Fredrik

Fredriks alternative bimmerstråd

8177 innlegg i dette emnet

Mens jeg først er i gang...Som noen kanskje har forstått har jeg litt stalker-tendenser, så tidligere i uken kjørte jeg delvis etter en rød Citroen XM inn i et P-hus (jeg skulle også parkere i samme etasje...), og jeg måtte bare slå av en prat med eieren.  Det var snakk om en norsksolgt 1990-modell 2.0i manuell som eieren (pensjonist) hadde eid siden 1992. Den hadde "bare" gått 180 000km, men ble brukt hele året. På tross av saltkjøring i Oslo hadde ikke XMen noe synlig rust, den hadde aldri blitt restaurert/sveiset opp og gikk som en kule. Eneste ulempen var at deletilgangen begynte å bli vanskelig, men han fikk tak i det meste via nettbutikker i Frankrike.  Må innrømme at jeg synes det er fryktelig stas med helårs-klassikere, og XM har nå blitt såpass gammel og sjelden at den fortjener en liten oppmerksomhet. Dessverre ingen bilder, men den var identisk med vedlagte bilder.

Citroen-XM_mp17_pic_50668.jpg

citro_25C3_25ABn-xm-08.jpg

Citroen%20XM%20(4).jpg

Redigert av Werther
Marius2002, Fredrik, Evopower and 1 other liker dette

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Citroën XM befinner seg helt klart i mitt virtuelle bilmuseum (kul formulering awt), men som du påpeker Werther er det ikke så lett å finne disse bilene i fin stand nå selv om rust normalt ikke er et stort problem. De fornuftige bilene er åpenbart ettertraktede for som det sto i en tråd i et svensk Citroën forum virker det som om samlere og oppkjøpere på kontinentet nå har satt seg på disse bilene. Vitale deler til eldre modeller får man forøvrig bl.a fra Citroën spesialisten Autofrance i Helsingborg.

Bilen på det nederste bildet er en pre-facelift og det ser man bl.a på emblemet (chevronen) som ikke er sentrert montert over grillen. Tilsvarende finner man også på bl.a BX og AX, men såvidt jeg vet ikke på andre Citroën modeller fra den samme tiden (bl.a ZX og Xantia). Interessant nok hadde også Skoda Favorit (1987-1994) dette fenomenet, men i forbindelse med VAG's overtagelse av Skoda i 1991 ble emblemet hurtig montert i midten av grillen. Tyskerne har åpenbart et sterkt symetrigen ("ordnung muß sein")... :)  

Redigert av Fredrik

Del dette innlegget

Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!

Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.

Logg inn nå