Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Nå er jeg godt innenfor målgruppen du kaller "instagram-generasjonen" og jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det du sier. Det gjelder både meg og de fleste jeg kjenner som har varierende grad av interesse for BMW, og forsåvidt interesse for andre merker også (prøver å unngå å omgås med de vantro). Fra spøk til revolver, jeg følger ikke med på hva PR avdelingen til noen merker driver med, jeg bryr meg fint lite, med mindre de knipser noen flotte bilder i en reklame jeg kommer over, så er interessen min lik null. Og hva enn de eventuelt reklamerer med, så er jeg ikke interessert, jeg bare liker visuelt flotte bilder.. Noe ala dette fanger oppmerksomheten min, men hva som ligger bak bildet har jeg ikke lagt på minnet https://19dg4u452phr3z8ck21kaki016we-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2012/09/bmw-art-car-koons-pulpit-rock-video_708x350.jpg

Jeg bryr meg ikke stort om alskens flotte grønne tall, tørker meg bak med 0-100 tider og generelt lite opptatt av nøyaktige spesifikasjoner ned til den minste kubikkcentimeteren. Misforstå meg rett, jeg synes det er positivt at ting går fremover, (og stusser fælt over hylekoret som har hatt orgie i kommentarfeltet på hvert et BMW turbobygg de siste 30 årene, men så snart BMW stapper snurrer på originalt så er det feil?) men alt i alt så er det følelsen jeg sitter igjen med på de svingete vestlandsveiene her som er målestokken min. Smiles per miles er det viktigste, selvsagt innlagt justering for faktorer som funksjonalitet til hverdags f.eks. Om BMW slipper den grønneste bilen, den grønneste reklamen, har de mest populære artistene og filmstjernene i reklamevideoene sine, det bryr meg ikke. Vi kjører ikke BMW fordi vi vil gjøre bellona fornøyde, vi kjører forhåpentligvis ikke BMW fordi det har kulest image på instagram, vi betaler ekstra for å ha en bil som har det lille ekstra som vi er villig til å betale for. Freude am fahren er det jeg er ute etter, ikke følelsen av å kjøre rundt i et merke som er poppis på instagram. Faktum er at jeg slutta å følge BMW på instagram...  Nei, nå må jeg løpe og gjøre noe fornuftig.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@asv Du inngår i gruppen som kalles bilinteressert. Derfor utgår du også (dessverre) for hvem bmw vil nå med markedskampanjene sine. De er trygg på sin verdi som "kjøreglad dailydriver", og derfor er det andre grupper som trenger innsatsen.

Det viktigste i et hvert valg bmw tar i forhold til strategi, er hva de ønsker å oppnå. Dagene hvor det er bilentusiasme og "fraude am fahren" som står i fokus, er forbi.

Markedet for de mest kjøreglade bilene er minkende (prosentvis) og hvis Bmw skal oppleve vekst (prosentvis) må de endre innhold. Feks ble det jo slutt på førerorientert midtkonsoll for 30år siden. Det er neppe tilfeldig.

Markedet utvikler seg, og nå er det miljøet som er viktigst.

I forhold til bedriftsutvikling, er bmw og de andre premiumprodusentene sannsynlivis inne i sin mest krevende periode på flere tiår. Det er vanskelig for en hver bedrift å fokusere på flere utfordringer samtidig. Ofte er det best å gjøre en ting om gangen, men nå må de gjøre to ting samtidig. Både den tekniske biten med teknologi som må utvikles og fabrikker som må bygges om, samtidig som de må endre kompetanseprofil internt. De har ikke lengre bruk for så mange på gulvet, men skriker etter ingeniører med kompetanse som kan produktutvikling. Men markedet er og i endring og etterspør bilene som gir en størst mulig "wow-effekt" i sosiale kretser. Ikke lengre på akslerasjonstider eller prestasjoner hvor bmw alltid har vært best,- men at bilene signaliserer hva kundene vil.

Det er omtrent som om at det ikke spiller noen rolle hvordan maten smaker, bare råvarene er økologisk, restauranten er kjent, og maten ser bra ut på bilder. Mett blir man uansett..

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

Det er omtrent som om at det ikke spiller noen rolle hvordan maten smaker, bare råvarene er økologisk, restauranten er kjent, og maten ser bra ut på bilder. Mett blir man uansett..

Dette er en god beskrivelse og når få etterhvert vet hvordan maten kunne ha smakt er det få som klager selv om maten smaker langt fra like godt som før. På den annen side kan situasjonen også beskrives som en total omlegging av kostholdet. Bort med hamburgere og pommes frites og inn med økologisk thaimat (altså for å beskrive overgangen til elektriske biler).

Selvfølgelig passer ikke alle inn i beskrivelsen av hvordan de unge idag oppfatter virksomheter og organisasjoner i relasjon til immaterielle verdier og "menneskelighet". Min datter som er 24 år gammel og bymenneske passer imidlertid perfekt til beskrivelsen og hverken hun eller hennes venner interesserer seg for biler, men en Tesla vil hun gjerne ha. Jeg tror at hun oppfatter Tesla litt som Apple, Google og andre kjente merkenavn ved at det er kjekt å ha/like, men ikke nødvendigvis full krise om man ikke har/liker det. Nye moter og merker adopteres like hurtig som andre faller bort. De er forbrukere med stor F, men er samtidig veldig lydhøre for bl.a immaterielle verdier og ikke minst miljøvern.

Jeg tenker at internettet og ikke minst sosiale medier etterhvert begynner å få narsissistiske trekk ved at man lett kan bli påført en slags tvangstrøye i forhold til hva man skal mene. Går man bare litt utenfor gjengs oppfatning risikerer man en hatkampanje og dette gjelder ikke minst firmaer og organisasjoner. Man skal være flink til å argumentere og ha ganske store politiske og sosiale antenner hvis man skal kunne si hva man mener uten at folk uforvarende eller med overlegg reagerer negativt.

Samtalen på internettet og i sosiale medier kan derfor lett oppfattes som falsk (som f.eks bilprodusentenes oppmerksomhet på miljøet), men på den annen side bør vi ikke utelukke at både f.eks BMW og de unge faktisk er oppmerksomme på miljøproblemene. BMW's ledelse har også barn som er unge voksne og det er mange unge voksne som er ansatt hos BMW.

I september er det valg i Tyskland og i denne sammenhengen er Angela Merkel også avhengig av å skape immaterielle verdier (les: goodwill) hos velgerne. Dette er en syltynn balansegang i tysk politikk når det gjelder å ta hensyn til arbeidsplassene og samtidig forstå hvordan moderne politikk virker på internettet og i sosiale medier.

http://www.reuters.com/article/uk-germany-emissions-merkel-idUKKBN19K258

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over til noe helt annet (og nå er det den gammeldagse bilentusiasten som skriver)... Porsche har akkurat introdusert den nye 911 GT2 RS og for en kraftpakke den er. Motoren er den velkjente boksersekseren på 3800 cm3, men yter nå 700 HK ved 7000 rpm og et maksimalt dreiemomentet på 750 Nm. 0-100 Km/t går løs på 2,8 sekunder og topphastigheten er 340 Km/t. 0-200 Km/t tar 8,3 sekunder og 0-300 Km/t tar 22,1 sekunder. Vidunderet kan bli ditt for 285220 euro eller 2,7 millioner kroner før norske avgifter... :shock:

http://www.caranddriver.com/news/2018-porsche-911-gt2-rs-photos-and-info-news

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Over til noe helt annet (og nå er det den gammeldagse bilentusiasten som skriver)... Porsche har akkurat introdusert den nye 911 GT2 RS og for en kraftpakke den er. Motoren er den velkjente boksersekseren på 3800 cm3, men yter nå 700 HK ved 7000 rpm og et maksimalt dreiemomentet på 750 Nm. 0-100 Km/t går løs på 2,8 sekunder

 

Som en kollega som ikke er veldig bilinteressert kommenterte: 2.8 sekunder? Er jo like kjapp som en Tesla da!

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og i Model S/X er det med hele familien + vovse. Jeg tror nok at 911'en drar bra fra etter 100 Km/t, men størrelsen og tyngden tatt i betraktning så er akselerasjonen opp til rundt 150-160 Km/t i Model S/X imponerende. Noe må jo Elon Musk ha lykkes med siden folk nå bruker Model S/X som målestokk når det gjelder akselerasjonstider fremfor f.eks Ferrari eller Porsche... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎30‎.‎06‎.‎2017 at 16.59, Evopower skrev:

Man ser jo bare hvordan alt fra barne tv til videre i skole og næring, hvordan vinklingen på alt er blitt miljøvennlig. Unge personer blir matet med miljøvennlig snakk 24/7 og det er en slags hjernevasking. Det er også dette som er det nye økonomiske satsningsområdet og er her man styrer tankegangen til folket. Eksempel så var postman pat og brannmann sam i min tid på barne tv bestående av dieselmotorer, usynkroniserte girkasser og andre artige kjøretøy. Legg merke til at postmann pat anno 2017 sykler rundt og spiser økologisk mat.

Denne hjernevaskingen er godt planlagt. Jeg ser faktisk en del på NRK Super (barneTV) i forbindelse med barnepass, og det er gjennomført politisk korrekt hjernevasking med en agenda. Er selv en fan av Old School-Postmann Pat, Brannmann Sam og Thomas-Toget, men dagens episoder er animerte PK-episoder med akkurat passe antall innvandrere fra Midtøsten/Afrika, kvinner og miljøvennlighet. Det er til å spy av i forhold til de barnevennlige originalseriene.

Dessverre holder jeg ikke følge med BMW lenger. Men sånn er livet, folk forandrer seg? Vokste opp med en badass E24 635CSI-trekkoppbil og en E23 733-lekebil. men i dag er BMW i mine øyne en politisk korrekt bilprodusent uten sting eller sjarm. Fakta faen er at usedvanlig ofte her på Østlandet er førstemann i en laaaaang kø en X1/X3 eller F10/F111, 20km/t under fartsgrensa...Men igjen, det handler vel om å akseptere utviklingen. Er ikke helt der enda selv. Senest i dag passerte jeg 7 stk i3 som holdt 20 km/t under fartsgrensa på E6 (tutet på to av dem), så man blir vel vandt til det. BMW er snart synonymt med Nissan Leaf her i regionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå ikke M760i, M550i, M3/M4 eller M2 er veldig politisk korrekte 😉 Men jeg skjønner hva du mener, det at en 330i nå har en firer motor er ett tegn på at ting har skjedd. En utvikling jeg ikke liker, det er for galt at en BMW med god gammeldags sekser skal koste tett på en million. Men så kommer BMW med biler som M760i, en 6,6 liters V12er på over 600 hk...eller den prisbelønte M2. BMW har ikke glemt helt å være leken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

...eller den prisbelønte M2. BMW har ikke glemt helt å være leken :) 

As long as the price is right. BMW tjener vel mer penger på en eller annen "jalla"-versjon til Kina-markedet enn å lage gjennomførte biler til USA og Europa. Det er ikke meningen å være en surpomp, men det hadde vært hyggelig med "billige", ukompliserte og sportslige BMWer til en forandring. Noe som minner om E30 318 IS eller E36 318 IS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo E46 325i clubsport og E90 320si. Sistnevnte har visst alt for mye trøbbel til at det kan kalles suksess har jeg skjønt. Jeg vet ikke om F30 leveres i en slik type? Ihvertfall hadde en F30 i is-utgave vært kult, spesielt i tilsvarende Class II. E30 ble forresten også levert i 320is som "italiensk M3", men jeg kjenner ikke den modellen eller historien godt nok til å kunne utdype. :)

Eller er det kanskje M-Performance som har tatt over?? Med det de tilbyr der. Jeg vet ikke. Det koster iallefall skjorta.

Og noen spesielle modeller av M3, lik E46 CSL, E36 M3 GT osv..

Endret av Marius2002
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av utfordringene produsentene møter, er vel at gjennomsnittlig utslipp for alle biler solgt, må være temmelig lavt, og derfor tvinges de til å lage kjedelige biler med lavest mulig utslipp. Mulig @Fredrik husker bedre enn meg?

 

Selvom BMW har mange biler som går temmelig godt, vil jeg ikke si at merket defineres av modeller som m760i, eller m2 for den del. Jeg syns de inngår for store kompromiss,- men jeg hadde nok vært enig med dagens ledelse om det var min jobb at de skulle tjene mest mulig penger..

Tja, jeg ville ikke hatt en ny e30. Den er altfor liten og komfortabel til at jeg tror den ville blitt noe suksess i dag. Til det er europeere i snitt blitt for feit. Jeg med mine 196cm, har marginalt bedre plass i e30en enn gt86 og det er ukomfortabelt å ha hjelm på i den.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Werther skrev:

Det er ikke meningen å være en surpomp, men det hadde vært hyggelig med "billige", ukompliserte og sportslige BMWer til en forandring. Noe som minner om E30 318 IS eller E36 318 IS.

Hva defineres som billig? Vi har jo F22 218i eller 220i, de koster ikke allverden og må ikke fullspekkes med utstyr. 318IS var jo ikke akkurat billige når de var nye, faktisk så koster en tilsvarende 220i mindre i dagens verdi. Jeg har kjørt sistnevnte og det var en serdels artig bil, ikke noen rakett men det holdt mer enn nok. Dere som setter MX5 høyt må da være med på at mye motor ikke alltid er nødvendig. 

Problemet med BMW er at alle tror de må ha så  mye motor for å være gøyale, meg inkludert. Men sannheten er at BMW lager så flotte chassis at selv instegsmodellene kan være artige å kjøre. Og når BMW først lager en døll elbil, så er den pinadø meg artig å kjøre den også...selv om den ser ut som søstra til nøkken 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, 220i veier 1350kg, og til tross for ganske like mål, er den 8cm høyere enn e36 318is. E30 318is veier under 1200.

Det hjelper heller ikke med 18" hjul i forhold til uavfjæret vekt og flere har kritisert den for å ikke være spesielt følsom på rattet..

Det hadde vært morsomt å sett hvordan en e30 318is med oppgradert understell og 220i hadde klart seg mot hverandre i autoslalom.. En øvelse som absolutt favoriserer gode svingegenskaper.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hawkon88 skrev:

Vel, 220i veier 1350kg, og til tross for ganske like mål, er den 8cm høyere enn e36 318is. E30 318is veier under 1200.

Det hjelper heller ikke med 18" hjul i forhold til uavfjæret vekt og flere har kritisert den for å ikke være spesielt følsom på rattet..

Det hadde vært morsomt å sett hvordan en e30 318is med oppgradert understell og 220i hadde klart seg mot hverandre i autoslalom.. En øvelse som absolutt favoriserer gode svingegenskaper.

Det er nok bare å glemme at det skal komme noen slike lettvektere fra BMW igjen. Jeg opplevde 3-serie som "tung" allerede i E46, og lettere har dem jo ikke blitt de siste 20 årene. 1350kg på 220i synes jeg egentlig er imponerende lavt alt tatt i betraktning.

Jeg tenker at det blir litt urettferdig å sammenligne dagens 3-serie med MX5 eller nærmere 30 år gamle BMWer. Alle biler var vesentlig lettere på den tiden. Til gjengjeld har vi fått luksusfølelse, interiørkvalitet og ikke minst kollisjonssikkerhet. Sportslige og velbalanserte er de fortsatt, men den "direkte" følelsen av å kjøre en bil som veier 1000-1200kg må man nok et annet sted for å finne, på godt og vondt.

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er viktig å holde forskjellige begreper fra hverandre når vi sammenligner gamle BMW modeller med nye. For min del skiller jeg mellom akselerasjonsverdier, kjøreegenskaper (inkl. svingegenskaper) og ren fahrfreude. De gamle bilene som f.eks E30 318is er fantastisk involverende å kjøre, men har ellers som regel ikke en sjanse mot en moderne BMW av tilsvarende format. BMW bygger generelt utrolig gjennomførte konstruksjoner rent teknisk og vi ender derfor normalt opp med å diskutere design og interiørkvalitet (det finnes unntak).

Men hvorfor er f.eks E30 318is så involverende å kjøre? Min påstand (i likhet med flere over her) er at det handler om lav vekt og spesielt lav uavfjæret vekt. Dagens biler virker ofte litt "satt" på veien og er ikke så agile samt villige til å endre kursen som mange eldre biler. Dette fenomenet er en klar fordel på f.eks Autobahn, men knapt så spennende på en svingete landevei selv om nye modeller kan kjøres vesentlig fortere på de samme veiene. Høy hastighet er ikke nødvendigvis synonymt med optimal kjøreglede.

Ellers er det korrekt som du skriver @Hawkon88 at det er bilprodusentenes gjennomsnitlige utslipp av avgasser for alle produserte modeller som har blitt avgjørende for sammensetningen av modellporteføljene og ikke minst motorkonfigurasjonene (les: downsizing av motorer). 

Vedr. E46 kjørte jeg i 10 år helt bevisst på 15" felger (195/65-15) nettopp fordi bilen virket mye mer agil og styrevillig med disse felgene/dekkene. Utseendemessig var bilen selvfølgelig mindre interessant, men en fin tilleggsbonus var signifikant høyere komfort. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...