Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

De som har fulgt tråden vet at jeg omtrent var/er så langt fra en japp som det er mulig å komme, men jeg er liberalistisk anlagt hvis Kåre Willoch er forbildet (som jeg faktisk har møtt privat da han var statsminister i perioden 1981-1986). Jeg er helt enig med deg når det gjelder hans betydning for det moderne Norge, men det som er litt artig å reflektere over er at han i politisk forstand idag må betraktes som ganske lyseblå. Hele det politiske spekteret har i årene siden han var politisk aktiv beveget seg mot høyre og dagens Høyre er derfor vesentlig mer mørkeblått enn det var på 80-tallet. Når noen spør hva jeg stemmer svarer jeg gjerne at jeg er "Kåre Willoch blå" og interessant nok vet litt eldre mennesker uten forklaring at jeg da mener lyseblå. Jeg har som tidligere nevnt i forumet ikke stemmerett i et parlamentsvalg (hverken i Norge eller Danmark), men hadde jeg bodd i Norge ville jeg nok stadig ha stemt på Høyre (som jeg gjorde da jeg bodde i Norge).

80-tallet var fascinerende og på mange måter en veldig spennende brytningstid. Jeg husker spesielt den første halvdelen av tiåret som tiden da det skjedde veldig store endringer på kort tid. Relativt plutselig var det kaféer overalt i Oslo sentrum og butikkene fikk mange nye varer i hyllene. Spesielt klesbutikkene begynte å føre langt flere internasjonale merker og gikk man ut på byen om kvelden/natten var det som noe helt nytt liv og røre (på den gode måten) og stadig relativt trygt. Jeg gikk ofte hjem fra byen alene (for å kjøle ned hodet) via Solli Plass, Skillebekk og videre utover Gamle Drammensveien, men dette ville jeg ikke finne på å gjøre idag.

De mange nye og fine bilene som dukket opp på denne tiden er et kapittel for seg. I forhold til idag er dette ikke noe å snakke stort om, men i forhold til 70-tallet nærmest eksploderte det på 80-tallet i antall edle bilmerker fra Tyskland og Italia. Det tok litt tid før det ble mange sportsbiler, men store BMW'er og MB'er gikk det 20 av på dusinet. Noen så mer praktisk på det og Mercedes-Benz Geländewagen ble derfor en populær familiebil som også kunne brukes som hyttebil. Den var den gangen som idag en temmelig dyr bil og på folkemunne ble den derfor kalt for "børstraktor" - altså underforstått at det var mange finansfolk som kjøpte bilen (noe som ganske sikkert var korrekt iom. at den var så kostbar). På den annen side var det f.eks også mange Range Rovere på denne tiden uten at dette medførte et spesifikt kallenavn på bilen. Det ble også solgt noen Lamborghini LM002 i Norge og den ble pga. et temmelig svulstig design og de samtidige populære "Rambo" filmene med den like svulstige Sylvester Stallone kalt for "Rambo-Lambo". Dette var imidlertid et internasjonalt kallenavn og ikke et spesifikt norsk kallenavn.

På 90-tallet kom motreaksjonen til det lettlivede 80-tallet. Nirvana og Kurt Cobain fikk mye oppmerksomhet internasjonalt og Jostein Gaarder's filosofiske bok "Sofie's verden" fikk mye oppmerksomhet i Norge og senere også internasjonalt. Fokuset dreide seg om andre ting enn penger. Den første Gulfkrigen brøt ut og i Iran døde 40000 mennesker i et jordskjelv. Folkekjære Kong Olav døde og etterdønningene etter børskrakket i 1987 ville ikke riktig gi seg. Eiendomsmarkedet lå med brukket rygg og folk flest måtte stramme inn livremmen. Jeg husker derfor 90-tallet som et ganske kjedelig tiår i forhold til det ville 80-tallet.

Apropos 80-tallet og de fine bilene så kan man faktisk stadig kjøpe et stykke 80-tallet samt til og med en Mercedes-Benz Geländewagen som ligner på en børstraktor. Det er Mercedes-Benz W463 i form av en såkalt "Professional" utgave, som er langt mer et nyttekjøretøy (slik dagens G-Serie egentlig var) enn en ekstremt kostbar show off og livsstilsbil. Mercedes-Benz G 350d Professional koster 80000 euro (748000 NOK) før norske avgifter, men denne bilen har jeg faktisk virkelig lyst på å kjøpe og kanskje spesielt nå som produksjonen av Land Rover Defender er lagt ned... :)

           

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren har nå lyst på M2 som konebil... 

For et par uker siden var hun og et par andre med en kollega og hentet en M4 i Moss. De byttet da på å sitte på i M4n og kjøre den gamle 420GTen hans hjem til Skedsmokorset igjen. Var visst overraskende fin å kjøre den GTen. 

Ho har begynt å seile opp som en større BMW-entusiast enn meg :)

Jeg ser jo ofte på andre merker også, mens hun har funnet ut at BMW er det det skal være :)

En nede i gata har forøvrig kjøpt seg en slik G-wagen AMG. Mannebil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... dette blir ikke billig, men på den annen side er det sikkert en større sjanse for å møte forståelse når du sier at du har lyst på en 911. Utfordringen er selvfølgelig at din bedre halvdel dermed også kan få sansen for Porsche med alt hva dette betyr kostnadsmessig. Jeg synes at det er flott når hele familien har en stor bilinteresse... :)

Jeg har alltid likt Mercedes-Benz Geländewagen, men ikke som AMG eller slik modellen normalt selges hos forhandleren idag. Jeg liker den aktuelle G 350d Professional fordi den i større grad er tro mot det opprinnelige konseptet som et robust og nesten militært kjøretøy (som Land Rover Defender også var). Det er verdt å merke seg at Geländewagen Professional finnes i MB's konfigurator, men under spesialmodeller og ikke under AMG eller de alminnelige G-modellene.

http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/g-class/_w463_crosscountry/facts_/specialeditions/g350dprofessional.html

Den Geländewagen Mercedes-Benz idag kaller G-Klasse Professional minner til forveksling om slik Geländewagen opprinnelig var på 80-tallet og det liker jeg... :)

699454_1262612_4539_3027_08c1392_032.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun synes Porsche er for flashy, og at M-ene til BMW da er perfekt. 

En bra bilpark hadde vært en M2 og en X3. Da har en 2 helårsbiler og alle muligheter. Det kommer nok ikke til å skje da. Kostbart! 

Fordelen med at hun likte 4-serien er at det da ikke nødvendigvis trenger være en X vi bytter til neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 tallet ja, husker endel av det da jeg begynte i første klasse i 1979. En av de første nyhetssendingene jeg husker fra barndommen er når Blystadbrødrene kjører opp foran børsen i børstraktoren sin for og raide Kosmos. Når jeg tenker tilbake på det så var det mye rar mote og mye fin musikk og enda mere drittmusikk.

Ellers husker jeg godt en gang vi dro på klassetur til Oslo. Da måtte alle dra på McDonalds og kjøpe burger. Noe slikt noe hadde vi ikke i Særp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også huske at den første McDonald's restauranten kom til Norge i 1983. Den befant seg i Nedre Slottsgate i Oslo og ble hurtig et sted man besøkte hvis man f.eks hadde vært på kino i sentrum. Det var ikke så mange andre steder man kunne gå ut om kvelden når man var under 18 år gammel. Jeg husker også at det var en mann som het Theo Holm som hadde restauranten fordi hans kone, Britt Holm, var en kjent kanalvert i NRK og de hadde en sønn som gikk på den samme barne og ungdomsskolen som jeg gjorde.

Det er artig at du nevner musikken på 80-tallet og at det var mye drittmusikk, men også en del bra musikk. Jeg er helt enig, men dessverre så er det drittmusikken som har fått mest oppmerksomhet. Hvis man vil ha et lite innblikk i den bra musikken som ble laget på 80-tallet så er hjemmesiden til Erik Valebrokk et fornuftig sted å begynne. Erik Valebrokk har vært musikkjournalist i over 30 år og er eldstesønnen til avdøde Kåre Valebrokk, som i mange år var sjefredaktør i Handels og Sjøfartstidende og senere Dagens Næringsliv (bl.a da brødrene Blystad raidet Kosmos). Per Valebrokk, som er broren til Erik Valebrokk, er administrerende direktør for nettstedet E24. Begge brødrene gikk på den samme barne og ungdomsskolen som jeg gjorde og jeg kjenner Erik fra den tiden.

Hår og klesstilen på 80-tallet er også verdt en kommentar. Den var forferdelig og jeg likte den heller ikke den gangen. Begrepet hockeysveis stammer fra denne tiden og som man kan se er den til og med nevnt i Wikipedia. Musikkkanalen MTV kom i 1981 og gjorde mye for spre ulike mote og stilretninger (på godt og vondt). Dette var mange år før internettet og sosiale medier som vi kjenner det idag kom på banen og MTV var derfor i lang tid enerådende på området. Det var derfor like naturlig å se på MTV som det idag er naturlig å høre på Spotify eller se på musikkvideoer på Youtube. Kanalvertene ble internasjonale kjendiser og den kanskje mest prominente var Pat Sharp (som hadde tidenes mest harry hockeysveis)... :)

80-tallet var en tid uten mobiltelefon og internett. De færreste hadde egen PC og selv om CD'en (det første kommersielle digitale musikkformatet) ble lansert i 1982 var det først i 1985 at den ble populær i et større omfang. Et av de første musikkalbumene som var digitalt hele veien (fra innspilling til CD - såkalt "DDD" innspilling) var Dire Straits' "Brothers in Arms". Jeg har stadig denne CD'en fra 1985 og den spiller fint idag også. Faktisk så er lyden på denne CD'en bedre enn den man kan høre på f.eks Spotify og iTunes. Spesielt skarptrommen i innledningen kommer mye bedre frem på CD'en. Andre signifikante artister fra denne tiden som ble store især pga. MTV og CD formatet var bl.a Billy Idol, The Cars og Bryan Ferry (som soloartist).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt på siden av hva tråden normalt handler om, men jeg må bare få luftet ut frustrasjoner etter noen mindre hyggelige opplevelser i hverdagen. At folk oppfører seg dårlig ved å vise liten hensyn til andre eller f.eks oppføre seg truende mot tilfeldige fremmede er intet nytt, men når gamle menn godt over 65 gjør dette begynner det å bli både merkelig og trist. Bøller, buser og kjekkaser blir jo gamle en dag de også, men de aller fleste lærer med årene å oppføre seg sånn nogenlunde. Andre har blitt litt klokere av erfaring og innser at fysikken ikke helt er den samme som for 20-30 år siden.

Nå har jeg to ganger innenfor de siste par årene opplevd at slike gamle bøller sjikanerer tilfeldige mennesker rundt seg (gamle som unge samt kvinner) og jeg skal ærlig innrømme at jeg har lyst til å gjøre noe drastisk. Det har jeg ennå ikke gjort, men både lysten og viljen er der. Spørsmålet er imidlertid hvorfor disse mennene oppfører seg slik. De er liksom alt for gamle til å oppføre seg så dårlig og noe må derfor være helt galt. Hva vil de egentlig oppnå med en slik oppførsel så sent i livet?

Jeg kan forstå at yngre rotløse og rastløse menn har behov for å vise seg frem samt teste hvor grensene går, men at gamle menn i pensjonsalderen har et tilsvarende behov er betydelig vanskeligere å forstå. Hva er det disse mennene mangler av livserfaring og/eller ikke har forstått i løpet av et langt liv?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart det der men mange tror at bare man blir eldre så blir man mere fornuftig. Det stemmer på langt nær for alle. Det er bare og spørre konduktørene jeg jobber sammen med. Det er forbausende mange eldre som skal krangle på billetter og blir de tatt for og snike så blir de rett og slett sure fordi de blir tatt. De unge snikerne tar det som regel mye bedre.

Idag opplevde jeg noe pussig på vei hjem fra jobben. Jeg hadde jobbet natta skulle ta toget hjem. Da det begynte og blir fullt så ble det et sete i en fireseter på meg. Sekken plasserte jeg selvfølgelig på hattehylla da jeg regnet med at det ville bli fullt. Jeg sovnet med det samme men da jeg våknet igjen så oppdaget jeg at det lå en fremmed veske på setet ved siden av meg. Da hadde det satt jeg en eldre dame, 55-60, år i den samme fireseteren diagonalt overfor meg. Hun hadde fylt opp setet ved siden av seg med et par vesker og for og slippe og og ha noen tvers over for seg så hadde hun plassert en liten veske der også. Det slutter aldri og forbause meg hvor mye folk gjør for og slippe og sitte ved siden av noen på toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er definitivt ikke alle eldre som er hyggelige mennesker. De er vel som mennesker flest, men jeg blir overrasket når jeg opplever at eldre mennesker er direkte truende og voldelige. Dette er temmelig meningsløst uansett alder, men spesielt når man tenker på den livserfaringer de har (eller mer korrekt åpenbart ikke har). På den annen side blir jo bandefolk og hardkokte kriminelle også gamle en dag og det var nok en slik person jeg opplevde trakassere/sjikanere andre kunder i butikken. Betjeningen tok det imidlertid profesjonelt og fikk ham ut av butikken uten at noen kom til skade utover å bli sjokkerte (hvilket sikkert var meningen med hele opptrinnet). Håpløst.

Over til noe helt annet. Man kan mene mye om Motortrend's "Head to Head" program med Jonny Lieberman og Jason Cammisa (som f.eks at det er ganske masete og litt barnslig i formen), men du verden så hurtig Tesla Model S P100D er... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det endelig ut som om det snart skjer noe nytt på elbilfronten hos BMW også. BMW sendte idag ut en pressemelding der de forteller at fabrikkene i Dingolfing og Leipzig i tiden fremover vil bli skalert til å kunne bygge stempelmotorer, plug-in-hybrid og rene elektriske drivlinjer side om side. Dette skaper større fleksibilitet når produktmixen etterhvert endres i favør av f.eks BMW's iNext prosjekt som forventes klar for markedet i 2021. iNext vil bli BMW's primære konkurrent mot Tesla Model S og tilsvarende elektriske biler fra andre bilprodusenter. Først vil det imidlertid komme en elektrisk Mini i 2019 samt en elektrisk X3 i 2020 (begge vil bli produsert i Leipzig).

Det er verdt å nevne at fabrikken i Dingolfing hverken vil produserer batterier eller motorer til iNext, men at BMW i fremtiden gjerne vil stå for produksjonen av disse kritiske komponentene selv. Som man forstår er infrastrukturen både før og etter at de elektriske bilene er på veien veldig viktig og det er nettopp på dette området Elon Musk med bl.a Gigafactory prosjektet og Superchargere er en genial strateg. 

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0270203EN/bmw-group-relying-on-innovation-capabilities-of-german-production-locations-for-electro-mobility-expansion

https://electrek.co/2017/05/02/bmw-electric-vehicle-production-expansion/  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bentley Bentayga har blitt omtalt en del, både her og andre steder på nettet. Det som går igjen er at det er mange som ikke liker bilen. Da dreier det seg både om konseptet dyr SUV og det dreier seg om utseendet.

Selv har jeg av en eller annen grunn alltid likt Bentayga. Det er noe selvmotsigende med designet som jeg har falt for. De klassiske detaljene fra de andre, elegante, Bentleymodellene overført til et terrengmonster.

Jeg var i London i helgen, og da fikk jeg mulighet til å se en Bentayga i levende live. Den sto utstilt i Westfield shoppingsenter, så det var god tid til å beskue herligheten. Det første som slo meg var at bilen virker mindre og mer dynamisk i designet enn det jeg har oppfattet ut fra bilder og videoer på nettet. Den virker ikke noe større enn en X5. Førsteinntrykket er faktisk mer dynamikk enn eleganse, og proposjonene var veldig bra. Og så er det mange linjer og designdetaljer som løfter inntrykket til typisk Bentleynivå.

Det som imidlertid skuffet var håndverket. For det første hadde bilen appelsinhud i lakken. Mindre enn på vanlige biler, men siden andre Bentleyer blir våtslipt og polert så de er helt speilblanke i lakken, var lakken på Bentayga en nedtur. Førerdøren var matt i glansen også, men her kan det ha vært en skade eller en detailer som har hatt en dårlig dag. I tillegg var jeg overrasket over at glipene mellom panelene var veldig varierende i bredde. Både panelene i mellom, men også langs enkelte skjøter. Glipen mellom front av panser og grill så faktisk ut til å være smalere på ene siden av bilen enn den var på den andre. Jeg skjønner rett og slett ikke hva som har skjedd her. Det er nesten vanskelig å tro at denne bilen så slik ut da den forlot fabrikken.

Nok om det. Jeg liker ikke Bentayga noe mindre etter å ha sett den live, så den står fortsatt høyt på lista mi over fine luksus-SUVer. :-)

IMG_1814.thumb.jpg.c2850931affa0de4eea69b3b3b8ac37f.jpg

IMG_1815.thumb.jpg.b9deefaa81783ba65b4aa77acc1e7e5b.jpg

IMG_1817.thumb.jpg.684d760981f4aa3f5a01f6c8933dc322.jpg

IMG_1818.thumb.jpg.479f317f3e62a2cd49ebe0202ef3d655.jpg

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en utrolig mørk bil. Er det virkelig kun Bentley merket og baklyktene som ikke er svarte. Utrolig kjedelig med en stor klump som kun har forskjellige nyanser av svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rune-K skrev:

Det var en utrolig mørk bil. Er det virkelig kun Bentley merket og baklyktene som ikke er svarte. Utrolig kjedelig med en stor klump som kun har forskjellige nyanser av svart.

Bildene lyver litt. Den er bare litt mørkere enn BMW Sparkling Graphite. Var veldig fin i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over The Craftsmen Series på Youtube. Klippet under er fem minutter nytelse for meg. Det har ikke så mye med at det er Porschemotorer, det er følelsen av kunnskap, håndverk og yrkesstolthet som fanger meg. Og ikke minst det å se maskinering og montering av mekanikk. Blir aldri feil. At firmaet, Ed Pink, bygger motorer for Singer sier litt også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om Bentley Bentayga. Jeg er ingen stor fan av designet, men det er jeg heller ikke når det gjelder de andre Bentley modellene. Der liker jeg nok bedre Rolls-Royce, som om det gjør en stor forskjell når det gjelder min høyst teoretiske tilnærming til disse bilene. De er alle sammen laget for å imponere uansett hvordan man betrakter dem. Dette er hovedpoenget med bilene og det er egentlig bare en stor bonus at de rent faktisk også har relativt bra kjøreegenskaper tiltross for en vekt på langt over to tonn (og det er i seg selv temmelig imponerende). Hvordan skal man vurdere Bentayga vis a vis f.eks Range Rover? Harry Metcalfe har noen fornuftige betraktninger vedr. akkurat dette som jeg tror gir en pekepinne om hva slags bil Bentayga egentlig er... :)

En fin film om Ed Pink Racing Engines. Det å se noen bygge motorer (nesten uansett type) er alltid interessant. Apropos 911 motorer så besøkte jeg Porsche i 1987 og da så vi hvordan de bygget og testet nettopp 911 motorer. Den gangen ble kun 911 og 928 samt motoren til 944 (som i praksis var en halv 928 motor) bygget på Porsches fabrikk i Stuttgart. 924 og 944 samt motoren til 924 ble bygget hos Audi i Neckarsulm. Porsche fabrikken var ennå ikke automatisert så bilene og motorene ble i realiteten håndbygget. 

Dette tror jeg må være blandt de beste bildene av Tesla Model 3 foreløpig. Dette ser faktisk meget bra ut... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...