttgart i fjor sommer og da hadde de ekstra Transaxel tema med masse modeller utstillt. Jeg vet ikke helt hva det er men 911 har bare aldri appellert til meg. En kamerat har hatt to 991 Carrera S, har sitter på i disse rundt Nurburgring og det er ikke tvil om det dette er en fabelaktig sportsbil. Men likevel så er det noe der som ikke taler til meg.

 

Jeg er helt enig med deg. Har heller aldri skjønt hypen på 911. 928 derimot er en flott bil som jeg absolutt kunne tenke meg.

Gamlesjefen min hadde en slik en som jeg skrudde litt på da jeg var høgger. Det var en utrolig gjennomtenkt konstruksjon på alle måter men forferdelig trangt i motorrommet. Men sålenge man begynte i riktig ende så var det ikke noe problem. Alt var utrolig logisk, men som Fredrik påpeker så var deleprisen hinsides. Så vidt jeg husker så kostet komplett sett skiver og klosser foran og bak ca. 24000. Da begynner det og bli drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Forskjellen er nok at tyskerne har omformulert/tolket begrepet til å inkludere drivakselen til motoren foran fra den sammenkoblede gearkasse og differensial bak. Slik er det ikke på 911 eller Boble og heller ikke på så mange andre bilmodeller. Jeg lurer litt på om det du kaller transaksel på 911/Boble kalles for halbwelle på tysk og halfshaft på engelsk.

Transaksel er ingen aksling, men en type girkasse, en girkasse med differensial som er koblet til drivakslinger (halbwelle/halfshaft).

Jeg kan beskrive det bedre med bilder fra en Porsche 944

Dette er selve transakselen, "rundingen" på siden av girkassen er hvor drivakselen festes (transmission + axle=transaxle):

12373.jpgDenne girkassen er fra en m3, det er en konvensjonell girkasse, den har ingen "runding"  på siden (transmission + axle = transmission).

trans1.jpg

 

Dette er drivakslinger (halbwelle/half shaft), på en 944 eller andre biler med transaksel er de koblet til transakselen, for biler uten transaksel er de koblet til differensialen:

$_1.JPG?set_id=880000500F

 

Dette er en mellomaksling ( kardanwelle(?) /drive shaft), på en 944 akslingen som som går fra motoren til girkassen (transakselen). På en konvensjonell bakhjulsdrevet bil går den fra girkassen til differensialen:

AluTorqueTube1.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig det kan kalles transaksel det du viser til også Connie. Men jeg og stort sett alle litt tekniske artikler jeg har lest om bilkonstruksjon de siste 15-20 årene så er transaksel motor foran og gearkasse sammenbygd med diffen bak. Men dette med definisjoner er vanskelig. Spesielt hvis man begynner og oversette mellom forskjellige språk og ikke er helt nøyaktig. 

Den mest vanlige bilen med denne konstruksjonen er nok Volvo 340. Og grunnen til det var jo at den var konstruert som en DAF med remdrift. Den hadde jo også en Di-Dion bakaksel med en enkel bladfjær på hver side. en ganske spesiell konstruksjon. Jeg kommer ikke på mange andre med denne løsningen men noen er det. Tror det er enkelte eldre Ferrarier. Jeg har hørt at BMW vurderte det da de konstuerte E65 for og få litt bedre vektfordeling men de fant ut at det ble for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.google.com/search?q=transaxle

Transaksel høres nok mer eksotisk og komplisert ut enn det faktisk er, stortsett alle biler med motor og drivhjul i samme ende har en transaksel.

Transaksel nevnes oftest når en bil er konstruert på en måte slik at det er en kuriositet at bilen har det, 300 serien til volvo var den første volvoen med transaksel, alle volvoer etter 900 serien har transaksel.

 

Du kan sammenligne en transaksel med dihydrogenmonoksid:

 

Endret av Connie Cumstains
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt enig med @Rune-K her. Det kan godt være at du rent teknisk har rett Connie, men det du skriver gir ingen mening i sammenheng med Porsche og slik tyskerne generelt bruker begrepet Transaxle. Slik bl.a Porsche bruker begrepet handler det helt enkelt om at motoren er foran og at gearkassen + differensialen er en enhet bak. 

Søker man på 924/944/968/928 + antriebswelle (også kalt halbwelle) får man frem det du kaller transaksler. Søker man på 924/944/968/928 + transaxle får man frem drivakselen mellom motoren og gearkassen/differensialen.

Dette er prinsippet slik Porsche bruker begrepene:

large.586f8bcfaec50_Transaxle931.jpg.92a

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sakt at transaksel er en aksling, men at det er en girkasse. Det er ikke en del på en girkasse, eller en del tilkoblet en girkasse, men selve girkasse konstruksjonen.

6P6pkLB.jpg

 

Jeg aner ikke hva du har søkt på, eller hvordan du klarer å misforstå dette, her er mine tre første treff når jeg googler "transaxle":

https://en.wikipedia.org/wiki/Transaxle

http://www.crankshift.com/transaxle/

https://www.carid.com/articles/transaxle-vs-transmission.html

 

Transaksel = en alt-i-ett girkasse.

Din citroen cactus har en transaksel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er helt fint med dine forklaringer og jeg motsier dem heller ikke. Problemet er allikevel at din beskrivelse ikke gir mening slik tyskerne bruker begrepet og det er poenget i denne diskusjonen. Når f.eks Porsche museumet med deres separat utstilling "40 Jahre Transaxle" og "Die Transaxle Ära" ifjor sommer brukte begrepet henviste de til spesielt modellene 924/944/968/928 og nettopp ikke 911 (selv om den også rent teknisk har en transaksel). Poenget er med andre ord for Porsche (og på tysk generelt) at en transaksel betegner akselen som går mellom motoren på den ene siden og gearkasse + differensial på den andre siden... og en slik har 911 ikke. Ergo ga tittelen på utstillingen også mening siden det ifjor sommer var 40 år siden 924 kom på markedet med en transaksel, som den første for Porsche... :)

http://webmuseen.de/die-transaxle-aera-stuttgart.html

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over at transaxel ikke nødvendigvis betyr motor foran og gir/drift bak. Men begrepet Transaxle brukes jo ofte på 924, 928, 944 osv modellene til Porsche, derfor brukte jeg begrepet. Derfor skrev jeg det også med en X og ikke en K slik det ville vært på norsk, for ytterlige gjøre det klart hva jeg mente.

Utfordingen med 928 slik jeg ser det er at dette var dyre biler da de var nye, derav også de dyre delene. Etter hvert som bilene ble eldre så fikk massene råd til å kjøpe den, da de hadde en høy status. Deleprisene derimot forble høye og sørget for at mange biler ikke har fått den oppfølgingen og stellet de burde hatt. Jeg ser primært etter biler med 1-3 eiere og med god og dokumentert service historikk, jeg er klar over at dette kan bli dyre biler om noe ryker. Mitt inntrykk er at en velstelt og fornuftig 928 kan være en fabelaktig bruksveteran/finværsbil. Men med gamle tyske premiumbiler er det alltid en risiko, men det er en risiko verd å ta synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten definisjonsmakt alltid skal være på ene siden er det eneste som fremstår som negativt med denne tråden, som egentlig så mange setter stor pris på og synes er ritkig så fin. Det ødelegger for kompetanse og kunnskap, og dermed for det å kunne diskutere temaer på en balansert og kunnskapsfremmende måte. Jeg er faktisk litt overrasket over motviljen til å innse at man ikke alltid vet best selv

Connie har selvfølegelig helt rett angående hva en trasnaxle er for noe. Det er en klinkende klar definisjon.

Hvofor snakker man da om 924 etc som transaxle biler? Ikke fordi 911 ikke er det (911 er har i aller høyeste grad en transaxle), men fordi kominasjon FR og transaxle er "spesiell" om du vil. På biler med midtmotor eller hekkmotor (og bakhjulstrekk) finnes det liksom ikke så mange andre fornuftige måter å gjøre det på, det er derfor å anse som en selvfølge at disse bilene har transaxle.

Jeg skjønte også godt hva F90 mente, og tenkte ikke noe mer over det. Det er det som skjer etter at noen påpeker hva en transaxle faktisk er som er det triste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Fredrik skrev:

Poenget er med andre ord for Porsche (og på tysk generelt) at en transaksel betegner akselen som går mellom motoren på den ene siden og gearkasse + differensial på den andre siden... og en slik har 911 ikke.

Nei, dette er helt feil, jeg skjønner ikke hvor du får dette fra, det er en girkasse uansett hvilket språk.

Grunnen til at det nevnes i forbindelse med 944 osv. er fordi det er en kuriositet at den har det, det er en uvanlig kombinasjon, og i mangel på bedre ord benyttes begrepet transaksel, og det for å beskrive girkassen, ikke mellomakselen. På en 911 og biler med motor og drivhjul i samme ende kan man ta det for gitt at girkassen er av typen transaksel.

34 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg er fullstendig klar over at transaxel ikke nødvendigvis betyr motor foran og gir/drift bak. Men begrepet Transaxle brukes jo ofte på 924, 928, 944 osv modellene til Porsche, derfor brukte jeg begrepet. Derfor skrev jeg det også med en X og ikke en K slik det ville vært på norsk, for ytterlige gjøre det klart hva jeg mente.

Jeg forsto utmerket hva du mente, det skrev jeg også, jeg nevnte også at en 911 også har transaksel (som uansett skrivemåte er en girkasse type), og klargjorde hva det var for noe. Jeg prøvde å redigere innlegget for å tydeliggjøre hva jeg mente, men hele innlegget forsvandt.

Du kan sammenligne denne diskusjonen med at noen sier de har polert bilen, når de har gitt den et lag med voks. Har du et snev av interesse for bilpleie, så rynker du på nesen. Jeg rynket på nesen.

Edit: Takk TRF, du har skjønt det.

Endret av Connie Cumstains
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig likeglad med hva som er opp og ned på en transaksel. Det finnes åpenbart forskjellige definisjoner og/eller begrepet blir brukt om litt av hvert. Når det gjelder Porschene 924/944/968/928 handler imidlertid en transaksel om drivakselen mellom motoren på den ene siden og gearkasse + differensial på den andre siden. Dette har vi Porsches ord på. Case closed.

@Fredrik 90 Det å finne en fornuftig 928 med kun 1-3 eiere i Norge... etter 25-30 år og en eier som ikke selv vil ha bilen nå som de endelig begynner å stige i verdi... tror jeg blir vanskelig. Det enkleste er nok å kjøpe en USA 928 S4 med automatgear. Effekten er den samme som på de europeiske bilene og automatgearet har fire trinn. Kjøper du en bil med fullt skinninteriør (også på dashboardet), soltak og klimaanlegg får du en veldig fin 928 til godturer i finværet... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...