Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Mens jeg først er i gang...Som noen kanskje har forstått har jeg litt stalker-tendenser, så tidligere i uken kjørte jeg delvis etter en rød Citroen XM inn i et P-hus (jeg skulle også parkere i samme etasje...), og jeg måtte bare slå av en prat med eieren.  Det var snakk om en norsksolgt 1990-modell 2.0i manuell som eieren (pensjonist) hadde eid siden 1992. Den hadde "bare" gått 180 000km, men ble brukt hele året. På tross av saltkjøring i Oslo hadde ikke XMen noe synlig rust, den hadde aldri blitt restaurert/sveiset opp og gikk som en kule. Eneste ulempen var at deletilgangen begynte å bli vanskelig, men han fikk tak i det meste via nettbutikker i Frankrike.  Må innrømme at jeg synes det er fryktelig stas med helårs-klassikere, og XM har nå blitt såpass gammel og sjelden at den fortjener en liten oppmerksomhet. Dessverre ingen bilder, men den var identisk med vedlagte bilder.

Citroen-XM_mp17_pic_50668.jpg

citro_25C3_25ABn-xm-08.jpg

Citroen%20XM%20(4).jpg

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën XM befinner seg helt klart i mitt virtuelle bilmuseum (kul formulering awt), men som du påpeker Werther er det ikke så lett å finne disse bilene i fin stand nå selv om rust normalt ikke er et stort problem. De fornuftige bilene er åpenbart ettertraktede for som det sto i en tråd i et svensk Citroën forum virker det som om samlere og oppkjøpere på kontinentet nå har satt seg på disse bilene. Vitale deler til eldre modeller får man forøvrig bl.a fra Citroën spesialisten Autofrance i Helsingborg.

Bilen på det nederste bildet er en pre-facelift og det ser man bl.a på emblemet (chevronen) som ikke er sentrert montert over grillen. Tilsvarende finner man også på bl.a BX og AX, men såvidt jeg vet ikke på andre Citroën modeller fra den samme tiden (bl.a ZX og Xantia). Interessant nok hadde også Skoda Favorit (1987-1994) dette fenomenet, men i forbindelse med VAG's overtagelse av Skoda i 1991 ble emblemet hurtig montert i midten av grillen. Tyskerne har åpenbart et sterkt symetrigen ("ordnung muß sein")... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen interessante eksempler på ny teknologi som i et historisk perspektiv er veldig tidlig ute. Aston Martin Lagonda (1977-1990) og dens temmelig futuristiske digitale instrumentpanel har vært nevnt i tråden. Andre tilsvarende eksempler er f.eks Xerox Alto PC'en som allerede i 1973 kom med graphical user interface (GUI) og en mus slik vi kjenner det idag. Denne datamaskinen var for tidlig ute til å bli en kommersiell suksess (kun ca. 2000 stk. ble bygget), men Steven Jobs i Apple Inc. så potensialet og hvor langt fremme denne teknologien var og sikret seg en lisens til å bruke teknologien i Apple Lisa allerede i 1979. Dette var forgjengeren til Macintosh som sparket igang utviklingen mot dagens iOS, Microsoft Windows og ultimativt touchscreen slik vi kjenner det fra iPhone og iPad.

Det mange imidlertid ikke vet er at det eldste av de amerikanske bilmerkene som stadig produserer biler, nemlig Buick Motor Company som ble etablert i 1903, allerede i 1986 på modellen Riviera Mrk.VII kom med en 9" stor touchscreen implementert som et cathode ray tube (CRT) eller på godt norsk et bilderør slik gamle TV'er også hadde. General Motor (som overtok Buick i 1908) var såpass overbevist om at dette systemet var fremtiden at det året etter også ble implementert i modellene Buick Reatta og Oldsmobile Toronado.

Systemet ble kalt Graphic Control Center og var såpass moderne og uvanlig for bileierne at Buick allerede i 1990 måtte gå tilbake til et delvis analogt system med alminnelige brytere fordi bileierne klaget over at systemet var for vanskelig å bruke. Systemet kunne styre alt fra klimaanlegget, stereoanlegget til låsing av dører samt beregne drifstofforbruk, utføre enkle diagnoser på motoren mm. 

Dette er helt vanlig nå 30 år senere, men på slutten av 80-tallet hadde folk flest ingen kjennskap til slike systemer i biler (eller mobiltelefoner for den saks skyld) og dermed gikk teknologien mer eller mindre i glemmeboken når det gjelder biler de neste 15-20 årene. Uansett så var det et artig system selv om det ikke har tålt tidens tann spesielt bra (selvfølgelig). Dagens tilsvarende systemer vil imidlertid heller ikke gjøre dette, men på den annen side kommer bilene heller ikke til å vare like lenge med alle miljørestriksjonene som kommer i årene fremover.   

Man kan se en liten demonstrasjon av systemet på en Buick Riviera anno 1986 her og en Oldsmobile Toronado anno 1990 her.

 

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente heller ikke stort til dette systemet i Buick Riviera da vi diskuterte Aston Martin Lagonda. Dette var noe jeg ganske tilfeldig kom over for noen dager siden. For alt jeg vet kan det være et annet enda tidligere tilsvarende obskurt system der ute, men det skulle ikke forundre meg om amerikanerne var først ute med et såpass avansert system satt i serieproduksjon... :) 

Buick Riviera Mrk.VII solgte forøvrig svært dårlig i amerikansk sammenheng med kun rundt 80000 stk. produsert i perioden 1986-1990 (da touchsystemet var implementert i modellen). En viktig årsak til dette (bortsett fra at touchscreen systemet var for vanskelig å bruke for mange) var at modellen kun kom med en 3,8 liter V6 motor på 170 HK. Tidligere Riviera modeller hadde hatt V8 motorer på opp til 7,5 liter og 370 HK.

Her er en litt nyere film av Buick Riviera anno 1989 med CRT touchscreen skjermen... :)

... og slik var Buick Riviera Mrk.II anno 1969 tilbake i storhetstiden. Denne bilen har 430 V8 motoren på 7 liter, 360 HK og 644 Nm. Buick solgte nesten 230000 stk. av denne generasjonen i løpet av de fire årene den ble produsert.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Metcalfe tester den nye Maserati Levante SUV'en, som er på størrelse med Porsche Cayenne og BMW X5, og han er rimelig tilfreds. Han liker ikke dieselmotorer og spesielt ikke i en Maserati, men når dette er sagt gir han V6 motoren på 275 HK fra VM Motori et fornuftig skussmål. Hverken lydbildet eller effektutviklingen er imidlertid spesielt nok til å være i en Maserati. Det er heller ikke det generelle kvalitetsinntrykket av interiøret selv om det isolert sett er bra nok. Han hadde forventet et bedre og mer sofistikert interiør i en Maserati. Ut fra hva jeg ser i filmen virker det heller ikke som om packagingen (måten den innvendige plassen er utnyttet på) er spesielt bra. Andre SUV'er i denne klassen har mer plass i baksetet.

Jeg tenker allikevel at Maserati Levante kommer til å bli populær i visse kretser der det går 30 på dusinet av X5, Q7, Cayenne og GLE. Det er liksom noe ekstra når man sier at man har en Maserati selv om Maserati dessverre ikke lenger kan assosieres med Ferrari, men med Alfa Romeo og Abarth... :)

     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Breaking Bad så er dette intervjuet av Adam Savage med Vince Gilligan, som er både produsenten og mannen bak den fantastiske TV-serien, veldig interessant (selv om jeg er ganske sikker på at jeg har postet dette tidligere). Intervjuet fant sted rett etter at den siste episoden av Breaking Bad ble sendt i september 2013 og Better Call Saul er stadig bare en grov skisse. Det fremkommer mye fint i dette intervjuet og Gilligan virker som en veldig sympatisk og hyggelig type... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stor sans for serieskapere som avslutter serien på topp!Breaking Bad er ett godt eksempel på det!Første gang jeg var på Prince konsert så hadde jeg reist med fly fra nord Norge, buss til Globen, prince spiller i 1 time og 20 minutt, ingen ekstranummer, helt fantastsk konsert!Følte meg litt snytt på at den var så kort.men i ettertid så var det helt rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste bilen som har trigget meg er en konseptbil fra VW. (som de kommer med nye utgaver av til stadighet. På tide å få ut fingeren og bygge nå!

http://www.dinside.no/motor/elektrisk-familiebil-med-lang-rekkevidde/66626171

Volkswagen-I.D.-Buzz-Concept-release-dat

Det hadde vært en fet familiebil. Spesielt med interiørløsningene.

 

Ellers synes jeg Trump er "morsom igjen".

https://www.nrk.no/urix/tysk-rad-til-trump_-_-lag-betre-bilar-1.13325309

Dette er jo morsomt fordi det sant. Så kort og korrekt kan det oppsummeres. :)

 

Trump ser ut til å ha glemt at mange av de amerikanske bilene også i bunn og grunn er 2-3 generasjoner gamle MB E-klasse.

F.eks. nye Dodge Callenger, som har en haug deler fra den 3 generasjoner gamle MB E-klasse.

http://www.challengertalk.com/forums/f5/new-challenger-mercedes-connection-37181/

Ah, dissse amerikanerne... Klarer ingenting selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... kommentaren fra den tyske visekansleren er virkelig bra, men jeg tror dessverre ikke at Trump forstår vittigheten. Jeg merket meg forøvrig Obamas kommentar for et par dager siden i "60 Minutes" med Steve Kroft der han i en replikk vedr. alle Twitter meldingene fra Trump påpekte at Trump ennå ikke er tatt i ed som president. Underforstått at det kan være at han modererer seg litt når han rent formelt har hele ansvaret. Jeg vet ikke hva jeg skal tro om dette, men jeg håper at Obama har rett i sine antagelser. På den annen side tror jeg at Obama har vesentlig mer respekt for embetet enn Trump har/vil få. Det er sannelig spennende tider vi opplever... kanskje litt for spennende.

http://www.cbsnews.com/news/60-minutes-barack-obama-eight-years-in-the-white-house/

VAG burde helt klart produsere Buzz og såvidt jeg forstår på disse intervjuene vil dette trolig også skje... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt elegant, og ekstra morsomt å se den filmen da min foreldre bestilte en slik i går. Jeg var med i forrige uke til forhandleren for å spesifisere den. Endte med en 440xi, 2-dørs, med nesten alt tilgjengelig utstyr, og hvit utvendig med brunt skinn innvendig, med utvidet skinnpakke. Blir spennende når de får den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer... dette er kjempefine biler. Jeg har en nabo som er BMW entusiast på sin hals og han gikk fra en E60 til en F32 (sikkert et anfall av rått begjær), men med to halvstore barn i familien har han nå en Mercedes-Benz W205 stasjonsvogn. Jeg tipper at den er leaset og at det snart står en G30/G31 på gårdsplassen... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...