Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Om man bør følge hjertet, hjerne eller et kompromiss, er i vesentlig grad en idividuell sak. Det er også mange andre faktorer som spiller inn, som feks bruksmønster, økonomi og kompetanse/mulighet for å skru selv.

Bare så det er sagt, et kompromiss kan i mange tilfeller være å ha m3 som bruksbil, eller som fredrik90- en 530d. Det er jo drømmebiler for noen, og kompromiss for andre.  Det spørs helt hvilke vurderinger og prioriteringer som må gjøres.. Noen drømmer sikkert også om en cactus (eller bil i det hele tatt) for å sette det på spissen.

Nå har det seg også slik at du har (etter hva jeg har forstått) hatt mange "ufornuftige" biler, og da er heller ikke behovet ditt like sterkt for dette i dag. Man kan leve lenge på gode minner.. Det gjør hvertfall jeg i forhold til både reiser, bilopplevelser og andre ting nå som familielivet er en realitet.. 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt... du har oppfattet mitt poeng helt korrekt. Min utfordring er at selv om jeg stadig er mer enn normalt interessert i biler har interessen forandret seg med årene. Jeg føler ikke det samme behovet for fysisk involvering med bilene og hvis jeg hadde gjort dette ville jeg ikke hatt like mye tid til å kjøre med bilene som tidligere. Nettopp kjøringen med mange og lange strekninger sydover i Europa var helt sentralt for min bilglede og hva jeg mest satte mest pris på med bilene.

Når dette er nevnt kjørte vi vår tidligere E46 318d Touring 7-8 ganger til den franske rivieraen og vår nåværende C4 Cactus har vært 3-4 ganger i Tyskland (bl.a 3 ganger i Berlin). Dette er imidlertid turer med et helt annet fokus og der bilene i motsetning til tidligere tider har spilt en sekundær rolle og ikke hovedrollen.

Apropos C4 Cactus så er den alt annet enn et kompromiss. Denne bilen er såpass sær, spesiell og ikke minst fransk at den langt fra passer for alle og spesielt ikke når man har et hav av andre mer eller mindre normale og fornuftige biler å velge mellom. Du skal virkelig ville ha en veldig fransk bil, som til og med franskmennene kaller spesiell og ytterst fransk, for å kunne trives med en Cactus. Det beste bildet jeg kan gi er at den er en slags krysning mellom 2CV og GS/GSA + en porsjon galskap og det sier ikke så rent lite... :)

For min del er interessen for relativt spesielle biler gammel. 928'en var heller ikke et opplagt valg for en ung mann på midten av 80-tallet (prisen satt til side) og det var heller ikke klassiske Land Rovere, men jeg har hatt tre stykker. Ford Fiesta Mrk. II er blandt de beste bilene jeg har hatt og Cactusen føyer seg fint inn i denne tradisjonen. Bilene skal "snakke" til meg og det er viktigere at de har en personlighet enn at de har kraftige motorer og går fort... :)      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, hvordan mener du landroverne og cactusen snakker til deg?

Jeg har dessverre ikke erfaring med noen av dem- men begge kunne jeg tenkt og ha i bilparken, men da cactusen som sparebøsse og landroveren som morrobil for lett terrengkjøring.

Jeg var sikker på at cactusen kun var et spennende design, men relativt kjedelig og fornuftig.

For min del har bilinteressen gått over til å dreie seg mest om komfort og følelsen av å virkelig bruke bruksbilen. Da kan den heller ikke være for rask😂, men det betyr også at jeg kan ha med meg hva jeg vil uten å bry meg sånn om søl og eventuelle merker. Derfor har heller ikke e30en blitt kjørt noe særlig dette året jeg har hatt den. Den passer ikke bruksmønsteret..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E53en du har duger mer enn godt nok for lett terrengkjøring :) Med mindre du absolutt skal gli over steiner ol da. Jeg har kjørt mange av de "tøffeste" 4x4 kjøretøyene under krevende forhold, og hvor enn mye det irriterer meg å måtte si det så er faktisk e53en ganske habil med mindre det er svært tekniske greier du skal til med. Mao, krever det diffsperre så har du jo ikke ordentlig sperre på e53. Men det er mye folk tror at krever dette som ikke gjør det. Med en gang det ikke går helt i krabbefart fungerer nemlig "x drive" systemet helt greit. Min har jo også naturligvis en oppskremt 3.0d. Dette gjør at man ofte kan løse en del problemer med rent (og stort) kraftoverskudd. E53 er også gammel nok til at du kan venstrebremse uten at den kutter gassen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88 Hehehe... jeg skrev ikke at bilene snakker til meg, men at de "snakker" til meg... :)

Dette betyr helt enkelt at bilene pirrer min nysgjerrighet og interesse tiltross for at jeg har kjørt og prøvd det meste (relativt). Det er klart at det er ganske spesielt å ha en E30 320i samtidig som man har en Land Rover. Eller at man f.eks har en W201 190E 2,3 samtidig som man har en MX-5. Slike ytterligheter er spennende og gir positive innspill til bilinteressen over en ganske bred lest. Man får utvidet horisonten og motbevist ganske mange myter og fordommer.

Cactusen er noe helt for seg selv og ligner ingen andre biler i den samme klassen. Grunnleggende er fjæringen en god del mykere enn de fleste andre biler på markedet (en gammel Citroën tradisjon). Dette i kombinasjon med at akselavstanden er like lang som biler i klassen over gjør at bilen oppleves direkte antisportslig og komfortabel (spesielt med 15" felger/dekk). Setene er myke og brede som på en gammel Citroën (igjen antisportslig) og alt av instrumentering er digitalt. Dashboardet har kun tre fremadrettede luftdyser (ingen på høyre side), men sirkuleringen av luft virker allikevel utrolig bra. 

Bilen er lett og veier kun rundt 1050 Kg. Kjøredynamisk virker bilen derfor agil og lett på foten på en helt annen måte enn de fleste moderne biler og minner ikke så rent lite om hvordan man opplevde mange alminnelige biler på 80-tallet. I det hele tatt er det noe 70 og 80-tallet over hvordan bilen oppleves på veien og det liker jeg veldig godt. Jeg liker også at bilen er enkel og enkelt konstruert. Den har akkurat hva man trenger, men uten å gå på kompromiss med komfort og gode kjøreegenskaper (på en veldig fransk måte)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik

Hehe.. Det var selvsagt i overført betydning jeg mente😂

Mulig jeg skulle prøvd en cactus!

@TRF-Racing x5en fungerer stortsett greit så lenge man ikke ber om for mye. Det blir i tilfelle e30en som blir byttet ut, for å få testet ut litt andre sider av bilverden.

Litt krevende forhold, går stort sett greit med x5en dersom den har fart som du sier, men står den på bløtt underlag med tilhenger bak og gjerne i bakke i tillegg har jeg satt meg fast mer enn en gang. Det er ikke akkurat morro og måtte tømme tilhengeren fordi bilen ikke klarer å dra løs når jeg er ferdig å laste opp. Mye av grunnen har selvsagt med dekkene å gjøre da de ikke er allterrain eller av tilsvarende karakter, men en sperre i tillegg skulle gjort nytten. Å venstrebremse skal jeg teste neste gang!👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2017 at 22.39, Hawkon88 skrev:

@Fredrik

Hehe.. Det var selvsagt i overført betydning jeg mente😂

Mulig jeg skulle prøvd en cactus!

Det synes jeg at du burde gjøre, men forvent ingenting i nærheten av f.eks BMW. Når du evt. spør om å få prøvekjøre bilen så be dem om å sette på 15" hjul. Det gjør en veldig stor positiv forskjell på komforten og bilens dynamiske egenskaper. Forestill deg deretter hvordan f.eks en standard Peugeot 405 og Citroën Xantia uten hydraulisk fjæring var å kjøre så har du et godt utgangspunkt for sammenligning med hvordan Cactus oppleves på veien. Det er enkelt, men basalt handler det om fine kjøreegenskaper uten fiksfakserier og med vekt på komfort. Dette er uvanlig i denne klassen og det er det som først og fremst gjør Cactus til en fin bil (hvis man kan bære over med det litt spesielle designet). BlueHDi 100 med manuelt gear er den klart beste varianten og det er også den du bør prøvekjøre... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

McDonald's lager ganske mange burgervarianter som grunnleggende er basert på den samme burgeren bare med forskjellig antall burgere, forskjellig brød, fyll og dressinger. Burgervariantene er forskjellige, men oppfinnsomheten og fleksibiliteten er ikke akkurat kjempestor hos McDonald's. Spørsmålet er om man kan si det samme vedr. Porsche (uten sammenligning forøvrig) iom. at de nå bygger hele 21 forskjellige varianter av 911. På den annen side er dette knapt et problem for spesielt mange av oss med tanke på prisene Porsche opererer med for 911. De fleste som er i dette markedet nøyer seg med én 911 eller kanskje to... :)

http://nordic.businessinsider.com/porsche-911-sold-in-america-2017-1?r=US&IR=T

Jeg har i flere innlegg påpekt at Tesla oppfatter seg selv som like mye et softwarehus som en bilprodusent. Dette får selvfølgelig også innvirkning på hardware produsenter som f.eks Intel Corporation, som bl.a produserer prosessorene til svært mange PC'er. Elektriske biler er stapfulle av avansert elektronikk og denne utviklingen vil bare fortsette med selvkjørende biler og connectivity med bl.a det kommende nettverket 5G. Intel samarbeider bl.a med BMW og det israelske selskapet Mobileye (er idag ledende når det gjelder software til selvkjørende biler som bl.a Tesla).

I likhet med Tesla oppfatter Intel denne utviklingen langt bredere enn kun elektriske biler. Alt knyttes sammen og i realiteten er det ingen grenser for hvor stor datakraft bilene og infrastrukturen som omgir oss trenger. Nvidia, som mange av oss kjenner når det gjelder skjermkort til bl.a PC'er, har opplyst at de idag samarbeider med rundt 1500 forskjellige nye bedrifter der de aller fleste fokuserer på datakraft i biler. Dette blir stort og for en gammel IT systemutvikler og bilskrulling som meg er denne utviklingen definitivt veldig spennende... :)

http://venturebeat.com/2017/01/12/why-intel-is-excited-about-self-driving-cars/ 

For noen år siden var det få her inne som hadde et større kjennskap til BMW spesialisten Alpina, men faktum er at de har holdt på med foredling av BMW'er siden midten av 60-tallet. Burkard Bovensiepen startet karrieren med å trimme BMW motorer slik at de kunne kjøre bilrace med stor suksess. Han vant bl.a i 1970 konstruktørmesterskapet i European Touring Car Championship (ETCC) og kjente profiler som bl.a Niki Lauda og Derek Bell kjørte på den samme tiden Bovensiepen's BMW'er. Niki Lauda vant senere tre mesterskap i Formel 1 for Ferrari og McLaren-TAG. Derek Bell vant bl.a 24 timers løpet på Le Mans hele fem ganger for Porsche.

http://silodrome.com/bmw-2002-alpina/

BMW-2002-Tii-1600x1067.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker er at begge deler er skikkelig vanedannende. Mcdonalds smaker egentlig drit, men er omtrent så vanedannende som jeg antar at porsche ville vært som daily driver (hvis man snakker om de modellene med fire dører).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hansh Hehehe... nå var det ikke min meningen å strekke sammenligningen mellom Porsche og McDonalds lenger enn et absolutt minimum for å få frem poenget, men det ser ut som om dere forstår hva jeg mener. Jeg synes faktisk ikke at Audi er så aller værst idag. Det var værre før når Audi ikke engang kunne styre ordentlig i svingene, men det kan dagens A4 (som er mest interessant for min del). Når Audi og BMW modell for modell koster omtrent det samme her i DK er det imidlertid ingen tvil om hva jeg også velger. God helg til deg også... :)

@Hawkon88 Jeg er ikke så begeistret for McDonald's og burgere generelt, men det er enkelt og noen ganger også ganske praktisk (spesielt når man befinner seg i en fremmed storby og kjenner at blodsukkeret faller hurtig). Jeg er imidlertid glad for at vi har en halv times kjøretur til nærmeste burgersjappe. Vi var der én gang ifjor og hvis jeg legger til den ene gangen vi besøkte McDonald's i Berlin så er det de to gangene jeg spiste burgere ifjor (bortsett fra hjemmelagde burgere, men det er noe helt annet)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god burger sier jeg aldri neitakk til, men da er det også snakk om å gå på hamburger"restaurant" som feks inside i bergen eller jordbærpikene. (For de som er spesielt interessert, kan jeg også anbefale burgeren med blåmuggost på Fleisher's i voss) Varianter fra gatekjøkken eller bensinstasjon styrer jeg fint unna.

McDonalds er som du sier "greit nok" når det bare er snakk om å få noe kjapt i magen i mangel av bedre alternativ, men smaksmessig stopper det også der. Utfordringen min er at jeg kjører stort sett forbi 3-4 drive-in hver gang jeg skal noe i oslo (og like mange hjem igjen, når jeg er blitt sulten og vet at det fremdeles er over 1time fra den siste drive-in til jeg er hjemme), noe som er omtrent samme øvelse som å stå å preike med folk som røyker (for meg som er ex-røyker) uten å bomme. En skikkelig øvelse, selvom jeg vet at jeg blir kvalm av den første.. Så Mcdonalds har definitivt en psykologisk effekt på meg.

Når det gjelder burger king, så er maten hakket bedre på smak- men morsomt nok, velger jeg heller mcdonalds pga suget.. Skikkelig skremmende greier, da en medium big mac meny fort nærmer seg 1000kcal(!) og med kyllingvinger, cheeseburger og cola i tillegg.. Heldigvis blir det ikke oftere enn 2-3ganger i året, og da prøver jeg å begrense meg på bestillingen.

 

Fra det ene til det andre. Vi snakket om den neste industrielle revolusjon. Jeg fant en artikkel som er temmelig lettfattelig og interessant. 

https://www.google.no/amp/s/innovasjonsbloggen.com/2015/10/22/hva-er-egentlig-industri-4-0/amp/?client=safari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg ved å bli gal? Jeg har i senere tid utviklet en sterk ”må ha”-følelse for Renault Avantime. Erfaringsmessig har den følelsen en lei tendens til å ende i kjøp før eller siden. BMW 130i, Audi A2 og Citroën C6 står parkert her hjemme og for alle startet det med samme følelse.

Renault_Avantime.jpg

Med kun rundt 8500 produsert er det ikke en bil man ser hverdag. En slags todørs MPV. Manglende B-stolpe og stort soltak gjør det nesten til en cabriolet. Jeg har aldri kjørt en Avantime og kun sett den noen få ganger, men likevel virker den forlokkende.

Toppmodellen 3.0-24 V6 Privilège ser ut til å koste rundt 200k å ta inn til Norge, så egentlig er det komplett galskap. For håpe det går over…

 

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilinteresse kan være uforklarlig noen ganger. Personlig har jeg mine favoritter, innenfor hver sjanger. Men jeg heller mest mot motorsport og historiebiten der. Derfor er en sierra rs500 gruppe a mer verdt for meg enn enn e34 m5. Selv om bmwen teknisk sett er en mye bedre bil og bmw er merket som står meg nærmest.

Men jeg har som sagt mine favoritter innefor hver sjanger. Tar man småbilklassen, så er cactus en genial bil som snakker til meg. Jeg sitter vondt i den fordi rattet er minst 10cm for langt fra meg. Men fransk skal være "feil" ellers er det ikke fransk. Ellers har man alfa giulietta som jeg mye heller ville hatt enn en golf selv om den er dyrere og dårligere. Focus tiltalte meg i 1999 når new edge designet ble lansert. Selv om det ikke var en særlig bra bil. Dagens focus er bedre, men jeg liker den ikke. Hvorfor? Den tilføyde ikke noe nytt og er blitt mer moderat.

Bmw er på mange måter malen på hvordan bil skal bygges. Det er derfor underlig hvordan man får må-ha følelsen over noe helt annet. Så jeg forstår deg som vil ha Avantime. Du er ikke gal, bare bilinteressert. Hvordan dørene er hengslet til måten dashbordet er designet. Jeg ser den :) 

Det å finne glede i noe annerledes er viktig. At man gleder seg over det bilen er og at den fungerer akkurat til det den skal, der og da. Jeg har en e46 m3 i garasjen, men den tar jeg meg selv i å glemme at jeg har noen ganger. På bane gir den meg masse glede. Men i hverdagen kan jeg huske at det er to biler jeg har vært mest glad i; en toyota tercel 1.5 4wd 1987 modell som vi hadde for flere år siden. Den var annerledes, praktisk og sviktet aldri. Det er den eneste bilen vi har kvittet oss med som jeg følte noe personlig over. Og en 2001 ford econoline 7.3td powerstroke som var helt fantastisk. To helt forskjellige biler men like gode i mine øyne. 

Og dette varierer fra person til person. Om en velstående person med bilinteresse fremdeles kjører rundt i sin peugeot 605, istedenfor å kjøpe ny, så forstår jeg det. Fantastiske biler. Men ikke alle ser dette, og selv bilfolk må spørre hva en annen person ser i en bil som ikke er typisk premium, rask eller hitech på noen måte? Da må jeg spørre om disse personene er ekte bilfolk som dem kaller seg. Ikke alt handler om 0-100 og statusringer i grillen.

Om jeg kunne laget en liste over de bilene jeg ville hatt, hadde man nok blitt overrasket over hvor mye average og "døllt" som hadde stått der :P men det er det hærlige med denne syka vi har.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@RNJ Renault Avantime (2001-2003) og den nogenlunde samtidige modellen Renault Vel Satis (2002-2009) er interessante biler på flere måter og har faktisk også indirekte relasjoner til BMW. Renaults tidligere sjefdesigner Patrick Le Quément var ansvarlig for begge modellene og sto også bak bl.a Renault Mégane II som var en del av det samme designtemaet der den karakteristiske bakenden samt avrundede bakvinduet er det visuelt mest fremtredende. Quément ville bort fra hva han kalte et standardisert bildesign og over til et individuelt design der hver bilprodusent igjen kunne gå helt egne veier som på 50 og 60-tallet. Ideologisk sto han derfor ikke så veldig langt fra f.eks Chris Bangle og den nye designfilosofien som Citroën idag legger opp til med bl.a C4 Cactus.

Quément mente at et individuelt design var lik med kvalitet også på en mer abstrakt måte. Folk legger positive imaginære verdier til produktet hvis det har en egen identitet som klart skiller det fra andre tilsvarende produkter. Designet får en merverdi som mange verdsetter og identifiserer seg med. Poenget for Renault var at de trodde at dette sammen med et generelt kvalitetsløft for bilene ville føre dem nærmere å bli en premium bilprodusent. Konseptet var smart uttenkt, men selv om kundegruppen uten tvil er der er det ikke fullt så enkelt. 

Denne kundegruppen etterspør ofte mer sofistikerte løsninger, særpreg og design enn det som er alminnelig. Citroën C6 var helt klart myntet på denne kundegruppen vis a vis 5 og 7-serien, men heller ikke den modellen ble en stor suksess selv om de solgte nesten 25000 eksemplarer. BMW vil imidlertid gjerne assosieres med denne kundegruppen og 5-serie Gran Turismo er et forsøk på å imøtekomme deres ønsker. Da 5-serie Gran Turismo kom på markedet i 2009 la BMW opp til en årlig produksjon på ca. 6000 biler, men i 2010 solgte de knapt 3000 eksemplarer. Salget av modellen har helt sikkert tatt seg opp med årene, men med tanke på Citroëns utgangspunkt var C6 faktisk en moderat suksess tiltross for et relativt lavt produksjonsvolum. Dette markedet er ikke stort, men desto mer attraktivt fordi kundene betraktes som tidlige trendsettere og sosioøkonomisk uavhengige.

Det kommer sikkert ikke som en overraskelse at jeg har stor sans for hvordan franskmennene tør tenke utenfor boksen. Ikke alt kan og bør være like økonomisk rasjonelt. Verdier kan også skapes på en mer intellektuell og kunstnerisk måte... :)

@Evopower Et flott innlegg og jeg er helt enig... :)

@Hawkon88 Veldig interessant og tusen takk for linken. Jeg kommer tilbake med ytterligere kommnetarer... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...