Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik

Faktisk så ser jeg ikke etter bil i Norge i de tele tatt. Markedet er snevert og bilene er enten dårlige eller for dyre. Jeg søker for det meste i Tyskland og Nederland, der finner man faktisk fornuftige biler med god historikk og få eiere.  De vokser ikke på trær men de er der. Kikker litt i USA også, men synes det er litt "Risky Business" (ja helt riktig, filmen med samme navn hvor en ung Tom Cruise i hovedrollen kjører rundt i farens 928) å kjøpe en slik bil her. Jeg tar meg godt tid, som du sier så kan den riktige bilen gi mye glede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg er egentlig likeglad med hva som er opp og ned på en transaksel. Det finnes åpenbart forskjellige definisjoner og/eller begrepet blir brukt om litt av hvert. Når det gjelder Porschene 924/944/968/928 handler imidlertid en transaksel om drivakselen mellom motoren på den ene siden og gearkasse + differensial på den andre siden. Dette har vi Porsches ord på. Case closed.

Du er jo åpenbart ikke likeglad. Alle hos Porsche vet utmerket godt hva transaksel er for noe. "Porsches ord" sier veldig enkelt "cetral tube" eller "zentralrohr" om den delen du prater om.

Det finnes heller ikke forskjellige definisjoner, annet enn de misforståelsene som er presentert her i tråden. Det betyr ikke at ikke en biljournalist eller to kanskje også mangler forståelse for hva en transaksel er, men det gir på ingen måte liv til noe ny definisjon. Og hva så? Hvorfor tviholde på en oppfatning som åpenbart er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kverulering med ord nå... la oss gå videre. Filmen "Risky Business" fra 1983 med en veldig ung Tom Cruise så jeg en gang i 1985 da jeg hadde min 928 S. Jeg husker ikke så mye av filmen, men chase scenen er litt artig (og ikke minst sluttkommentarene)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fredrik 90 skrev:

@Fredrik

Faktisk så ser jeg ikke etter bil i Norge i de tele tatt. Markedet er snevert og bilene er enten dårlige eller for dyre. Jeg søker for det meste i Tyskland og Nederland, der finner man faktisk fornuftige biler med god historikk og få eiere.  De vokser ikke på trær men de er der. Kikker litt i USA også, men synes det er litt "Risky Business" (ja helt riktig, filmen med samme navn hvor en ung Tom Cruise i hovedrollen kjører rundt i farens 928) å kjøpe en slik bil her. Jeg tar meg godt tid, som du sier så kan den riktige bilen gi mye glede :) 

Personlig skjønner jeg ikke interressen for denne modellen, men det er en personlig smak.:-)

Mitt spørsmål går snarere til hvorfor du er mer skeptisk til å importere fra US? Min svært begrensete erfaring på å hente bil derifra er bra, man kan like gjerne, eller lettere bli lurt i EU. Uansett er det morsomt å jakte på et slikt objekt, litt tidlig for min del ennå - jeg vet heller ikke helt hva objektet ville vært heller, annet at det måtte vært en cabriolet av et slag. God jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Hvis du ikke har kjørt en nyere 928 (S4 fom. 1987 eller nyere) vil jeg anbefale at du gjør dette før du for alvor går videre med prosjektet. Selv om denne modellen på mange områder var langt forut for sin tid er det ikke til å komme fra at den nå begynner å merke årene. Dynamisk er den ikke som moderne biler på dette nivået og det er først og fremst automatgearkassen som trekker ned. Når dette er nevnt var denne gearkassen blandt de aller beste man kunne få på 80 og 90-tallet. Fjæringen kan også virke litt for myk etter dagens smak, men den er ekstremt behagelig på langturer. 928 i alle varianter er uansett utrolig fine kontinentkryssere... mer i retning av en veldig gjennomført GT enn en sportsbil.

Dette er to filmer som på en god måte viser hvordan 928 er og det som fortelles om bilen virker også nogenlunde fornuftig... :)

Vedr. diskusjonen rundt hva en transaksel er i relasjon til hvordan Porsche bruker begrepet i forbindelse med 924/944/968/928 vil jeg ha meg frabedt beskyldningene om at jeg presenterer feilaktige påstander i tråden. Jeg bruker begrepet (hverken mer eller mindre) i relasjon til de nevnte bilmodellene som Porsche gjør det og har gjort i over 40 år.

Som jeg også påpekte i et tidligere innlegg er jeg ikke uenig i den utlegningen av fenomenet som profilen Connie Cumstains har, men hvis vi isolert holder oss til hvordan Porsche bruker begrepet om de frontmotoriserte modellene fra 80-tallet vis a vis 911 gir den utlegningen ingen mening. Hvis vi derimot snakker generelt om hva en transaksel (transaxle) er jeg helt enig.

Jeg vet selvfølgelig ikke konkret hvorfor Porsche valgte å bruke begrepet på den måten som de gjorde, men en mulig teori er at de i markedsføringen av de frontmotoriserte modellene tydeligere ville markere forskjellen fra 911. For mange (spesielt på 70-tallet og tidlig 80-tallet) var Porsche kun 911 og motoren skulle være bak på en Porsche (dette var lenge før Boxster/Cayman, Cayenne og Macan kom på markedet). Ergo ga det mening å finne et slags samlende begrep som kort forklarte hvordan de frontmotoriserte modellene var konstruert og var markant forskjellig fra 911.

Som også Rune-K påpeker ut fra sin erfaring har jeg også lest og hørt hvordan Porsche bruker transaksel begrepet i snart 35 år. Jeg hadde frem til for noen år siden et par gamle originale tyske 924 salgsbrosjyrer fra 1980/81 og der ble det også gjort et stort poeng ut av dette begrepet (slik jeg bruker det i tråden). Porsche kan selvfølgelig evt. beskyldes for å bruke et begrep litt upresist, men det er hverken første gang eller siste gang en bilprodusent gjør dette i markedsføringen av bilmodeller.    

Vi kommer tydeligvis ikke videre i diskusjonen og stopper derfor her. Vi får heller konstatere at vi er delvis uenige og/eller bare konstatere at Porsche bruker begrepet som de gjør om de gamle frontmotoriserte modellene fra 80-tallet. Hvis noen ønsker å skrive noe mer teknisk om begrepet får de derfor evt. gjøre dette i en annen tråd.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Vedr. diskusjonen rundt hva en transaksel er i relasjon til hvordan Porsche bruker begrepet i forbindelse med 924/944/968/928 vil jeg ha meg frabedt beskyldningene om at jeg presenterer feilaktige påstander i tråden. Jeg bruker begrepet (hverken mer eller mindre) i relasjon til de nevnte bilmodellene som Porsche gjør det og har gjort i over 40 år.

Som jeg også påpekte i et tidligere innlegg er jeg ikke uenig i den utlegningen av fenomenet som profilen Connie Cumstains har, men hvis vi isolert holder oss til hvordan Porsche bruker begrepet om de frontmotoriserte modellene fra 80-tallet vis a vis 911 gir den utlegningen ingen mening. Hvis vi derimot snakker generelt om hva en transaksel (transaxle) er jeg helt enig.

Jeg vet selvfølgelig ikke konkret hvorfor Porsche valgte å bruke begrepet på den måten som de gjorde, men en mulig teori er at de i markedsføringen av de frontmotoriserte modellene tydeligere ville markere forskjellen fra 911. For mange (spesielt på 70-tallet og tidlig 80-tallet) var Porsche kun 911 og motoren skulle være bak på en Porsche (dette var lenge før Boxster/Cayman, Cayenne og Macan kom på markedet). Ergo ga det mening å finne et slags samlende begrep som kort forklarte hvordan de frontmotoriserte modellene var konstruert og var markant forskjellig fra 911.

Jeg poengterte at frontmontert motor og bakmontert girkasse ikke er definisjonen på transaxel slik mange tror, jeg nevnte at 911 også har transaxel, for å definere hva en transaxel faktisk er for noe. Jeg prøvde også å forklare hvorfor begrepet brukes om frontmotor/bakgirkasse biler, og i mangel på bedre ord sa jeg det nevnes fordi det er en kuriositet på en spesiell konstruksjon. Trf forklarte derimot kjempebra (dette er grunnen til at 924 etc omtales som transaxel biler):

22 timer siden, TRF-Racing skrev:

Hvofor snakker man da om 924 etc som transaxle biler? Ikke fordi 911 ikke er det (911 er har i aller høyeste grad en transaxle), men fordi kominasjon FR og transaxle er "spesiell" om du vil. På biler med midtmotor eller hekkmotor (og bakhjulstrekk) finnes det liksom ikke så mange andre fornuftige måter å gjøre det på, det er derfor å anse som en selvfølge at disse bilene har transaxle.

Det du har gjort er å påstå at Porsche bruker begrepet om mellomakselen på disse bilene. Porsche bruker Zentralrohr, som trf påpekte tidligere. Hvis du (eller noen andre som har misforstått) forstatt ikke tror på dette, se her: http://www.porsche.com/all/media/pdf/originalparts/de/D_944_85_KATALOG.pdf (står på side 62). Her har du en link som du kan sjekke ut 924, 944, 968 og andre Porsche modeller sine navn på deler.

Det at du kaller det å presentere fakta for å komme med beskyldninger eller å keverulere, det er trist, og med det virker det som om du bruker tråden for å framstå som påtat allviten og ufeilbarlig, framfor det å forkynne kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortsetter altså diskusjonen i min tråd selv om jeg har bedt alle parter (inkl. meg selv) om å avslutte diskusjonen. Jeg ser at du sjelden dukker opp i forumet og som regel er du relativt surmaget, korrigerende og ganske kverulerende. Det er du i denne diskusjonen også og det ønsker jeg faktisk ikke. Skriv i en annen tråd eller hold deg vekk fra forumet.

Jeg har skrevet at jeg er enig med deg vedr. definisjonen av en transaksel generelt, men dette er åpenbart ikke godt nok for deg. Jeg har skrevet (indirekte) at hvis du tar bort drivakselen til motoren på de frontmotoriserte Porschene fra 80-tallet står du igjen med en gearkasse og differensial som prinsippielt ikke skiller seg mye ut fra en tilsvarende enhet på en 911. Ergo er forskjellen når det gjelder Porsches bruk av begrepet nettopp den nevnte drivakselen og ikke noe annet. Hele konstruksjonen (drivaksel + gearkasse + differensial) er en transaksel i Porsches terminologi (det ene har liten verdi uten det annet) og det er denne vi faktisk snakker om når det gjelder 924/944/968/928 spesielt. Alt annet er kveruleringer, surmaget kritikk og et resultat av en lite hyggelig diskusjon i tråden. Hvis du har et ytterligere behov eller ønske om å presisere hva du mener at er en transaksel kan du f.eks opprette en egen tråd om dette i den tekniske delen av forumet.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et annet klipp med den samme fyren som presenterte den sorte 928 GTS'en, men denne gangen viser han en 928 S fra 1985. Denne bilen er identisk når det gjelder farge (indischrot) og interiøret som min tidligere 928 S fra 1980. Den amerikanske bilen har imidlertid en av de sjeldne 5-trinns manuelle gearkassene og ville ha hatt et firetrinns automatgear hvis den hadde hatt dette i motsetning til min 928 S som kun hadde et tretrinns automatgear. 928 S fikk firetrinns automatgear i 1984.

Hvis jeg var i markedet for en 928 ville jeg ha gått etter en tilsvarende 928 S som denne røde USA modellen... med den samme fargekombinasjonen, felger og gearkasse. En nydelig bil og oldschool Porsche på sitt aller beste... :)

Motoren er også den samme V8'en på 4664 cm3 som yter 310 HK ved 5900 rpm og 400 Nm ved 4100 rpm. Min litt eldre variant av motoren ytet 300 HK ved 5900 rpm og 385 Nm ved 4500 rpm. Akselerasjon og topphastighet er imidlertid praktisk talt identisk. 0-100 går løs på litt over 6 sekunder og topphastigheten er i området rundt 255-260 Km/t... :)

Bare for å nevnt det så var BMW's ekvivalent til Porsche 928 S E24 M635 CSi med 286 HK.

Min gamle 928 S fotografert i Oslo vinteren 1985/86.

ge8fbqalsliyk9t6cfpc.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tøft med rød 928. Har i min enfoldighet innbilt meg at rød er mere en 911 farge men det var ok på 928 også.De frontlyktene er spesielle og tøffe.

Var bilen din en av de "pickupene" som ble importert Fredrik? Regner det nesten for sikkert at den ikke ble solgt ny i Norge i 1980. Importere du den selv eller?

Har du noen formening over hvor mange Porsche Pickuper det ble importert på midten av 80 tallet. Såvidt jeg husker så greide myndighetene og tette dette smutthullet iløpet av noen måneder. Men jeg kan ikke har vært stort eldre enn en 12-13 år når dette sto på så dette er blant mine tidligere bilminner. Husker jeg leste en artikkel i et bilblad hos tannlegen med stor interesse. Hvordan lage pickup av en Porsche.:-D

Det er nesten vært en tråd i seg selv. Merkelige utslag av Norsk avgiftspolitikk. El-camino pickupen som var for fin til og kunne registreres som pickup er vel den mest kjente. 

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... min tidligere 928 S var en pickup, men faktisk ikke min tidligere 924 og 944 selv om disse var mer vanlige som pickuper i Norge. Den gangen på midten av 80-tallet hadde disse bilene alminnelige hvite skilter og det var generelt liten kontroll med hvordan man installerte veggen mellom bagasjerommet og forsetene. På min 928 var baksetene bare lagt ned samt at det enkelt var trykket fast en plexiglassplate med gummilister på sidene. Så snart jeg var utenfor Norge (og det var jeg stort sett da jeg hadde denne bilen) presset jeg lett løs denne platen og la den under matten i bagasjerommet eller i garasjen hos svigers i Danmark. Setene ble helt enkelt bare vippet opp i normalpossisjon og vips så var bilen som den skulle være igjen uten signifikante merker etter konverteringen til pickup... :) 

To-tre år senere importerte jeg en original dansk militær Landrover Serie III (kort) med bl.a fester til helikopter stropper, militært tilhengerfeste, feste til reservehjul både på bakdøren og på panseret mm. til Norge og registrerte den som varebil. Da var kravene blitt litt strengere så skiltene var grønne og platen mellom bagasjerommet og forsetene måtte settes fast med popnagler slik at man ikke bare kunne ta den av igjen. Sidevinduene bak måtte også blendes og noe av det militære utstyret fjernes (bl.a et par av festene til helikopter stroppene). Skilleveggen var for min del en ca. 1,5 cm tykk finerplate (ingen spesielle krav) som jeg i likhet med resten av bilen rullemalte norsk militærgrønn. Malingen var militærets originale fra Star Malingfabrikk i Drammen.

Jeg vet ikke hvor mange Porscher som ble importert til Norge og registrert som varebiler, men et par hundre var det helt sikkert. Det fleste ble behandlet ganske dårlig og såvidt jeg husker var det bare to-tre steder i Oslo og Bærum som kunne ta en autorisert service på disse bilene. Jeg brukte importøren Bertel O. Steen's verksteder på Bryn og på Stabekk i Norge, men de aller fleste større servicer fikk jeg utført hos Porsche i den tyske byen Offenburg ikke så veldig langt fra Strasbourg i Frankrike.

De fleste av pickup Porschene fikk imidlertid aldri en ordentlig service og bar etter kort tid tydelig preg av dette. Det skulle åpenbart bare være billig å ha en Porsche selv om disse bilene var bygget etter den høyeste tyske standard. Jeg husker at jeg lette i relativt lang tid for å finne en fornuftig 944 som ikke var en pickup. Det var mange triste 944 eksemplarer jeg så hos div. forhandlere før jeg fant min 944.

Som jeg tidligere har nevnt hadde jeg på 80-tallet en av hver av de Porsche modellene som ble produsert dette tiåret. Det var en 924 fra 1977 (indischrot), en 944 fra 1985 (gråsort), en 928 S fra 1980 (indischrot) og en 911 Carrera Coupe 3.2 fra 1984 (sølv). Jeg hadde noen ville planer om å etterhvert kjøpe en 931 (924 Turbo) og 951 (944 Turbo) også, men da familielivet relativt plutselig kalte gikk jeg over til BMW og Mercedes-Benz (på ingen måter dårligere, men annerledes). Jeg har imidlertid en venn som hadde en 931 på den samme tiden og den var fantastisk. Den var både bedre og betydelig hurtigere enn 944. Effektangivelsen på Porsches turbobiler var på 80-tallet ganske unøyaktig og min venns 931 ble målt til ca. 210 HK selv om den egentlig bare skulle ha 177 HK. Dette var klart akseptabelt i en 1180 Kg tung bil og jeg klarte ikke å kjøre fra denne Porschen med min 928 S selv om topphastigheten var litt høyere. Her er det verdt å minne om at 20-30 ekstra hestekrefter på 80-tallet var relativt mye. Innstegsmodellen 911 SC fra 1980-83 hadde f.eks 204 HK, mens den idag høyt verdsatte 911 Carrera Coupe 3.2 modellen fra 1984-86 kun hadde 27 HK mer... :)   

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Personlig skjønner jeg ikke interressen for denne modellen, men det er en personlig smak.:-)

Mitt spørsmål går snarere til hvorfor du er mer skeptisk til å importere fra US? Min svært begrensete erfaring på å hente bil derifra er bra, man kan like gjerne, eller lettere bli lurt i EU. Uansett er det morsomt å jakte på et slikt objekt, litt tidlig for min del ennå - jeg vet heller ikke helt hva objektet ville vært heller, annet at det måtte vært en cabriolet av et slag. God jakt.

Jeg har noen venner som er med i amcar miljøet og inntrykket jeg har er at når det gjelder USA import så kan man få begge deler. Man kan få en bra bil eller man kan få en bil som ser bra ut men som ikke er det. Fordelen med USA er jo at utvalget er bra, samt at faren for rust er mindre. Bakdelen med USA er at det er forferdelig langt borte og relativt kostbart å få bilen hjem, enda mer kostbart om man selv skal over å se på bilen. Videre er europeiske klassikere som dette endel dyrere i USA enn i Europa. Fordelen med å hente en bil i Europa er jo at det enten er å sette seg på ett fly for ett par timer, eventuelt bare hive seg i bilen og kjøre ned. Man ser og prøvekjører bilen, gjør handlen og kjører den hjem for egen maskin.  

Når det gjelder import av amerikansk bil så er USA helt klart best å importere ifra. Men så er kompetansen dems på slike biler på ett helt annet nivå enn med komplekse tyske biler ifra 80 tallet.

23 timer siden, Fredrik skrev:

@Fredrik 90 Hvis du ikke har kjørt en nyere 928 (S4 fom. 1987 eller nyere) vil jeg anbefale at du gjør dette før du for alvor går videre med prosjektet. Selv om denne modellen på mange områder var langt forut for sin tid er det ikke til å komme fra at den nå begynner å merke årene. Dynamisk er den ikke som moderne biler på dette nivået og det er først og fremst automatgearkassen som trekker ned. Når dette er nevnt var denne gearkassen blandt de aller beste man kunne få på 80 og 90-tallet. Fjæringen kan også virke litt for myk etter dagens smak, men den er ekstremt behagelig på langturer. 928 i alle varianter er uansett utrolig fine kontinentkryssere... mer i retning av en veldig gjennomført GT enn en sportsbil.

Dette er to filmer som på en god måte viser hvordan 928 er og det som fortelles om bilen virker også nogenlunde fornuftig... :)

 

Nei jeg har aldri kjørt en slik bil, og jeg tviler veldig på at jeg får anledning til det også før ett eventuelt kjøp. Jeg forventer jo selvsagt at bilen ikke er moderne lenger og at den ikke kjører like bra som dagens biler, jeg har heller ikke ventet noe annet. Men er det ikke litt dette som er noe av sjarmen med å ha en slik eldre bil da? Det er jo nettopp derfor jeg søker en slik type bil, nettopp for å få en annerledes kjøreopplevelse enn hva man får i dag. Min E34 kjører jeg jo nesten hver dag, den føles gammel nok til at det er stas men moderne nok til at den kan benyttes til daglige gjøremål. Men det er altså noe annet ut over E34en jeg har som jeg søker, jeg forventet egentlig ikke noe annet av en 928 enn at den er annerledes ifra moderene biler å kjøre.

Fine videoer, har sett den nederste videoen før og synes den gir ett veldig bra inntrykk av bilen. Saabkyle04 har utrolig mange flotte videoer, han er så detaljert og setter seg utrolig godt inn i bilenes tekniske spesifikasjoner. Har brukt utallige timer på Saabkyles You Tube kanal, man kommer litt nærmere innpå bilene man er interessert i enn hva man vanligvis ville ha gjort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg markedet for 80talls porscher særlig godt, men jeg vil anta at sannsynligheten for å bli skuffet absolutt er til stede. Da er det dumt hvis du er avhengig av å finne en bil for å komme deg hjem igjen.

Har du mulighet ville jeg dratt med en kompiss og kjørt ned. Sett på litt forskjellige biler (og gjerne ikke nødvendigvis biler som er aktuelle å kjøpe for deg) så du har en bredere referanseramme for hvordan den rette bilen skal føles. Ikke minst har du noen å diskutere objektene med, og hvis du ikke er 100% fornøyd med en handel, slipper du å føle presset for å slippe flybilletter osv hjem igjen. Du har også muligheten for å ta betenkningstid.

En dårlig handel kan fort koste deg mye penger, uansett hvor innstilt du er på at det er en gammel bil.

Jeg ville også sett etter objekter som ikke er helt strøkne, eller har rett farge på interiør osv, da slike ting kan endres- og ofte er det penger å spare hvis du feks plukker med deg et brukt interiør hjem i samme slengen. Som en slags wheeler dealer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er viktig å ha avstemt forventningene til en eldre bil (uansett hvor fin og evt. glamorøs den er) med hva den faktisk kan levere 20-30 år senere. Selv et eksemplar i perfekt teknisk stand er stadig en bil med gammel teknikk og tekniske løsninger som i noen tilfeller ikke brukes lenger. Porsche 928 er ikke annerledes på dette området enn andre tilsvarende relativt velkonstruerte gamle biler som f.eks BMW E24 635 CSi og Mercedes-Benz C126 500 SEC.

Når dette er nevnt var 928 ikke bare en av de dyreste sportsbilene (eller mer korrekt GT'ene) man kunne kjøpe på 80-tallet... den var også en av de best konstruerte om ikke den beste. Byggekvaliteten var helt enkelt suveren og bilen hadde mange nye tekniske innovasjoner som bare understreker fenomenet (som f.eks den passivt medstyrende såkalte Weissach bakakselen). Bilens "packaging" (måten den innvendige plassen er utnyttet på) er også glimrende biltypen og størrelsen på bilen tatt i betraktning. Førermiljøet er formidabelt og selv instrumentpanelet følger med når man justerer rattet slik at det alltid er i korrekt possisjon i forhold til rattet og synsvinkelen. 

Det jeg husker best fra min 928 er at den dynamisk var utrolig lettkjørt i forhold til andre biler på den tiden (inkl. den helt nye Mercedes-Benz W201 modellen). Bilens størrelse på en måte "krympet" rundt deg og føltes ikke signifikant større enn f.eks en 924, som var en mye mindre og lettere bil. Måten jeg opplevde bilen fra førersetet ga en stor grad av ekstra trygghetsfølelse og selvtillit. Utsynet fremover og til siden er meget bra og gir hva britene kaller et "commanding view". Man føler virkelig at man har full kontroll over trafikksituasjonen, bilen og ikke minst hvor bilens hjørner er. 

I tillegg kommer selvfølgelig den helt geniale V8 motoren og store V8 motorer var langt fra alminnelige i Europa på 80-tallet. Bilens hovedmarked var USA og dette kan man merke ved at den mer er en GT (Grand Tourer) enn en fokusert sportsbil som f.eks 911. Bilen er konstruert for lange interkontinentale turer og komforten den tilbyr er upåklagelig. Jeg kjørte Gibraltar-Strasbourg direkte med min 928 (ca. 2250 Km) og var faktisk ganske opplagt da jeg kom frem. Motoren i min bil hadde alltid nok effekt forutsatt at man planla kraftige akselerasjoner etter turtallet og gearet. Min bil hadde visse begrensninger her pga. tretrinns automatgearkassen (man havnet relativt lett mellom gearene), men modeller med firetrinns automatgear og femtrinns manuelt gear har ikke denne utfordringen. Spesielt med den senere GTS modellen bare surfer man på den brede dreiemomentskurven (500 Nm ved 4250 rpm) som på en moderne bil med en stor dieselmotor med rundt 500 Nm (som f.eks F10 530d), men med den forskjellen at man har ca. 400 HK til disposisjon ved 5700 rpm i en nesten 350 Kg lettere bil.

Jeg tror også at det er en god idé å bruke litt ekstra tid "on location" når du leter etter den helt riktige 928 modellen. Finn 4-5 eksemplarer på nettet i f.eks Nederland, avtal tid for besøk, lei en bil der nede og sett av en uke i kalenderen. Jeg ville også ha tatt med en god venn som kan litt om biler og som ikke er av den overivrige typen. Hvis bilen kan kjøres hjem for egen maskin gjør du dette, men hvis ikke den kan kjøres hjem koster ikke en slik transport en formue hos et spedisjonsfirma. Når du evt. har kjøpt bilen kan du f.eks også undersøke om et Porsche verksted i Nederland eller Tyskland kan ta en stor service på bilen. Dette er helt sikkert billigere der nede enn i Norge... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt mange fallgruver å gå i ved kjøp av en gammel bil, men igjen så er det litt av "gamet" synes jeg. Jeg ser utelukkende etter biler som står hos forhandler og jeg leter i en forholdsvis høy prisklasse der eksemplarene er i meget bra og vel dokumentert stand. Hvis bilen ikke kan kjøres til Norge for egen maskin så er jeg ikke interessert, så enkelt er det. Det vil alltid være en risiko uansett, men jeg vil ikke kjøre nyere dieselbil hele livet så noen sjanser tar jeg. Det er nok ikke dumt å bruke noen dager, finne flere biler i samme område (noe som dog er svært lite sannsynlig) og gjøre grundig forarbeid. Men finner jeg rette bilen på nett så ser jeg ikke noe problem med å dra ned, kanskje be selger om flere bilder over og under osv. Blir det bomtur så får man i det minste seg en tur og får handlet litt li Flensburg ;) 

Men vi får se, kanskje importerer jeg en amcar fullsizer ifra USA i første omgang....eller henter en E34 M5 3,6 ifra Sverige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...