Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

On 14.7.2017 at 22.54, Werther skrev:

Er selv ingen motstander av elbiler. Dog er det jo noe spesielt når man leser i denne tråden hver dag år etter år hvordan elbiler skal overta verden allerede forrige onsdag, men de siste dagene har jeg kjørt 500 mil rundt i Tyskland/Tsjekkia/Østerrike/Italia og observerte kun en eneste elbil på alle de milene, en Tesla S noen mil øst for Hamburg. Disse tidsaspektene produsentene opererer med virker til å være helt ute å kjøre, spesielt med tanke på den komplette mangelen på LADEPLASSER. Men for all del, hvis de får dette opp og gå på et par år så all kred til dem. For det virker som de trenger en Tom Cruise på dette mission impossible. Som tidligere nevnt i tråden, så har jeg stor respekt for gjennomføringskraften til MDG i Oslo og hvordan de har endret byen kraftig på noen få år - det er imponerende. Men når det gjelder resten av Europa (jeg kjører både lokale landeveier/motorvei og byer også i utlandet) så er det altfor mye prat og lite handling.

Litt off topic i tråden kanskje...Men er litt over snittet interessert i å kjøre i Alpene. Har kjørt veldig mange av veiene rundt om der nede, og pleier å studere lokale kart for å finne de minste veiene. Og det klarte jeg til de grader tidligere i uka. Kjørte sydøst fra Bormio mot SS42, såkalt "Passo di Gavia" googlet jeg meg frem til i etterkant, 2652m over havet og bygd i 1929. Allerede noen kilometer inn skjønte jeg at dette var en veldig lite trafikkert vei, over snittet smal og ingen trafikk med unntak av tre motorsykler og et par Fiater fra bånn til topp. På toppen der bildene er tatt var det helt sheriff med god plass og ny asfalt, så regnet med at det var piece of cake ned på sørsiden av fjellet. Men neida....

Verste fjellpasset jeg noen gang har kjørt ned. Hadde fjellveggen på førersiden mesteparten av veien ned, og lå heeelt inntil veggen med fjellskrenten ubehagelig nære passasjersiden, uten autovern eller gjerde. Bredden tilsvarte en bil, og hadde jeg møtt en syklist ville det blitt full stopp. Lengre strekker nedover fjellsiden var i praksis enveiskjørt med blinde svinger der jeg lå i 5 km/t og håpet jeg ikke møtte syklister eller biler. Var det mest ubehagelige jeg har opplevd bak rattet, spesielt for en med middels høydeskrekk. Gudskjelov var jeg heldig og møtte bare 3 biler den halvtimen jeg brukte ned (lite trafikkert vei av fornuftige årsaker), der den ene møtte jeg på en av få møteplasser og de to andre måtte jeg rygge 50-70m for å få de forbi. Heldigvis hadde jeg veggen på min høyre side begge gangene som gjorde det enklere. Jeg høres sikkert ut som en drama-Queen her, men det var faktisk ikke litt morsomt en gang - man ville bare ned fra fjellet fort som faen. Tror ikke jeg besøker dette passet her igjen faktisk. Er ikke et godt hint når du må møte Jesus på toppen før man tar fart nedover... Kompakt bil med god oversikt anbefales. Eller sykkel....

Bildene er som nevnt tatt på toppen hvor det var helt sjef. Turte ikke ta bilder nedover fordi jeg var opptatt med å ikke kjøre utfor fjellskrenten :oops:

Edit, link: http://www.dangerousroads.org/europe/italy/204-passo-di-gavia-italy.html

IMG_2904.JPG

IMG_2909__.jpg

IMG_2911__.jpg

Ser ut  som en herlig tur Werther! Dog litt trist å måtte gjennomføre en så pittoresk etappe i en Ford - tenker det hadde vært noe annet i en rampete liten MX-5 :)

Ford er faktisk det nærmeste man kommer "White Goods" i bilformat.  bruk og kast - gode å kjøre men etter 5 år får du 30.000 kr igjen for de enten det er Mondeo eller Connect... at folk har råd til å kjøpe sånne nye skjønner ikke jeg. Men men - de gale har det godt.

Endret av AxelFoley
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.7.2017 at 22.54, Werther skrev:

Er selv ingen motstander av elbiler. Dog er det jo noe spesielt når man leser i denne tråden hver dag år etter år hvordan elbiler skal overta verden allerede forrige onsdag, men de siste dagene har jeg kjørt 500 mil rundt i Tyskland/Tsjekkia/Østerrike/Italia og observerte kun en eneste elbil på alle de milene, en Tesla S noen mil øst for Hamburg. Disse tidsaspektene produsentene opererer med virker til å være helt ute å kjøre, spesielt med tanke på den komplette mangelen på LADEPLASSER.

Så ikke en eneste elbil på min tur i Tyskland nylig. Mine tyske venner lo godt av elbilsatsingen. Et aspekt jeg ble oppmerksom på, er den høye strømprisen de har der. I Norge lønner det seg å kjøre elektrisk på grunn av billig strøm og dyr bensin/diesel, men i andre land er det ikke stort å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Basse Lusk skrev:

Så ikke en eneste elbil på min tur i Tyskland nylig. Mine tyske venner lo godt av elbilsatsingen. Et aspekt jeg ble oppmerksom på, er den høye strømprisen de har der. I Norge lønner det seg å kjøre elektrisk på grunn av billig strøm og dyr bensin/diesel, men i andre land er det ikke stort å spare.

Det slenger da noen stykker.

IMG_5524.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.7.2017 at 22.54, Werther skrev:

Er selv ingen motstander av elbiler. Dog er det jo noe spesielt når man leser i denne tråden hver dag år etter år hvordan elbiler skal overta verden allerede forrige onsdag, men de siste dagene har jeg kjørt 500 mil rundt i Tyskland/Tsjekkia/Østerrike/Italia og observerte kun en eneste elbil på alle de milene, en Tesla S noen mil øst for Hamburg. Disse tidsaspektene produsentene opererer med virker til å være helt ute å kjøre, spesielt med tanke på den komplette mangelen på LADEPLASSER. Men for all del, hvis de får dette opp og gå på et par år så all kred til dem. For det virker som de trenger en Tom Cruise på dette mission impossible. Som tidligere nevnt i tråden, så har jeg stor respekt for gjennomføringskraften til MDG i Oslo og hvordan de har endret byen kraftig på noen få år - det er imponerende. Men når det gjelder resten av Europa (jeg kjører både lokale landeveier/motorvei og byer også i utlandet) så er det altfor mye prat og lite handling.

Hehe! :D Men jeg tror nok fortsatt el-biler kommer til å være fremtiden. Jeg tror derimot det kommer til å ta noen år og ting kan ikke skje over natta, men en sakte men sikker utvikling og det ser vi tydelig når vi ser hva bilprodusentene satser på, selv om det ikke har nådd skikkelig ut til forbrukerne rundt om enda. Jeg traff faktisk på en tyskregistrert Model S her på vei sørover, men det forble med den ene. MDG har hatt gjennomføringskraft og noen bra spesifikke forslag for Oslo ihvertfall som jeg har nevnt tidligere, men mye de fremlegger er borti natta og hun Lan tåler jeg ikke. Jeg fikk også ganske nettopp vite hvordan MDG praktiserer rundt om i landet da en tidligere onkel(inngiftet og så skilt) ble helt hekta på politikk og meldte seg inn i MDG. Det var visst helt syke tilstander og i kommunen hvor dette gjelder er det i stor grad mye gårdsdrift med mye maskineri og tidvis midlertidige hauger med søppel, ikke akkurat vennen til MDG. Vel, det ble så ille til slutt at ungene måtte tas ut av skolen... Ungene er flyttet hjem til sin mor(min tante) og går på en annen skole og kommune. 

18582129_681975755326532_5507110013540018057_n.jpg.c44ad49d5f778249007de1125f13109d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎16‎.‎07‎.‎2017 at 21.11, AxelFoley skrev:

Ser ut  som en herlig tur Werther! Dog litt trist å måtte gjennomføre en så pittoresk etappe i en Ford - tenker det hadde vært noe annet i en rampete liten MX-5 :)

Ford er faktisk det nærmeste man kommer "White Goods" i bilformat.  bruk og kast - gode å kjøre men etter 5 år får du 30.000 kr igjen for de enten det er Mondeo eller Connect... at folk har råd til å kjøpe sånne nye skjønner ikke jeg. Men men - de gale har det godt.

Det er sikkert ikke relevant for brorparten av leserne av tråden her som tilhører øvre middelklasse, men oss stakkars arbeiderklassefolk klarer faktisk å nyte bilferien uten at det må være snakk om millionbiler med 400hk+.

Nå skal jeg ikke beskytte Ford med sverd og skjold her da det tross alt er en firmabil, og den koster meg ganske mange tusen i året likevel .Men jeg har alltid likt Ford og har eid flere av de - personlig synes jeg Ford gir mye bil for pengene og ikke minst - morsomme kjøreegenskaper. 75% av grunnen til at jeg kjører Focus på ferie er økonomi - den er driftssikker, går billig og kan bruker overalt så hardt man kan uten problemer. 25% av grunnen er at jeg liker å ha mulighet til sove i bilen, og det er grei sengeplass i bagasjerommet. Jeg har sovet flere netter i en MX-5 NA og en gammal 911, og man blir ikke like uthvilt....

Er selvfølgelig helt enig med tanke på Ford og verditap. Dette har vært en kalkulert risiko for importøren i mange tiår - de pumper ut massivt med biler til firma- og leasingmarkedet, men sliter med lav verdi og innbytte når de eldes. Importøren tjener tydeligvis på dette siden de har gjort dette såpass lenge, og bilene er dertil billige bruktbiler senere. Kundene som kjøper brukt får forholdsvis nye, moderne og greie biler for ok priser i forhold til Premiumfabrikantene. Hvis alle er fornøyde - er det da noe galt i det? Selvfølgelig vil ikke bilene være bra nok for folk som vil skille seg ut og nyrike snobber, men sånn har det vel alltid vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.7.2017 at 21.11, AxelFoley skrev:

Ford er faktisk det nærmeste man kommer "White Goods" i bilformat.  bruk og kast - gode å kjøre men etter 5 år får du 30.000 kr igjen for de enten det er Mondeo eller Connect... at folk har råd til å kjøpe sånne nye skjønner ikke jeg. Men men - de gale har det godt.

Jeg synes faktisk det er mer riktig å bytte ut Ford i dette innlegget ditt med Peugeot. Slik ståa er nå hos Peugeot så tror jeg ikke verden hadde lagt merke til om de forsvant, makan til intetsigende modellprogram skal man lete lenge etter. De pleide å lage bra biler, men så gikk noe veldig galt på 90 tallet og utover. Top Gear sin harselering med merket er fullt av gode poenger.

Ford lager biler som faktisk slår veldig bra ifra seg i markedet, se bare på Europas mest solgte biler. Der ligger Fiesta og Focus på topp, Focus RS gir M135i og A45 AMG seriøs konkurranse. S-Max er fortsatt den eneste flerbruksbilen med agile kjøreegenskaper og ett attraktivt design. 1,0 liters Ecoboost motoren vinner "Car engine of the year" år etter år. Vi har nettopp fått se lanseringen av nye Ford GT, den hylles opp i skyene av de som har forsøkt den. Nye Mondeo er jo bare lekker, kjører bra og fremstår som velbygget (kjører en som firmabil). Ford gjør i det minste noe ut av seg med det lille dem har å stille opp med. Peugeot lager bare biler for tunghørte pensjonister og særdeles dårlige sjåfører (typisk stressa alenemødre, lærere, sosialister, byråkrater, forståsegpåere, folk med null bilinteresse og annet rask) Er iallfall mitt inntrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nærmere 10år siden sist  jeg kjørte Ford, men jeg husker godt at jeg trivdes som taxi-sjåfør. Den aktuelle bilen var en 06 s-max. Det var litt mye plastikk og billigfølelse på knappene men det ser jeg har bedret seg voldsomt.

Jeg mener at mellomstadie av europeiske biler etterhvert begynner å bli så bra, at premiumprodusentene skal få det vanskelig med å forklare merkostnaden. Spesielt når det kommer til ekstrautstyr.

Fredrik90 har et poeng med hvilken kundegruppe peugeot etterhvert har og hvilke assosiasjoner folk (i norge) har til merket. I resten av europa selger de fremdeles godt. Hvis det blir gjort riktig, tror jeg det kan bli bra barn av opel og psa. Det den ene mangler har den andre..

Jeg vil hvertfall minne om at det finnes nok av mennesker som ikke bryr seg så mye om tilbakemeldinger i rattet og hvordan bilen føles når den presses litt, men hvor gode seter, støynivå og komfort man får for pengene. Der opplever jeg peugeot som om at de er i særklasse. Det blir litt dumt å mene at alle biler skal dømmes ut fra hvor kjøreglade de er, og at kundegruppen er ung, vellykket og bruker bilen som et statussymbol.

Doro tjener fremdeles penger på mobiltelefoner liksom, men så vidt jeg vet tilbyr de ikke smartklokker..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest også Ford er ett merke man skal ha litt respekt for, ikke noe jeg kunne ha selv men får jeg presentert det som leiebil er det heilt innafor. Peugeot og Opel er derimot biler jeg rett og slett blir fysisk uvel av.

Ford folket er derimot en gruppe for seg selv, har litt kjennskap til miljøet fra en kamerat som har 3 cosworther. Han har ett klart ett litt over middels forhold til Ford slik mange her inkl meg har til BMW. men han sier at når han er på fordtreff og det står en gjeng å diskuterer hardnakka at den nye Mondoen er det virkelig ingenting som kan måle seg med må han bare gå der ifra :P Det er noe jeg tror er litt spessielt med Ford og kanskje litt også Opel miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det har blitt litt Peugeot-slashing i tråden og da kan det passe fint å presentere ukens impulskjøp: 306 cabriolet. Jeg har alltid likt denne og det er et sjeldent eksempel på en dull bil som faktisk blir fin som cabriolet. Pininfarina er ansvarlig for designet som i mine øyne er veldig vellykket. Bilen er 20 år og det merkes godt både i forhold til løsninger og bruksspor. Det er ikke lite som har skjedd på bilfronten på to tiår! Hjul i dimensjonen 185/65R14 og trommelbremser bak er ikke akkurat hverdagskost lengre.

Veldig morsomt å cruise i sommervarmen og så vil tiden vise om det er like stas å ha den stående alle dagene med regn.

IMG_0965.thumb.jpg.fdd0556e02016fee7af6098f25357f08.jpgIMG_0953.thumb.jpg.db8d837470cb6b151b588f13d61b2b59.jpgIMG_0992.thumb.jpg.cf23ceb43ad819fd61b659cadf1819fd.jpgIMG_0998.thumb.jpg.43fded040cb81bc55d58622e97ce4db4.jpgIMG_1001.thumb.jpg.367a1e41e5a4a5407d4d05e0dd63c809.jpgIMG_0959.thumb.jpg.5f8bb80e36495e4bbe76acb1e795cbe3.jpgIMG_0982.thumb.jpg.2e8e8f00d201267f214c94182cfe365a.jpgIMG_1007.thumb.jpg.407af9e80c885507bb5c4889aa954e05.jpg

Endret av RNJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble til ca. 4800 Km på vår lille tur til sommerhuset i Provence eller nærmere bestemt den lille pittoreske byen Cotignac. Vi elsker stedet og enn så lenge har byen ikke blitt invadert av masseturisme selv om det etterhvert er noen fra bl.a Norge som har sommerhus der. Byen og området generelt er i den dyrere enden så dette er nok forklaringen samt at antall hoteller kan telles på én hånd og de er tradisjonelle mindre franske byhoteller som drives av lokale familier. Vi kjører ned til Cotignac stort sett hver sommer og har gjort dette de siste 15-16 årene. Anbefales.

De siste årene har vi pleid å leie bil i Flensburg (til kjøreturen) og denne gangen fikk vi en ny Peugeot 508 SW. Jeg ble absolutt postivt overrasket over denne bilen som bl.a hadde en variant av PSA's temmelig fine HDi dieselmotor på to liter og 150 HK samt 370 Nm. For tre år siden leide vi en Citroën C5 Tourer som også hadde en variant av denne motoren på 163 HK samt den samme smidige 6-trinns manuelle gearkassen. Forskjellen på disse utgavene av motoren er at 508'ens variant er Euro 6 godkjent, mens den eldre varianten i C5'en kun var Euro 5 godkjent. I praksis er det liten forskjell på motorene, men min erfaring er at C5'en var marginalt mer økonomisk å kjøre samt litt mer komfortabel pga. bedre seter, en annen oppsetning på understelet samt en mer presis styring. Begge bilene er basert på PSA's PF3 plattform.

Det generelle kvalitetsnivået på 508'en var imidlertid mye, mye bedre enn på C5'en. Her har Peugeot virkelig gjort en god jobb med alt fra hvordan dørene lukker på tysk premium manør til hvordan kvaliteten på interiørdetaljer oppleves. Dagens 508 er minst på BMW E60 nivå når det gjelder opplevd kvalitet samt hvordan bilen generelt kjører med alt fra retningsstabiltet og støynivå til solid følelse på veien selv på Autobahn i over 200 Km/t.

Det som imidlertid imponerte meg mest (rent subjektivt) var at bilen hadde fantastiske hovedlys og fjernlys (full LED). Lysene er ekstremt kraftige og burde av sikkerhetshensyn nesten være påbudt på alle biler. Med automatisk nedblending av lysene (kan overstyres) er komfortnivået formidablet og jeg har aldri opplevd bedre lys på noen biler. 

Jeg er også ganske imponert over hvordan Peugeot konstruerer alminnelig fjæringssystemer (altså uten magnet/luftfjæring). Peugeot har alltid hatt bra fjæring, men på 508'en vil jeg gå så langt som å påstå at den er mer harmonisk og balansert enn hva BMW får til på F30 med adaptivt understel. Selv med en tungt lastet bil (4 personer i voksen størrelse samt bagasje) bevarer understelet harmonien og kontrollen på relativt dårlige, men veldig inspirerende franske landeveier. Det samme kan man dessverre ikke si om F30 med adaptivt understel. Styringen på 508 er imidlertid ikke den beste iom. at den er for langsom og gir liten feedback til sjåføren. Jeg synes at styringen på C5 (med alminnelig fjæring) er bedre selv om den rent teknisk burde være identisk med styringen på 508'en. Peugeot 406 (som jeg har hatt 2 stk. av) var langt bedre og mye mer inspirerende når det gjelder styringen. På dette området briljerer F30 (på den moderne siden av E46) så det er kun selve fjæringen som kunne ha vært mer harmonisk på den modellen.

Jeg har nevnt det før, men PSA's DW10 HDi dieselmotor på 1997 cm3 er etter min mening stadig markedets fineste og mest harmoniske dieselmotor (rekkefirer). BMW's tilsvarende B47D20 dieselmotor er suveren når det gjelder effektutvikling på høyt turtall og økonomi (selv når man presser motoren på Autobahn), men DW10 motoren har en generell gangkultur som er langt mer sofistikert og stillegående. I praksis merket jeg kun at DW10 motoren manglet 40 HK (150 vs. 190 hestekrefter) i hastigheter over 190 Km/t på Autobahn. Fra ca. 3500 rpm er kraftutviklingen i B47D20 motoren helt suveren og akselerasjonen i f.eks F31 320d xDrive med 6-trinns manuell gearkasse (som vi leide for et par år siden) er nærmest eksplosiv ved dette turtallet. Akselerasjonen fra ca. 190 Km/t til rundt 220 Km/t  (topphastigheten er ca. 230 Km/t) er kraftigere og hurtigere enn mange andre biler med vesentlig større motorer. B47D20 motoren gjør virkelig en fin figur når det gjelder effektutvikling på høyt turtall. 

Jeg vet ikke om dette forteller noe om ulike filosofier og fokus når det gjelder franske kontra tyske biler, men helt generelt er det ingen tvil om at bl.a Peugeot de senere årene har skjerpet kvalitetskravene og at det idag kvalitetsmessig er liten forskjell på f.eks 508 og 3-serien. Image og statusmessig er det få bilprodusenter som slår BMW, men min erfaring er at franskmennene stadig er på offensiven og bygger stadig bedre biler. De klarte seg fint da tyskerne slet med store rustproblemer på 2000 tallet og nå bygger de også bl.a teknikk og interiører som holder tysk kvalitet (i alle fall på 508 og den nye 3008 II)... :-)

large.IMG_0854.JPG.9c51581dd8f20fb67e6a2

large.IMG_0850.JPG.6d65867571aa528e938fa

large.IMG_0846.JPG.b586fb0c6f75aca9d6a76

large.IMG_0851.JPG.f9425ba9a6c78ab2efc11

large.IMG_0844.JPG.d9cbde902c6834eedfefd

large.IMG_0845.JPG.953805160e1b98325d890

large.IMG_0847.JPG.f1959c852d100626e47fc

large.IMG_0848.JPG.91be9de72a0476dfbb9e7

large.IMG_0853.JPG.e8f5ff06831a87e6ba59b

Avis i Tyskland prøver åpenbart å spare penger ved å montere såkalte helårsdekk (CrossClimate) på deres biler. Disse dekkene er særdeles dårlige på sommerføre i 30+ grader og er egentlig ikke et reelt alternativ (hverken sommer eller vinter). You've been warned!... :-(

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som dere har en virkelig perle av et feriested :) 

Jeg deler dog ikke din enorme begeistring for nyere PSA, selv om jeg også er mer positiv enn de fleste (og da spesielt til 406). Til kommentaren om "Dagens 508 er minst på BMW E60 nivå når det gjelder opplevd kvalitet og hvordan bilen generelt kjører med alt fra retningsstabiltet og støynivå til solid følelse på veien selv på Autobahn i over 200 Km/t. " Så må jeg nesten spørre om når sist du kjørte en e60 i over 200km/t? Jeg har kjørt en del psa produkter som leiebiler, og er ikke videre imponert. Sist fikk jeg 2 fine uker i Focus ST (etter to uker med Mondeo ST line, alt i Tyskland). Ingen av disse er i nærheten av BMW på kjøreegenskaper og ei heller retningsstabilitet i over 200. Faktisk så er Focus ST nesten nervøs om du kaster mer på den enn "cruise i 200 på rett strekke". Focus ST (beklager om det blir litt digresjon her nå) er dog erkeklassisk sprek Ford, ei "bråkebøtte" med andre ord. Den går tålig greit, den har svært gode seter, den oppleves som veldig sportslig med det litt for stumpete understellet, og har generelt ganske ok morrofaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeot 508 kom med en relativt kraftig oppgradert versjon for modellåret 2015 så kanskje dette er årsaken til min begeistring for modellen, men jeg forstår hva du mener. E60 har jo fordelen av bakhjulstrekk og dertil kraftigere chassis/understel mhp. kraftigere motorer (opp tom. 507 HK), men når dette er nevnt er faktisk dagens 508 ganske relevant også når man sammenligner med denne modellen. 508 er en relativt stor bil med en akselavstand på 2817 mm (2888 mm for E60) og chassiset er relativt stivt når man presser det enten på franske landeveier eller i høy hastighet på Autobahn i svinger (eller over ujevnheter som går på tvers av veibanen). Peugeot har allikevel etter min mening klart å bygge inn den fine typisle franske opplevelsen av at chassis og understel samarbeider og på den måten gir en følelse av at hele bilen "lever" som en enhet. Dette var helt genialt på 405 modellen og stadig veldig fint på 406 modellen, men på 407 modellen var det dessverre ikke like fremtredende.

508 modellen er en slags mellomting mellom 407 og den tidligere 605 modellen (derfor navnet 508). Jeg tenker at Peugeot var tvunget til å gjøre 508 modellen vesentlig bedre hvis de skal ha en sjanse i klassen for litt større biler. Jeg mener at de har lykkes med dette for 2017 modellen og at det egentlig kun er et litt gammeldags infotainmentsystem samt et digitalt instrumentpanel som mangler (dette er imidlertid veldig fint på den nyere 3008 modellen). Bare en liten detalje som at den nedre delen av midtkonsollen ved frontsetene har soft touch plastikk på 508 og A-stolpene også har tilsvarende soft touch stoff forteller litt om at Peugeot er oppmerksom på hva som kreves hvis målet er et tysk premium nivå. Understelet og dekkene hører man praktisk talt aldri med mindre det handler om virkelig kratige ujevnheter i veien. Komfortnivået i bilen er virkelig av høy klasse og jeg ble egentlig temmelig overrasket over hvor bra Peugeot har fått til dette på 508 modellen.

BMW E60 er nå 14 år gammel og jeg tenker at det egentlig ikke er så merkelig at Peugeot med 508 modellen idag klarer å legge seg på nogenlunde samme nivå (søstermodellen Citroën C5 har gått ut av produksjon). Man kan mene mye om store moderne franske biler, men så langt etter de tyske premium bilmerkene er de ikke. De er naturligvis ikke helt på det samme nivået, men de er definitivt langt bedre enn mange skal ha det til... :-)        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik said:

large.IMG_0853.JPG.e8f5ff06831a87e6ba59b

Avis i Tyskland prøver åpenbart å spare penger ved å montere såkalte helårsdekk (CrossClimate) på deres biler. Disse dekkene er særdeles dårlige på sommerføre i 30+ grader og er egentlig ikke et reelt alternativ (hverken sommer eller vinter). You've been warned!... :-(

 

Hmm, advarslen kom i seneste laget for min del. For ikke så lenge siden monterte jeg CrossClimate+ på min Citroën C6. Før valget leste jeg ganske mye om de forskjellige dekkene, men hovedgrunnen til at jeg valgte disse var lavt støynivå. ”+”’en til slutt indikerer at det er en oppgradert versjon som kom for kort tid siden og som gjennomgående har fått gode anmeldelser. Jeg har ikke fått kjørt veldig mye etter byttet, men så langt har jeg ikke noe å klage på og de er i det minste betydelig bedre enn de billigdekkene som satt på bilen fra før.

I tillegg har jeg for to dager siden bestilt CrossClimate til den nyinnkjøpte Peugeot 306 cabriolet. Denne gang uten ”+” ettersom dette ikke finnes i 14 tommer. Bakgrunnen for valget var her primært å kunne strekke sesongen i begge ender ettersom jeg ikke har vinterhjul til bilen.

Ingen av bilene innbyder til veldig sportslig kjøring og sånn sett tror og håper jeg fortsatt at jeg har gjort et greit valg. C6’en er så lite sportslig som det går an, og 306’en med sine 88 hk og ikke veldig stivt karosseri egner seg også best til cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. elektriske biler og hva vi ellers så av biler på turen tur-retur Flensburg-Cotignac er det spesielt to ting jeg har merket meg. Dacia Duster har definitivt blitt en kultbil i Tyskland og kanskje spesielt i Frankrike. Denne bilen er såpass populær der at man praktisk talt ser den overalt. Jeg forstår hvorfor for bilen er grunnleggende ganske fornuftig med (på en god måte) billig Renault teknikk (Renault eier Dacia) kombinert med et robust understel og god bakkeklaring. Bilen er spesielt konstruert for dårlige veier i Østeuropa og Nordafrika så dette gir god mening også for prisbevisste bilkjøpere i Europa.

Ellers så vi ganske mange Tesla Model S (dog ikke så mange Model X) i Tyskland, Sveits og Frankrike. Noen av disse var norske og det er litt artig, men kanskje også litt typisk. Vi så også noen andre elektriske biler, men påtrengende mange var det ikke. Helt generelt kan det imidlertid virke som om trenden med mindre biler også har kommet til Tyskland og Frankrike. Mange reiser i alle fall på langtur med små biler og bagasje/skiboks på taket.

Vi så også ganske mange med Citroën Cactus i Frankrike og Tyskland og dette er mer overraskende med tanke på hvor spesiell bilen i realiteten er. Jeg er klar for å kjøre ned til Sydfrankrike i vår Cactus, men det er ikke min bedre halvdel så det blir vel med tanken... :-)

@RNJ Jeg tror helt klart at de såkalte CrossClimate dekkene er mye bedre egnet til våre nordlige temperaturer enn 30+ sommertemperaturer i f.eks Frankrike. Kombinasjonen av glovarm asfalt i det sydlige Frankrike og veldig bløt gummi på dekkene er ikke å anbefale, men dette gjelder langt fra i like stor grad i f.eks Norge, Danmark og det nordlige Tyskland. Jeg vil tro at det er dette som er logikken bak Avis' (Flensborg) valg av dekk (og økonomi). Jeg har ellers også lest at disse dekkene generelt har fått en ganske god omtale... :-) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...