Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

6 timer siden, minim skrev:

Det med at menigmann ikke kan skru selv er en myte. Det er bare vås og tull. Nye biler har stortsett bare et plastdeksel på toppen/bunn og er ellers like under dette. Jeg har hørt det samme bli sagt de siste 10-15 årene ettersom elektronikken har kommet mer og mer, men det er bare tull. Om man ikke vil/gidder å sette seg inn i ting så kan jeg kanskje spise forklaringen, men la oss kalle en spade for en spade.

Ja meningmann kan jo forsøke å bytte bremser bak på en F10... Se hvor langt han kommer da før han må ha spesialverktøy til mangfoldige tusen kroner. Her må man ha eget spesialverktøy til å kjøre ut stemplene i kalipperne.

Bytte bremser er jo noe som i teorien er ganske basic, det klarer de fleste med det som er normalt å ha av verktøy i garasjen. Men selv her begynner nå ting å bli komplisert og elektronisk, dette er ett av mange gode eksempler på at det ikke bare er å sette i gang å skru på nye biler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at det er trist at forbrenningsmotoren i praksis er utdatert når det gjelder biler, men det vil stadig bli produsert slike motorer i mange år ennå. Dette er imidlertid ikke det samme som at en teknologifokusert bilprodusent som f.eks BMW vil bygge forbrenningsmotorer om 10-15 år. Innen vi kommer så langt er jeg rimelig sikker på at BMW har gått videre og ligger i front med elektriske biler på den samme måten som de idag ligger i front med alminnelige biler.

Her er det verdt å merke seg at BMW har bruk for et eller annet de kan perfeksjonere samt spille på i relasjon til konkurrentene (akkurat som de idag er best på motorer og kjøreglede). Rekkevidde er allerede etablert som et viktig kriterium når det gjelder elektriske biler, men også ladetiden er viktig. Elektriske motorer og invertere følger imidlertid industristandarder og er foreløpig ikke noe BMW kan profilere seg på. Ergo må BMW fokusere på noe annet i tillegg og dette skal bli spennende å se hva er. Jeg tenker at softwaren vil bli avgjørende mhp. ulike kjøreprogrammer og kjørekarakteristikker (les: kjøreopplevelse) i tillegg til selvkjøring og ulike online tjenester.

Jeg husker da bilene hadde smørenipler, grease og papirpakninger (les: Land Rover). På 80-tallet var det helt vanlig at motorene i f.eks Porscher ble betraktet som gamle og slitte når de hadde rundet 100-150K kilometer. Motoren i f.eks Porsche 931 (924 Turbo) holdt sjelden mye mer enn ca. 100K kilometer. Oljen hadde dårligere smøreevne og ulike tolleranser var langt fra like nøyaktige som de er idag og dette påvirket levetiden på motorerene og gearkassene. Det elektriske systemet var heller ikke like pålitelig som idag og det var derfor stort sett alltid noe galt med bilene på 80-tallet.

Elektriske biler er rent mekanisk relativt enkle konstruksjoner med få bevegelige deler utover understel, bremser og forstilling. Regenerering (regen) fører til mindre belastning av bremsene og totalt sett vil dette føre til biler som har temmelig lange serviceintervaller i forhold til dagens biler. Induksjonslading av batteriet vil med tiden fjerne kablene som idag brukes når man lader elektriske biler og når bilene også er online hele tiden kan feil med softwaren også kontinuerlig oppgraderes/repareres.

Jeg tror derfor at livet med elektriske biler vil bli svært enkelt og praktisk. Bilentusiasme som vi kjenner det idag vil imidlertid bli annerledes og det vil være andre ting vi kommer til å fokusere på. Jeg tror at sammenligningen med smartphones og apper er relevant. Smartphonen kan være mer eller mindre state of the art, men det er operativsystemet og appene som gjør den store forskjellen. Slik vil det også bli med de elektriske bilene og derfor ser vi også at det er IT-infrastrukturen og softwaren som bl.a Tesla fokuserer mest på. Dette er mentalt og rent praktisk sannsynligvis den største forskjellen og endringen vi som bilentusiaster står overfor når det gjelder overgangen til elektriske biler.   

Jeg kom tilfeldigvis over denne artikkelen som er ganske relevant i denne sammenhengen også selv om den tar for seg amerikanske forhold... :)

http://www.consumerreports.org/hybrids-evs/electric-cars-101-the-answers-to-all-your-ev-questions/    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, minim skrev:

Det med at menigmann ikke kan skru selv er en myte. Det er bare vås og tull. Nye biler har stortsett bare et plastdeksel på toppen/bunn og er ellers like under dette. Jeg har hørt det samme bli sagt de siste 10-15 årene ettersom elektronikken har kommet mer og mer, men det er bare tull. Om man ikke vil/gidder å sette seg inn i ting så kan jeg kanskje spise forklaringen, men la oss kalle en spade for en spade.

Det er selvfølgelig fullt mulig og fortsatt reparere selv. Problemet er at det blir mye vanskeligere enn det var før. Både ved utstrakt bruk av spesialverktøy og mye av man idag ikke kommer langt uten og stille en diagnose først.

I tillegg så blir det mye lenger mellom de som kan litt om det. Da jeg vokste opp så kunne jo alle mannfolk bytte olje og filter, tennplugger var heller ikke noe problem. Røyk termostaten, og det gjorde den ofte, så var det bare og løsne to skruer og klippe i stykker termostaten så man fikk kjørt fram til man kjøpte en ny en. Klarte man ikke og bytte bremser selv så kunne alltids naboen hjelpe deg og måtte man justere tenning eller forgasser så kunne alltids den andre naboen hjelpe deg. Så kan man alltids spørre om alt var bedre før.

Om det blir mindre service på en el-bil er helt sikkert men jeg er usikker på om det blir mindre bremseservice en før, spesielt i Norge der man salter. Bremsene blir jo brukt mye mindre en før og da ruster de fast. Kan godt tenke meg at i framtiden blir det mye bytting av bremser som har rustet i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius2002 skrev:

Det skjer så mye på bilfronten at jeg har lagt meg litt bakpå alt dette hybridgreiene jeg tidligere var veldig for. Skal man spare drivstoff så er Toyotahybridene genial, skal man spare penger ved innkjøp er de tyske plug-in-hybridene utmerket. Skulle jeg kjøpt helt ny bil idag og pengene hadde strukket til hadde jeg ikke nølt med å kjøpt f.eks. en 420ix GC, 320ix GT eller Alfa Romeo Stelvio bensin. Jeg tror likevel at man kanskje må gjøre det "nå". Kjøper man el-bil idag tror jeg at, satt på spissen, man må belage seg på å ha den til bilen leveres til vraking. Det skjer så mye med utviklingen av batteri hele tiden og kostnaden for å bytte batteri er jo når den tid kommer nesten prisen av bilens verdi da(8-10 år fram i tid). Nei vanskelig å forutsi dette. Får gjøre som Space, kjøp E46 M3, punktum. :D 

Utvilsomt er det en rivende utvikling om dagen, bilen er intet unntak. De politiske intensivene er også vikarierende og høyst varierende. Det hele skaper et komplekst bilde og gjør at etablerte sannheter må revurderes.

Elbilen startet for alvor i 2012ísh, den gang var rekkevidden såvidt over 10 mil med solskinn og vind i ryggen. 2014 kom BMW med sin ganske radikale i3 med 19 mil rekkevidde, vi fikk en større batteripakke høsten 2016 som lovet ca 30 mil rekkevidde, Så kommer Opel Ampera med 50 mils rekkevidde i 2017. Samtidig som disse få årene har gitt en massiv økning i rekkevidde, så har også batteriene, selve batteriteknologien og produksjonskapasiteten utviklet seg proposjonalt. Alt dette bidrar til at tidligere skremmeskudd som "batteripakken som koster like mye som bilen og som kun varer 6-8 år" ikke har rot i virkeligheten.

Hybrid er en mellomløsning, men vi ser konturene av at denne løsningen allerede er på vei ut i konkurransen mot rene el.biler. Dinside presenterte tall fra hybrideiere nå nylig, det viste seg da at disse ble kun kjørt elektrisk maksimalt 25% av tiden (dette var optimistiske tall). Slik at denne politiske grønne forståelsen for Hybrid egentlig er litt misforstått og litt for optimistisk. Spørs hvor lenge hybriden blir "fredet" når slike tall kommer på bordet - og hvis/når momsen og de ulike avgiftene drar seg på, blir derfor hybrid en lite attraktiv løsning. Jeg spår at dette kan bli en liten tapsbombe innen kort tid. For hva skal man med hybrid når man får hel elektrisk Jaguar i-pace, BMW X3 og andre attraktive elektriske alternativer med over 50 mil rekkevidde, som er like rundt hjørnet?

Når skal man så kaste seg på elbil bølgen? Det spørs litt hva slags behov man har. Vi har første generasjon i3, eid denne i 6 mnd og kjørt denne ca 4000 km. Særdeles morsomt bekjentskap, men dette er utelukkende en bybil, men har man først hoppet på denne drivlinjen blir alt annet håpløst umoderne og lite effektivt. Så for vårt tilfelle er vi i venteboksen til en helelektrisk familiebil med 50+ mils rekkevidde, slik som kommende (2020) helektriske BMW X3.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ron Jeremy jeg er veldig for el-bil, men jeg vet helt ærlig ikke når tiden er inne for meg å hoppe på bølgen. Jeg synes elbil er spennende, mye fordi designet på konseptbilene ofte når produksjonen. Her er i3 et godt eksempel. Som du sier kommer Jaguar i-Pace og G01 X3 som helelektrisk, og nye G01 har jeg stor tro på. i-Pace er en fantastisk flott bil om den blir lik konseptbilen, en el-bil med sjel. :) i-Pace leder nok mitt el-bil-race, mens Stelvio er kanskje lederen for normale fossilbiler(ikke sportsbiler som M3, R8, Ferrari osv.), ilag eller like ved 3GT, 4GC, G31, 6GC, A5 SB og A7.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidden på batteriene vil bare fortsette med å øke, men når den har passert 40-50 realistiske mil vil markedet på en naturlig dele seg mellom de som bruker elbilen til alt og de som primært bruker den som en bil nummer to. Rekkeviddeangst vil være et forbigått fenomen og tilhøre fortiden.

Det neste som vil endre seg er tiden det tar å lade batteriene. Om et til to år vil man kunne lade batteriet 80% på rundt 10 minutter, men hvis man kun topper opp for å være på den sikre siden vil det naturligvis gå enda hurtigere. Her er det viktig å legge til at det eksisterer flere forskjellige ladeteknologier og ikke alle er like hurtige. Mange av de tyske bilprodusentene har imidlertid samlet seg om et 400V system og det er dette systemet som vil kunne lade 80% av batteriet på 10 minutter. Tesla har dog sagt at deres superchargere kan oppgraderes til å være like hurtige.  

Tesla har så langt dominert markedet for elektriske biler ved at de er de eneste som har kunnet tilby elektriske biler som man kan sammenligne direkte med alminnelige biler og sogar mer påkostede alminnelige biler. Dette vil hurtig endre seg når de store bilprodusentene som f.eks VW, Audi, Volvo, Jaguar, Porsche og Mercedes-Benz om kort tid kommer på banen med deres alternativer. Allerede nå er Opel Ampera-e, Hyundai Ioniq etc. på markedet i en rimeligere prisklasse og med utmerkede ytelser. Det går helt sikkert ikke lang tid før bilprodusenter som f.eks Peugeot, Renault, Toyota etc. kommer med tilsvarende alternativer. Ergo vil man kunne kjøpe gode elektriske biler i alle prisklasser og til stort sett alle formål.

Elektriske biler egner seg glimrende som leasingbiler og med tanke på hvor hurtig den tekniske utviklingen vil gå i fremtiden tror jeg at det er i den retningen man bør tenke hvis man vurderer en elektrisk bil. Dette reduserer den økonomiske risikoen og man er sikret at bilen hele tiden har den nyeste teknologien. Trives man ikke med en elektrisk bil er det bare å avslutte leieforholdet når leasingperioden er over. Det er mulig at det vil koste litt mer å lease en elektrisk bil enn en tilsvarende alminnelig bil, men dette er det verdt å betale for å redusere den finansielle risikoen. Jeg tror ikke at elektriske biler i seg selv representerer en økonomisk risiko, men når den tekniske utviklingen går så hurtig som den gjør nå kan man risikere at bilen man kjøper fort blir gammeldags. Leasing er løsningen på denne utfordringen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg tror ikke at elektriske biler i seg selv representerer en økonomisk risiko, men når den tekniske utviklingen går så hurtig som den gjør nå kan man risikere at bilen man kjøper fort blir gammeldags. Leasing er løsningen på denne utfordringen... :)

Det er mye snakk om å være miljøvennlig, Ditt egoistiske fokus er på personlig økonomi og velstand -  Mener du seriøst at leasing er løsningen? Noen, blant annet jeg, vil si at du er en hykler. No offense.

Istedenfor å eie bilen i 6-10 år fra ny (med total levetid på 15-30 år) vraker man bilen allerede etter 5-6 år. Senest i dag passerte jeg en Leaf som hadde gått tom for strøm på E6. Skal vi sende alle disse bilene til vraking i Asia 10-12 år før normal tid og fortsette å moralisere mens man sitter på sin usedvanlige høye hest i vest langt unna de reelle verdensproblemene?....Dette er vel selve definisjonen på i-landsproblemer - fortsett med business as usual mens søpla tømmes et annet sted enn der man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... der må jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår hva du mener. Er jeg en hykler hvis jeg leaser en elektrisk bil istedenfor å kjøpe en elektrisk bil? Rent miljømessig vil jeg mene at dette er praktisk talt det samme og jeg skal forklare hvorfor. Normalt vil en bil (og sikkert også en elektrisk bil) bli leaset ut for 2-3 perioder avhengig av lengden på den enkelte leasingavtalen og deretter blir bilen normalt solgt videre (altså ikke nødvendigvis vraket).

Her i Danmark er det mange som foretrekker å lease brukte biler iom. at prisen for å lease bilen er mye lavere når den er 2-3 år gammel. Det er også mange som foretrekker å kjøpe gamle leasingbiler iom. at de ofte er vesentlig billigere enn tilsvarende privateide brukte biler. Det man imidlertid kan være sikker på med brukte leasingbiler er at serviceintervallene er fulgt til punkt og prikke samt at de leveres med et halvt års forhandlergaranti (lovpliktig).

Ergo vil selv elektriske biler få et langt liv og jeg tror at når vi kommer 5-6 år frem i tid vil batteripakkene bli mye billigere. Jeg tror derfor at mange elektriske biler (spesielt litt mer påkostede biler) vil få et nytt batteri og dermed være på veiene i nye 5-6 år og kanskje enda lenger. Dette er etter min mening både god økonomi og miljøvennlighet.

Hvorfor fokuserer jeg på personlig økonomi i denne sammenhengen? Det gjør jeg fordi mange kan tenke seg å prøve en elektrisk bil, men er usikre på økonomien ved å eie en slik bil og med god grunn, som jeg har vært inne på tidligere. Leasing av en elektrisk bil kan derfor være en mulighet som i betydelig grad reduserer den økonomiske risikoen. På den måten kan flere kjøre elektriske biler og det er i et miljøperspektiv helt klart fornuftig.

Bare for å gjøre dette helt klart. Det er ikke med lett hjerte jeg skriver om elektriske biler, men selv om jeg elsker stempelmotorer er det ingen tvil om hvilken vei det går nå og dette interesserer teknikknerden i meg. Vi kan like godt hoppe i det og ta utviklingen seriøst. Det skjer for tiden utrolig mye når det gjelder elektriske biler og utviklingen går ekstremt fort. Det er derfor nesten umulig å vite konkret hvordan utviklingen går i tiden fremover. Jeg mener imidlertid at det er noen generelle holdepunkter som kan gi en pekepinn om retningen og det er primært disse jeg skriver om i denne tråden når det gjelder elektriske biler.

Jeg bør legge til en annen sak også når det gjelder alminnelige biler som er viktig. Allerede nå ser vi i mange land at disse vil få en holdbarhetstid ("brukes før dato") som i praksis medfører at ca. 10 år blir levetiden på bilen før den belastes med såpass store skatter/avgifter og begrensninger for hvor den lovlig kan kjøres at den skrotes eller selges ut av landet. Dette skjedde med vår 2003 E46 318d Touring allerede i 2013 her i Danmark. Da ble årsavgiften satt opp til over 8K i året og bilen ble uøkonomisk å kjøre i forhold til en nyere bil. Det er tilsvarende også i land som f.eks Frankrike og Tyskland.

Hvorvidt bilen blir solgt til f.eks Midtøsten eller skrotet vet jeg ikke, men jeg synes ikke at man kan klandre bilens tidligere eier/e eller andre tidligere eiere av eldre biler for at situasjonen er som den er. Slikt er bare tullball og en avsporing i en ellers viktig diskusjon om miljøet.    

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Werther said:

 Senest i dag passerte jeg en Leaf som hadde gått tom for strøm på E6. 

Jeg kjørte forbi en Skoda senest i dag som helt sikker hadde gått tom for diesel :D

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Werther skrev:

Det er mye snakk om å være miljøvennlig, Ditt egoistiske fokus er på personlig økonomi og velstand -  Mener du seriøst at leasing er løsningen? Noen, blant annet jeg, vil si at du er en hykler. No offense.

Istedenfor å eie bilen i 6-10 år fra ny (med total levetid på 15-30 år) vraker man bilen allerede etter 5-6 år. Senest i dag passerte jeg en Leaf som hadde gått tom for strøm på E6. Skal vi sende alle disse bilene til vraking i Asia 10-12 år før normal tid og fortsette å moralisere mens man sitter på sin usedvanlige høye hest i vest langt unna de reelle verdensproblemene?....Dette er vel selve definisjonen på i-landsproblemer - fortsett med business as usual mens søpla tømmes et annet sted enn der man bor.

I Norge lever vi i vår egen lille boble og tror at hele verden ser etter oss og hva vi finner på. Elbil markedet er godt eksempel på dette, men i den resterende verden så består 99,9 prosent av bilsalget av fossilbiler. Nordmenn går rundt og tror at elbil revolusjonen står rett rundt hjørnet, godt sponset av de mangfoldige elbilfordelene som vi har her til lands. Da er det selvsagt vanskelig å se objektivt på verdens situasjon, hvordan ser de på elbiler i USA, Kina og Russland. Der er det ikke mye snakk om en stor revolusjon som er rett rundt hjørnet. 

Ja de har enkelte fordeler i flere europeiske land også, men ingen er så gode på elbil intensiver som Norge. Enn så lenge bilavgiftene på vanlige biler er så høye som de er så kommer norge til å ligge bra an her. 

Ja flere store bilfabrikker kommer med elbiler, ikke ta dette som ett tegn på at nå kommer det en elbil bølge ganske snart. I Tyskland består elbilsalget av 1 prosent av det totale bilsalget, sett at det gjør det i Frankrike, Spania og Storbritannia også. Da blir de prosentene en enorm mengde biler som selvsagt bilprodusentene vil ha en bit av. I samme slengen får de seg litt miljøprofil og får lekt seg litt med ny teknologi. Her i Norge sitter vi forblåste nordmenn å tenker "se, nå kommer til og med Jaguar med elbiler...nå kommer revolusjonen" Nesten litt artig er det så observere denne naive holdningen...

Det er en grunn til at fossilt fortsatt er det som driver bilene våre, og som kommer til å gjøre det i overskuelig fremtid. Fossildrift er kanskje gammaldags og lite innovativt, men det er forutsigbart og trygt. Og trygghet står på Maslows behovspyramide :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvilket tidsperspektiv du har fredrik. Da bilen kom for 100år siden, så var det også snakk om en revolusjon, selvom det tok flere 10år før det var slutt på hest som fremkomstmiddel.

Samme historie gjelder spinning jenny, og generelt mekanisering av industrien.

Det er vel først og fremst snakk om en teknologisk revolusjon fordi den er så banebrytende, ikke fordi det er en brå og plutselig endring. Elbilen som fenomen, er vel omtrent like gammel som fossilbilen..

Ellers stemmer det godt at normenn er temmelig navnebeskuende, og kanskje politikerne og media spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbilene er definitivt her for godt, men hva man legger i begrepet revolusjon kan selvfølgelig diskuteres. Det som er helt sikkert er at det handler om følelser... mye følelser. Det er mange som ikke liker utviklingen og det er også mange som direkte motarbeider utviklingen (spesielt i USA). Dette er forståelig, men ikke noe jeg har respekt for.

Elbilene vil ikke overta markedet om et år og heller ikke om fem år, men man regner med at over 50% av bilene som produseres i 2025 vil være elektriske biler. Dette tror jeg er realistisk og siden det bare er 8 år til vi skriver 2025 er det fornuftig at vi allerede nå begynner å diskutere pros & cons med elektriske biler kontra alminnelige biler.

Jeg tenker at det er verdt å minne om hvordan slike paradigmeskifter har blitt gjennomført tidligere i historien og det mest nærliggende er da smartphonen kom på markedet. Den aller første smartphonen som vi kjenner det idag med berøringsskjerm ble lansert av Ericsson i år 2000 med Symbian operativsystemet. I 2001 lanserte Microsoft Windows CE operativsystemet som var optimalisert til berøringsskjermer, men det var først i 2010 at OS'et ble brukt i Windows Phone. Hadde Nokia byttet ut Symbian med Windows CE ville Nokia stadig ha vært blandt de store mobiltelefon produsentene, men slik gikk det ikke.

Apple lanserte deres første iPhone i 2007 og det er først på dette tidspunktet at vi kan snakke om at markedet ble revolusjonert i rent teknisk forstand. Det var imidlertid først året etter at salget av iPhone ble signifikant med modellen 3G og i 2010 kom iPhone 4. Først da ble iPhone kjent blandt folk flest og folk sov på gaten i New York for å kjøpe modellen da den ble lansert. Det skulle med andre ord gå nesten 10 år før begrepet smartphone fikk en større og mer gjennomgripende mening for folk flest. 

Jeg ser en direkte parallell til elektriske biler ved at elektriske biler har vært kjent i over 100 år, men at det var først med Tesla Model S i 2012 at vi kan snakke om en bilmodell som direkte kunne sammenlignes med alminnelige biler. Nå har det gått 5 år og alle snakker om elektriske biler (også i bl.a USA og Tyskland). Tesla har ordrebøkene fulle og jobber på spreng med å få modellen klar til kundene (rundt 400000 stk.) fom. august/september i år. Alle de signifikante bilprodusentene vil presentere lignende bilmodeller i nær fremtid (1-2 år) og dette ville de helt sikkert ikke ha gjort hvis det ikke var tvingende nødvendig for å følge med i utviklingen. Ergo vil vi i løpet av de neste 2-3 årene oppleve at de elektriske bilene tar mer og mer over markedet. Historien gjentar seg ved at det skulle gå ca. 10 år fra den første ordentlige elbilen kom på markedet til disse bilene får en større og mer gjennomgripende mening for folk flest.   

Et annet viktig aspekt er hva myndighetene i forskjellige land gjør i relasjon til elektriske biler. Det siste er at det fom. 2019 vil koste penger å kjøre på Autobahn i Tyskland. Elektriske biler, handicapbiler og motorsykler vil bli fritatt for avgiften.

http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE9474426/det-kommer-snart-til-at-koste-penge-at-koere-paa-den-tyske-autobahn/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten kjøpt en ny PC. Det er en Intel NUC med i3 (7th generation) prosessor, SSD harddisk og 8 GB RAM (4 USB utganger med USB-C og USB 3,1 samt 1 HDMI utgang). Den kan bl.a avspille 4K filmer, men det aller beste er at dimensjonene på PC'en kun er 10x10x4 cm... :)

large.IMG_0778.JPG.605c6df13bcba52d4246a

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Jeg har forresten kjøpt en ny PC. Det er en Intel NUC med i3 (7th generation) prosessor, SSD harddisk og 8 GB RAM (4 USB utganger med USB-C og USB 3,1 samt 1 HDMI utgang). Den kan bl.a avspille 4K filmer, men det aller beste er at dimensjonene på PC'en kun er 10x10x4 cm... :)

-bilde-

 

Funny, jeg har siste tiden sett litt etter en slik type. Jeg datt ut på hva som var bra av PC-spesifikasjoner når Pentium 4 var på moten, med andre ord ikke helt up to date.

Jeg har nå Macbook Pro 13" retina med 128GB SSD og i5-prosessor(hvilken i5 vet jeg ikke), som jeg er svært fornøyd med. Likevel kunne jeg tenkt meg en windowsmaskin i tillegg. F.eks. for å ha ved TVen, ved siden av AppleTV.

Lurt på denne:

https://www.komplett.no/product/909886/pc-nettbrett/pc-stasjonaer/mini-pc/asus-vivomini-un65u

Endret av Marius2002
Fjernet bilde i sitat for ryddighet i tråden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Asus'en er jo mye av det samme som min Intel NUC. Poenget med generasjonsnummeret er naturligvis at prosessorene kommer i stadig nye og forbedrede utgaver. 7-generasjon er den siste og den har bl.a en betydelig bedre GPU (grafikkprosessor) enn tidligere utgaver. Min nåværende PC med i3 og 8 GB RAM er hurtigere enn min tidligere PC fra 2012 med en tidlig utgave av i5 med 16 GB RAM og den samme SSD harddisken (den ble helt enkelt bare flyttet over fra min gamle PC, men SSD harddisken er fra 2016).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...