Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Fredrik skrev:

 

Ellers er det korrekt som du skriver @Hawkon88 at det er bilprodusentenes gjennomsnitlige utslipp av avgasser for alle produserte modeller som har blitt avgjørende for sammensetningen av modellporteføljene og ikke minst motorkonfigurasjonene (les: downsizing av motorer). 

 

 

Akkurat det opplegget her er jo litt trist/kjedelig. De har vel de minste motorene fordi det er et marked for det også, men jeg synes BMW hadde beholdt "kred" for sitt sportslige image i mye større grad hvis de hadde kuttet ut de minste modellene. Det burde vært mye mer standardutstyr også. Blir helt svimmel når jeg møter en 316 med stoffseter, null ekstrautstyr og jalla standardfelger.

EDIT: No offense til dere som kjører rundt i 316 med stoffseter, null ekstrautstyr og jalla standardfelger. ;)

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@macrorain Jeg er enig, tiden for lettvektere som e30 fra bmw er nok forbi. Det samme gjelder nok de fleste andre produsentene og.

De første gti bilene med vekt under 900kg er absolutt i denne kategorien.

1350kg er som nevnt over, temmelig lite i dag. Til sammenligning veier e46m3 1600kg

Det er klart at bmw har mange kundeønsker å tilfredsstille, men å ha felger som er større enn 17 syns jeg er bortkastet, ut fra et praktisk perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, macrorain skrev:

Akkurat det opplegget her er jo litt trist/kjedelig. De har vel de minste motorene fordi det er et marked for det også, men jeg synes BMW hadde beholdt "kred" for sitt sportslige image i mye større grad hvis de hadde kuttet ut de minste modellene. Det burde vært mye mer standardutstyr også. Blir helt svimmel når jeg møter en 316 med stoffseter, null ekstrautstyr og jalla standardfelger.

EDIT: No offense til dere som kjører rundt i 316 med stoffseter, null ekstrautstyr og jalla standardfelger. ;)

Synes 316i er en flott modell, lige så 316d og 114i/d. Jeg er enig i at de simpleste stoffsetene ikke er allverden, selv om de er bedre enn mye annet der ute. Jeg mener BMW kunne skippet det interiørvalget og hatt noe mer ekslusivt og generelt sett bedre som standard. Standardfelgene er ikke jalla, men utseendemessig er det klart at 18" ser bedre ut på en BMW anno 2017 enn 15" på tilsvarende. E36 f.eks. synes jeg ikke kler større enn 17", mens F30 passer 19".

Uansett er originale BMW-felger mye bedre og finere om de er 15" eller 20" enn slike bensinstasjonfelger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler først og fremst om fokus. Det har aldri vært meningen at f.eks en modell som 116d skal være sportslig i ordets rette forstand, men når dette er nevnt er BMW gode til også å gi slike modeller sportslige egenskaper. Jeg hadde en 2003 E46 318d med 115 HK og den var langt fra sportslig, men den kunne allikevel gi store kjøregleder og var ganske hurtig i forhold til samtidige og sammenlignbare bilmodeller med nogenlunde like mye effekt.

Jeg har nevnt det før, men f.eks BMW E28 M5 (286 HK) kom originalt med 15,35" (TRX) felger og Mercedes-Benz W124 500E (326 HK) kom med 16" felger. Biler med rundt 300 HK fikk ikke større felger fordi det ikke var nødvendig i relasjon til skivebremsenes diameter. For de aller fleste bilmodellene idag holder 17" felger fint av samme årsak. Er felgene større på alminnelige biler handler det om ren kosmetikk. Noe helt annet er det at bilprodusentene idag designer karosserier til å ha større felger (større hjulhus/åpninger).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Marius2002 skrev:

Synes 316i er en flott modell, lige så 316d og 114i/d. Jeg er enig i at de simpleste stoffsetene ikke er allverden, selv om de er bedre enn mye annet der ute. Jeg mener BMW kunne skippet det interiørvalget og hatt noe mer ekslusivt og generelt sett bedre som standard. Standardfelgene er ikke jalla, men utseendemessig er det klart at 18" ser bedre ut på en BMW anno 2017 enn 15" på tilsvarende. E36 f.eks. synes jeg ikke kler større enn 17", mens F30 passer 19".

Uansett er originale BMW-felger mye bedre og finere om de er 15" eller 20" enn slike bensinstasjonfelger...

 

Folk er forskjellige. :) Jeg mener ikke at BMW sine originalfelger på generelt grunnlag ser jalla ut, men f.eks en undermotorisert E90 med lite utstyr, stoffseter, 16" originalfelger, og ikke M-sport eksteriør, det er ikke hva BMW dreier seg om for meg hvertfall.

For meg skal en BMW både se og føles ut som noe ekstra, allerede før du har begynt å kjøre. Og den følelsen skal fortsette etterpå, med et sportslig understell og en motor som gjør det gøy å kjøre. Det er sikkert andre som har andre relasjoner til BMW enn det jeg har. 5- og 7-serie er f.eks mindre aktuelt for meg, fordi det blir for stort og tungt og lite sportslig. Som nevnt over oppleves 3-serie allerede i tyngste laget. 

Dette er naturligvis min subjektive opplevelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har alltid hatt et relativt stort sprang når det gjelder motoreffekt innenfor de respektive modellseriene. E46 kom f.eks med alt fra 105 til 360 hestekrefter og E90 ditto med alt fra 116 til 420 hestekrefter. Man kan selvfølgelig oppfatte de svakeste modellene som undermotoriserte, men som du sier har folk forskjellige ønsker og behov. Bilene er imidlertid grunnleggende de samme uansett antall hestekrefter og kjøpte man en 316i fikk man derfor mange fine innebyggede kvaliteter som man ikke fikk hvis man f.eks kjøpte en større Peugeot eller Ford. Dette gjaldt også hvis man f.eks kjøpte en litt mer påkostet Peugeot som dermed kostet mer eller mindre det samme som en 316i. Hvilken av disse bilmodellene man likte best var derfor et spørsmål om smak og behag. Jeg tror at det er økonomisk smart at BMW også er i dette "brød & melk" markedet så lenge de ikke har andre bilmerker som bruker de samme motorene og drivlinjene (som f.eks VAG med Audi/VW/Skoda/Seat).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med felgstørrelse er vel stortsett stort sett kun en design-sak. Som oftest går det på bekostning av komfort. Feks e39 er verdens mest komfortable bil på 16", noe som blir "ødelagt" på 18". Jeg syns der er ganske dumt at alle skal ape etter trenden. Det finnes jo knapt en eneste bil som kommer med 15" som standard. Feks syns jeg en golf4 som kom med 15" er helt grei for bruken. Dagens e-golf (det er den jeg har prøvd) er jo et mareritt på hullete vei og brostein. Den kommer med 18". Hva er poenget?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hawkon88 skrev:

Vel, 220i veier 1350kg, og til tross for ganske like mål, er den 8cm høyere enn e36 318is. E30 318is veier under 1200.

Det hjelper heller ikke med 18" hjul i forhold til uavfjæret vekt og flere har kritisert den for å ikke være spesielt følsom på rattet..

Det hadde vært morsomt å sett hvordan en e30 318is med oppgradert understell og 220i hadde klart seg mot hverandre i autoslalom.. En øvelse som absolutt favoriserer gode svingegenskaper.

Ja, men 220i veier kun 30 kilo mer enn E36 318IS. Glem E30, det er en 35 år gammel konstruksjon og kan ikke sammenliknes med dagens biler. Men 220i er ett utmerket moderene alternativ for den som savner de gamle lette 3-seriene. Her er alt som det bør være i en agil liten kjøremaskin, ypperlig for den som synes 4-serien blir for stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at 2-Serie Coupé er det som idag kommer nærmest f.eks E30, E36 og E46, men det er andre forskjeller enn vekt og smale dekk som gjorde E30 318is til en slags M3 "light" og veldig involverende å kjøre. Bakakselen (semi-trailing arms), styringen (hydraulisk), en lett hissig selvpustende M42 firesylindret motor på 136 HK, bremser fra 325i og et chassis som i større grad enn idag var kalibrert til å være en aktiv del av bilens understel. Kjøreopplevelsen i en god og original E30 er ganske unik og noe som alle burde prøve minst én gang... :)

Felger er idag uten tvil en viktig del av bilens design, men fom. 17" handler det nesten alltid om form foran funksjon. På den annen side har man knapt et valg på mange bilmodeller iom. at hjulkassene/åpningene er så store at selv 19" felger ser for smått ut. Jeg tenker at skivebremsene på slike biler noen ganger ser like dumt ut som trommelbremser (bak) før i tiden så ut hvis man hadde litt åpne felger.

Apropos store felger så har den nye 911 GT2 RS (700 HK) 20" felger. Dette må til når forbremsene har en diameter på 410 mm (16,14") og bakbremsene ditto 390 mm (15,35"). Jepp... du leste riktig. Skivebremsene bak på GT2 RS har en like stor diameter som felgene var på E28 M5... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke bare til å glemme e30. Det er det karosseriet (m3) med flest seire i motorsport gjennom tidene, og det er fremdeles en bil som fungerer vel så godt på trackdays som dailydriver,- med forutsetning om at den blir tatt vare på.

Med ettermarkeds oppgraderinger, holder den fremdeles følge med det meste av dagens "kjørebiler", som trf er inne på.

Dessverre så kan ikke e30 feies under teppet så lett. Det er et ikon som jeg har vanskelig for å tro at kan overgåes, selvom 2serien er det som har kommet tettest på. Dessverre har den ikke direkte nok styring, og skulle vært enda mer dedikert, både i form og funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Nei det stemmer :) (og er naturligvis et helt sentralt poeng). Men noen av dem "ser" originale ut med fult interiør osv.

Det finnes jo fortsatt lette, morsomme biler selv om de blir stadig færre. Ønsker man ren kjøreglede mer enn noe annet så kan man se til MX5 eller GT86. Har selv hatt blant annet Nissan 200sx ('98), MR2 ('00) og Porsche Boxster ('00) - og selv om disse også begynner å dra på årene, så var alle mer direkte og inspirerende enn alle BMWer jeg har eid (E46, E90 og nå F30). Så jeg må nesten være enig med Fredrik her. Det nytter ikke å sitte 25-30 år senere å klage over at BMW ikke fortsatt lager biler som de "gjorde før". BMW er en tysk luksusbil, og med dagens standard er det i praksis umulig å lage i den vektklassen vi snakker om. 

Snakker vi ren objektiv ytelse vil jeg tippe selv min (litt tafatte) miljø-unnskyldning av en hybrid kjører fra en E30 M3, men det vi diskuterer er vel å komme nærmest mulig en direkte kjøreopplevelse hvor man føler maksimal kontakt med styring og vei. Da må man nok til noe annet enn BMW hvis man ikke betaler for M4 GTS eller lignende, og selv da blir det ikke helt det samme. Når det er sagt synes jeg de gjør en fantastisk jobb ut fra forutsetningene når jeg kan ligge sidelengs med et bredt glis med en hybrid på 1700+kg. :-D

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik skrev:

Apropos store felger så har den nye 911 GT2 RS (700 HK) 20" felger. Dette må til når forbremsene har en diameter på 410 mm (16,14") og bakbremsene ditto 390 mm (15,35"). Jepp... du leste riktig. Skivebremsene bak på GT2 RS har en like stor diameter som felgene var på E28 M5... :)

Ikke nok med at det er 20" foran, det er 21" bak. Lurer på hvorfor egentlig? Det kan vel ikke være bare fordi det ser kult ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...