Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@bricks Løsningen er Tesla's Home Storage konsept med Powerwalls. Disse kan man lade opp med f.eks solceller og/eller når strømmen er billig/stabil for deretter bruke strømmen til huset og/eller bilen. Et par Powerwall batterier kan for en litt nøktern husholdning være en mulighet for å gå helt OTG hvilket er veldig attraktivt f.eks her i DK med de uforskammet høye strømprisene vi har. Tesla har store ambisjoner for dette systemet der bilenes batterier evt. også kan integreres.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet, er cali et av de dyreste statene å produsere noe i. Spesielt biler pga logistikken av råmateriale, men også arbeidskraft, byråkrati, skatter og avgifter er temmelig høyt. Tesla er den eneste bilprodusenten i staten, og den største arbeidsgiveren allerede i 2014, med kun 6000ansatte. Ganske spesielt i den mest folkerike staten i USA.

Det er relativt høye levekostnader i California og det drar opp lønnskostnadene. I 2013 var gjennomsnittslønn i cali ca 53000usd, mens landsgjennomsnitt var 46500usd.

Det finnes en del litium i nevada riktignok, men det meste finnes i chile.

Jeg er litt usikker på hvor jernmalm kan utvinnes i USA, men Nucor, den største produsenten av stål i nord-amerika som har over 22000ansatte (for å si noe om størrelsen) har ingen mining-faciliteter på østkysten. Jeg vil derfor anta at det er en pekepinn på hvor tesla må hente stålet sitt fra. Ellers ville det vært naturlig for Nucor og hatt utvinning nærmere dem. De har tross alt over 23 produksjonsanlegg i 14forskjellige stater. Derimot ligger hovedkontoret deres i charlotte, North-Carolina. Toyota flyttet produksjonen sin i california til Texas.

Så jeg klarer ikke å se noen grunner for hvorfor california skal være den beste staten å produsere i. At california har et spesielt teknologi-miljø er forsovidt ganske viktig for tesla sin del, men utvikling og produksjon kan foregå på forskjellige lokasjoner.

 

Her er en gammel artikkel som tar for seg noen av poengene mine.

http://e24.no/bil/tesla-skaper-flest-jobber-i-california/22991800

Jeg kan nevne at Europa og Asia står for 78% av den totale bilproduksjonen, og USA leverer 12% av personbilene, men altså ingen andre enn tesla produserer i California..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at årsaken til at Tesla etablerte seg i Palo Alto som ligger innerst i Bay Area ikke så langt fra San Francisco er nærheten til Silicon Valley og de store universitetene som f.eks Stanford. Fabrikken i Fremont ligger på den andre siden av Bay Area, men avstanden over fjorden er relativ kort. Tesla har kun ca. 14000 ansatte på verdensbasis (VAG har over 600000 ansatte) og de aller fleste av disse er faktisk ingeniører som er hentet fra bl.a Apple og Google. Bilfabrikken er til en stor grad helautomatisert så den krever ikke tilgang på billig arbeidskraft. Derfor har også Elon Musk et ambivalent forhold til bl.a Donald Trump og sitter i hans ekspertpanel som skal anbefale ulike løsninger for "America First" prosjektet.

Tesla omtaler seg selv først og fremst som et IT-selskap og ikke uten grunn. Elektriske biler er rent teknisk ganske enkle konstruksjoner, men det er softwaren som styrer bilene, batteriet, motoren og connectivity systemet ikke. Dette er idag noe av det mest attraktive man som IT-ingeniør kan jobbe med og folk står nærmest i kø for å få jobbe med disse prosjektene enten det er hos Tesla eller f.eks Google... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke avbryte diskusjonen dere kjører, men siden det er fredag synes jeg at man får dele noen kule bilder fra gode gamle Norge. Se link for mer: http://www.curbsideclassic.com/blog/vintage-snapshots-and-photography/vintage-photos-norway-circa-1960-part-1-solo-cars/#more-228191

 

001.jpg

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike klassiske bilder vil vi gjerne ha i tråden. Spesielt bildene av Simca'en ved Kongen og BMW'en ved Lanternen (Dronningen) var artige (jeg har et lignende bilde av min fars gamle MB W110 ved Lanternen).

Bilde nummer to viser noe som var ganske typisk før i tiden (spesielt i vårløsningen), men som få tenker på idag. Da jeg var barn på 70-tallet var f.eks ikke deler av Hallingdal asfaltert og hvis det var lang tid siden veien var blitt skrapet kjørte man som på et vaskebrett (som få vet hva er idag)... :)

Bilde nummer tre er også typisk for situasjonen før i tiden. Det var ikke uvanlig å punktere og alle bilene hadde derfor reservehjul i full størrelse. Dette var ganske vanlig langt inn på 90-tallet selv om dekkene var blitt betydelig bedre allerede på begynnelsen av 80-tallet.

Det nederste bildet viser en russisk GAZ Pobeda og russiske biler ser vi heller ikke lenger, men de var faktisk ganske populære på 60 og 70-tallet.

Skipet (Wilh. Wilhelmsen's M/S Torrens) i bakgrunnen på det første bildet seilte i Nortraship under krigen og var bl.a i 1942-1946 troppeskip for USA's forsvar i Stillehavet. 58000 soldater og utstyr ble fraktet til ulike possisjoner under i alt 20 konvoier fra bl.a San Francisco.

http://www.warsailors.com/singleships/torrens.html 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle bilder er kult, jeg anbefaler samtidig å gå inn på 

https://www.nrk.no/trondelag/xl/se-hvordan-norge-har-endret-seg-over-100-ar-1.12748301

Der er det fotografert flere steder i Norge hvor man ser forskjellen på utviklingen/forandringen på ca. 100 år. Det er interessant å se hvor mye ting forandrer seg.

For trådens skyld hiver jeg inn et relevant bilbilde :) 

ERIK002-liten_zps322e1a30.thumb.jpg.5dc6806232004f547bda3e802b991641.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leverer også VAG langt flere biler enn tesla, så selvom de krever flere arbeidstimer i sammenstillingen, er det ikke en direkte parallell. Som om Tesla produserer bilene på en mer intelligent måte enn VAG. De leverer simpelthen forskjellige produkt, og det krever ulik størrelse på innsatsfaktorene.

At tesla har prosentvis flere ingeniører i jobb enn VAG, har altså opphav i at de ikke trenger like mange arbeidstimer pr enhet i produksjonen når bilene er i produksjon, samt at de produserer langt færre biler av hver modell. Da sier det jo seg selv, at det krever en høy brøk av ingeniører pr produserte enhet.

Jeg forstår som sagt hvorfor produktutviklingen skal foregå i dette området, men selve produksjonen, ville vært mer lønnsom en annen plass, da den ikke er kompetansessensitiv. Skal du være ledende innen et kompetansefelt, må du også ha de beste folkene, men skal du ha best mulig marginer, må produksjonen være billigst mulig pr enhet.

Med tesla sin produksjon i dag, er det kanskje litt hips om haps med produksjon i california da geografisk nærhet har sine fordeler, men å levere 500 000biler i året som det anlegget er dimensjonert for, er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at produksjon elektriske biler krever ca. 1/3 av arbeidsstyrken samt en helt annen sammensetning av medarbeidere i forhold til alminnelige bilproduksjon så selv om Tesla er betydelig mindre enn VAG viser eksempelet hvorfor selve plasseringen av en fabrikk til elektriske biler ikke er like viktig som tidligere.

Et annet eksempel som illustrerer dette er BMW's produksjon av i3 og i8 i byen Leipzig. Denne byen er mest kjent for å være et sentrum for universiteter, kultur, forlagsvirksomhet og handel. For BMW var det i likhet med Tesla viktigere at fabrikken ligger i nærheten av institusjoner for høyere utdannelser enn at det er lett tilgang på billig arbeidskraft. Dette betyr også at marginene ved produksjon av elektriske biler er mye større enn for alminnelige biler (spesielt når vi snakker om premium elektriske biler som f.eks Tesla's Model S og X). Bilene blir konstruert/bygget av dyr arbeidskraft og blir kjøpt av de samme menneskene. 

Det er klart at denne utviklingen påvirker mange ting utover industrisammensetting og demografisk fordeling av mennesker. Byene forandres med at fabrikkene blir høyteknologiske og grønne (BMW's fabrikk i Leipzig får strøm kun fra solceller og vindkraft) og gammeldagse industriarbeidsplasser forsvinner. Det er denne utviklingen som kommer til å prege den politiske situasjonen i mange år fremover. Folk som ikke klarer å følge utviklingen vil føle at de blir hektet av og i økonomisk forstand vil dette bli veldig reelt hvis man ikke har en utdannelse næringslivet etterspør og er villig til å betale mye for. I San Francisco har det nå blitt slik at alminnelige folk ikke har råd til å bo i byen. Dermed må bedrifter som f.eks Starbucks og ISS sette opp egne busser fra nabokommunene for å få folk til jobben (les: offentlig transport er for dyrt). Dette er en utvikling som er mer enn veldig betenkelig og selv om jeg liker teknologiske fremskritt tror jeg ikke at dette er en holdbar utvikling.        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pendlingen er ikke unormal i store byer. Feks i London er leilihetsprisene omtrent 10ganger så høy som i Oslo. At arbeidsgiver må sponse pendlingen handler vel mer om i hvilken grad myndighetene subsidierer offentlig transport, enn noe annet.

Det er fint om du kan forklare hvorfor elbiler er så mye mer avansert å produsere enn biler med forbrenningsmotor, at man trenger ingeniører på en armlengdes avstand for å sette dem sammen. Jeg må åpenbart ha feile antagelser som grunnlag for synspunktet mitt, hvis jeg skal følge din retorikk.

I min verden er i hovedsak ingeniørenes jobb med en gitt modell ferdig når produksjonen har startet og bilene begynner å bli levert til kunder. Hva som skulle kreve en ingeniørgrad i produksjonen, vet jeg rett og slett ikke. Samlebåndsproduksjon er i utgangspunktet kun å overvåke roboter, ha kontroll på logistikk, og noe manuelt monteringsarbeid. Jeg antar at det er noe programmering osv også, men det er vel ingenting av dette som ikke kan gjøres av en tekniker uavhengig av om bilen har elmotor eller stempelmotor? Altså, man skulle vel tro at en teknikker som har utdanning med praktisk oppgaveløsning har bedre forutsetninger for å sammenstille bilene enn en ingeniør med allverdens mastergrader? og at lønningene pr enhet blir lavere med en tekniker enn ingeniør i disse arbeidsoperasjonene?

Bare så det er sagt, jeg vet svært godt at det er forskjell på ufaglært og faglært arbeidskraft, så jeg forstår hvorfor produksjonen ikke blir satt til kina. Sammenstilling av biler krever trossalt noe kompetanse og ikke minst kvalitetssikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at byer som f.eks London, Paris, København, Stockholm og Oslo deler skjebne med San Francisco når det gjelder svært høye bo/boligkostnader, men det hører med til sjeldenhetene at arbeidsgivere selv må transportere tusenvis av medarbeidere for å kunne få dem tidsnok på jobben. Problemet i San Francisco er at byen nå tiltrekker seg så mange høyt utdannede mennesker at ufaglærte og folk med lavere utdannelser må bo tildels langt utenfor byen der rutetilbudet med offentlig kommunikasjon er dårlig. Mange arbeider om natten og trafikken er forferdelig i rushtidene. Det hjelper heller ikke at mange av disse medarbeiderne ikke har fast ansettelse og kun arbeider på timekontrakter.

Elbiler er som sagt rent teknisk relativt enkle konstruksjoner, men batteriet og softwaren som brukes i bilene er temmelig avansert saker. Jeg vet ikke konkret hvordan sotwaren er avansert, men at den krever høy ekspertise å utvikle er det ingen tvil om. Det er derfor bl.a Tesla og BMW etablerte seg i byer med bred tilgang til universitetsmiljøer og ikke minst bedrifter som forsker innenfor lignende områder. Teknikere har normalt kun tilgang til div. analyse/serviceprogrammer og ikke tilgang til selve kildekoden i datasystemer der de avanserte beregningene og algoritmene utføres. Når det gjelder elektriske biler er såvidt jeg vet administrasjonen av batteriet og ikke minst connectivity samt selvkjøremodulen de mest avanserte delene. Det hører selvfølgelig med til historien at disse delene også er de mest kritiske forretningsområdene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos diskusjonen om atomkraft i Norge er det åpenbart stadig utfordringer knyttet til Haldenreaktoren. Denne artikkelen fra NRK gir også ganske god informasjon vedr. atomenergi i Norge.

https://www.nrk.no/norge/stralevernet-kritisk-til-sikkerheten-ved-halden-reaktoren-1.13393458

https://www.nrk.no/emne/atomreaktoren-i-halden-1.322990

Jeg kom tilfeldigvis over en ganske interessant artikkel som kort drøfter verditap på elektriske biler. I denne sammenhengen er i8 et litt spesielt tilfelle (og den er en hybridbil), men jeg tror at eksempelet i noen tilfeller også kan overføres til andre litt dyrere elektriske biler.

http://www.bmwblog.com/2017/02/23/why-is-the-bmw-i8-dropping-in-value-on-pre-owned-market/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg er klar over at byer som f.eks London, Paris, København, Stockholm og Oslo deler skjebne med San Francisco når det gjelder svært høye bo/boligkostnader, men det hører med til sjeldenhetene at arbeidsgivere selv må transportere tusenvis av medarbeidere for å kunne få dem tidsnok på jobben. Problemet i San Francisco er at byen nå tiltrekker seg så mange høyt utdannede mennesker at ufaglærte og folk med lavere utdannelser må bo tildels langt utenfor byen der rutetilbudet med offentlig kommunikasjon er dårlig. Mange arbeider om natten og trafikken er forferdelig i rushtidene. Det hjelper heller ikke at mange av disse medarbeiderne ikke har fast ansettelse og kun arbeider på timekontrakter.

Elbiler er som sagt rent teknisk relativt enkle konstruksjoner, men batteriet og softwaren som brukes i bilene er temmelig avansert saker. Jeg vet ikke konkret hvordan sotwaren er avansert, men at den krever høy ekspertise å utvikle er det ingen tvil om. Det er derfor bl.a Tesla og BMW etablerte seg i byer med bred tilgang til universitetsmiljøer og ikke minst bedrifter som forsker innenfor lignende områder. Teknikere har normalt kun tilgang til div. analyse/serviceprogrammer og ikke tilgang til selve kildekoden i datasystemer der de avanserte beregningene og algoritmene utføres. Når det gjelder elektriske biler er såvidt jeg vet administrasjonen av batteriet og ikke minst connectivity samt selvkjøremodulen de mest avanserte delene. Det hører selvfølgelig med til historien at disse delene også er de mest kritiske forretningsområdene.  

At ikke alle får tilgang til de mest kritiske komponentene i bilen er en del av kvalitetssikringen. At teknikere skulle hatt tilgang til noe annet enn analyse og serviceprogrammer er det ingen grunn til, da det ligger utenfor deres arbeids og kompetanseområde. Hva som kreves av en ingeniør i forbindelse med disse algoritmene osv må antas å være relativt kort arbeidsoppgave pr bil når programvaren allerede er utviklet og kun skal installeres. Ellers bør det være et rom for forenkling i produksjonen mener jeg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softwaren som brukes i elektriske biler som f.eks Tesla utvikles i en enorm hastighet. Utviklingen har trolig aldri gått hurtigere enn den gjør akkurat nå når det gjelder connectivity, selvkjørende biler og ikke minst batteriteknologi samt lading (som er mye mer avansert enn man skulle tro). Det skjer utrolig mye interessant på området og dette merker vi spesielt når det gjelder hvor hurtig batteriene utvikles mhp. energitetthet etc.. Jeg har ikke så stor innsikt på området, men jeg har fått med meg at konstruksjonen av batteriene fortløpende endres og at bedre styring av batteriene (lading, utlading, temperaturkontroll, regenerering etc.) er viktige områder. Bjørn Nyland gir ofte et fint overordnet bilde vedr. dette i sine filmer på Youtube og det er verdt å se disse selv om man ikke selv har en elektrisk bil eller har planer om å kjøpe en slik bil innenfor overskuelig fremtid... :)

Jeg har lest at Elon Musk i perioder har sovet på sitt kontor i fabrikken i Fremont. For å nå opp på det produksjonsvolumet som er nødvendig for å få Model 3 ut på markedet tidsnok til tilstrekkelig mange kunder var det nødvendig å optimalisere produksjonsprosessen og tempoet på bilfabrikken. Han har selv vært med på å utvikle tiltak i denne sammenhengen (det finnes filmer på Youtube der han forklarer litt om dette). Såvidt jeg forstår blir Model 3 en signifikant enklere bil enn f.eks Model S og den har f.eks kun halvparten så mange/mye kabler/ledninger og vil kun ha en sentral skjerm samt head-up display.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...