Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

On 4.4.2017 at 14.23, Fredrik skrev:

Citroën SM er en fantastisk bil hvis man liker klassiske Citroën modeller og ikke minst liker svært spesielle biler. For meg er SM helt klart blandt de topp tre bilene jeg helst vil ha muligheten til å eie. Bilen er så sofistikert og eksentrisk som en bil kan være på den billige siden av tilsvarende eldre Maserati og Ferrari modeller. 

http://bimmers.no/forums/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?do=findComment&comment=2966268

Jeg synes dog at akkurat denne bilen er i overkanten dyr med tanke på at den har velour interiør og ikke fremstår i min condition. For tilsvarende penger får man skinn, mint condition og ikke minst lavere kilometerstand i Tyskland. Maserati motoren er fantastisk når den virker som den skal, men er såvidt jeg forstår ganske vanskelig å jobbe med. Det hydrauliske systemet er heller ikke det enkleste når det svikter, men dette gjelder alle eldre Citroën modeller.

Tøff bil, prisen har jeg ingen formening om da jeg aldri har fulgt meg på prisene på disse. Lekker hekk da.

 Men det er en ting jeg ikke liker, man setter ikke på et custom eksosanlegg for at en Citroën skal bråke mere. Da har men virkelig ikke skjønt poenget med denne bilen. Samme med å ta vekk luftfilteret, mannen skulle vært skutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.4.2017 at 8:34 AM, Fredrik 90 said:

Nei disse eierene er nok mer opptatt av miljø, interiør kvalitet og den luksuriøse følelsen en Tesla gir. De bryr seg nok over hode ikke om å kunne kjøre i kollektivfeltet for å slippe to timer kø, gratis parkering, gratis passering i bom og nesten ikke årsavgift.

Det er ganske naivt å tro at det er slik iallfall. Kan også nevne at 7-serie og S klasse aldri har solgt så bra på det norske markedet som de gjør nå. Iallfall om vi skal tro tallene ifra OFV. Tesla tar kundene ifra segmentet under, de tar 5-serie og A6 kunder. I denne klassen er volumet så stort at markdet ikke merker noen nedgang i salg pga Tesla. 

Til/fra fornebu er ikke kollektivfeltet for elbil lenger og på Fornebu er det betal parkering for elbil også (stortsett privat). Når man kjøper en bil til 1mill pluss så kan jeg love deg at det ikke er for å spare 2800kr i årsavgift og 15000kr i bom i året. Da er du ihvertfall rimelig dårlig i matematikk eller bruker det som en unnskyldning til din bedre halvdel for å kjøpe bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en artikkel i Road & Track som argumenterer for hvorfor General Motors (GM) bør kjøpe Tesla og hvorfor Tesla nå er mer verdt enn Ford. Det er et tenkt scenarie, men det som kommer frem i artikkelen om Teslas underliggende verdier i relasjon til bilbransjen generelt og som teknologibedrift spesielt er veldig interessant.

http://www.roadandtrack.com/car-culture/a33131/the-case-for-the-tesla-gm-merger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen artikkel (denne gangen fra The New York Times) som tar for seg hvorfor Tesla nå er verdt mer enn Ford, men med et litt annet perspektiv enn artikkelen i det forrige innlegget... :)

https://www.nytimes.com/2017/04/06/business/tesla-story-stocks.html

Jeg synes også at dette innslaget er interessant. Når mødre begynner å interessere seg for bestemte biler er det gjerne de familiebilene mange familier kjøper (hvis økonomien tillater dette). Min bedre halvdel samt datter (23) vil ha en Tesla og yngstemann (13) vil ha en i3.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ærlig ikke noe fan av Tesla, noe jeg har uttrykt før. Akkurat som mange også ikke liker BMW, eller for ikke å tråkke noen på tærne har jeg tidligere har sagt at E90/91 er utdatert og gammeldags i forhold til Audi A4 ved tanke på interiør og førermiljø. Så kjøpte jeg E91 selv og angrer ikke et sekund... Uansett, jeg traff på en Tesla idag med 22" Vossen CVT(eller look-a-like) i trafikken. Jeg synes egentlig at 20" er stort nok på større biler, mens 18" er stort nok på mindre. Jeg må faktisk innrømme at den var småtøff og felgene satt som et skudd, da bilen hadde moderat senk. :) 
Fant bilde på nettsiden til Vossen av bilen som lignet mest, men den jeg møtte var en centimeter eller to lavere foran ut ifra bildet å bedømme.

All%20Other%20Makes_Tesla%20Model%20S_VV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ærlig sak å ikke like Tesla som en produsent av elektriske biler og/eller f.eks designet på bilene de bygger. Jeg liker ikke designet på Model X, men jeg har alltid likt designet på Model S. Tesla er for min del mest interessant pga. deres tekniske løsninger i et utvidet perspektiv. Det handler ikke kun om bilene, men om en hel teknisk infrastruktur og en fenomenal evne til innovasjon på mange nivåer som fullstendig har satt de andre bilprodusentene i forlegenhet (bortsett fra kanskje BMW, som med i3 har gjort mye riktig).

Jeg innrømmer også gjerne at jeg er en stor fan av Elon Musk som entreprenør og en fantastisk visjonær oppfinner/vitenskapsmann. Spesielt Space X prosjektet er helt genialt og selve virkeliggjørelsen av guttedrømmen for en som er interessert i verdensrommet og romfart generelt. Tenk å gå selveste NASA i næringen og samtidig legge planer for en reise til Mars i nær fremtid. Hvis han klarer å revolusjonere både transporten på jorden og i verdensrommet vil han uten tvil gå over i historien som en av de aller største oppfinnerne/vitenskapsmennene gjennom tidene og bare dét alene kan få meg til å kjøpe en Model S.

I likhet med mange andre sitter jeg imidlertid på gjerdet når det gjelder å kjøpe en elektrisk bil. Jeg har lyst, men er samtidig veldig usikker på om tiden er den rette. En Tesla Model S er for dyr her i Danmark, men Model 3 ser ut til å få en nogenlunde fornuftig pris. På den annen side liker jeg virkelig BMW i3 og hvis BMW etterhvert gjør alvor av en satsing på elektriske biler vil dette naturligvis også være veldig interessant. Rent teknisk er jeg overbevist om at elektriske biler er fremtiden, men det handler også om personlig begjær og da er jeg mye mer en BMW mann enn jeg er en Tesla mann og akkurat dette tror jeg at ganske mange andre også er (og ikke bare her inne). Valget ville for min del helt klart ha vært mye enklere hvis BMW hadde hatt en 3-Serie Touring lik bilmodell som var elektrisk og bygget etter de samme prinsippene som i3... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... keep it simple når det gjelder old school 911 (og BMW). Jeg har alltid likt disse 911'ene best som smale (altså ikke turbo look), uten vinge/spoiler og med Fuchs, men pene stålfelger er heller ikke feil. Jeg har alltid likt stålfelger og har faktisk hatt dette på de aller fleste bilene jeg har hatt. Selv på E46'en var det en bestemt type stålfelger jeg ville ha, men aldri fant brukte (nye er de for dyre). Med det rette designet og riktige dekk kan stålfelger være veldig fine uten kapsler. Stålfelger med kapsler lakkert i bilens farge som f.eks på Mercedes-Benz W123 er også nydelig i all sin enkelhet... :) 

Jeg tror at 911'en Bovingdon kjører har spacere (det ser man på boltene/studsene) for å få felgene ut til kanten av hjulbuene. Dette kan gjøres penere, men stuket på bilen er allikevel kult (retro som på 50 og 60-tallet). Dette gjelder også lakkfargen som minner om fargen fabrikken ofte brukte på denne tiden. Jeg er enig i at på mange måter er denne bilen kulere enn Singers modeller (som egentlig er alt for dyre), men på den annen side snakker vi også egentlig om to forskjellige markeder. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Better Call Saul!

Netflix viser fom. idag den tredje sesongen av denne fantastiske serien som er en slags spin-off på Breaking Bad. Flere av hovedpersonene fra Breaking Bad er med og rent tematisk/historisk er scenen satt 5-6 år før Breaking Bad. Vi beveger oss med andre ord mer og mer mot Breaking Bad og følger advokaten Jimmy McGill's forvandling til den sleipe Soul Goodman.

I denne sesongen får vi et gjensyn med Gus Fring og vi får bl.a vite hvordan Mike Ehrmantraut begynner å jobbe for ham. Jimmy McGill kjenner allerede Mike og jeg vil tro at vi derfor etterhvert vil få et bedre innblikk i hvordan Gus Fring bygger opp sitt methimperium samt hvordan Jimmy McGill blir involvert og blir til Saul Goodman. 

I Breaking Bad er det Jesse Pinkman som introduserer Walter White for Saul Goodman. Jesse kjenner ikke Saul, men vet hvem han er og han vet at Saul er en kriminel advokat. I begynnelsen av Breaking Bad lager Jesse metamfetamin (type: "hjemmebrent") og kjenner folk som distribuerer meth for det meksikanske kartellet. Gus Fring har en bakhistorie fra kartellet og når vi når frem til Breaking Bad har han ansvaret for salget av meth nord for den meksikanske grensen. Dette inkluderer bl.a Hector Salamanca som Mike Ehrmantraut allerede har møtt i Better Call Saul. Hector er i Breaking Bad en gammel mann i rullestol og uten taleevner, men i Better Call Saul er han stadig aktiv i kartellel og høyere plassert i hierakiet enn Gus Fring. Det er også Hector som drepte Gus Frings samarbeidspartner (trolig også kjæreste) i kylling fastfood firmaet Los Pollos Hermanos, som fungerer som skalkeskjul for Gus' methdistribusjon.

Som vi ser nøstes trådene opp i Breaking Bad og det er dette som gjør Better Call Saul til en spennende serie, men den har definitivt nok kvaliteter til også å stå på egne ben. Jeg tror imidlertid at den tredje sesongen byr på en overraskelse i form av et gjensyn med en eller flere av de andre sentrale rollefigurene i Breaking Bad. Vi vet at Gus Fring pleier kontakt med både næringslivet og myndighetene i Albuquerque og omegn. Dette gjør han ved å donere penger til ulike veldedige formål i den hensikt å oppbygge et plettfritt image. Her åpner det seg mange muligheter for et kort gjensyn med mer sentrale personer fra Breaking Bad universet (f.eks Skyler White eller Hank Schrader). Det er heller ikke umulig at vi får et kort gjensyn med Jesse Pinkman og sogar Walter White i en cameorolle... :)

https://www.netflix.com/dk/title/80021955

http://p3.no/filmpolitiet/2017/04/better-call-saul-s03-e01-e02/

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ofte vi skriver om nye amerikanske muskelbiler i denne tråden (Corvette C7 var vel den siste), men den nye Dodge Challenger SRT Demon må vi skrive litt om. Motoren er selvfølgelig en Hemi V8 og i Challenger SRT Demon er den på 6,2 liter. Maksimal effekt er 840 HK ved 6300 rpm og 1044 Nm ved 4400 rpm. 0-100 Km/t går løs på 2,5 sekunder og topphastigheten er (mest trolig) elektronisk begrenset til 250 Km/t.

Det som imidlertid virkelig er imponerende er at den klarer en quarter-mile på 9,65 sekunder og med en topphastighet på 224 Km/t. Dette er hurtigere enn f.eks Porsche 918 Spyder som har en systemeffekt på 887 HK og 1280 Nm (hybridmotor). Stempelmotoren er ikke død ennå... :)

http://www.caranddriver.com/news/2018-dodge-challenger-srt-demon-photos-and-info-news

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg nevnt at jeg liker Porsche? :-D

Her er en fin liten film med noen av høydepunktene fra Porsches historie. Alt dette er jo kjent fra før, men når jeg ser det samlet på denne måten blir jeg litt mo i knærne. For en historie dette merket har!

Selv er jeg veldig svak for 550 Spyder, så det er artig å se at de har tatt med den. Se hvor liten og enkel den bilen er i forhold til nesten alt annet! Tenk å sitte bak rattet i en slik og kjenne diagonaldekkene svaie i svingene og ha en følelse av at du kunne ligge helt på grensen av veigrepet uten å få noen overraskelser.

Ikke det at han gjør så mye ut av seg her, men Patrick Long har lenge vært en av mine "favoritter". Det er noe med fyren som gjør at han føles tvers gjennom seriøs samtidig som han er helt avslappet. Samme følelsen som jeg har for en annen Porsche-Patrick, forøvrig. Det vil si Patrick Dempsey. Og Wather Röhrl i Carrera GT er jo helt konge!

Og nå har Porsche snart solgt én million 911er!

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

Det er ikke så ofte vi skriver om nye amerikanske muskelbiler i denne tråden (Corvette C7 var vel den siste), men den nye Dodge Challenger SRT Demon må vi skrive litt om. Motoren er selvfølgelig en Hemi V8 og i Challenger SRT Demon er den på 6,2 liter. Maksimal effekt er 840 HK ved 6300 rpm og 1044 Nm ved 4400 rpm. 0-100 Km/t går løs på 2,5 sekunder og topphastigheten er (mest trolig) elektronisk begrenset til 250 Km/t.

Det som imidlertid virkelig er imponerende er at den klarer en quarter-mile på 9,65 sekunder og med en topphastighet på 224 Km/t. Dette er hurtigere enn f.eks Porsche 918 Spyder som har en systemeffekt på 887 HK og 1280 Nm (hybridmotor). Stempelmotoren er ikke død ennå... :)

http://www.caranddriver.com/news/2018-dodge-challenger-srt-demon-photos-and-info-news

 

For er monster av en bil, dette er jo superbil ytelser i en stor amerikansk coupe. Jeg er veldig nyskjerrig på hva prisen på denne blir, tenker da ikke på Norge hvor denne sikkert vil koste 2 milioner (Challenger Hellcat koster 1,6 mill). Men hvis dette er en bil som kan levere superbil ytelser til halv pris så er jeg imponert. Jeg har også forstått det slik at denne kommer med noen spesialdekk som er laget spesifikt til Demon utgaven. Dette var dekk spesielt utviklet for maksimalt med grep, og det forstår jeg. 0-100 på under 3 sekunder med kun tohjulstrekk er superbilterritorium. Det var vel også på bakgrunn av dette at toppfarten er begrenset til 250 km/t, dekka er laget for grep og ikke høye hastigheter (selvom 250 km/t er fort nok). Kun 3000 biler skal bygges av 2018 modellen, pluss 300 til det Kanadiske markedet. Europa er nok ikke ansett dom noe marked her, dessverre...

Men når vi først er inne på amerikanske muskler. Chevrolet Tahoe er vel den siste modellen jeg hadde trodd skulle komme i sportsutgave, men det har nå skjedd. Chevrolet Tahoe RST kommer nå på markedet, hvor RST står for Rally Sport Truck. Denne får for første gang 6,2 liters V8er som fra før kun var forbeholdt Cadillac Escalade. Girkassen er GMs nye 10 trinns kasse, som blant annet står i nye Camaro. Tahoe RST får også noen gigantiske skivebremser med seks stemplede kalipere ifra Brembo. Understellet er strammet opp og bilen ligger an til å bli den mest velkjørende "Body on frame" SUVen på markdet. 0-100 på 5,7 sekunder.... Regner med at Bergheim her hjemme tar inn en håndfull eksemplarer

IMG_0129.JPG.6fb559b44c028965779c1103b7d4c242.JPG

Hvis man bor i USA eller andre land uten bilavgifter så er det en spennende tid vi er inne i. Iallfall for oss som har bensin i blodet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Hehehe... har jeg også nevnt at jeg liker Porsche? :-)

En fin film, men den mangler noen avgjørende modeller som er viktig for forståelsen av hvor stor Porsche er som sportsbilprodusent. Jeg tenker først og fremst på de mer spesialiserte modellene som f.eks 718, 904, 907, 908, 917, 935, 936, 953, 956 og 962, men også signifikante modeller som f.eks 928, 937, 951, 964, 993, 911 GT1, 911 GT2 og 911 GT3. På den annen side har Porsche utviklet så mange fantastiske modeller igjennom tidene at det kanskje er for mye forlangt at man trekker frem alle når man bare skal gi en kort oversikt over Porsches historie.

Porsche har bl.a vunnet Le Mans 18 ganger, Sebring 18 ganger, Daytona 18 ganger (som konstruktør), Targa Florio 11 ganger, European Hill Climbing Championship 20 ganger, Rallye Monte Carlo 4 ganger, Paris-Dakar 2 ganger og som TAG-Porsche 3 ganger førermesterskapet i Formel 1, 2 ganger som konstruktør i Formel 1 samt 25 enkeltseire i Formel 1.

80-tallet er for meg Porsches store tiår og det var de frontmotoriserte Porschene som interesserte meg mest (924/944/928). Det var også på denne tiden at 959 kom på markedet som den første moderne supersportsbilen. Den var, som det fortelles i filmen, nesten for utrolig til å være virkelig og når Porsche også vant ørkenløpet Paris-Dakar med modellen (i 1986 og sogar både 1 og 2 plass) bare bekreftet det at Porsche er en enestående sportsbilprodusent (her er det verdt å nevne at Porsche også hadde vunnet Paris-Dakar med 953 i 1984).   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært og er delvis stadig i tvil om Mini slik BMW har utviklet konseptet til å være idag, men den nye Countryman (spesielt i John Cooper Works utførelse) vokser på meg. Dagens Countryman er ikke mini når det gjelder størrelsen. La oss slå det fast først som sist. Med en vekt på nesten 1600 Kg (med firehjulstrekk) og en lengde på 4,3 meter minner den mye om X1 (F48) som den også er basert på, men som vi ser i denne filmen er bilen allikevel ganske agil og kjøreglad. Jeg liker designet og tenker at den er (spesielt som JCW og i rød lakkfarge) ganske sexy... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var VW på banen http://e24.no/bil/elbil/her-er-vws-tesla-utfordrer/23974553 , ikke helt, men i 2020. 

Mini liker jeg godt, jeg har flere gangen vært inne og konfigurert nye Mini Countryman, i JCW selvfølgelig. Jeg er litt der at på nyere BMW må jeg ha M-Sport, Audi må jeg ha S-Line, lige så Mini i JCW. Eldre biler, fra E46 facelift egentlig, er selvfølgelig unntak. Godt mulig jeg er sær, men jeg liker det sportslige preget. :) Siden du nevnte Countryman, trekker jeg linje over til helt annen SUV, nemlig Skoda Kodiaq. Jeg hadde faktisk troen på denne og den virket grei på bilder og reklame. Den står utstilt på et kjøpesenter i byen, huff for en trist bil, er bare en klump. Så her endret jeg mening ganske raskt, selv om bilen bruksmessig sikkert er bra.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...