Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over at du ser etter fornuftige 928'er Fredrik og ikke halvferdige vrak. Jeg tenkte mer i retning av at bilen evt. sto foran en stor service der f.eks det 210 cm lange kambeltet (fom. 928 S4) må skiftes. Dette er temmelig dyrt og en slik service skal/må gjennomføres ca. hver 65000 Km. Dette kambeltet er felles for begge sylinderbankene og påvirker samtlige 32 ventiler. Det er vanlig å bytte vannpumpen samt overhale beltestrammeren når man skifter kambeltet. En stor service på 928 S4 tar ca. 1 arbeidsdag på et kvalifisert Porsche verksted. Jeg vil anta at servicen koster 15000-20000 kroner.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg er klar over at du ser etter fornuftige 928'er Fredrik og ikke halvferdige vrak. Jeg tenkte mer i retning av at bilen evt. sto foran en stor service der f.eks det 210 cm lange kambeltet (fom. 928 S4) må skiftes. Dette er temmelig dyrt og en slik service skal/må gjennomføres ca. hver 65000 Km. Dette kambeltet er felles for begge sylinderbankene og påvirker samtlige 32 ventiler. Det er vanlig å bytte vannpumpen samt overhale beltestrammeren når man skifter kambeltet. En stor service på 928 S4 tar ca. 1 arbeidsdag på et kvalifisert Porsche verksted. Jeg vil anta at servicen koster 15000-20000 kroner.

Jeg tenker slik at hvis det er slik at bilen skal på service så er dette noe man kan forhandle med i prisen eller bukke selv etter kjøp, gjerne på ett Porsche verksted. Men biler som står overfor en storservice er ikke så interessant, selv om de har alt. Da skal som sagt prisen være veldig fordelaktig, men det er den sjelden på biler som dette.

27 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Står en "ny", 0km, ubrukt, stått hos forhandler e34 m5 for salg sørover om lysten til å bruke mye penger skulle bli for stor :)

For øvrig bør du absolutt vurdere 3.8 foran 3.6, med mindre du får "tilsvarende" 3.6 betydelig rimeligere.

Sier du det, høres spesielt ut. Har du link til annonse?

3,8 litern er absolutt å foretrekke, men her har prisene steget voldsomt det siste året. Jeg kan fint leve med en 3,6 liter, jeg er litt sånn at "M5 er M5" ;) Ettersom dette ikke er veteranbiler så er også avgiften på kun noen og 20-30 000 kr for en 1989-1991 M5 3,6 liter. Jeg skal ikke ut på noen bane eller noe, kun cruise rundt på pene sommerdager så da klarer jeg meg med en 3,6 liter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tenker slik at hvis det er slik at bilen skal på service så er dette noe man kan forhandle med i prisen eller bukke selv etter kjøp, gjerne på ett Porsche verksted. Men biler som står overfor en storservice er ikke så interessant, selv om de har alt. Da skal som sagt prisen være veldig fordelaktig, men det er den sjelden på biler som dette.

Sier du det, høres spesielt ut. Har du link til annonse?

3,8 litern er absolutt å foretrekke, men her har prisene steget voldsomt det siste året. Jeg kan fint leve med en 3,6 liter, jeg er litt sånn at "M5 er M5" ;) Ettersom dette ikke er veteranbiler så er også avgiften på kun noen og 20-30 000 kr for en 1989-1991 M5 3,6 liter. Jeg skal ikke ut på noen bane eller noe, kun cruise rundt på pene sommerdager så da klarer jeg meg med en 3,6 liter.

 

Ja... det er uten tvil den rette måten å forhandle med selgeren på. Et fornuftig avslag i prisen er nok å foretrekke fremfor at de tilbyr å ta servicen iom. at man aldri helt vet hvordan de gjør dette selv i relasjon til et autorisert Porsche verksted. Jeg ville ha forhandlet prisen ned og selv bestilt tid på et verksted. Det kan være fornuftig å ha en "wheeler dealer" innstilling ved at bilene ikke bør være perfekte slik at man nettopp har noe å forhandle prisen ned med. Bare pass på at det som ikke er perfekt er innenfor en stor service og f.eks ikke krever lang ventetid på deler etc.

Såvidt jeg har forstått dette bør man ikke kjøre en 928 S4/GT/GTS hvis tiden for skifte av kambeltet er overskredet selv om kambeltet ellers ser OK ut. Hvis noe går bare litt galt med kambeltet raser faktisk hele motoren. Dette er den store skrekken med disse bilene og derfor er også serviceintervallene såpass korte som 65000 Km for skifte av kambeltet.

Jeg tror forøvrig at en fornuftig E34 M5 er både vesentlig enklere å leve med og ikke minst betydelig billigere å drifte uten at fartsressursene og gleden ved å ha bilen er så mye dårligere... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dere har fått med dere Years Of Living Dangerously på National Geographic. Det handler kort sagt om miljøet og å redde planeten. Det er ikke slik dårlig MDG-Lan fakter, det er faktisk ganske interessant :) 
Jeg kom over denne serien tilfeldigvis i går morgen og da var det reprise fra når det handlet om biler, da var det Ty Burrell som spiller Phil i Modern Family som var verten for serien, da kjendiser er det i de forskjellige episodene. Det var ganske interessant og siden episoden kom ut i starten av desember er dette helt up-to-date.
Filmen under er bare en behind the scenes fra episoden, men litt kult likevel. Likevel bet jeg meg merke i at det ble sagt at i enkelte stater går både i3 og i8 som politibiler, og som vi har nevnt her i tråden mye, for at folk skal velge elektrisk må pris ned og rekkevidde oppo g ikke minst plass(ser bort fra Model S/X), ble nevnt som et viktig punkt for at folk skal "konvertere". Vi fikk også være med på lanseringen av Chevrolet Bolt, som er samme bil som nye Opel Ampera-e. Episoden anbefales, jeg skal sette meg ned å se flere episoder :) 

http://yld.wpengine.com

 

Edit: angående import av bil, en kompis importere en ganske strøken Datsun 240Z fra US&A, utrolig kul bil, brommet godt og var fin å se på. Kjøreegenskapene var heller dårlig og null komfort, men dette var liksom endel av sjarmen... :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant og selvkjørende biler (inkl. elektriske biler og connectivity) var det helt store temaet på CES utstillingen i Las Vegas som pågikk 5-8 januar. Jeg venter på at Thomas fra Autogefühl i løpet av dagen eller i morgen legger ut en rapport vedr. spesielt BMW's aktiviteter på dette området. Det blir veldig spennende... :)

Apropos Wheeler Dealers så har de selvfølgelig også mekket litt på en Porsche 928. Det gjorde de allerede i 2005 og modellen de valgte er den første 928'en som bare kalles "928". Den var i produksjon i perioden 1977-1982 og fom. 1980 ble den produsert parallelt med 928 S modellen.

Den første 928 modellen hadde en V8 motor på 4474 cm3 som ytet 240 HK og 350 Nm mot 928 S som hadde en større utgave av denne motoren på 4664 cm3 som ytet 300 HK og 385 Nm. Det var den første varianten som i 1978 ble årets bil i Europa, som foreløpig den eneste sportsbilen (vel... egentlig er den som sagt en GT) som har fått denne tittelen. Blandt Porsche entusiaster var den imidlertid en skuffelse pga. den relativt lave effekten, men det sofistikerte designet gjør den allikevel populær idag. 

Wheeler Dealers eksemplar var en 20000 kroners bil (i England) og krevde bl.a en nylakkering av hele bilen. De fleste 928'ene idag er i bedre stand enn dette eksemplaret, men det er mer alminnelig at noe må gjøres enn at de fremstår i perfekt stand.

Wheeler Dealer: Porsche 928 del 1

Wheeler Dealer: Porsche 928 del 2

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fikk med meg BMWs innslag og mye interessant på den fronten pfremover. Jeg har ingen mening enda om dette hologramtouch, men jeg følger med, for spennende er det :) 

Utviklingshastigheten er helt rå om dagen! Det er da det også er godt å bare lene seg tilbake i en analog bil, bil nr2, og nyte det enkle og det herlige, om man foretrekker 928, 911, E34, E30, 2002 eller annet inspirerende kjøretøy spiller egentlig ikke noen rolle. :) 

IMG_2922.JPG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på noen synspunkter rundt 911 996. Dette er en bil jeg i fremtiden skal ha. Når det skjer kommer an på hva som skjer med studier og førstegangstjeneste. Planen er å få tak i en bil med manuell kasse og byttet IMS-lager. Hva tror dere om prisutviklingen på denne modellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eselfjes nå skrev VG idag faktisk om 911 og Porsche, dette er VG+ så jeg har ikke fått lest eller vet om 996 er representert. Men det er sikkert verdt å kjøpe ukes/månedsabonnement å lese artikkelen om man er interessert :) 

IMG_2931.PNG

og når man klikker inn

IMG_2930.PNG

Link: http://pluss.vg.no/2017/01/10/2665/2665_23870572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor populære og dyre 911'ene nå har blitt tror jeg at det er siste utkall hvis man ønsker å kjøpe en 996 til en relativt fornuftig sum penger. Modellen har tidligere vært klart undervurdert og mange med en mindre dyp kjennskap til Porsche generelt og 911 spesielt har blitt påvirket av dette. Dette har medførte at etterspørselen etter modellen har vært relativt lav og det igjen har påvirket prisene. Husk at det er mange spekulanter der ute som ikke nødvendigvis verdsetter 911 utover at de ser for seg en mulig fremtidig fortjeneste ved et kjøp. Dette fenomenet har drevet prisen på 911'er opp til et nesten latterlig høyt nivå og det igjen betyr at mange etterhvert også vil begynne å kikke mer seriøst på 996 modellen.

996 har generelt (bortsett fra turbomodellene, GT2 og GT3) falt litt mellom to stoler. På den ene siden var den etter manges vurdering ikke like hardcore som de klassiske luftkjølte 911'ene frem tom 993 og på den andre siden fremsto den ikke like visuelt elegant som 997 modellen. En god del av dette skyldes designet på modellen og kanskje spesielt frontlysene som omtales som "stekte egg" lysene. Jeg er heller ingen stor fan av disse lysene, men totalt sett er disse lysene selvfølgelig mindre viktige i den store sammenhengen bare resten av bilen er i fornuftig stand.

Jeg ville ha gjort det enkelt og gått for en 996 Carrera med manuelt gear fom. siste halvdel av 2002 med den oppgraderte motoren på 3596 cm3 som yter 320 HK. Denne modellen klarer 0-100 Km/t på 5,0 sekunder og har en topphastighet på 285 Km/t.

Denne filmen har litt crappy lyd, men det som sies om 996 virker fornuftig... :) 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tro på at 996 kommer til å øke i pris, kanskje ikke slik de luftavkjølte har gjort, men iallefall at de vil holde seg ganske godt. Men det er ikke derfor jeg vil ha 996. Det blir nok mest sannsynlig til at jeg må selge e60-en for å få råd til en 996, så den blir en bruksbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert gå bra hvis du finner en fornuftig 996 med de rette tekniske modifikasjonene, men husk at de eldste 996'ene nå er nesten 20 år gamle og med gamle biler følger det alltid problemer av et eller annet slag. Selv om en 996 er relativt billig i forhold til mange andre 911'er betyr dette ikke nødvendigvis at den er billig å drifte. Driftskostnader i relasjon til verdistigning er et viktig parameter når det gjelder gamle biler og spesielt gamle biler som var dyre da de var nye. Porscher har alltid vært dyre både når det gjelder innkjøp og driftskostnader. Det er ingen grunn til å tro at dette er annerledes med 996.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en følelse av at 996 vil begynne å gå opp i pris etterhvert, så det er bare å handle før det er for seint.

Jeg er heller ikke overvettes begeistret for frontlyktene, men du glemmer uansett utseendet når du sitter bak rattet. :-)  Fine hjul og kanskje litt senk hjelper også mye. Hvis ikke du er oppsatt på å ha en original bil, så dukker det opp biler innimellom som er delvis ombygget til 997-look uten at du må betale veldig mye for det. Ellers synes jeg at C4S er et godt alternativ utseendemessig også.

Hvis det er rein kjøreglede med lyd fra boxersekser du er ute etter, så er 987 Cayman S et godt alternativ også. :wink: For 4-500 tusen får du en mer moderne bil, som samtidig er rimeligere i drift enn 996. Med M97 og det store IMS-lageret er sjansen for motortrøbbel vesentlig redusert også.

Forøvrig ser det ut som at den beste medisinen mot IMS-problemer er å bruke bilen mye. :-)

Til slutt må jeg bare nevne at en kollega har kjøpt en TechArt 996 Turbo med 530 hester. Så nå gleder jeg meg til sommerføre og prøvetur. :-D

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

Det kan sikkert gå bra hvis du finner en fornuftig 996 med de rette tekniske modifikasjonene, men husk at de eldste 996'ene nå er nesten 20 år gamle og med gamle biler følger det alltid problemer av et eller annet slag. Selv om en 996 er relativt billig i forhold til mange andre 911'er betyr dette ikke nødvendigvis at den er billig å drifte. Driftskostnader i relasjon til verdistigning er et viktig parameter når det gjelder gamle biler og spesielt gamle biler som var dyre da de var nye. Porscher har alltid vært dyre både når det gjelder innkjøp og driftskostnader. Det er ingen grunn til å tro at dette er annerledes med 996.    

Uten å vite helt hvordan min økonomiske situasjon kommer til å bli om noen år, så kommer jeg nok alltid til å bruke mye penger på bil. Hadde en 200sx før, og selv om den aldri stoppet for meg, så gikk det mange tusenlapper i månden. Så jeg er vant til å bruke penger på bil. Men nå gjør jeg stort sett alt mulig på bilen selv, utenom karosseriarbeid da, og det hjelper på det økonomiske. 

 

@ogee1

Både Cayman og Boxter er fine biler og de er nok utrolig fine å kjøre, men det er noe spesielt med 911 :P Tror det for min del blir feil å kjøpe en Cayman når jeg har lyst på 911. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig veldig individuelt hva man føler, men min erfaring med biler er at man enten bør kjøpe det man virkelig har lyst på (type følge hjertet) eller kjøpe fornuftig (type følge hodet). For min del blir det som regel helt feil hvis jeg kjøper en bil som er midt i mellom disse ytterpunktene.

Når det gjelder Cayman eller 911 tror jeg faktisk at jeg hadde valgt en 987 Cayman S med facelift (fom. 2009). Den har en B6 motor på 3436 cm3 som yter 320 HK og 370 Nm. 0-100 Km/t går løs på 5,2 sekunder og topphastigheten er 277 Km/t. Det helt essensielle med en Cayman er at den har midtmotor og dermed er den i utgangspunktet en bedre balansert bil enn 911. Med faceliften synes jeg at Cayman stort sett ser finere ut enn 911 også. Min teori er at Cayman tilslutt med 981 ble såpass kompetent i forhold til spesielt innstegsmodellen 911 Carrera at Porsche av markedsføringsårsaker ble tvunget til å gjøre Cayman (og Boxster) mindre attraktiv vis a vis 911, men uten å gjøre den signifikant mindre teknisk kompetent. Dette ble gjort elegant, men ikke så rent lite spekulativt med at Cayman fikk en boxerfirer istedenfor en boxersekser. Lydbildet på dagens Cayman er etter min mening direkte tragisk i forhold til 911.

Over til noe helt annet. Audi kommer snart med et nytt MMI system (ekvivalent til BMW's iDrive) der kommandohjulet i midtkonsollen helt er fjernet. Istedenfor styrer man skjermen fra rattet og med gesture bevegelser. I tillegg kan man selvfølgelig trykke på skjermen. Det vil kun være tre gjenværende knapper i midtkonsollen bl.a for nødblink.

http://blog.caranddriver.com/say-goodbye-to-audis-mmi-rotary-dial/

Samsung har varslet at de i 2021 kommer med en ny type batterier til elektriske biler som kan gi en rekkevidde på opp mot 600 Km. Samsung leverer bl.a batterier til BMW. Disse batteriene kan lade 80% av batterikapasiteten eller 500 Km på kun 20 minutter. Hvis dette blir en realitet er det liten tvil om at stempelmotoren går mot slutten hurtigere enn de fleste trodde bare for kort tid siden.

https://www.engadget.com/2017/01/09/samsung-sdi-fast-charge-car-battery/    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...