Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

On 29/5/2017 at 12.15, Hansh skrev:

Lurer på hvor langt unna vi er at det brukes kunstig intelligens til å sette raskest mulig rundetider på ringen. Blir vel som med sjakkcomputere, at det kun er et spørsmål om tid før vi blir grundig overgått, kanskje bortsett fra på den kreative biten hvor f. eks. Magnus Carlsen har vist seg å kunne overgå maskinen.

Det er ingen tvil om at vi innen relativt kort tid kan utvikle kunstig intelligens som kan sette raskere rundetider rundt ringen enn mennesker kan. Årsaken er at en bane er et fast mønster uten forhindringer (vel, det er i alle fall meningen) og alt kan derfor i utgangspunktet beregnes på forhånd. Er det derimot også andre biler, forhindringer eller andre ukjente faktorer på banen blir det straks mye vanskeligere, men jeg tror at det bare er et spørsmål om tid før vi også mestrer dette. 

Kunstig intelligens eller artificial intelligence (AI) på engelsk er forøvrig et relativt begrep og det hersker mange misforståelser rundt dette begrepet. AI forstås idag som en maskin (datamaskin) eller i utgangspunktet hva som helst som inkluderer informasjonsteknologi som kan ta avgjørelser ut i fra et sett med instruksjoner den har fått programmert inn på forhånd rettet inn mot å utføre bestemte oppgaver. For at maskinen skal kunne gi mest mulig menneskelig respons har den derfor blitt programmert til å analysere data samt utføre kommandoer basert på dette. Maskinen kan også fortløpende bli supplert med nye instruksjoner eller data fra en ekstern kilde.

Etterhvert som AI har blitt en mer avansert og kompleks størrelse skiller man idag mellom maskiner som kan utføre rutineoppgaver eller oppgaver med et fast mønster (som f.eks robotter som bygger biler og biler som kan kjøre etter et fast mønster) og maskiner som kan utføre komplekse og intellektuelle oppgaver (som f.eks spille sjakk, ordentlige selvkjørende biler, simulere militære operasjoner etc.). Begrepet artificial general intelligence (AGI) er derfor innført for å konkretisere AI som er utviklet for å kunne etterligne menneskelige handlinger ut fra et intelligent perspektiv (kognitiv intelligens).

Dette innebærer minst følgende aspekter: Fornuft/mening (maskinen skal ha definerte oppgaver så den kan gjøre bruk av strategier og ta avgjørelser på grunnlag av ukjente faktorer), Kunnskap (maskinen må ha kjennskap til alminnelig fornuft for å kunne etterligne menneskelige handlinger), Plan (maskinen må ha en plan for å kunne løse oppgavene og gjøre bruk av strategier), Læring (maskinen må kunne lære både av sine handlinger og korrigerende instrukser), Språk (maskinen må kunne kommunisere både med andre maskiner og mennesker) og sist, men ikke minst må maskinen kunne kombinere alle disse aspektene samtidig for å kunne etterligne menneskelige handlinger.

I tillegg kommer sanser, evne til å endre og manipulere andre (mennesker og maskiner), forestille seg ting som ikke er programmert på forhånd og f.eks autonomi (være sin egen herre og handle ut fra en overbevisning). 

Som man forstår er oppgaven med å utvikle "ekte" kunstig intelligens (som vi normalt forstår begrepet) formidabel og flere anerkjente forskere på området mener at dette trolig ikke er mulig eller ligger langt ut i fremtiden. Jeg kom tilfeldigvis over en artikkel som er skrevet av David Deutsch, som er gjesteprofessor ved Department of Atomic and Laser Physics at the Centre for Quantum Computation på Oxford University, og han har ganske interessante perspektiver vedr. AGI. Jeg har fulgt David Deutsch i over 20 år og kan spesielt anbefale hans bok "The fabric of reality"... :)

https://aeon.co/essays/how-close-are-we-to-creating-artificial-intelligence

 

         

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha og kunstig intelligens er uten tvil et veldig interessant og ikke minst viktig tema. Jeg skraper bare overflaten i det aktuelle innlegget og stoffet er generelt ganske tungt, men som sagt temmelig interessant og aktuelt... :)

Apropos bilprodusentenes behov for å finne nye forretningsområder når bilene etterhvert blir elektriske og dermed enklere så lanserer BMW i disse dager BMW CarData som tilbyr bileierne (mot betaling) skreddersydde løsninger (f.eks fra andre kommersielle virksomheter) som f.eks forsikringer basert på faktisk kjørelengde, bestilling av service, underholdning etc. Dette er bare begynnelsen på noe som kommer til å bli temmelig stort og viktig for bilprodusentene.

http://www.bmwblog.com/2017/05/30/bmw-group-launches-bmw-cardata/

Toyota har naturligvis valgt en lignende løsning, men for å gjøre det enklere for bl.a tredjeparts virksomheter (f.eks i form av apper) har de valgt et open-source Linux basert operativsystem i deres biler (Automotive Grade Linux). Andre bilprodusenter som har valgt dette OS'et er så langt Mazda, Mercedes-Benz, Ford, Land Rover m.fl.

http://www.autoblog.com/2017/05/31/2018-toyota-camry-open-source-linux-based-infotainment-agl/

Apropos krangelen mellom President Trump og Angela Merkel, som har sitt opphav i at Trump ikke liker at tyskerne bygger bedre biler enn USA og derfor selger mange biler i USA (som igjen fører til et handelsoverskudd for Tyskland vis a vis USA), så synes jeg at denne artikkelen på en god måte forklarer hvor tåpelig og for ikke si barnslig Trump er. Mannen skal forestille å være en forretningsmann, men han har åpenbart ikke forstått hvordan kapitalismen og et fritt marked fungerer.

http://nordic.businessinsider.com/trumps-comments-on-german-auto-makers-are-terrifying-2017-5?r

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Jay Leno og selvfølgelig hans temmelig imponerende samling biler i Jay Leno's Big Dog Garage, som er lokalisert ved flyplassen i Burbank utenfor Los Angeles (dog innenfor Los Angeles kommune). Det jeg kanskje liker best i relasjon til Jay og hans samling biler er at han sier at det blir feil å omtale seg selv som eier av bilene (altså i et egosentrisk perspektiv) og at han derfor bedre liker begrepet "custodian" eller forvalter om seg selv og bilene. Bilene vil overleve ham og er derfor viktigere enn ham som person. 

Han har ganske mange forskjellige biler. Det er historiske perler og svært verdifulle samleobjekter, det er custom byggede biler og hot rods, det er morsomme "tullebiler", det er historisk interessante biler som er knapt så verdifulle, det er dampbiler, det er motorsykler og mye mer. Totalt har han rundt 170 biler og ca. 90 motorsykler. Såvidt jeg vet har han imidlertid kun et par BMW'er og det tok lang tid før han fikk øynene opp for luftkjølte Porscher (jeg tror stadig ikke at han virkelig liker BMW og Porsche).

Mercedes-Benz har han imidlertid flere av og han har også flere klassiske Citroën modeller (som han sier: de er interessante fordi de er helt annerledes enn alle andre biler). Trolig er det Lamborghini som ligger hans hjerte nærmest (han's far var sønn av italienske immigranter), men han liker også tradisjonelle amerikanske muskelbiler og ikke minst Bugatti. Ellers har han biler som f.eks Mercedes-Benz W198 300 SL, McLaren P1, McLaren F1, Chrysler Turbine Car, Mazda Cosmo, Jaguar XKE, Jaguar XK120M, Duesenberg Model J Town Car, Lamborghini Miura (2 stk.), Lamborghini Espada, Lamborgini Countach, Lamborghini Diablo, Mercedes-Benz W100 600... bare for å nevne noen få biler i samlingen... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Metcalfe tar oss med på en tur over Alpene i BMW's fineste... :)

Apropos artige bilturer så hadde det ikke vært så dumt å kunne gjøre dette i en annen ganske fin BMW relatert bil som f.eks McLaren F1. Jeg kom over denne serien (som stadig pågår, mens jeg skriver dette) der Rowan Atkinson's (Mr. Bean, Black Adder etc.) tidligere F1 er i fokus. Jeg synes ikke at selve turen er spesielt spennende, men det er interessante små klipp som viser hvor gjennomført F1 er som supersportsbil. Hvor mange andre biler av dette kaliberet har f.eks plass til tre personer inkl. bagasje for noen dager på veien?

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet en kamerat sin ND RF her om dagen, og fikk frie tøyler i 12-13 mil. Var artig å presse den på svingete landeveier og få med overstyring ut av svingene, akkurat som med NA. Faktisk slo det meg hvor lik den var å kjøre en NA, og NA 1.8 131hk og ND 2.0 160 hk er ikke natt og dag når det kommer til ytelser....ND var selvfølgelig kvikkere, men karakteristikken var veldig lik.  En annen ting er at bilen er overraskende trang, muligens trangere innvendig enn NA. Som passasjer sitter man fort med knærne i dashbordet og stoltryggen ganske rett. Er man over 190 tror jeg det blir vanskelig. Og er man relativt feit med en kulemage blir det vanskelig å få plass bak rattet, og å komme seg ut av bilen igjen. Mazda leker ikke når de konstruerer biler, og det er beundringsverdig at de ikke har falt for fristelsen til å lage bilen større innvendig/utvendig for å tilpasse seg den overvektige befolkningen i USA som jo er det største markedet deres.

Personlig foretrekker jeg vanlig kalesje da RF veier 70-80kg mer, har flere potensielle feilkilder og lager en del vindstøy over 150 km/t. Men for folk som egentlig foretrekker Coupe er det sikkert et greit kompromiss hvis man har lyst til å lufte seg litt iblant. Bilen er identisk med den på vedlagte bildet...

2017-Mazda-MX-5-RF-Speedhunters-by-Paddy-McGrath-39-1200x800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Mazda MX-5 (ND) er en fin bil med et ordentlig fokus på kjøreglede akkurat som den første MX-5'en, som vi begge har erfaring med. Jeg liker også best varianten med kalesje, men jeg ser poenget med coupéen. Den veier litt mer, men den er også litt stivere og dette betyr bedre kjøreegenskaper på kanten av veigrepet. Det beste med MX-5 (i det minste med ND og NA) er at man får store kjøregleder uten at det behøver å gå alt for fort. Det er som med Mini og det er bra!... :)

Designmessig vet jeg ikke helt hva jeg skal mene om coupéen. Fra noen vinkler virker den litt merkelig, men jeg tenker at den også er mer praktisk på våre breddegrader enn den åpne varianten. Med tanke på hvor stor pris jeg satte på at min egen MX-5 var åpen ville jeg nok ha valgt en tilsvarende variant idag. 

Over til noe helt annet (i alle fall foreløpig frem til elektriske biler også blir mer vanlige som små sportsbiler). India med sine 1,3 milliarder mennesker har besluttet at alle biler som blir solgt fra og med 2030 skal være elektriske. Dette betyr at India følger Kina's modell for å løse miljøproblemene de sliter med. Dermed vil et enormt marked på totalt nesten 3 milliarder mennesker i løpet av relativt få år åpne seg for elektriske biler.

https://www.independent.co.uk/news/world/asia/india-electric-cars-2030-fossil-fuel-air-pollution-piyush-goyal-climate-change-a7711381.html

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det er med tyskere, Norge og Mazda MX-5, men jeg har i noen år abonnert på den tyske kanalen Ausfahrt.tv på Youtube og de har akkurat vært på en større rundtur i Norge med en MX-5 RF... :)

Jan Gleitsmann (til høyre på bildet over) er programleder I Ausfahrt.tv og han har akkurat gjort en ganske grundig test av den nye VW Arteon (i dette tilfellet 2.0 TSI med 280 HK 4Motion R-Line). Jeg liker modellen, men jeg er usikker på om VW klarer å overbevise markedet om at den tilhører den øvre middelklassen og ikke bare middelklassen som f.eks Passat. Vi har ikke denne distinksjonen i Norge, men for tyskerne (og britene) er slikt veldig viktig. I mine øyne er Arteon helt enket bare en ny Passat CC eller bare VW CC.

Navnet "Arteon" er en konstruksjon og er satt sammen av det engelske ordet "art" (kunst) og endelsen "eon" (fra latin) som betyr "en lang tidsperiode".

Jan Gleitsmann har forøvrig laget mange engelskspråklige programmer for Ausfahrt.tv, men idag går alt på tysk... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lstore skrev:

Min far snakket med dem da de var på Hotel Ullensvang og da ble det sagt at de laget reklame for Mazda i Tyskland. Antar at det i praksis betyr hele europa. Sa det var 5-6 slike RF og ellers mange tyske Mazda følgebiler.

Kult :) Det kan hende det var flere lengre bak, jeg svingte av rett etter de to MX5 RF. Så ut som en kul tur ut ifra videoene å dømme(skummet bare igjennom alle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par interessante artikler idag der den ene handler om hvorfor bilprodusenter som f.eks BMW kikker tilbake i historien for å finne ideer til nye bilmodeller. Det kanskje mest prominente eksempelet er hvordan Volkswagen stadig gjenbruker designelementer fra Boblen og for ikke å snakke om Porsche med 356 (som var en videreutvikling av Boblen). Faktum er at bilen egentlig ikke har forandret seg så mye de siste 70-80 årene. Det overordnede designet på bilene er stadig det samme og selv om ny teknologi hele tiden erstatter eldre teknologi har lite gjennom årenes løp blitt endret på bilenes grunnleggende design

http://edition.cnn.com/2017/06/04/autos/revival-classic-car-designs/

Jeg kom også over en ganske seriøs og interessant artikkel som tar for seg Porsche 928 og hvorfor/hvordan denne fantastiske modellen ble utviklet... :)

https://driventowrite.com/2017/06/02/1977-porsche-928-profile-analysis/

Alpina G12 B7 Bi-Turbo, som har en V8 motor på 4395 cm3 og yter 608 HK mellom 5750 og 6250 rpm samt 800 Nm mellom 3000 og 5000 rpm, er en artig modell (den bygges på det samme samlebåndet som BMW's egne 7-serier i Dingolfing, mens bl.a motoren bygges hos Alpina i Buchloe). 0-100 Km/t går løs på 3,7 sekunder og topphastigheten er 330 Km/t. Mindre artig er ikke denne filmen der vi i løpet av litt over en time lærer bilen å kjenne sammen Alpina's administrerende direktør Andreas "Andy" Bovensiepen. Andreas Bovensiepen er sønn av Alpina's grunnlegger Burkard Bovensiepen. Alpina's offisielle navn er faktisk Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...