Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... Norge skiller seg helt ut i denne sammenhengen og kan egentlig ikke sammenlignes med andre land som har avgifter på elektriske biler. I flere land som f.eks i England og Tyskland har man imidlertid innført offentlige støtteordninger for elektriske biler på rundt 4000 euro (ca. 37000 NOK). Jeg tror imidlertid ikke at dette er spesielt interessant i forbindelse med Model S, men ved kjøp av f.eks en i3 eller e-Golf vil jeg tro at støtteordningen gjør en signifikant forskjell. Jeg vil tro at Tesla i 2016 solgte i underkanten av 2000 Model S'er i Norge (salget falt med 53% i første halvdel av året og tok seg ikke opp igjen).

Ergo var rundt 15% av antall solgte Model S'er i 2016 i Europa "norske". Vi snakker om temmelig små volumer i europeisk sammenheng, men det er helt klart interessant at Tesla kaprer markedsandeler fra BMW og Mercedes-Benz når det gjelder 7-serien og S-klassen. Utfordringen for BMW og Mercedes-Benz er at de ikke klarer å øke salgsvolumet samtidig som Tesla selger flere Model S'er. Ergo mister de hele tiden markedsandeler i denne luksusklassen og det er alvorlig uansett hvordan man snur og vender på det. Hvis jeg skal være litt kynisk så går alt derfor nøyaktig etter masterplanen Elon Musk la for Tesla i 2012. Model S er priset for å være en direkte konkurrent til 7-serien og S-klassen (altså i land som har avgifter på elektriske biler) og ikke de billigere 5-serien og E-klassen. 

Fenomenet med det store antall elektriske biler i Norge er ikke først og fremst interessant pga. Tesla, men derimot at markedet er villig til å ta til seg elektriske biler i et stort omfang på bekostning av alminnelige biler. Dette viser, uansett Tesla's høye salgstall, at det norske markedet er villig til å omstille seg og nå ser vi også den samme tendensen i resten av Europa når det gjelder markedet for luksusbiler som 7-serien og S-klassen. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesla solgte 3481 biler her til lands i fjor ifølge DN. 

http://www.dn.no/nyheter/2017/01/02/1830/Motor/elbilsalget-falt-i-2016

Ifølge denne statistikken var 2058 av de Model S. 

http://www.itanywhere.no/Tesla.php

Det står ikke hvor mange av Model X som ble solgt i år og ifjor, som det står på Model S. Men samlet er det solgt 2143 Model X, så det er vel resterende antall opp til 3481 som er solgt i 2016 da. Hvis statistikkene er korrekt og har sammenheng med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... så anslaget til awt og undertegnede var ikke så langt fra sannheten. Ergo står det norske salget av Model S i Europa i 2016 for 15-16% av det totale antallet. Dette er mye i relativ forstand, men når vi vet hva denne bilen koster i andre land er det imponerende at såpass mange er villige til å kjøpe en Model S istedenfor f.eks en 7-serie. Her ser vi uten tvil en ny tendens og dette er utfordrende for bl.a BMW som foreløpig ikke kan tilby en lignende bil som Model S (og selvfølgelig Model X). Denne diskusjonen hadde helt klart vært mer interessant hvis BMW hadde hatt en 5 og/eller 7-serie som var elektrisk... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, hanzhe said:

Kan ikke tenke meg at de fleste som kjører Model S i Norge i dag er potensielle kunder til 7/S uansett.  

Kjør en tur igjennom parkeringsgaragen på Aker kvartalet på Fornebu. Hadde det ikke vært for Tesla så hadde nok dette vært en garage man så mest av 7/S/8 osv, men i dag står det vanvittig mye Model S/X der. Det er ikke pga gratis parkering og ikke på grunn av kollektivfelt at de står der :D 

Dette er nok kunder som har gått i fra premium biler til Tesla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser det samme her i Århus også med de få Teslaene som er solgt i Danmark. De befinner seg stort sett alle sammen i velstående bydeler som Risskov, Højbjerg og Skåde. Dette er folk som helt klart ellers ville ha kjørt f.eks store BMW'er eller MB'er. Vi bor litt utenfor selve bykjernen (type: Røa i Oslo) og her er det også noen Teslaer. En fyr i nabolaget bygget faktisk en egen garasje til en Model S. Designet på garasjen er temmelig modernistisk og passer på den måten til bilen... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om helelektrisk X3 fra BMW, noe jeg tror kanskje blir den første helektriske fra BMW i familiebilstørrelse. Ved dette sagt kommer BMW muligens med ny hydrogenbil:

http://www.leftlanenews.com/bmw-to-launch-hydrogenpowered-car-in-2021-95260.html

Eller har vi jo F10 ActiveHybrid 5, noen som vet om det blir solgt noe av denne i Norge? Ser den ligger til en hinsides pris. Ser den har litt motor også, men likevel...

IMG_3247.thumb.PNG.f654a41598ee9bc3c204355d66727531.PNG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybridbiler kan egentlig ikke sammenlignes med rene elektriske biler som f.eks Tesla Model S. Jeg er klar over at hybridbiler er populære i Norge pga. lavere avgifter, men teknologien er dårlig og det påståtte lave drivstofforbruket noe nær ren svindel. Jeg mener derfor at myndighetene burde gi disse bilene full avgift på linje med de alminnelige modellene.

Rent teknisk er hybridteknologien i sin nåværende form en overgangsteknologi frem til bl.a BMW kommer med rene elektriske biler. Såvidt jeg har fått med meg vil det i overskuelig fremtid komme en elektrisk X3, en elektrisk Mini og en i5 som også er elektrisk.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Hybridbiler kan egentlig ikke sammenlignes med rene elektriske biler som f.eks Tesla Model S. Jeg er klar over at hybridbiler er populære i Norge pga. lavere avgifter, men teknologien er dårlig og det påståtte lave drivstofforbruket noe nær ren svindel. Jeg mener derfor at myndighetene burde gi disse bilene full avgift på linje med de alminnelige modellene.

Rent teknisk er hybridteknologien i sin nåværende form en overgangsteknologi frem til bl.a BMW kommer med rene elektriske biler. Såvidt jeg har fått med meg vil det i overskuelig fremtid komme en elektrisk X3, en elektrisk Mini og en i5 som også er elektrisk.

Jeg var bare inne på BMW og så på deres modelloversikt, da kom jeg til å tenkte på den ActiveHybrid5, mens vi var inne på elektrisk. Om det er solgt noe her til lands av den, siden det er en hinsides pris på den der og mange andre alternativ som ihvertfall jeg ville valgt foran. Altså var det ikke meningen å sammenligne direkte helelektrisk og ActiveHybrid5, beklager om det ble tolket slik :) 
Jeg tror nok at staten vil øke avgiftene på hybridbiler etterhvert når de skjønner greia. Jeg har lenge lurt på plug-in og kunne nok bare for en måneds tid tilbake kjøpt om det skulle vært aktuelt, da jeg var veldig for dette. Men jeg har gjort en helomvending, og plug-in er nå ikke lengre noe for meg.

Jeg ser Tesla kommer(ihvertfall luftet ideen) med Model Y, som er en lillebror av Model X, litt lik Model 3 i forhold til Model S. Tesla satser med andre ord og utvider modellstabelen. Innen dette skjer tror jeg nok både BMW, Toyota, VAG, PSA og fler har kommet inn med solide el-modeller i sin stabel :) 

http://www.leftlanenews.com/musk-tesla-model-y-a-few-years-away-95165.html

MB lover 10 nye el-biler innen 2022:
http://www.leftlanenews.com/daimler-promises-10-new-evs-by-2022-95230.html

Jeg håper likevel vi får beholde fossilbilene lenge, de er stadig i utvikling de også. Jeg regner med utslippene der går nedover også. Når kommer Euro 7?

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det planlegges en helt ny test som skal erstatte den såkalte New European Driving Cycle (NEDC) som Euro 6 med revisjoner er basert på. Den nye testen vil være felles for hele verden og såvidt jeg forstår bli implementert i løpet av 2020/21. Den siste revisjonen av Euro 6, som kommer i 2019, vil etter sigende bli såpass streng at mange mener at dieselmotoren vil bli for dyr å produsere i relasjon til spesielt små og mellomstore personbiler. Dette er også en viktig del av bakteppet for hvorfor hybridteknikken i en overgangsfase anses for å være økonomisk viktig for bilprodusentene.

Jeg har intet imot selve konseptet med hybridbilene, men jeg liker dårlig at bilprodusentene selger teknikken under falske premisser. Til sitt bruk er imidlertid teknikken glimrende og spesielt når det gjelder bykjøring som kan gjøres helt elektrisk. Konseptet er også ganske fornuftig når det gjelder å gi mindre motorer ekstra dreiemoment i oppstartsfasen samt f.eks ved konstant hastighet på landeveier der disse bilene kan kjøres svært økonomisk med redusert motoreffekt og hjelp fra den elektriske motoren.

Jeg synes forøvrig at selve fenomenet med at hybridbilene blir oversolgt av bilprodusentene ved at de lover et alt for lavt realistisk drivstofforbruk er interessant og absolutt verdt å diskutere i kjølevannet av bl.a "dieselgate". Det virker lettere desperat og er det trolig også, men spørsmålet er hvorfor bilprodusentene ikke er mer på offensiven med de andre fornuftige sidene av teknologien (som jeg har vært inne på). De investerer tross alt milliarder av kroner i teknologien og den har definitivt sin berettigelse i et bredere perspektiv. Handler det hele om en pedagogisk utfordring i relasjon til hva bilprodusentene tror at markedet forventer vis a vis elektriske biler (altså at biler med et ekstremt lavt drivstofforbruk bedre kan konkurrere mot elektriske biler)?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, minim skrev:

Kjør en tur igjennom parkeringsgaragen på Aker kvartalet på Fornebu. Hadde det ikke vært for Tesla så hadde nok dette vært en garage man så mest av 7/S/8 osv, men i dag står det vanvittig mye Model S/X der. Det er ikke pga gratis parkering og ikke på grunn av kollektivfelt at de står der :D 

Dette er nok kunder som har gått i fra premium biler til Tesla. 

Nei disse eierene er nok mer opptatt av miljø, interiør kvalitet og den luksuriøse følelsen en Tesla gir. De bryr seg nok over hode ikke om å kunne kjøre i kollektivfeltet for å slippe to timer kø, gratis parkering, gratis passering i bom og nesten ikke årsavgift.

Det er ganske naivt å tro at det er slik iallfall. Kan også nevne at 7-serie og S klasse aldri har solgt så bra på det norske markedet som de gjør nå. Iallfall om vi skal tro tallene ifra OFV. Tesla tar kundene ifra segmentet under, de tar 5-serie og A6 kunder. I denne klassen er volumet så stort at markdet ikke merker noen nedgang i salg pga Tesla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... i Norge er alt snudd på hodet når det gjelder Tesla's plassering i markedet i relasjon til segment og pris. Jeg tror også at det først og fremst er 5-serien samt tilsvarende bilmodeller de stjeler kunder fra i Norge, men i andre land er det 7-serien samt tilsvarende bilmodeller de stjeler kunder fra. 

Jeg er faktisk litt usikker på hvor viktig miljøperspektivet er for disse kundene, men jeg tror ikke at man bør være for sarkastisk/ironisk. Det er normalt en glidende overgang når først miljøfokuset er der og hvis man kan få i pose og sekk er valget for mange relativt enkelt.

Tesla Model S/X er uansett ganske dyre biler (med eller uten avgifter) så vi snakker om en kjøpegruppe som har en relativt solid økonomi og de gjør uansett et bevisst valg når de kjøper en Tesla. Dette faktum bør bekymre de andre premium bilprodusentene og spesielt BMW som tradisjonelt har hatt et godt grep om denne kundegruppen. Opplyste og bevisste kunder er de mest attraktive kundene ved at de normalt nyter stor tillit i deres sosiale nettverk. Tesla selger deres biler på denne måten og har faktisk aldri hatt større reklamekampanjer eller lignende salgstiltak.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, bricks skrev:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93110903

Hadde man bare hatt 500k stående på en bortgjemt konto....

Citroën SM er en fantastisk bil hvis man liker klassiske Citroën modeller og ikke minst liker svært spesielle biler. For meg er SM helt klart blandt de topp tre bilene jeg helst vil ha muligheten til å eie. Bilen er så sofistikert og eksentrisk som en bil kan være på den billige siden av tilsvarende eldre Maserati og Ferrari modeller. 

http://bimmers.no/forums/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?do=findComment&comment=2966268

Jeg synes dog at akkurat denne bilen er i overkanten dyr med tanke på at den har velour interiør og ikke fremstår i min condition. For tilsvarende penger får man skinn, mint condition og ikke minst lavere kilometerstand i Tyskland. Maserati motoren er fantastisk når den virker som den skal, men er såvidt jeg forstår ganske vanskelig å jobbe med. Det hydrauliske systemet er heller ikke det enkleste når det svikter, men dette gjelder alle eldre Citroën modeller.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To korte nyheter:

The Guardian forteller at EU's kommissær (tilsvarer minister) for indre marked, industri og entreprenørskap, Elżbieta Bieńkowska, i en tale i Europa Parlamentet i denne uken sa at dieselbilene vil forsvinne fra veiene langt hurtigere enn tidligere antatt. Dette vil skje etter at EU nå har bestemt seg for at uavhengige teste og analyseselskaper fortløpende skal teste dieselbilene som bilprodusentene bygger og at bilprodusentene ikke lenger skal stå i direkte kontakt med disse teste og analyseselskapene. Dette vil iht. EU sikre objektive og korrekte tester av bilene. EU vil i tillegg gi bilprodusentene bøter på 30000 euro (ca, 275000 NOK) pr. produserte dieselbil hvis teste og analyseselskapene finner avvik fra bilprodusentenes offisielle utslippsdata. Spørsmålet er om bilprodusentene vil risikere bøter i en slik størrelsesorden hvis de ikke kan være sikre på at renseutstyret virker korrekt. Jeg tror ikke det og dermed vil bilprodusentene ganske hurtig sadle om til bensin, hybridbiler og elektriske biler. Jeg tror vi snakker om høyst 3-4 år med mindre det hurtig utvikles ny og bedre renseteknologi.

https://www.theguardian.com/environment/2017/apr/04/diesel-vehicles-will-disappear-sooner-than-expected-says-eu-industry-chief

Vi har tidligere diskutert at dagens unge mennesker ikke har det samme forholdet til biler og bilkjøring som tidligere generasjoner har hatt og nå bekreftes dette i en ny undersøkelse Google har gjennomført i relasjon til merkekjennskap. Undersøkelsen omfatter tennåringer (13-17 år gamle) og "millennials" (18-24 år gamle). Blandt de helt unge kom Tesla såvidt foran bl.a Audi og BMW, men blandt de unge voksne kom Tesla langt foran bl.a BMW og sogar foran kjente varemerker som Google, Netflix og Youtube. Kun Amazon var mer kjent enn Tesla i denne aldersgruppen.

https://electrek.co/2017/04/04/tesla-is-coolest-auto-brand-for-teens-and-millennials-despite-relative-lack-of-awareness/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...