Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere i tråden vært inne på poenget om at Model S var en "alminnelig" bil der andre elektriske biler nærmest var/er tegneseriebiler og jeg er helt enig med deg når det gjelder den kommersielle siden av dette. Jeg er bare ikke så sikker på at kommersiell suksess var den primære hensikten med i3. Hvis den ble dette var det selvfølgelig ingen ulempe for BMW, men jeg tror først og fremst at i3 er ment som en slags fullt utviklet og funksjonell konseptmodell/prototype. BMW ønsket å teste ut ulike ukonvensjonelle materialer, produksjonsteknikker og avansert teknologi samt ikke minst ligge på været (uten å gjøre ingenting mhp. den tekniske utviklingen) i påvente av hva bl.a de tyske myndighetene og resten av den tyske bilindustrien ville beslutte seg for når det gjaldt elektriske biler (les: på mange måter er tysk bilindustri et gigantisk kooperativ).

Tyskerne ble tatt på sengen av Model S i 2012, men det var BMW som med i3 gikk lengst av de tyske bilprodusentene med å ta den nye teknologien på alvor. De bygget en helt ny bilfabrikk i Leipzig og de utviklet en elektrisk bil fra bunnen av som har et chassis av karbonfiber samt gjør stor bruk av gjenvinnbare materialer. Fabrikken er forøvrig selvforsynt med miljøvennlig energi.

BMW har de siste årene brukt svært mye penger på forskning og utvikling, men dette har ikke i tilsvarende grad materialisert seg i ny teknologi på de konvensjonelle modellene. Her er det mye gjenbruk i ny innpakning. Hybridmodellene veier litt opp for dette, men dette er alle enige om at er en overgangsteknologi frem til teknologien og markedet er klare for rene elektriske biler, i det minste sett fra BMW's perspektiv.

Ergo har BMW brukt og bruker store ressurser på kommende teknologi og det er i relasjon til i3 sannsynlig at dette bl.a handler om elektriske "ekte" BMW'er inkl. en Model S konkurrent. Jeg tror at vi kan forvente en større satsing på elektriske biler fra BMW og at det handler om flere ulike elektriske modeller som f.eks en 3-serie lik modell som er elektrisk og trolig også en elektrisk SUV a la X3.

Når dette er nevnt kan man selvfølgelig stadig diskutere designet på i3 og det er ingen tvil om at dette er omdiskutert. Jeg mener imidlertid at det noen ganger er nødvendig å tenke ut av boksen også for bilprodusenter som pleier å spille sikkert (kanskje nettopp derfor). Hvis Citroën hadde kommet frem med i3 ville ingen ha blitt overrasket, men Citroën lever av å være annerledes (les: de forsøkte å bygge biler med et mer alminnelig design, men solgte faktisk færre biler som en følge av dette). BMW har bruk for ny inspirasjon hvis de skal komme videre. De kan ikke bli ved med å file på gammelt design som de bl.a gjorde med den siste 5-serien. Dette designet er elegant, men også en spareøvelse for BMW. Pengene har blitt brukt et annet sted og jeg tror at dette handler om kommende elektriske modeller.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , vil begynne med at jeg setter pris på spennende diskusjoner og historisk informasjon i denne tråden. 

Nå har jeg snart rattet i3 i 3 år, 63.000 km.  Som en kompakt bil på 400 cm er denne et fantastisk kjøretøy. Med sporvidde som 2006 MB E 4matic og akselavstand som E46, midtstilt motor, bakjulstrekk, alu chassis, karbon karosseri og BMW logo i rattet kjører bilen svært godt (tar forbehold har ikke kjørt alle små/kompaktbiler i markedet).

hvordan  bilen er som el-bil , tenker jeg ikke på da jeg bruker den som godt motorisert kjøreredskap. 

At bilen utsendemessig er uforandret siden 2013,  betyr lite for min del, pen eller ikke , mulig mange synes golf lV eller auris fortjener en tur på  Cattwalken og i3 gjemmes på loftet.  

Min mening, Bilen er ikke designet for alle, økonomene har nok blitt grå i håret, bilen er utviklet av ingienører med frie tøyler.

Er også enig at det  neppe var meningen å pushe ut for mange biler av denne type, da det ofte er høy risiko å ligge for mye i front med ny teknologi.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige ord vedr. tråden... :)

Jeg liker virkelig i3 som konsept og jeg synes at designet er interessant og nyskapende (spesielt interiøret foran). Jeg tror at bilen ville ha solgt stort hvis den også hadde hatt en stempelmotor med tradisjonell drivlinje og var prissatt omtrent som Mini's introduksjonsmodeller (rundt 220-230K). Dette er naturligvis ikke aktuelt for BMW, men når f.eks Citroën på tre år kan selge ca. en kvart million C4 Cactus (som jeg selv har) viser dette at det er et marked der ute for spesielle og utradisjonelle mindre biler som har en god "packaging" (god utnyttelse av den innvendige plassen).

Utfordringen for BMW er imidlertid å få til en nogenlunde friksjonsløs overgang til elektriske biler uten å undergrave BMW's tradisjonelle markedsmessige image og verdier, som for mange er den primære årsaken til at de velger å kjøpe en BMW. Derfor er i3 helt annerledes istedenfor å være f.eks en 1-serie Active Tourer. BMW må modne den elektriske teknikken og markedet må modnes for en elektrisk "ekte" BMW.

Apropos mindre elektriske biler... her er siste nytt om Tesla Model 3

https://www.wired.com/2017/03/tesla-model-3-musk-production/   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange meninger vedr. om Tesla klarer å imøtekomme forventningene når det gjelder Model 3 og ikke minst om de har evnen til å skalere opp produksjonen til det nivået som er nødvendig for å få bilen ut til kundene innen rimelig tid når den blir klar i løpet av august/september. Rundt 400000 personer har så langt lagt inn en reservasjon på bilen og dette er naturligvis enormt mange flere enn Tesla selv i deres villeste drømmer hadde forestilt seg ville skje. Dette er så mange at det ville ha skapt enorme utfordringer for selv tungvektere i bilindustrien som f.eks VAG og Toyota.

Elon Musk er imidlertid ikke den som avslår en slik utfordring og han velger nok heller å se på dette som enorme muligheter fremfor enorme problemer, men hva gjør egentlig Tesla for å kunne klare en slik utfordring? Denne artikkelen forteller etter min mening på en god måte hva slags strategiske tiltak Tesla gjør og hvor realistiske disse er.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-27/tesla-model-3-ramp-up-aims-to-crush-bmw-and-mercedes

Jeg har tidligere kort vært innom den ideelle forskningsorganisasjonen OpenAI som bl.a Elon Musk står bak. Dette er en organisasjon som forsker på utvikling av såkalt "vennlig" kunstig intelligens (AI - artificial intelligence). Begrepet "vennlig" i denne sammenhengen skal forstås som kunstig intelligens som i etisk og moralsk forstand er en støtte for mennesker/menneskeheten fremfor en trussel mot oss. Umiddelbart kan dette virke temmelig abstrakt og science fiction aktig, men det er faktisk en reell bekymring hos mange eksperter at vi går mot en fremtid der kunstig intelligens på mange områder vil erstatte vår intelligens ved at den kan beregne og fatte beslutninger langt hurtigere enn vi kan. Utfordringen er naturligvis at kunstig intelligens f.eks ikke har moral og følelser med mindre vi programmerer dette inn i styresystemene. Dette er i seg selv en utfordring, men muligheten for misbruk og politisk/religiøs/økonomisk manipulasjon er også helt åpenbar. 

Et veldig godt eksempel i denne sammenhengen er militære droner som allerede idag langt på vei er autonome og det er bare et tidspørsmål før de er helt autonome (altså styrt med kunstig intelligens og kan fatte beslutninger på eget grunnlag). Vi ser en tilsvarende utvikling f.eks også når det gjelder div. bank og børssystemer.

Elon Musk har i ulike sammenhenger advart mot hva denne utviklingen kan føre til, men mener samtidig at selve teknologien kan være en fantastisk ressurs brukt korrekt og forsvarlig. Han har derfor igjennom OpenAI stiftet selskapet Neuralink Corp. som innen 4-5 år vil kunne tilby hva de kaller et delvis "menneske-maskin" grensesnitt. Dette vil de gjøre ved hjelp av et implantat som opereres inn i hjernen på mennesker og som dermed vil kunne registere hjernens signaler (ref. neural/nevralt) og sende disse videre langt hurtigere enn vi f.eks kan gi kommandoer muntlig eller med fingrene. I prinsippet kan man med denne teknologien gi en elektronisk ordre til en fjernstyrt bil på Mars bare ved å tenke ordren på jorden... eller f.eks styre en Tesla på den samme måten. Mulighetene er enorme og det er også faren for misbruk av teknologien.

https://www.inverse.com/article/29568-elon-musk-neural-lace-five-years

http://www.theverge.com/2017/3/27/15077864/elon-musk-neuralink-brain-computer-interface-ai-cyborgs     

Vedr. Elon Musk som entreprenør og visjonær person kan jeg ikke unngå å tenke på Isambard Kingdom Brunel. Det vi er vitner til når det gjelder Elon Musk er med sannhet en historisk begivenhet av dimensjoner. 

 

Som en kuriositet og direkte motsetning til elektriske biler fra f.eks Tesla er det litt morsomt å ta med et innslag fra Harry Metcalfe. Denne gangen kjører han en Bentley Bentayga fra The Cotswolds i England til Genève i det sydlige Sveits.

Bilen har en W12 bensinmotor på 5950 cm3 som utvikler 608 HK og 900 Nm. Harry sier på begynnelsen av filmen at han gjennomsnitlig brukte 20,9 mpg på turen til Genève der selvfølgelig mesteparten var på motorveier, men også litt landeveier i England og i Sveits. Et gjennomsnitlig forbruk på 20,9 mpg tilsvarer 1,35 liter/mil eller nesten fire ganger så mye som vår Citroën C4 Cactus har med tilsvarende kjøring. Det er med andre ord hverken helt billig eller miljøvennlig å kjøre en Bentley som veier 2,4 tonn, har et frontareal som en mindre låvevegg og har en W12 motor på 6 liter.

Når dette er nevnt er ytelsene på Bentayga virkelig imponerende. 0-100 Km/t går løs på 4,1 sekunder og topphastigheten er 301 Km/t. Sprinten er den samme som for Porsche Cayenne Turbo S, men Porschen har en topphastighet på "kun" 284 Km/t.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kanskje viktigste detaljen i artikkelen om Tesla sin oppskalering av produksjonen er definitivt at de nå møter vidåpne dører hos underleverandørene, mens de i begynnelsen måtte nøye seg med B-laget. Det gir forhåpninger om at de faktisk vil ha en mulighet til å få leveransene de trenger fra underleverandørene, og kvaliteten som skal til for å unngå betydelige barnesykdommer. Det siste er nok og deler av årsaken til at Model 3 ikke har noe "unødvendig dill", utenom hardware for selvkjøring. Nå skal de endelig produsere noe de har lært seg fra før, og utfordringen ligger egentlig kun i å klare å oppskalere riktig og kontrollert. Det blir spennende å se hvor godt de klarer det, og om de kommer seg over kneiken til å bli en volumprodusent.

Tilbake til designdiskusjonen over, så foretrekker jeg design ala i3, som bevisst prøver å se ut som noe helt egent, fremfor Model X, som ser ut som bokstavelig talt et oppblåst forsøk på å designe en normal bil, og derfor har blitt verken eller. Jeg liker den fra noen vinkler, mens særlig bakfra funker det ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg når det gjelder Tesla Model X og jeg har til og med stilt spørsmål vedr. om modellen egentlig er en SUV slik Tesla markedsfører den som. Den har firehjulstrekk og justerbar kjørehøyde, men ellers minner den mest om en praktisk MPV for relativt velstående amerikanske kjernefamilier. Den koster minimum 89000 dollar eller 760000 NOK så Model X er en ganske dyr bil i USA. Model X P100D koster forøvrig minimum 139000 dollar eller 1186000 NOK i USA.

Jeg tror også at bedre og/eller mer kvalitetsfokuserte underleverandører vil gjøre en stor forskjell for Tesla når det gjelder Model 3, men jeg tenker at den største forskjellen i relasjon til Model S/X er hvordan bilen er konstruert. Plattform, batteri, motor og drivlinje på Model 3 skiller seg ikke nevnverdig ut fra Model S/X, men det gjør bestemt softwaren og hvordan bilen gjør bruk av denne. Som vi har vært inne på tidligere i tråden er Tesla mer et programvarehus enn en bilprodusent og med Model 3 samt hvordan denne konstrueres blir dette enda mer tydelig. Hardwaren er som nevnt allerede grundig testet så fokuset er derfor rettet mot softwaren. Den gjøres så strømlinjeformet og enkel som overhode mulig. Den kan også oppdateres kontinuerlig on the fly og derfor kan Tesla forsere ulike tester som de tradisjonelle bilprodusentene bruker svært mye tid på. I det hele minner måten Tesla utvikler og tester Model 3 mye mer på programvareutvikling enn på tradisjonell bilkonstruksjon. 

Det er derfor enormt spennende hvorvidt Tesla lykkes med dette konseptet og hvis de lykkes er bilproduksjon i alminnelighet revolusjonert og endret for alltid. Det handler om en like stor endring som da komplekse og arbeidsintensive dampmaskiner ble erstattet av relativt enkle og brukervennlige forbrenningsmotorer. Spesielt når det gjaldt produksjonen av kjøretøyene, men også måten de ble kjørt på. Model 3 er knall eller fall for Tesla så dette blir spennende... :)            

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.3.2017 at 11.53, Hansh skrev:

Tilbake til designdiskusjonen over, så foretrekker jeg design ala i3, som bevisst prøver å se ut som noe helt egent, fremfor Model X, som ser ut som bokstavelig talt et oppblåst forsøk på å designe en normal bil, og derfor har blitt verken eller. Jeg liker den fra noen vinkler, mens særlig bakfra funker det ikke så bra.

Jeg er helt enig med deg når det gjelder Model X. det begynner jo nå og bli noen av de og vær gang jeg ser de så er det et eller annet som ikke stemmer. Spesielt på skrå bakifra så er den bare klumpete. Litt rart siden de traff veldig på designet på første forsøk og feilet så til de grader andre gangen.

Siden man på en el bil er mye mindre bunnet til hvordan man plasserer komponentene så synes jeg det er helt ok slik som BMW gjør og tørr og tenke litt utenfor boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at BMW helt klart burde ta inspirasjon fra i3 å tenke enda mer ut av boksen for er det én ting som kommer til å kjennetegne bildesign i tiden fremover er det at det blir utradisjonelt og temmelig nyskapende i forhold til hva vi er vant til. Dette skyldes flere forhold, men bilprodusentenes behov for å signalisere innovasjon og fremskritt er uten tvil det viktigste. Nye måter å konstruere biler på (les: elektriske biler) og ny teknikk som f.eks plassbesparende LED og laserlys vil også endre designet markant. Nye materialer som vi bl.a ser det på i3 gir også bildesignerne nye muligheter og kanskje spesielt når det gjelder interiøret der vi vil se langt mer syntetiske stoffer (tenk sportstøy/sko) og alternative materialer som f.eks fornybare naturlige trefibre.

BMW bruker for tiden mye tid og ressurser på å utvikle en strategi for hvordan de skal implementere elektriske bilmodeller i den eksisterende modellporteføljen. Såvidt jeg forstår på denne artikkelen er det spesielt batteriteknologien BMW nå konsentrerer seg om. Dette tror jeg er klokt, men nå må vi snart også se noen konkrete resultater av alt arbeidet og ikke minst den enorme pengebruken.

http://www.bmwblog.com/2017/03/29/bmw-concentrating-making-electric-range-non-factor/ 

Audi's fagforeninger er bekymret for arbeidsplassene i forbindelse med at VAG i årene som kommer ruller ut den ene elektriske bilmodellen etter den andre. De krever nå at Audi begynner å bygge elektriske biler ved hovedfabrikken i Ingolstadt og ikke kun ved mindre fabrikker som f.eks i Neckarsulm. Denne bekymringen er etter min mening berettiget for trolig er det billigere å bygge nye fabrikker som kan produsere elektriske biler enn det er å konvertere gamle fabrikker.

https://electrek.co/2017/03/29/audis-worker-union-demands-evs-be-built-at-the-companys-main-factory/

Lada Niva har jeg flere ganger omtalt som min russiske favorittbil og jeg har stadig en drøm om å kjøre denne bilen fra Oslo til Vladivostok. Jeg trodde at jeg var ganske alene om å like denne bilen (bortsett fra noen få andre tilsvarende sære bilinteresserte), men nå viser det seg at Lada Niva har blitt en kultbil blandt hipstere, bønder og statsledere... :)

http://politiken.dk/forbrugogliv/art5890120/Bildesigner-Petr-vidste-ikke-at-han-skabte-en-kultbil-som-selv-Putin-faldt-for

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg stadig blir mer bekymret for, er hvor lite man som privatperson skal ha mulighet til å fikse selv. En stor glede (og noen ganger hodepine) ved min bilinteresse, eller tekniske interesse generelt er å kunne lære via praktiske oppgaver. For min del som ikke er spesielt datakyndig og hvertfall ikke innen programmering faller jeg stadig mer av lasset. 

Det første jeg bet meg merke med bmw, var lyden av en rekkesekser i all sin enkelhet og sjønnhet. Malende som en katt på lave turtall forteller den deg at den er noe spesielt. På høye turtall blir man overbevist. Selv i x5en med sine 2,2tonn er det slik. Akkurat som i e30en med m20.

Etterhvert som jeg fikk lappen, forsto jeg også at det faktisk var hold i påstanden om at rwd er mest underholdende.

Så innovasjonen kan fint spole tilbake 40år for min del, så jeg får oppleve de gyldne dagene av forbrenningsmotoren i voksen alder, for jeg er ikke akkurat overbevist om at jeg vil like elektriske selvkjørende biler man må på verksted med, fordi det må byttes bremseklosser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at det snart er nesten umulig for menigmann og fikse noe selv tror jeg er en av grunnene til at bilpleie begynner bli veldig populært. Noe må man jo gjøre med bilen sin. Det er snart bare tullinger som meg som synes det er artigere og skru ifra værandre en motor enn og og vaske bilen. Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere en og vaske bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at menigmann ikke kan skru selv er en myte. Det er bare vås og tull. Nye biler har stortsett bare et plastdeksel på toppen/bunn og er ellers like under dette. Jeg har hørt det samme bli sagt de siste 10-15 årene ettersom elektronikken har kommet mer og mer, men det er bare tull. Om man ikke vil/gidder å sette seg inn i ting så kan jeg kanskje spise forklaringen, men la oss kalle en spade for en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningsmotorene i seg selv er ganske like hverandre, men det er inntoget av elbiler jeg snakker om, som gjør at man får mindre å fikse. Det var ikke bremseklosser spesifikt jeg mente, men generelt de oppgavene man kan gjøre på egen bil. Jeg kunne like gjerne skrevet å bytte olje, lambdasonde eller andre ting som ikke er i en elbil.

Vi kan gjerne kalle en spade en spade, og poenget mitt er at forbrenningsmotorens dager går mot slutten, uansett hvor mye plastdeksler man putter på, og det er dette jeg syns er trist. At dagens biler med forbrenningsmotor ikke er stort forskjellige enn e30 eller e53 er jeg enig i, og jeg har heller ikke påstått noe annet. M20 og m54 har definitivt et slektskap.

Jeg tror derimot ikke at det finnes en forbrenningsmotor i hverken x5 eller serie om 15år, og det er denne utviklingen jeg ikke liker, dvs som teknisk nerd og som hobbymekaniker. Samfunnsdebattanten i meg, er dog for innovasjon og utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer så mye på bilfronten at jeg har lagt meg litt bakpå alt dette hybridgreiene jeg tidligere var veldig for. Skal man spare drivstoff så er Toyotahybridene genial, skal man spare penger ved innkjøp er de tyske plug-in-hybridene utmerket. Skulle jeg kjøpt helt ny bil idag og pengene hadde strukket til hadde jeg ikke nølt med å kjøpt f.eks. en 420ix GC, 320ix GT eller Alfa Romeo Stelvio bensin. Jeg tror likevel at man kanskje må gjøre det "nå". Kjøper man el-bil idag tror jeg at, satt på spissen, man må belage seg på å ha den til bilen leveres til vraking. Det skjer så mye med utviklingen av batteri hele tiden og kostnaden for å bytte batteri er jo når den tid kommer nesten prisen av bilens verdi da(8-10 år fram i tid). Nei vanskelig å forutsi dette. Får gjøre som Space, kjøp E46 M3, punktum. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...