Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

:shock: ... det der ser ikke bra ut og det kunne være interessant å vite om noen av disse personene senere var/er plaget av f.eks smerter i ryggen/nakken og tilbakevendende hodepine/migrene. På den positive siden fikk man i det minste førstehånds kjennskap til hvor store krefter som er på gang i en kollisjon selv i moderate hastigheter. Jeg har et bestemt inntrykk av at dette ikke alltid er tilfellet med dagens sjåfører.

Bilene har blitt vesentlig sikrere med årene, men hastigheten er også høyere. Bilene har også blitt mye mer komfortable med både lavere støynivå og mindre vibrasjoner. Noen biler nærmest isolerer sjåføren fra elementene utenfor bilen og det tror jeg faktisk at er farlig i en bredere forstand. Her i området har vi en lokal landevei mellom to landsbyer som er temmelig trafikkert. Veien er relativt smal og med en tydelig midtlinje. Veien har ikke fortau, men det er allikevel mange gående og syklende langs veien fordi det halvveis mellom landsbyene er et stort sportsanlegg. Hastighetsbegrenseningen på veien er 80 km/t (standard hastighetsbegrensning på danske landeveier) og det skjer dessverre mange ulykker på veien.

En årsak til dette er at mange sjåfører ikke bremser når de skal forbi gående og syklende langs veien. De kjører istedenfor over i motgående kjørefelt - også selv om det kommer biler imot og det er gående og syklende på motsatt side av veien. Dette er selvfølgelig helt ulovlig, men dessverre helt vanlig at mange gjør. Jeg tror at årsaken til at mange sjåfører gjør dette er at de ikke kan forestille seg hvor mange krefter som er på gang i en kollisjon. Hensynsløs kjøring av dette kaliberet skyldes som regel mer uvitenhet enn egoisme. Jeg tenker derfor at filmer av kontrollerte ekte kollisjoner, som de på filmen, kanskje kan virke preventivt. Skadene er omfattende også på moderne biler selv om personene som sitter i bilene selvfølgelig er mye tryggere. Skadene på gående og syklende er mer eller mindre de samme som for 40-50 år siden.

Over til noe helt annet. Nissan vil gjerne selge deg en elektrisk bil og i USA tilbyr de en gratis tank med bensin/diesel hvis du vil prøvekjøre en Leaf. Markedskampanjen kalles interessant nok for "Kick Gas"... :)

https://www.cnet.com/roadshow/news/nissan-tries-to-sell-electric-vehicles-by-handing-out-free-gas/   

Porsche har introdusert en ny 911 Turbo S variant som de kaller 911 Turbo S Exclusive Series (lettere jålete navn og design spør du meg). Effekten og fartsressursene feiler imidlertid intet. Motoren er den velkjente boxersekseren på 3800 cm3, men effekten er nå 607 HK ved 6700 rpm og 750 Nm mellom 2250 og 4000 rpm. 0-100 Km/t går løs på 2,9 sekunder og topphastigheten er 330 Km/t. Mellomakselerasjonene er kanskje mer imponerende og 80-120 Km/t tar kun 1,8 sekunder.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... intervjuet med Andreas Bovensiepen er ganske artig. Vedrørende fascinerende personligheter/ledere her er forresten en liten "follow up" på dette innlegget i spottetråden... :)

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/interview-man-who-makes-porsches-gt-series-cars-great?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har det nå vært over 40 tilfeller av løsnede hjulbolter på biler i hele Danmark (det skjer i alle deler av landet). I et par av tilfellene har det gått helt galt og bilene har kjørt av veien samt at sjåførene har havnet på sykehuset med skader. Det har åpenbart gått sport i å løsne hjulbolter blandt enkelte drittunger eller møgunger (møkkunger) som de kalles på dansk. 400 kroner koster det meg å kjøpe låsebolter til min bil som har billige stålfelger (joda... prisen på låsebolter stiger med rakettfart). Denne elendigheten går forøvrig utover alle typer biler såfremt de er parkert slik at drittungene kan komme til felgene uten å bli sett... :x

Jeg kom forøvrig over en interessant artikkel som diskuterer hvorvidt Tesla er en bilprodusent eller primært et software hus som også bygger biler. Denne artikkelforfatteren mener at Tesla definitivt er en bilprodusent.

https://seekingalpha.com/article/4080283-still-tesla-motors

Det er også plass til en mindre viktig nyhet, men allikevel en litt artig nyhet. Danmark får nye frimerker!... :)

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE9638713/tre-ikoniske-bilmodeller-bliver-danske-frimaerker/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎13‎.‎06‎.‎2017 at 21.43, Fredrik skrev:

Så langt har det nå vært over 40 tilfeller av løsnede hjulbolter på biler i hele Danmark (det skjer i alle deler av landet). I et par av tilfellene har det gått helt galt og bilene har kjørt av veien samt at sjåførene har havnet på sykehuset med skader. Det har åpenbart gått sport i å løsne hjulbolter blandt enkelte drittunger eller møgunger (møkkunger) som de kalles på dansk. 400 kroner koster det meg å kjøpe låsebolter til min bil som har billige stålfelger (joda... prisen på låsebolter stiger med rakettfart). Denne elendigheten går forøvrig utover alle typer biler såfremt de er parkert slik at drittungene kan komme til felgene uten å bli sett...

Dette er en del av prisen man må betale for multikultur...I Norge har vi hele tiden hengt noen år etter Sverige, men som tidligere nevnt har vi nå fått opptøyer i drabantbyene. Og i går satte innvandrerungdom fyr på en skole på Holmlia (bombe...) slik at 380 elever nå er uten skole. De startet opp med biler på Holmlia og Bjørndal sist helg og fortsatte med skolen denne uken.

Vi har enda ikke opplevd problemer med hjulbolt-terror (bare for å beskrive det litt tabloid), men det dukker nok opp i løpet av sommeren. Tipper alt dette høyner motivasjonen til folk for å gå på jobb og betale skatt enda mer :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Werther skrev:

 

Vi har enda ikke opplevd problemer med hjulbolt-terror (bare for å beskrive det litt tabloid), men det dukker nok opp i løpet av sommeren. Tipper alt dette høyner motivasjonen til folk for å gå på jobb og betale skatt enda mer :wink:

Tidlig i forrige uke var det advarsel om løsnede hjulmuttere på vogntog i nærmiljøet her. Det var heldigvis gode rutiner hos sjåføren som avverget det som kunne blitt en stygg hendelse, altså en sjekk av bil og dekk/felg før man startet arbeidsdagen. Advarselen var også sendt på lokalradioen for å nå flest mulig.

http://www.rbnett.no/nyheter/2017/06/06/Løsnet-hjulmuttere-på-lastebil-14832358.ece

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet foreløpig ikke hva slags typer det er som løsner hjulboltene, men med tanke på hvor alvorlige følger dette kan ha er det gode grunner til å tro at det er ungdommer/unge voksne som står bak. For en tid tilbake var det flere tilfeller der noen kastet tunge gjenstander (betongheller, store stener, jernrør etc.) ned fra broer som går over motorveiene her i Danmark. En tysk familie fikk en betonghelle igjennom fronruten utenfor Odense der begge foreldrene som satt i forsetene døde, mens et barn som satt i baksetet overlevde. Politiet fant aldri den/de ansvarlige selv om det ble brukt store ressurser på saken. I et par andre tilfeller (der kun bilene ble ødelagt) fant man imidlertid gjerningsmennene og da viste det seg at det var ungdommer/unge voksne som sto bak.

Politiet har ikke sagt noe om disse er etniske danske eller f.eks innvandrere, men vitner har fortalt til pressen at de har sett mørkhudede folk løpe vekk fra broene. Hvor seriøst man skal ta dette er et åpent spørsmål da de fleste hendelsene har skjedd om kvelden/natten og det derfor ikke er lett å se hva slags hudfarge folk har. Jeg tenker at hudfargen ikke er spesielt viktig i denne sammenhengen iom. at forbrytelsen uansett hudfarge er veldig alvorlig.

Det som imidlertid er litt spesielt når det gjelder de løsnede hjulboltene er at gjerningsmennene ikke får se resultatene av ugjerningene. Det kan ta lang tid før et eller flere hjul løsner og gjerningsmennene vet heller ikke når bilen skal brukes etter at hjulboltene er løsnet. Politiet mener derfor at det ikke er snakk om psykisk syke mennesker som står bak. De vil som regel få et mentalt "kick" av å se hva som skjer når hjulene løsner eller en tung gjenstand treffer frontruten på en bil. 

Politiet mener derfor at gjerningsmennene først og fremst er ute etter oppmerksomhet og/eller forsøker å hevde seg i det miljøet de ferdes i (ikke ulikt taggere). Lykkes noen med dette vil andre "copycats" forsøke å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tagging... Tagging er vel veldig 1995, er det ikke? Eller er dere faktisk plaget med mye tagging pr. dags dato?

Her er det så og si ingen tagging lengre, de få som driver med grafitti søker om plasser for å utøve et verk, da gjerne en enighet med gårdseier om hvilket motiv og/eller lager motiv på lerret hjemme.

Jeg tagger ikke, men skater. Blir fort uglesett, selv om jeg ikke gjør en flue fortred. Nabojenta kom ut endag jeg holdt et brett i hånda og sa "oja, du er en slik".. Tipper 80-90-tallet henger igjen i folks hoder om at alle som skater bruker dop og er kriminell. Ikke bedre blir det når vi ankommer i hver vår svarte BMW, blir noen rare blikk... Men men, det er jo litt moro også da fordi politiet kjenner vi godt fra det sivile livet, da f.eks. en brygger vi øl med pr. dags dato, så vi blir ikke akkurat forfulgt kan man si. De bare ler med oss :D 

En annen ting som er morsomt, ikke for å spore helt av(men du nevnte tagging), det er mote. Mote idag er bl.a. Thrasher-hoodies. Skal ikke langt tilbake i tid før Thrasher var ukjent for de fleste utenom oss. Idag har alle det, og det hjelper ikke akkurat på at små fjortisjenter går i det. Men kjendisene mater på med fashion her og der og motebloggerne bygger oppunder. Det skaper unødvendig press på folket og ikke minst utsolgte klær og stæsj for oss som faktisk bruker det av en helt annen grunn. 

 

IMG_3621.thumb.JPG.68dc1eb9f88168c27144096ecfce2523.JPG

 

Puh... sporet helt av, men undergrunnsmiljøet engasjerer meg. Selv om jeg ikke tilhører eller har tilhørt et typisk undergrunnsmiljø :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen i innlegget å henge ut taggere i alminnelighet (mange er faktisk dyktige kunstnere), men derimot å trekke noen relasjoner til tagging som fenomen. For noen taggere handler tagging først og fremst om å "signere" byen for å få oppmerksomhet og øket status i miljøet.

Her i Århus er det litt opp og ned hvor mange som tagger og ikke minst hvor mye de tagger på tilfeldige steder. Miljøet ser ut til variere i størrelse avhengig av hvor hurtig profesjonelle vaskefirmaer klarer å fjerne taggingen (les: det er ikke morsomt å tagge hvis taggingen blir fjernet bare noen timer senere). Danske Statsbaner (DSB) har imidlertid alltid hatt et stort problem med skikkelig grisete tagging som mest av alt er hærverk. Problemet er at disse taggerne holder til i øde hjørner av banegravene der togvognene samles før de skal brukes og dette er åpenbart et alt for fristende mål for disse folkene. Jeg tror at det har gått litt sport i å plage DSB, men det har blitt litt bedre etter at vektere har begynt å patruljere banegravene og vaskefirmaene har innført 24/7 service.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså tagging som hærverk er jo ikke kult, så det var ikke det jeg mente. Ettersom tagging nærmest ikke eksisterer her lengre, tenkte jeg kanskje samme trenden begynte å vise seg i større byer. Der tar jeg vel kanskje feil da :) 

 

Og noe helt annet..

BMW har ligget litt bak på modellene som har kommer ut siste årene. De er kjempefine, men ingenting revolusjonerende eller helt der vi forventer av BMW i 2017. Nå ser det ut til at de tar grep om 3-serien og sikter for klasseledelse igjen. 

http://www.leftlanenews.com/bmw-planning-sportier-more-luxurious-3-series-96456.html

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

BMW har ligget litt bak på modellene som har kommer ut siste årene. De er kjempefine, men ingenting revolusjonerende eller helt der vi forventer av BMW i 2017. Nå ser det ut til at de tar grep om 3-serien og sikter for klasseledelse igjen. 

http://www.leftlanenews.com/bmw-planning-sportier-more-luxurious-3-series-96456.html

:) 

Har BMW ligget bak de siste årene? Det har jeg ikke lagt merke til i såfall, jeg vil derimot si at de nye modellene som har kommet i det siste absolutt har ligget i fremkant. 

Nye BMW 3-serie blir spennende å se, jeg håper på en litt mer luksuriøs tilnærming. Noe mer trenger egentelig ikke 3-serien, da den stadig er aktuell og bestselger i sitt segment :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Har BMW ligget bak de siste årene? Det har jeg ikke lagt merke til i såfall, jeg vil derimot si at de nye modellene som har kommet i det siste absolutt har ligget i fremkant. 

Nye BMW 3-serie blir spennende å se, jeg håper på en litt mer luksuriøs tilnærming. Noe mer trenger egentelig ikke 3-serien, da den stadig er aktuell og bestselger i sitt segment :) 

Mulig jeg formulerte meg dårlig. Alle modellene er kjempefine og spot-on, men det er ingenting revolusjonerende over de. Heng med meg, altså F30 er ikke idag det E46 var på den tiden. Og jeg tenker BMW vil tilbake på den pallen. Lettere bil, mer utstyr og ikke minst kvaliteten på materialvalget. Man får jo skinnseter, panoramatak, bra infotainment-system med stor skjerm i nesten hvilken som helst bil idag. Da må BMW gjøre ytterlige for å ligge foran, noe det ser ut til at de gjør :) BMW er heldigvis klasseledende på kjøreegenskaper(bredt begrep, men dere skjønner). xDrive til BMW er også blant det beste 4x4-systemet på markedet til familiebiler(rwd-baserte).

En mer luksus 3er som skiller seg merkbart ut er hjertlig velkommen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man mer luksus kan man vel bare kjøpe seg en 5-serie? Mer luksus fører kun til mindre kjøreglede, så ser ikke hvorfor mer luksus skal være positivt for en 3-serie. Den er lite nok involverende for føreren som den er allerede i forhold til sine forgjengere. ...

Det sies jo sånn ellers at man ikke skal sove bort sommernatta, så jeg knipset noen kjappe bilder her en natt når jeg var en tur rundt i Oslo i 03-tiden på morgenen. Disse lyse sommernettene er absolutt noe av det beste med å bo i Norge.  Kunne kanskje vært noe mer spennende enn en Ford, men man tar det man har.

IMG_2783____.jpg

IMG_2785___.jpg

IMG_2795____.jpg

IMG_2798.JPG

IMG_2800______.jpg

IMG_2805_____.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...