Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er ganske surrealistisk. NIO EP9 klarer Nürburgring/Nordschleife på kun 6:45:90 og på en måte som mest minner om når Millennium Falcon i Star Wars når hyperspace. Det virker nesten som om tyngdekraften er opphevet og man får egentlig ingen hørbar opplevelse av hvor fort det går, men det går uten tvil virkelig fort. Dette er neste nivå/steg for superbilene. Nest hurtigste bil rundt Die Grüne Hölle for ikke "street legal" biler er Pagani Zonda R med 6:47:50. Hurtigste "street legal" bil er Lamborghini Huracán LP 640-4 Performante med 6:52:01. Forskjellen i denne sammenhengen er primært dekktypen som brukes.

Det er verdt å merke seg at sjåføren i NIO EP9 ikke bruker den optimale kjørelinjen i f.eks Karussell og årsaken er sannsynligvis at bilen er for lav. Jmf. NextEV, som står bak NIO, er bilens aerodynamiske downforce dobbelt av hva som er vanlig på en Formel 1 bil.

NIO EP9 er helelektrisk og har en systemeffekt på 1360 HK og 1480 Nm. Plattform og karosseri er av karbonfiber og den samlede vekten er 1735 Kg. Batteripakken veier 635 Kg og kan lades opp på 45 minutter (90kWh). 0-100 Km/t går løs på 2,7 sekunder, 0-200 Km/t tar 7,1 sekunder og 0-300 Km/t klarer den på 15,9 sekunder. Topphastigheten er 313 Km/t... :)

http://www.nio.io/ep9

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er rundetider på en bane matematikk (hvis vi ser bort fra usikkerhetsfaktorer som er forårsaket av bl.a vær og vind), men jeg tenker at det vi ser med NIO EP9 bare er begynnelsen på noe som totalt vil revolusjonere bilsporten. Jeg leste noen kommentarer på Tesla forumet om at den halve batteripakken faktisk ville ha vært nok til å sette denne rekorden, men at NextEV har større ambisjoner og derfor valgte å sette rekorden med "standard" batteriet i bilen. Med en 2-300 Kg lettere bil kan også utvekslingen på drivverket være en annen og bilen bli signifikant hurtigere. Elektriske drivpakker gir en enorm fleksibilitet uten at kostnadene øker tilsvarende.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford har vi ikke hørt så mye fra når det gjelder elektriske biler, men nå melder bilprodusenten at de vil komme med et Tesla Model 3 alternativ før 2020 som vil få en rekkevidde på minst 480 Km. Jmf. Ford's utviklingssjef, Raj Nair, vil denne bilen bli Ford's hovedkonkurrent til Tesla Model 3 og Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e. Vi ser nå at de store bilprodusentene (helt etter oppskriften) vil ha en del av dette markedet som uten tvil vil bli veldig stort om 2-3 år. Tesla har som kjent over 400000 forhåndsbestillinger på Model 3 og når Chevrolet etterhvert får opp produksjonsvolumet på Opel Ampera-e vil den helt sikkert selge som hotcakes i Europa. 

Jeg tror at det bare er snakk om kort tid før vi også hører nytt fra BMW i denne sammenhengen når både VAG og Ford satser stort på elektriske biler. BMW konkurrerer direkte med disse bilprodusentene når det gjelder bl.a segmentet rundt 2-serien Active Tourer og de billigere 3-seriene.

http://www.thedrive.com/sheetmetal/10393/ford-says-brands-first-all-electric-vehicle-will-be-affordable-have-better-range-than-tesla-model-3

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik skrev:

Ford har vi ikke hørt så mye fra når det gjelder elektriske biler, men nå melder bilprodusenten at de vil komme med et Tesla Model 3 alternativ før 2020 som vil få en rekkevidde på minst 480 Km. Jmf. Ford's utviklingssjef, Raj Nair, vil denne bilen bli Ford's hovedkonkurrent til Tesla Model 3 og Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e. Vi ser nå at de store bilprodusentene (helt etter oppskriften) vil ha en del av dette markedet som uten tvil vil bli veldig stort om 2-3 år. Tesla har som kjent over 400000 forhåndsbestillinger på Model 3 og når Chevrolet etterhvert får opp produksjonsvolumet på Opel Ampera-e vil den helt sikkert selge som hotcakes i Europa. 

Jeg tror at det bare er snakk om kort tid før vi også hører nytt fra BMW i denne sammenhengen når både VAG og Ford satser stort på elektriske biler. BMW konkurrerer direkte med disse bilprodusentene når det gjelder bl.a segmentet rundt 2-serien Active Tourer og de billigere 3-seriene.

http://www.thedrive.com/sheetmetal/10393/ford-says-brands-first-all-electric-vehicle-will-be-affordable-have-better-range-than-tesla-model-3

Det snakkes om en 3 serie GT som bil dukke opp innen 2 år - i helelektrisk form, for nettopp å konkurrere med model 3. Godt at alternativene stadig blir flere i disse dager. Er stadig særdeles fornøyd med vår i3 av første generasjon.Hadde en liten greie her igår, kom på jobb med 14 km rest på batteriet, satt i sladden, uten at noe skjedde. Prøvde en annen stikk, i tilfelle den første var uten strøm, fremdeles ingenting. Deretter forsøkte jeg å lade en kollega sin i3, med min sladd, heller ikke denne ville lade.

Tok deretter kontakt med Bilsalongen i Skien, det var bare å komme innom så skulle de kjøre en diagnose på bilen. en halvtime etter fikk jeg ny sladd og etter kun en signatur samt en kopp kaffe og en spankulering rundt i lokalet for å bivåne bl.a F15 X5 M osv, spaserte jeg ut. Hadde i mellomtiden en hyggelig samtale med en bekjent på Bilsalongen, i3 var det særdeles lite trøbbel med tross min slitne sladd. Bilen er forøvrig en 16' model med 9000 km på telleren, litt tidlig at sladden ryker, men fin service ordnet elegant opp i mitt lille problem, tut og kjør.

Som en liten greie på slutten av mitt lille innlegg, jeg har en kollega med en Evoque, han hadde trøbbel med girkassa (!), nuvel, da ble det en lånebil, i form av 3 serie konkurrenten til BMW 3 serie fra Jaguar. Denne måtte selvsagt prøves.

Inntrykket... er at dette er nøyaktig som forventet, kort oppsummert:

Flott drivlinje, men diesel i en Jaguar er litt som diesel i en Porsche, kanskje ikke det mest korrekte? Bilen er jo relativ lett og den har også blitt satset på, i form av lettvektchassi i store deler av aluminium. Resten er presist som sine merkebrødre fra Land rover, vrihjulet til girkassa, multimedia og drivlinjene. Lite karisma med andre ord, lite unikt.

Dessuten må jeg påpeke en åpenbar greie, det "nye" blandt premiumprodusentene er jo å senke dashbordet, for å bedre oversikten ut og frem, istedet har multimedia skjermen blitt "igjen" på toppen, som et utstikk.

Jaguaren hadde "glemt" dette, og alt, inkludert dørene hadde plast til lang oppå vinduet, slik at oversikten var skrumpet inn slik at det nesten var trafikkfarlig, sladrespeilet gjorde også sitt til at utsikten ut og frem var svært begrenset. Konklusjonen var at skal man kjøpe denne pakka, må man virkelig være litt alternativ, ingenting er bedre i en Jaguar, enn i en MB, Audi eller BMW 3 serie, snarere tvert om. Med andre ord var prøvekjøringen sånn midt på treet, jeg fikk det jeg regnet med og lite annet. Men enden på visa var at min kollega ble invitert til å prøve min BMW i3, for å gi han et lite inntrykk av "noe annet". Han ble meget overrasket over hvor luftig og oversiktlig alt var etter bekjentskapet med Jaguaren og ikke minst effekten og hvor lettkjørt den var, morsomt å se ansiktet hans og hvor annerledes forventningene var ifht opplevelsen. Han konkluderte med at BMW i3 var nettopp noe nytt og morsomt, samtidig som det er økonomisk smart, en sjelden pakke i bilverdenen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaguar har gjort mye riktig de siste årene, men hverken motorene eller den opplevde kvaliteten på spesielt interiøret er på nivå med f.eks BMW. Jeg tror imidlertid allikevel at Jaguar er et opplagt alternativ for mange som også vurderer en BMW. Jaguar tilbyr et sofistikert alternativ i et marked som nærmest flyter over med tyske premium biler (inflasjonsfaktoren er uten tvil høy) og da kan man kanskje tilgi at Jaguar ikke bygger fullt så perfekte biler som f.eks BMW.

Nyhetsbyrået Reuters melder at Volvo har besluttet å helt stoppe utviklingen av dieselmotorer, men at dagens generasjon av dieselmotorer sannsynligvis vil bli bygget frem tom. 2023 (hvis ikke etterspørselen etter disse motorene i mellomtiden faller for mye). Årsaken er at EU i 2021 vil stramme utslippskravene kraftig for dieselmotorer og at det dermed ikke lenger er økonomisk lønnsomt for bl.a Volvo å bygge disse motorene. VAG har tidligere uttalt at de har kommet frem til en lignende konklusjon.

Helt konkret vil grensen for utslipp av Nitrogenmonoksid (NOx) senkes fra dagens 130 gram pr. kilometer til 95 gram pr. kilometer. For tyngre biler og større dieselmotorer er dette kravet en utfordring, men ikke umulig å oppnå for mindre biler med små dieselmotorer. Citroën C4 Cactus med BlueHDi dieselmotoren på 1,6 liter (1150 Kg) har f.eks et NOx utslipp på 82 gram pr. kilometer (i alle fall offisielt).

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Volvo-Cars-ska-sluta-utveckla-dieselmotorer-1002019784

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Jaguar har gjort mye riktig de siste årene, men hverken motorene eller den opplevde kvaliteten på spesielt interiøret er på nivå med f.eks BMW. Jeg tror imidlertid allikevel at Jaguar er et opplagt alternativ for mange som også vurderer en BMW. Jaguar tilbyr et sofistikert alternativ i et marked som nærmest flyter over med tyske premium biler (inflasjonsfaktoren er uten tvil høy) og da kan man kanskje tilgi at Jaguar ikke bygger fullt så perfekte biler som f.eks BMW.

Nyhetsbyrået Reuters melder at Volvo har besluttet å helt stoppe utviklingen av dieselmotorer, men at dagens generasjon av dieselmotorer sannsynligvis vil bli bygget frem tom. 2023 (hvis ikke etterspørselen etter disse motorene i mellomtiden faller for mye). Årsaken er at EU i 2021 vil stramme utslippskravene kraftig for dieselmotorer og at det dermed ikke lenger er økonomisk lønnsomt for bl.a Volvo å bygge disse motorene. VAG har tidligere uttalt at de har kommet frem til en lignende konklusjon.

Helt konkret vil grensen for utslipp av Nitrogenmonoksid (NOx) senkes fra dagens 130 gram pr. kilometer til 95 gram pr. kilometer. For tyngre biler og større dieselmotorer er dette kravet en utfordring, men ikke umulig å oppnå for mindre biler med små dieselmotorer. Citroën C4 Cactus med BlueHDi dieselmotoren på 1,6 liter (1150 Kg) har f.eks et NOx utslipp på 82 gram pr. kilometer (i alle fall offisielt).

http://www.vafinans.se/aktier/nyheter/Volvo-Cars-ska-sluta-utveckla-dieselmotorer-1002019784

   

Jeg er kun delvis enig i dette. Jaguar har et "navn", men dette er sterkt utvannet og rustent. jeg er usikker på posisjoneringen og utførelsen med dagens modellserie som referanse, dog med et soleklart unntak, kommende i-pace. I den kontekst er det fristende å dra frem en annen "bastard". Som navnet hentyder betyr det eiere som ikke er veldig investert eller engasjert og som bruker ordinære chassi/deler på noe som skal være noe nær premium, Volvo. Se hvor ekstremt vellykket deres renessanse har vært med kinesiske eiere. I så måte er jaguar sitt bidrag på det jevne, mer dessverre relativt lite spennende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk den motsatte oppfattelsen ved at det er Volvo som er på det jevne (tiltross for fine nye modeller) og Jaguar som virkelig opplever en renessanse. Volvo opererer nå med kun 1 plattform (SPA) for modellene S90, V90, XC90 og XC60 og de har så langt kun to rekkefirere (diesel og bensin) i ulike effektkonfigurasjoner. Dette er en spareøvelse som ikke er vanlig i premium segmentet, men Volvo skjuler det bra. Designet på bilene er imponerende og det er også interiørene.

Jaguar har fått mye skryt for at de er tro mot bilmerkets tradisjoner når det gjelder kjøreegenskaper og dette gjelder over hele produktporteføljen. Jaguar XE har jmf. de fleste biljournalistene bedre kjøreegenskaper enn dagens 3-serie, men faller igjennom når det gjelder opplevd kvalitet (spesielt interiøret). F-Type er fantastisk og det blir ganske sikkert I-Pace også (som du nevner).

Jeg synes at indiske Tata har gjort en bra jobb med å revitalisere Jaguar (+ Land/Range Rover), men de har litt å gå på når det gjelder alternativer til 5-serien (XF) og 7-serien (XJ). På den annen side er dette BMW og MB's paradenummere og nivået er derfor utrolig høyt. Ingen andre bilprodusenter gjør dette bedre enn BMW og MB (og Porsche med Panamera). I forhold til hvor Jaguar var før Tata kjøpte bilmerket i 2008 har de kommet temmelig langt.

Volvo mangler ganske mye på motorsiden (samt gearkasser), men såvidt jeg forstår er planen at de om få år skal gå helt over til å kun bygge elektriske biler. De vil bli Kina's alternativ til Tesla i premiumsegmentet og dermed kan man bedre forstå hvorfor Volvo disponerer som de gjør med dagens modeller. Slik det er nå er imidlertid Volvo egentlig ingen utfordring for bl.a BMW og Mercedes-Benz. Jeg opplever Volvo litt som da Saab var på sitt beste. Det intellektuelle og sofistikerte valget for de som ønsker å være litt annerledes samt har sansen for enkelt, men stilrent skandinavisk design... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrotes dieselmotorene pga utslippskrav før 2gen biodiesel blir kommersialisert?

Vet du hvilke tanker bilprodusentene har om 2gen biobrensel?

Jeg vet avinor's instilling, men mulig bilindustrien har en annen oppfatning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige (og Finland) er ganske store på biodiesel og såvidt jeg vet er rundt 20% av dieselen (2. generasjons biodiesel) som idag selges i Sverige HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) og FAME-diesel (Fatty Acid Methyl Esters). HVO-diesel er primært laget av ulike avfall og restprodukter, som tallolje fra skogsindustrien og gjenvunnet vegetabilsk og animalsk olje/fett. FAME-diesel utgjør nesten 100% av dieselen RME (rapsmetylester), som navnet antyder produseres av raps. 

EU har en målsetting om at 10% av dieselen som selges i 2020 skal være biodiesel, men er idag langt fra å nå dette målet. Sverige mener at de innen 2030 kan nå en andel på 100% biodiesel.

Såvidt jeg forstår gjør dette (idag) ingen forskjell når det gjelder Volvo's fremtidige planer for deres produksjon av dieselmotorer. Jeg tror at man skal forstå dette ut fra hva slags planer Volvo har på det kinesiske markedet. Der handler idag alt om elektriske biler iom. at det er dette kinesiske myndigheter fokuserer på for å få løst de enorme utfordringene med bl.a smog i de store kinesiske byene. Alle kjøretøyer i offentlig regi skal fremover være elektriske og dette skaper naturligvis gode kommersielle vilkår for private aktører som f.eks Volvo på det kinesiske markedet. Jeg har lest at indiske myndigheter har planer om å følge en lignende strategi for å få løst deres problemer med luftforurensing i storbyene.

Ergo vil et marked på nesten 3 milliarder mennesker satse på elektriske biler og med kinesiske eiere (Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd) er det ikke så merkelig at Volvo ser enorme kommersielle muligheter i dette markedet. Vi må nok bare erkjenne at Europa (og USA) ikke lenger har hovedfokus for bilprodusentene. Porsches største marked er idag Kina (uten at dette gjør en forskjell i denne sammenhengen)... :)  

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, unnskyld at jeg ikke formulerte meg korrekt. Det var bærekraftig andre generasjons drivstoff jeg tenkte på, hvor prosessen baseres på cellulose, og dermed blir bærekraftig.

Men da mener du at bilindustrien heller ser mot elektrifisering enn et håp om en revolusjon innen biodrivstoff.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant og veldig relevant: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lan-marie-nguyen-berg/slik-skal-hun-stoppe-biltrafikken-i-oslo-sentrum/a/24000478/

Selv om jeg ikke fordrar dama så skal hun ha for at tinger blir gjort, selv om jeg ikke er enig i alt. Så... saken over synes jeg i helhet egentlig er ganske fornuftig. Bilfri sentrum innen 2019, hvor parkeringsplasser blir aktivitetsområde for barn, med fotballmål, bordtennisbord og kanskje de er så fornuftig å putter inn en skateboardrampe der også. Det blir også serveringssteder og uterestauranter. Hvem synes ikke det er digg å ta seg en iskald en ute uten noen form for støy? Synes dette faktisk hørtes bra ut. Om jeg går nærmere i saken er det sikkert mange haker og mye som sikkert ikke er gjennomtenkt om jeg kjenner hun der rett. Jeg kjenner heller ikke Oslo så godt og har igrunn ikke kvalifikasjoner nok til å uttale meg der, men et bilfritt sentrum her hadde ihvertfall vært topp. Da såklart med store parkeringsplasser rundt, man kan jo ikke bli helt lammet. Jeg tror enkle grep og tilpasninger(inkl. holdninger) hadde hjulpet mye. Bilturer er kjempebra og jeg er veldig for dette, men sentrumsområder er best å se til fots. :) Kanskje dette også hadde fått folk opp og ut, og at de faktisk må bruke bena å gå i 10 min til butikk?

Så er det pendlere som jobber midt i sentrum og er avhengig av bil. Er det noen som helst mulighet å parkere i utkanten og ta sykkel inn eller gå uten at det tar timesvis? Jeg vet ikke hvordan Oslo er på dette området som sagt, men her er det veldig mulig. 20-30 min spasertur fra Scandic Seilet til den store båthavnen alle kjører forbi på vei inn. Her er det mulighet for å lage en omkjøringsvei(er planer om tunell) og parkeringsplass i utkanten om man vil det. De som bor i Molde har alt innen gårekkevidde, samt "ok minus" kollektivtrafikk. De som ikke gidder å gå når de er i sentrum har virkelig noe å jobbe med, men det er en annen sak.

Joda det ligger butikker overalt utenom sentrumsområde, så man kan kjøre 2-3min for å handle inn til uka, eller melka man glemte på vei hjem, altså ikke snakk om et bilfritt samfunn for de som tror jeg mente det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88HVO-diesel, som bl.a inkluderer tallolje, er et restprodukt fra produksjon av cellulose. Årsaken til at Sverige og Finland har kommet langt med 2. generasjons biodiesel skyldes ganske sikkert at de har en stor tømmerindustri og dermed også er store på produksjon av cellulose.

Jeg registrerer at Volvo idag mener at de i fremtiden kommer til å satse mer på elektriske biler enn fossilbiler, men man skal ta dette med en klype salt for endrer markedsvilkårene seg signifikant vil naturligvis Volvo tilpasse seg denne utviklingen. Jeg tror imidlertid at EU heller vil satse på hybrid (bensin/elektrisk) og elektriske biler enn dieselbiler i fremtiden. Denne erkjennelsen veier nok også tungt for Volvo når de har sagt at Kina og elektriske biler hovedsakelig er fremtiden for deres del.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At svenskene er store på tømmer og cellulose stemmer, men det er ingen direkte sammenheng. Norge er også stor på tømmer. Når det er sagt, er vi lengre fremme enn svenskene og finnene på det teknologiske rundt biodrivstoff, selvom vi ikke produserer så mye biodrivstoff av restavfall.

Når det er sagt, så finnes det flere måter å lage andre generasjons drivstoff på, og det vil ikke være tilstrekkelig med å kun bruke avfalls og biprodukter (fra feks cellulose produksjon) dersom vi skal bort fra fossildrivstoff. Dessuten regnes ikke det som bærekraftig. Feks pyrolyse er nettopp bærekraftig, men dessverre lite lønnsomt sammenlignet med fossilt brennstoff.

Spørsmålet mitt var ikke "hvem eller hvordan andre gen biodrivstoff lages", men hvilken innstilling bilindustrien har til biodrivstoff. Tydeligvis skal man tro at de tyske (og franske) produsentene helst vil over på eldrift raskest mulig, noe som kan være forståelig nok.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...