Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er fascinerende hvordan man kan ha "soft spots" for enkelte biler, helt uten noen logisk grunn. Jeg tar meg også i å digge enkelte biler egentelig uten å kunne forklare hvorfor. Renault Avantime er ikke en av disse for min del, men jeg synes det er en kul og fargerik bil. Avantime og Vel Satis ble aldri solgt i Norge, noe som er litt synd men som vanlig så ødelegger avgifter mye morro. Men i den perioden disse bilene var i salg så jobbet min far for Det Norske Veritas (DNV) i Spania, noe som medførte at familien tilbrakte mye tid der (nærmere bestemt Cadiz på vestkysten). I Spania er de glad i franske biler så Avantime og Vel Satis var å se i gatebildet, den gang som nye og meget flotte biler. Jeg var like bilinteressert den gang og la spesielt merke til disse modellene, tror til og med jeg har spanskspråklige brosjyrer på Avantime og Vel Satis liggende på loftet ett sted. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor Renault forhandleren J.M Auto på Strømsbusletta hjemme i Arendal ikke kunne ha disse artige Renaultene i sitt Showroom ;) 

Tilbake til det med soft spots for enkelte biler. Jeg skrev litt om Porsche 928 og at det er en bil jeg kommer til å skaffe meg, men jeg vet egentelig ikke hvorfor jeg vil det. Den bare appellerer til meg på en eller annen måte som jeg ikke kan forklare. Jeg har ikke noe forhold til modellen og det er kun nå de siste årene jeg har blitt klar over at jeg vil ha en slik bil. Jeg kan bedre forklare hvorfor jeg ønsker meg en E34 M5 eller en E31 850CI, men hvor kom 928 ifra liksom... Noe annet som er rart med min bucket liste på biler er at det ikke behøver å være noen sammenheng mellom bilene, det kan faktisk være to helt forskjellige ytterpunkter. Jeg har i de senere årene fått en uforklarlig fasinasjon for Ford Bronco, helst siste utgave med de litt rundere kantene. Hvordan en BMW entusiast som verdsetter finmekanikk og kultiverte drivlinjer kan ha lyst på noe sånn skjønner jeg ikke. For all del, jeg har alltid hatt en vis velvilje og fasinasjon når det kommer til yankee biler. Men det er jo dette som er så herlig med å være bilinteressert, begrepet omfavner så utrolig mye forskjellig. Man kan like så mye forskjellige bilmodeller og biltyper, det blir aldri kjedelig.

image.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avantime er en morsom bil som allerede har fått plass i mitt imaginære bilmuseum. :)

Jeg tror ikke jeg har sett noen i Norge (tror @Werther eller @N.E.W. har litt oversikt over disse?), men når jeg var en snartur til Tyskland rett før jul passerte jeg en i Danmark. :)

Passasjeren min forstod ikke helt ekstasen for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett både Avantime og Vel Satis flere ganger her i Danmark og dette gjelder også C6. Totalt sett tror jeg at de franske bilprodusentene selger flere biler enn de tyske bilprodusentene gjør i Danmark eller ihvertfall nesten like mange. Denne interessen for franske biler begrenser seg heller ikke til de billige modellene for temmelig ofte ser man modeller med de store motorene (f.eks C5 med V6 motor). Såvidt jeg forstår er dette av og til et resultat av en slags "antisnobbing" der folk med nok penger ikke vil assosieres med prangende tyske bilmerker og det dårlige imaget de har i visse kretser. Dette fenomenet fremkommer sterkere her i Danmark enn i Norge pga. en generelt større klasseforskjell sosialt.

Selv om man har et favoritt bilmerke er det selvfølgelig lov å like andre bilmerker også. Jeg har derfor stor sans for at man tiltrekkes av en tilfeldig bilmodell bare fordi man liker designet eller et eller annet man ikke riktig kan sette ord på. Jeg har hatt det slik med franske bilmodeller i mange år og i nyere tid også med enkelte eldre amerikanske bilmodeller (jepp... jeg ser på Discovery jeg også). Jay Leno's Garage, Motor Trend etc. på Youtube har også vekket min interesse for enkelte av disse bilmodellene... :)

@Fredrik 90 Apropos Ford Bronco (denne filmen med den helt geniale Mrk.I modellen, verdens første compact SUV, blir sikkert snart slettet av Youtube så det er verdt å se den mens man kan)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig guilty pleasure her👍

Selv kunne jeg tenkt meg både starcraft og saab 9-5.

Jeg husker godt mange av bilturene vi hadde når jeg var liten i pappa's starcraft med elektrisk sofa bak med plass til 4 i bredden. Selv pleide jeg å sitte i ene kapteinstolen og fikk mine første møter med dire straits og eric clapton på kassett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart det der med hvilke biler vi liker og hvorfor. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor alle skal ha E30 eller E24. Blir jo sett på som litt rar når jeg synes at E23 er mye artigere enn E24. Sekseren er sikkert fin den men den har jeg aldri kunnet tenke meg og ha selv. Hvorfor jeg synes at 4 dørs er bedre vet jeg ikke, det bare er slik.

Amerikanske biler og har jeg et litt ambivalent forhold til. 50 talls biler er det jo mange som vil ha og da helst GM eller Ford. Personlig så synes jeg Mopar produktene både er finere og se på og litt mere interessante tekniske løsninger. For ikke og snakke om Hudson eller Studebaker. På italienske superbiler og har jeg litt av det samme forholdet. Synes at Lamborghini Espada er den tøffeste fra 70 tallet sammen med Maserati Bora og Alfa Romeo Montreal. Jeg er kanskje litt sær av meg men det er helt greit.

Moderne biler synes jeg ser alt for like ut. Heldigvis tørr franskmennene og skeie ut litt innimellom. Er vel ikke alle produktene som er like fine og se på men de skal ha for forsøket. Titter litt ekstra vær gang jeg ser en Cactus. Artige biler.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. amerikanske biler var det for en god stund siden snakket om Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer. Jeg postet en link da hvor det stod at de vurderte å kjøre igang produksjonen igjen. Dette er nå bekreftet at Jeep vil! :) 

http://www.leftlanenews.com/jeep-confirms-new-wagoneer-grand-wagoneer-pickup-truck-93880.html

Og litt mer info, de skal bruke chassiet til Ram.

http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a32243/jeep-grand-wagoneer-body-on-frame/

IMG_2943.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig anglofil og en bil jeg skal ha en gang i fremtiden er Range Rover L322. Tror dette må være den mest komplette bilen man kan kjøpe. Kombinerer komfort på landeveien med terrengegenskaper som utklasser de fleste.

Denne modellen begynte å bli bra kvalitetsmessig, har motor/gir fra bmw og mange har fått ettermarkedsdeler av bedre kvalitet, som luftbelger og kompressor. Mange sier at volvo lager de beste setene....vent til du har prøvd disse :) jeg venter jo på at de skal ytterligere ned i pris, men det ser ikke ut som de går noe særlig lavere. Kanskje nå er tida for å kjøpe? Facelift og td6 (mener dette er m57 motoren) tdv8 er 740d motoren med registeret bak mot torpedoen. Bensin v8'ern er den samme 4.4 literen som i x5. Girkassa kommer fra x5 også.

Så hvorfor er alle sett seg blinde på x5? Siden vi snakker om følelser biler kan formidle, så blir x5 som en passat å regne i forhold til RR L322. 

Haddd det ikke vært for at engelske biler er så dyre i norge, så kunne det vært et alternativ til bmw. Xj8 kontra 7 serie f.eks :) 

cropthumbnail-rr11myaboffroad20041002-resize-937x625-crop-458x327.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Marius2002 skrev:

Ang. amerikanske biler var det for en god stund siden snakket om Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer. Jeg postet en link da hvor det stod at de vurderte å kjøre igang produksjonen igjen. 

IMG_2943.JPG

Det er jo positivt for bransjen :) gjenopplive gamle klassikere. Amerikansk av den gamle skolen med ramme og rattgir, er liksom det grunnleggende som alle har en mening om. Jeg liker dem. Liker tankegangen med at "vi lager det bare stort nok" etter å ha eid Ford Van i nesten 5 år, ble jeg bortskjemt med det at det var bare å lesse på bilen. Med hengervekt på 4.5 tonn så fikk jeg hentet gravemaskiner og det som var uten å tenke noe særlig over det. Slippe å tenke på om man ryker noe, alt er så grovt. Det er jo tankegangen bak disse bilene. 

Jeep Wagoneer var vel med i Breaking bad serien. Etterhvert som man ser serien, finner man ut hvor glad produsenten er i bil. Ikke som i andre filmer at det er de største og kraftigste bilene med mest show faktor. Men heller biler som stikker seg ut på andre punkt og de passer karaterene og livssituasjonen dem er i, utrolig bra! Her snakker man gjennomtenkt manuskript. At kjemilæreren går fra volvo 240 til pontiac aztek, er jo helt genialt. Eller at junkien kjører "a cheap import" som i dette tilfellet er en toyota tercel. Det kunne vært en corolla eller civic som i andre filmer, men det ble tercel fordi den er akkurat passe sær og tar plass i bildet, da ikke mange vet hvilken bil dette er, samme som med aztek'en. Videre har man den pensjonerte politiagenten som er av den gamle skolen og støtter Detroit produserte flak.

Bilene stemmer så bra. Også tidsriktige biler, da jeg vil anta at serien utspiller seg i en 6 års periode, som jeg tipper er 2005-2011. Jeg tror det er en av grunnene til at jeg mener det er den beste serien som er laget siden sopranos :) 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... filmer og serier har selvfølgelig også stor innflytelse på hvor oppmerksom man blir/er på enkelte bilmodeller. Før jeg så Breaking Bad hadde jeg ikke ofret Pontiac Aztec (2000-2005) en tanke (Walter White's bil), men jeg ser nå hvor tidlig ute GM var med konseptet (GM eide Pontiac). Pontiac kalte Aztec for en SRV (Sport Recreational Vehicle) og dette navnet passer faktisk bedre på mange av dagens SUV'er som ikke riktig er ekte SUV'er (Sport Utility Vehicle). Aztec ble imidlertid aldri en kommersiell suksess (hovedsakelig pga. en elendig byggekvalitet) og hadde det ikke vært for Breaking Bad hadde modellen helt sikkert gått i glemmeboken. 

Breaking Bad florerer med kule biler og ikke minst det rullende metamfetamin produksjonslokalet i form av Fleetwood Bounder har blitt kjent pga. serien. Personlig kunne jeg godt tenke meg Mike Ehrmantraut's 1988 Chrysler Fifth Avenue med 5,2 liter V8 motor. Når det gjelder Breaking Bad er jeg helt enig i at det er tidenes beste TV serie sammen med Sopranos. Jeg har sett hele Breaking Bad fire ganger og vurderer faktisk å se den igjen... :) 

By the way... så begynner den tredje sesongen med Better Call Saul den 10 april. Denne serien er som mange vet en slags spin off på Breaking Bad med enkelte av de samme karakterene (bl.a den etisk prinsippløse advokaten Saul Goodman og nettopp Mike Ehrmantraut). Better Call Saul finner tidsmessig sted i årene rett før Breaking Bad begynner og er skrevet/produsert av den samme Vince Gilligan som også sto bak Breaking Bad.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius2002 skrev:

Ang. amerikanske biler var det for en god stund siden snakket om Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer. Jeg postet en link da hvor det stod at de vurderte å kjøre igang produksjonen igjen. Dette er nå bekreftet at Jeep vil! :) 

http://www.leftlanenews.com/jeep-confirms-new-wagoneer-grand-wagoneer-pickup-truck-93880.html

Og litt mer info, de skal bruke chassiet til Ram.

http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/news/a32243/jeep-grand-wagoneer-body-on-frame/

IMG_2943.JPG

Det var artige nyheter, amerikansk bilindustri er virkelig på rett spor om dagen. Det er jo ikke til å stikke under en stol at f eks Cadillac selger utrolig mye av sin Escalade, og Lincoln har en helt ny Navigator rett rundt hjørnet. Det er forståelig at Chrysler konsernet vil ha sin bit av den kaka, og da er Jeep det naturlige valg da de sitter med tradisjonene og merkevarene som Wagoner. Dette minner ikke så rent lite om god gammeldags rivalisering mellom de tre store. Jeg synes også at det er kult at de skal bruke den eldgamle "Body on frame" konstruksjonen, det er jo det som er skikkelig amerikansk. Mange er nok redd for at denne konstruksjonen vil gå ut over kjøreegenskapene, men de av dere som ikke har kjørt noe nyere enn 2000 talles US Pickup eller SUV vil bli overrasket. Jeg kjørte i fjor sommer den helt nye Chevrolet Tahoe som kom i 2015, den var virkelig noe annet enn tidligere generasjoner. En spell ny modell med all nymotens teknologi som infotainment system, radar cruise, luftfjæring, anti kollisjons systemer, Apple car play, keyless osv. Men fortsatt Body on frame, selvpustende V8er og automatgir med rattspake. Jeg synes det er fasinerende hvordan de har bygget en helt moderne bil på en grunnkonstruksjon ifra 50 tallet...og fått det til å fungere på en helt ypperlig måte. Det er som om de har krysset en G11 7-serie med en pickup ifra 60 tallet. Jeg kjørte også nyeste Jeep Grand Cherokee for ett par år siden, med en V6er diesel på 235 hester. Hadde den noen dager og ble godt kjent med bilen, den er utelukkede amerikansk i design men i material kvalitet og kjøreegenskaper står den ikke langt bak X5. Bilen hadde luftfjæring og V6ern ifra italienske VM Motori gjorde en fabelaktig jobb sammen med en 8 trinns automatkasse. Kunne faktisk ha det riktig så artig på svingete veier, på tross av jeg kjørte en SUV ifra USA.

Og akkurat nå som Jeep skal puste nytt liv i Wagoner så melder Ford at Bronco skal vende tilbake. Litt usikkert i hvilken format ennå men vi snakker om en SUV som skal plassere seg under den ekstreme Ford F150 Raptor. Det høres lovende ut, amerikansk bilindustri er på vei til å bli seg selv igjen. Men en ny og mer moderne seg selv, det er bra. Det gjør bilverdenen mer fargerik :) 

http://www.roadandtrack.com/new-cars/future-cars/a31079/new-ford-bronco-ranger-details/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel å bra for bilindustrien, selv om vi her i skandinavia antakeligvis ikke vil få se noen av disse bilene. Men moro å vite at dem finnes i usa, som fremtidige leiebiler på ferie etc.. :) 

Raptor er "når jeg vinner i lotto" bilen min ;) en slik ilag med en 650xi gran coupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Evopower skrev:

Vel å bra for bilindustrien, selv om vi her i skandinavia antakeligvis ikke vil få se noen av disse bilene. Men moro å vite at dem finnes i usa, som fremtidige leiebiler på ferie etc.. :) 

Raptor er "når jeg vinner i lotto" bilen min ;) en slik ilag med en 650xi gran coupe.

Amerikanerene lager stort sett biler til seg selv, det er det dem kan best. De forsøkene de har hatt på å lage biler tilpasset Europa har som regel gått litt galt. 

Men likevel så går det jo veldig mye amerikanske biler i Norge, vi har ett bruksmønster som ofte kan sammenfalle med amerikanernes. Det som ofte setter en stopper for amerikanske biler i Norge er avgiftene, det finnes selvsagt unntak som Tesla, Jeep og noen andre modeller med Europa vanlige motorer og design. Men det selges stadig en grei mengde full Size SUVer og pickups, ikke så mye som før da disse gikk under lett lastebil. Jeg har spesielt lagt merke til Dodge RAM i nyeste utgave, ser noen slike langs veien. Den har jo nå en 3,0 liters V6er diesel som passer bra i det norske avgiftsystemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fredrik skrev:

By the way... så begynner den tredje sesongen med Better Call Saul den 10 april. Denne serien er som mange vet en slags spin off på Breaking Bad med enkelte av de samme karakterene (bl.a den etisk prinsippløse advokaten Saul Goodman og nettopp Mike Ehrmantraut). Better Call Saul finner tidsmessig sted i årene rett før Breaking Bad begynner og er skrevet/produsert av den samme Vince Gilligan som også sto bak Breaking Bad.  

...og jeg som satt og gledet meg til Better Call Saul skulle begynne i februar slik det har gjort de to forrige sesongene.

Better Call Saul har vel aldri helt fått status som Breaking Bad, og det er i og for seg greit nok, men jeg liker serien veldig godt, og synes absolutt den er verdt å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Better Call Saul og hvis man liker Breaking Bad vil man etterhvert også like Better Call Saul. Jeg skriver "etterhvert" fordi serien, som først og fremst portretterer Saul Goodman eller James Morgan "Jimmy" McGill som karakteren i virkeligheten heter (skuespilleren heter Bob Odenkirk), er litt mer vanskelig enn Breaking Bad å komme inn i. Historiens utvikling går litt langsomt til å begynne med, men tar seg klart opp i sesong nummer to.

Vi følger Jimmy McGill's vei til å bli Saul Goodman, som er et navn han etterhvert velger fordi navnet er jødisk og Jimmy er overbevist om at jødiske advokater vekker større tillit enn andre advokater. Saul Goodman er også et ordspill på "s'all good, man" og det kan jo også komme godt med når man er en heller prinsippløs advokat (les: kriminell advokat). Hvorfor Jimmy velger å skifte navn eller skaffe seg et pseudonym røper jeg ikke her fordi det ellers vil bli litt for mye spoiler alert for de som ennå ikke har sett serien.

Jimmy starter ellers karrieren som advokat med relativt gode intensjoner, men en sjalu storebror (som er eier og seniorpartner i det samme advokatkontoret som Jimmy jobber i) ødelegger mye for Jimmy ved at han bl.a ikke får lov til å bli partner i advokatkontoret. Jimmy har også en lei tendens til å velge litt for hurtige og dumme løsninger på mange ting. Han kommer derfor ofte på siden av lover og regler. Dette blir også hans tragiske bane. Dermed må han starte opp for seg selv (etter først å ha vært ansatt i et annet velrennomert advokatkontor og senere i kontorfellesskap med sin advokatkjæreste Kim Wexler) og dette leder oss mer og mer mot den advokattypen i form av Saul Goodman som vi kjenner fra Breaking Bad.

Men først må han bli kjent med Gus Fring og jeg tror at vi kommer til å se at dette gjøres via Tuco Salamanca og/eller Ignacio "Nacho" Varga med Mike Ehrmantrauts hjelp. Jeg forventer også at vi i sesong tre får vite ganske mye mer om Gus Fring og sikkert også firmaet Grey Matter, som Walter White startet opp sammen med studiekammeraten fra Caltech, Elliot Schwartz. Firmanavnet Grey Matter er forøvrig et ordspill på White + Schwartz. Som vi husker fra Breaking Bad har Gus Fring stor kontakt med firmaer i Albuquerque og han donerer også penger til deres foreninger for å skape seg et godt rykte i lokalmiljøet. Langsomt vil vi derfor nærme oss situasjonen slik den var i Breaking Bad rett før Walter White får vite at han har lungekreft og det kommer helt sikkert enkelte overraskelser på veien... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎15‎.‎01‎.‎2017 at 1.24, awt skrev:

Avantime er en morsom bil som allerede har fått plass i mitt imaginære bilmuseum. :)

Jeg tror ikke jeg har sett noen i Norge (tror @Werther eller @N.E.W. har litt oversikt over disse?), men når jeg var en snartur til Tyskland rett før jul passerte jeg en i Danmark. :)

Er dessverre ikke så frankofil at jeg har stålkontroll på Avantime - har kun sett to stk i Norge. Dog har jeg sansen for designet, og som jeg har nevnt tidligere i tråden et sted så jeg Avantime første gang på forsiden av et AMS-blad på en Aral-stasjon i Tyskland ifbm med Frankfurt-utstillingen i 2000 eller 2001, og den har etset seg inn i minnet....Et par år senere forsøkte franskmennene seg med en "Avantime-light" - Peugeot 1007, men det funket heller dårlig. Dog er også denne ganske sjelden, så den blir lagt merke til de få gangene jeg ser den gatelangs. Men den er fortsatt for moderne til å fortjene et bilde i carspotting-tråden :wink: 

Når vi snakker om "guilty pleasures"...en bekjent av meg solgt nettopp sin kjedelige 2014 F11 520d og kjøpte seg en 2010 SAAB 9-5 av siste generasjon. Dette er en bil for spesielt interesserte da den kun ble produsert i 2 år, er ganske sjelden og noen av delene er utsolgt/ikke tilgjengelig fra SAAB/GM.  Men som han sier - han vil ha noe som skiller seg ut og er kult. Jeg skjønner vedkommende godt, da bilen på tross av alle Opel-delene er rimelig sær, spesiell og tøff.

PEUGEOT1007-463_4.jpg

newsaab9-5_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...