Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

On ‎15‎.‎01‎.‎2017 at 1.24, awt skrev:

Avantime er en morsom bil som allerede har fått plass i mitt imaginære bilmuseum. :)

Jeg tror ikke jeg har sett noen i Norge (tror @Werther eller @N.E.W. har litt oversikt over disse?), men når jeg var en snartur til Tyskland rett før jul passerte jeg en i Danmark. :)

Passasjeren min forstod ikke helt ekstasen for å si det slik.

Jeg har heller ikke satt meg inn i hvor mange Avantimer som faktisk finnes i Norge. Det var en til salgs i Trondheim for et par år siden, så går eller gikk det en Avantime i Oslo med ambassadeskilt, samt en annen som ruller rundt i Oslo. Tok kontakt med eieren av denne for et par år siden da jeg seriøst vurderte å importere en. Har digget Avantime fra første gang jeg så den som konsept på Geneva Motor Show i -99. Var så heldig å få hilse på og prate med designsjefen deres på denne tiden, Patrick le Quément da han besøkte avgangsutstillingen vår. Legger ved et par bilder av mitt hovedprosjekt på denne tiden, en 4-dørs Talbot med en litt "Avantimeaktig" bakrutedesign.

11c.jpg11a.jpg11b.jpg

 

 

Endret av N.E.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎14‎.‎01‎.‎2017 at 17.18, RNJ skrev:

Er jeg ved å bli gal? Jeg har i senere tid utviklet en sterk ”må ha”-følelse for Renault Avantime. Erfaringsmessig har den følelsen en lei tendens til å ende i kjøp før eller siden. BMW 130i, Audi A2 og Citroën C6 står parkert her hjemme og for alle startet det med samme følelse.

Renault_Avantime.jpg

Med kun rundt 8500 produsert er det ikke en bil man ser hverdag. En slags todørs MPV. Manglende B-stolpe og stort soltak gjør det nesten til en cabriolet. Jeg har aldri kjørt en Avantime og kun sett den noen få ganger, men likevel virker den forlokkende.

Toppmodellen 3.0-24 V6 Privilège ser ut til å koste rundt 200k å ta inn til Norge, så egentlig er det komplett galskap. For håpe det går over…

 

Neida, du er alt annet enn gal :-)

Som nevnt over her, har jeg óg hatt et sånn begjær som du nå har utviklet for Avantime i lang tid, men har pr.idag ikke mulighet til en tredje bil. Så ser jeg du har en A2, og jaggu har ikke også jeg en slik. Har siden jeg så den første gangen alltid har hatt en "må ha" følelse for denne lille geniale alubilen A2. Er nå på min andre, toppmodellen fra 2004 med ufattelige 110hk i Colour storm utgave. En annen bil som jeg alltid har hatt en "må ha" følelse for er BMW Z3 Coupe.....også den er jo formmesig litt sær. Så har du en C6 også, enda en av mine favoritter - helt herlig miks de tre bilene du har med sine unike kvaliteter som hver seg som er vidt forskjellige. En Avantime hadde jo vært kronen på verket. Disse to bilene jeg har blir jeg aldri lei av å se på, eller kjøre....og klarer ikke helt se for meg at jeg kommer til å kvitte meg med noen av dem heller - de får gå i arv.polering4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig samarbeid fra BMW/Toyota om en sportsbil av alle ting: 

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47417 

betyr vel inntoget av at alle sportbiler fra bmw blir hybrid i nær framtid. Dere som har M biler med N/A motorer. Hold på dem! Kommer til å stige vanvittig i pris når dette her kommer i salg.

i8 er kul for all del. Den ser jeg som et unntak. Toyota må kjøre på med hybrider, da det er deres isje. Men et hybrid samarbeid på arvrtakeren til z4? Hmm....liker ikke.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, N.E.W. said:

Neida, du er alt annet enn gal :-)

Som nevnt over her, har jeg óg hatt et sånn begjær som du nå har utviklet for Avantime i lang tid, men har pr.idag ikke mulighet til en tredje bil. Så ser jeg du har en A2, og jaggu har ikke også jeg en slik. Har siden jeg så den første gangen alltid har hatt en "må ha" følelse for denne lille geniale alubilen A2. Er nå på min andre, toppmodellen fra 2004 med ufattelige 110hk i Colour storm utgave. En annen bil som jeg alltid har hatt en "må ha" følelse for er BMW Z3 Coupe.....også den er jo formmesig litt sær. Så har du en C6 også, enda en av mine favoritter - helt herlig miks de tre bilene du har med sine unike kvaliteter som hver seg som er vidt forskjellige. En Avantime hadde jo vært kronen på verket. Disse to bilene jeg har blir jeg aldri lei av å se på, eller kjøre....og klarer ikke helt se for meg at jeg kommer til å kvitte meg med noen av dem heller - de får gå i arv.polering4.jpg

Fantastisk! Utrolig at det finnes andre som meg. Rød A2 1.6 – bedre blir det ikke! Jeg har kun 1.4 men til gjengjeld 2 stk. Har lenge siklet etter en 1.6 men SWMBO er en skrudd idé om at vi ikke trenger flere biler. Om jeg i lengden klarer å forholde meg til det hvis den riktige Avantime skulle dukke opp er nok usikkert.

Om Avantime blir kronen på verket gjenstår å se. Jeg har blitt veldig glad i C6’en og det skal noe til for å overgå den. Ettersom vi er på et BMW forum må jeg også nevne at jeg gleder meg som en unge til våren kommer. 130i’en står i garasjen med sommerdekk og selv de andre bilene er fine, så er det noe spesielt med den lille go-cart BMW og lyden av rekkesekseren.

Z3 Coupé er absolutt også en bil jeg kunne tenke meg! I mine øyne stiller den i en helt annen klasse enn Z3 uten tak.

Fin Talbot du har designet! Min aller første bil var en Talbot Tagora :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid vært svak for A2, men har aldri eid en. Finnes det noen annen bil som har klart å holde seg så moderne designmessig i så lang tid?

Utrolig at det ikke renner over av dem på veiene. Den burde vært en kjempehit for Audi, og med tanke på hvor få en ser av dem ble den vel ikke det?

Aldri sett en i rød, men det var ikke noe dumt valg!

Aldri tenkt på det før, men det er jaggu barnet til en TT og en Touran :) Spesielt fra denne vinkelen.

audi-a2-02.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Designet er nok litt lik eller hat. Jeg liker den så absolutt, men vet at mange ikke er enig. Uansett er det en fantastisk gjennomtenkt bil og med relativt enkel mekanikk er den også veldig pålitelig. En kjent svakhet er ”open sky” glasstaket som kun vanskelig lar seg reparere hvis det svikter og da er kjent som ”broken sky”. Relativt ofte ligger der A2 på finn hvor taket ikke lar seg åpne.

Jeg har en 2002- og 2003-modell og bortsett fra noen mindre bruksmerker så holder de seg fantastisk godt. 2003-modellen har kun kjørt rundt 80’.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, [space] skrev:

Jeg har også alltid vært svak for A2, men har aldri eid en. Finnes det noen annen bil som har klart å holde seg så moderne designmessig i så lang tid?

Utrolig at det ikke renner over av dem på veiene. Den burde vært en kjempehit for Audi, og med tanke på hvor få en ser av dem ble den vel ikke det?

Aldri sett en i rød, men det var ikke noe dumt valg!

Aldri tenkt på det før, men det er jaggu barnet til en TT og en Touran :) Spesielt fra denne vinkelen.

audi-a2-02.jpg

 

Grunnen til at man ikke ser dem for ofte er at det ble solgt ganske få av dem da de var forholdsvis dyre da de kom - var dyrt å produsere dem i alu. I tillegg blir de vraket av forsikringsskapene over den minste skade da alubiler er dyrt å reparere. 

Enig med deg i at designet holder seg "urovekkende" godt, men så ble den også designet da Audi sitt designspråk var på sitt beste - i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, RNJ skrev:

Designet er nok litt lik eller hat. Jeg liker den så absolutt, men vet at mange ikke er enig. Uansett er det en fantastisk gjennomtenkt bil og med relativt enkel mekanikk er den også veldig pålitelig. En kjent svakhet er ”open sky” glasstaket som kun vanskelig lar seg reparere hvis det svikter og da er kjent som ”broken sky”. Relativt ofte ligger der A2 på finn hvor taket ikke lar seg åpne.

Jeg har en 2002- og 2003-modell og bortsett fra noen mindre bruksmerker så holder de seg fantastisk godt. 2003-modellen har kun kjørt rundt 80’.

Det har også jeg merket meg, enten så liker man designet, eller så hater man det - sånn er det med Z3 Coupe'n óg.

Problemene med Open Sky tror jeg kun gjelder de første årsmodellene. På de seneste modellene ble svakheten visstnok utbedret. Jeg har aldri hatt problemer med mitt, men så er det en 2004 modell, så da regner je med at det vil funke i fremover óg. Studiekompis av meg som er designer hos VW i Potsdam utenfor Berlin, har en 2001 med Open Sky som failet - kom på 2500 Euro å fikse.

Håper du passer på A2'ene dine, de er allerede klassikere i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig potpourri idag siden jeg har vært på en ukes "påskeferie" i Norge. Vi hadde klisterføre tiltross for at vi stadig er i januar måned og Gålå som regel er et ganske snesikkert og kaldt sted i fjellheimen. Jeg hadde imidlertid perfekte langrennski og kan bare anbefale smørefrie og moderne felleski som f.eks mine nye Madshus Terrasonic Intelligrip. Selv om skiene ikke er helt perfekte til all slags føre tilbyr de uten tvil et fantastisk fint kompromiss for de aller fleste. Anbefales... :)

Apropos Tesla og det faktum at de stadig kommer med nye og større batteripakker samt assistent programmer så er dette en helt bevisst strategi fra Elon Musk. Han forteller at vi i fremtiden kan forvente avanserte oppgraderinger av de ulike Tesla modellene hver 12-18 måned. Dette er omtrent dobbelt så ofte i forhold til hva som generelt er vanlig blandt bilprodusentene idag. Rent strategisk (altså i forhold til hvordan bilprodusentene orienterer seg i forhold til hverandre og markedet generelt) er dette en naturlig utvikling for Tesla hvis de vil beholde forspranget de idag har vis a vis andre elektriske bilprodusenter og ikke minst kommende produsenter av elektriske biler.

http://www.digitaltrends.com/cars/tesla-wont-stop-innovating-elon-musk/

Jeg kom tilfeldigvis over disse innslagene fra Freiburger og Finnegan før de startet opp Roadkill serien på Youtube (Motor Trend). Man ser helt tydelig hvilket potensiale de hadde og jeg liker virkelig den store bilentusiasmen og gleden de oppviser når de går igang med prosjektet... :)

1966 Buick Convertible Barn Find part 1

1966 Buick Convertible Barn Find part 2

BMW E39 er alltid hyggelig å se igjen... en fin modell... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Saturday, January 28, 2017 at 16.35, N.E.W. skrev:

Grunnen til at man ikke ser dem for ofte er at det ble solgt ganske få av dem da de var forholdsvis dyre da de kom - var dyrt å produsere dem i alu. I tillegg blir de vraket av forsikringsskapene over den minste skade da alubiler er dyrt å reparere. 

Enig med deg i at designet holder seg "urovekkende" godt, men så ble den også designet da Audi sitt designspråk var på sitt beste - i mine øyne.

Audi var for tidlig ute med A2. Derfor solgte den ikke bra. Hadde de lansert den i 2012, hadde den solgt som hakk møkk. Da A2 ble lansert var verdensøkonomien bedre, og de færreste tenkte på miljø som noe big deal. De kjøpte heller en S8 til seg selv og en TT til kona. Mens nå derimot, er det hipt å ha en liten elbil, eller hybrid pjokk på tunet (i tillegg til Teslaen, XC90'en eller Range Rovern)

Da A2 ble lansert var den for dyr som du sier til å bli noen hit. Prisen forsvarte ikke at det var en liten og lite motorisert bil.

A2 er en genial bil, men egentlig ikke noen nyvinning. Man hadde på 80 tallet peugeot 205 diesel som gikk på 0.4 på mila, og små poloer og fiestaer med 1.1 motor som bare luktet på bensinen. De var små og hadde lite fotavtrykk i miljøet. Så downzising fantes før også. Bare at da såg man ikke den miljøgevinsten disse bilene gav.

Miljøhysteriet er verdens unnskyldning til å få oss til å bruke penger. Så vi kjøper helt ny Zoe til 200k. Når vi tidligere kjørte en Corsa 1.0 som egentlig ikke var så ille for naturen i utgangspunktet, og kunne fungert i flere år til.

A2 ble laget da verden ikke hadde funnet opp miljøsaken. På den tiden var det frykten for krig (egentlig oppskapt av media og verdensledere) som fikk oss til å handle. Irak osv.. Kanskje ikke direkte sammenheng til nybilsalget i norge, men poenget er at det vil alltid være en sak som setter frykt og usikkerhet i folk. Skapt av verdenstoppene og media. Når klimasaken er avblåst (mest fordi det ikke lages annet enn elbiler og er kollektivtransport...jeg gir det 40 år) så vil det komme en ny stor sak alle skal handle etter og la seg bli styrt etter. Frykt er den beste måten å styre folkemasser på.

Det er et større og veldig dårlig sammensatt bilde av ting, men derfor solgte A2 dårlig :) folk var ikke styrt av verdenslederne i å tenke miljøvennlig på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det du påpeker vedr. Audi A2 og politikk/verdenssituasjonen @Evopower. A2 var og er et fantastisk konsept, men som du påpeker kom den for tidlig (2000) til å bli en signifikant bilmodell. Modellen solgte relativt dårlig til å være en Audi (176377 stk. ble totalt produsert) der produksjonen toppet det andre produksjonåret med rundt 50000 biler produsert. A2 var for tiden en ganske avansert konstruksjon med utstrakt bruk av aluminium, som på den tiden var en kostbar produksjonsprosess, og dette medførte at det ikke var økonomisk lønnsomt for Audi å fortsette med produksjonen etter knapt 6 år. De to siste årene ble det gjennomsnitlig kun bygget ca. 15000 biler pr. år.

Jeg har også alltid likt Audi A2 og designlinjene Audi hadde på denne tiden med TT Mrk.I i spissen er etter min mening noe av det aller fineste og mest effektive industridesignet tyskerne har hatt når det gjelder biler (sort of bilenes Bauhaus design).

Apropos McLaren F1 så er disse filmene også ganske artige (postet tidligere i tråden)... :)

https://www.youtube.com/watch?v=4bziUYnN8Mg

https://www.youtube.com/watch?v=73LNmkL4tfg     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel første gang jeg velger å skrive noe i denne tråden som jeg alltid koser meg med å lese. Tommel opp! Har også, etter å ha lest denne tråden, blitt fascinert av Audi A2. Vurderer en A2 som sparebøssebil og har da sett meg ut 1,2 TDi. Hva er det man bør være obs på ang. A2 @RNJ og @N.E.W.? Bor selv i Oslo og det virker noen ganger greiere å fise rundt i en A2 enn min 1986 Mercedes-Benz Geländewagen. ;)

Forresten mye snakk om Land Rover, men lite om Geländewagen i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...