Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Artig at du nettopp har kjørt 508 og roser den bilen. Jeg hadde nettopp en helt ny 508 BlueHDI med 120 hk som leiebil i noen dager selv. Ser ut som jeg pleier å få franske biler som leiebil, sist var det en 4008 og før der en Talisman. Mitt inntrykk er ikke som ditt dessverre, men jeg er sikkert godt vant siden jeg kjører BMW. Eller egentelig ikke, jeg kjører veldig mye Mondeo siden jeg har en sånn igjennom jobb. Jeg synes 508 SW er en døll og veldig ordinær bil, kjempe kjedelig interiør men OK kjøreegenskaper. Motoren på 120  hester er tragisk, både i støynivå og gangkultur. Er det ikke denne BMW også bruker, i såfall må BMW ha jobbet mer med gangkulturen på den. 508en jeg kjørte hadde automat, en grusom girkasse som var treig og veldig masete. Den hadde også en merkelig måte å gire på, akkurat som det gikk noen sekunder mellom girene. 

Å mene at interiøret er på høyde med E60 i kvalitet er en solid overdrivelse. Det må være lenge siden du satt i en E60... Riktig nok er E60 den 5-serien som kanskje hadde dårligst finish på interiøret, men likevel er det ikke sammenliknbart med 508. I Peugoten har de gjort litt som Mercedes er flinke til, de får materialene til å se bra ut...helt til du tar på dem. En grei bil som gir mye for pengene, men Passat, Insignsia, Mondeo og Octavia tilbyr bedre design, bedre drivlinjer og bedre kvalitets følelse. Men de koster vel også noe mer, man får hva man betaler for. Jeg vet at du er frankofil og vil forbedre franske biler sitt noe dårlige rykte. Men jeg er redd du jobber litt mot strømmen, selv om salgstallene er bra for disse bilene. Det meste selger bare prisen er riktig, og da er vi inne på at man får det man betaler for igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSA's DW10 HDi dieselmotor (1997 cm3) på enten 150 eller 180 hestekrefter (idag) er en helt annen konstruksjon enn DW6 motoren som jeg også har en variant av i Cactusen. DW6 motoren (1560 cm3 og som egentlig er en Ford konstruksjon) er intet å skrive hjem om i relasjon til f.eks BMW's tilsvarende lavt trimmede B47D20 motorer i f.eks F30 316d og 318d. DW6 motoren er økonomisk, men utmerker seg ellers ikke på noen måter i motsetning til DW10 motoren (som er en ren PSA konstruksjon) som virkelig er en utrolig harmonisk dieselmotor (rekkefirer). PSA har fått svært mye fin omtale av denne motoren og dette gjelder også i den grad eldre tilsvarende store dieselmotorer fra PSA.

Jeg mener absolutt at interiøret og den generelle byggekvaliteten i dagens Peugeot 508 fint kan sammenlignes med E60. Designet kan sikkert diskuteres, men den opplevde kvaliteten på materialer og apteringer er på nivå med E60 og uten tvil langt bedre enn på F30. Det er noe tungt og solid over interiøret i dagens 508 som jeg ikke tidligere har sett i en Peugeot og hvis vi skal tro div. biljournalister gjør det samme seg gjeldende i den nye 3008 II og som virkelig viser at Peugeot mener alvor når de sier at Peugeot skal bli Frankrikes svar på Audi.

Jeg trykket visst på en følsom nerve da jeg nevnte at den generelle kvaliteten på Peugeot 508 idag er på nivå med den 14 år gamle E60, men slik er det etter min mening. BMW har beveget seg tilsvarende langt fra E60 når det gjelder opplevd kvalitet så den relative avstanden mellom BMW og Peugeot når det gjelder kvalitet er den samme som den alltid har vært. PSA/Peugeot er ennå ikke helt premium anno 2017, men de er mye bedre enn hva de har vært og de er på god vei... :-) 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er forskjell på å trykke på en nerve og mene noe som er inviduelt. Jeg kan mene at interiøret i Kia er like bra som i en BMW, behøver ikke å være en sannhet fordi. Franske biler glorifiseres stadig i denne tråden, i ett desperat forsøk på å løfte inntrykket av disse bilene blandt trådens lesere. Greit nok forsåvidt, bilene har posetive sider og kan overraske på enkelte områder. Men sammenlikningene som kommer her av og til blir litt for desperate synes jeg. Jeg kjører mye BMW, mest sannsynlig mer enn deg om dagen (selv om du hadde BMW før jeg ble født. Det er irrelevant i dag nesten 30 år senere). Du kjører tilsynelatende kun fransk om dagen, så jeg vet ikke om du er helt rett person til å dra denne konklusjonen. Jeg er nok heller ikke rett person, da jeg også er litt inhabil mot BMW sin fordel. Men jeg har kjørt såpass med BMW, at når jeg får en fransk leiebil så merker jeg klart og tydelig at dette ikke er i nærheten en gang. 

Etter min erfaring med 508 så kunne det ikke falle meg inn å sammenlikne den med E60 kvalitets messig. Jeg kjørte nettopp en E60 (04 520i, utrolig at en bil til 50 000,- kan føles som en million dollar car. Silkemyk sekser, nydelig automat, skinn og tidløst interiør) her om dagen, samt har tilbakelagt noen mil i Sveigis sin E61. Det slår meg hver gang for noen flotte og tidløse maskiner E60 er. Selv om bilene er gamle nå så får du den feelgood følelsen du skal ha i en dyr og flott bil. Der ble E39 fort litt for gammel. Det er rett og slett urettferdig mot E60 å sammenlikne den med en simpel Peugeot....selv om E60 nå er 14 år som modell så er den for god til det) Det er jo nettopp det som er hele essensen med særlig BMW. Selv om bilen er 15 år gammel og gått 250 000 km så leverer de en kvalitet og finish som smør & brød merkene bare kan drømme om. Se på E46, se på E34 eller hvilken som helst tilårskomne BMW. Jeg ser bare på min nå aldrene F10 kontra 2017 modellen Mondeo jeg kjører. F10en henger absolutt med på notene føles ikke en dag eldre å kjøre enn Mondeoen. Den har alle de sikkerhets systemene som Mondeoen har, den har mer utstyr og fremstår i dag som en vel så moderne bil...selv om den er 7 år eldre. Og her mener du 508 er og markerer seg? Beklager! Først må Peugeot lage bedre bilen enn VW, Ford og Opel...før de i det minste kan sammenliknes med BMW, Audi eller Mercedes. Citröen og Renault er inne på noe, særlig med DS serien og Talisman/Kadjar...men Peugeot er og blir trasige greier. Talisman skuffet meg også, det var en makt demonstrasjon i billig plast og uergonomiske løsninger. Men den kjørte bra (selv om drivlinjen motor/gir var trasige greier) og den ser usedvanlig pen og eksklusiv ut. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glorifisere er et sterkt uttrykk Fredrik og spesielt når det er negativt ladet (som det er i din kontekst). Jeg synes at måten du uttrykker deg på i dette svaret taler for seg selv og er totalt unødvendig. Du snakker faktisk mot bedre vitende iom. at jeg og flere andre som skriver i tråden faktisk har hatt og har div. franske biler samtidig som vi har bred erfaring også med BMW (samt Porsche og Mercedes-Benz m.fl.). Vi har diskutert dette mange ganger tidligere og siden jeg legger godviljen til når det gjelder deg (du pleier å være nogenlunde fornuftig) antar jeg at det ikke er forståelsen (les: intellektet) som er problemet, men derimot ren uvilje mot det meste annet enn BMW fra din side.

Jeg har, i motsetning til deg, ikke sansen for store og gammeldagse amerikanske SUV'er (hvis man kan kalle det som reelt er ombygde pickuper - små lastebiler - for SUV'er), men jeg er ikke negativ mot disse i din tråd eller i diskusjoner der du skriver om din erfaring med disse bilene. Hvorfor skal jeg det? Fordi vi helt enkelt har forskjellige meninger og derfor er kun konstruktive svar noe som bringer diskusjonen videre.

Jeg forstår heller ikke hvorfor min erfaring med en ganske tilfeldig leiebil skulle være et forsøk på en "desperat"  handling (til fordel for Peugeot) fra min side når jeg skriver om opplevelsen i denne tråden. Det kunne like gjerne ha vært en VW Passat eller f.eks Ford Mondeo vi fikk utlevert hos Avis. Dette vet man aldri med mindre man bestiller en spesifikk bil (noe vi ikke gjorde) og jeg ville ha skrevet et mer eller mindre tilsvarende innlegg hvis det var en Passat vi fikk. Jeg ville sannsynligvis på en tilsvarende måte ha trukket noen relasjoner til en sammenlignbar BMW eller f.eks en av de tidligere leiebilene vi har hatt. 

Poenget her er at det er min opplevelse jeg skriver om i min tråd og mer er det egentlig ikke å si om dette. Du får derfor bare slå deg til ro med at vi ikke alltid har de samme meningene og selvfølgelig kan f.eks en Peugeot 508 eller en Ford Mondeo idag være vel så bra som en 14 år gammel BMW konstruksjon. Det skulle nesten bare mangle. Noe helt annet er det hvis man helt enkelt ikke liker f.eks Peugeot eller Ford nærmest av prinsipp, men slikt kan man ikke ta helt alvorlig etter min mening... :-)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde for snart to år siden "Car of the year" Peugeot 308 SW. Jeg ble skuffet etter forventningene og den gav meg dessverre ikke mer enn mye kjekt utstyr. For folk som ikke bryr seg eller har annen verdi på kjøreglede vil jeg si den var generelt bra og bensinmotoren på 130hk føltes kvikk og god. Jeg liker 508, da helst i RXH. RXH har et mye røffere utseende og faktisk minner om en premium bil, og enda mer med faceliften. Den elektriske rekkevidden snakker vi ikke om, da det er en vits... 4km, jepp, 4km... Så mye ekstra dødvekt for så lite, selv om elmotoren gir 4x4 er ikke 4x4-systemet det beste, men det er ok minus. Det kommer en ny en nå snart etter 5008 er lansert i følge selgeren på Peugeot, så da er det lov å håpe på i det minste konkurrerende rekkevidde. Uansett på 508 facelift kom RXH-Line, så man kan ha vanlig drivlinje med røffere utseende.

En bekjent har hatt sin 508 Allure i snart tre år, en preface og er kjempefornøyd med den. Stor bil, mye utstyr og den gjør jobben. Han er under middels interessert i bil, men vet godt hva han har. Det eneste jeg vet han klager på er den utrolig trege automatkassen. Brødrene hans kjører F10 og F31, så BMW er ikke ukjent. Når det er sagt sammenligner jeg overhodet ikke F10 og 508, det er to biler i forskjellige prisklasser og ikke minst forskjellige målgrupper. Våger jeg likevel å trekke en sammenligning er 508 mest bil for pengene, men det er ikke det de som velger BMW vektlegger heller(målgruppe). :)

Kunne jeg hatt 508 SW? Ja, i RXH-utgave og facelift, til tross dødvekt og "ok minus" 4x4. 163 hk diesel + 37 hk elektrisk. Men det er nok noen biler i samme prisklasse som hadde kommet først i køen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld kan jeg jo legge til det jeg ikke synes at var bra med 508'en. Først og fremst var styringen død og følelsesløs (dette er allerede nevnt) og selve rattet er forferdelig rotete når det gjelder knapper og funksjoner. Setene er heller ikke de beste og uansett hvordan jeg justerte førersetet hadde jeg følelsen av å sitte ovenpå setet og ikke i setet. Jeg satt også alt for høyt selv om setet var i laveste possisjon og slikt ødelegger mye av kjøregleden for min del.

Designet på dasboardet med en gammeldags implementering av infotainmentsystemet samt knapper til klimaanlegget virker også rotete og håpløst utdatert i forhold til hvordan bl.a BMW gjør dette, men ingen er bedre enn nettopp BMW på dette området. Designet på instrumentpanelet er tilsvarende gammeldags med ulikt design på visere (de tre små er kule, mens de to store bare virker gammeldagse) og et digitalt display som i tillegg til dårlig grafikk virker satt inn ganske tilfeldig i ettertid bare fordi de fleste bilene idag har slike. Peugeot kan bedre (se bare på den nye 3008 II som har noe lignende som Audi's Virtual Cocpit og det er standard på alle modeller) så her merker man at 508 ikke er en helt ny konstruksjon. 

Gearkassen er nydelig med korte og presise bevegelser, men 5 og 6 gear ligger for tett og jeg mistenker at dette er gjort for å begrense utslippene fra motoren. Jeg savnet i alle fall et mer langbent 6 gear på Autobahn.

508 "krymper" ikke rundt deg på den samme måten som en god BMW og bilen føles derfor alltid stor selv når du har lært den å kjenne. Man vet aldri hvor man har hjørnene på bilen og dette begrenser spesielt kjøregleden på smale franske landeveier, men er også et irritasjonsmoment på Autobahn når man skal skifte filer i høy hastighet. Man er hele tiden litt usikker på hvor bilen er plassert i veibanen og må derfor gjentatte ganger ta siktemål et godt stykke foran bilen for å få et inntrykk av hvor bilen befinner seg i veibanen. Dette er noe man sjelden opplever i bl.a en BMW og her vil jeg si at PSA har en jobb å gjøre (det var det samme problemet i Citroën C5). 

Kort oppsummert er derfor en 508 langt fra en like god bil å kjøre som f.eks en BMW 3 eller 5-serie. Styringen er død, man sitter ikke spesielt godt i førersetet (jeg gjorde i alle fall ikke det) og det er vanskelig å vite hvor bilen befinner seg i veibanen. I BMW terminologi er dette helt essensielt og det som for min del ødelegger mest når det gjelder totalinntrykket av 508. Når det gjelder resten av bilen er det imidlertid lite å klage på. Byggekvaliteten er meget bra og bilen gir som tidligere nevnt et tungt og solid inntrykk. Understelet er virkelig bra og det stive chassiset gir bilen gode kjøreegenskaper (i alle fall så bra som det kan bli med en stor bil og forhjulstrekk). Motoren er suveren i klassen for firesylindrede dieselmotorer og gearkassen er bedre enn BMW's tilsvarende 6-trinns gearkasse i F30 (dog med et litt merkelig valg av utveksling på 6-gearet). Alt i alt vil jeg derfor mene at 508 med den aktuelle dieselmotoren på 150 eller 180 hestekrefter gir svært mye fin bil for pengene, men den er ingen match for dagens 5-serie eller F10. På den annen side koster 508 SW Allure 2.0 BlueHDi 150 HK nesten 100000 kroner mindre enn G31 520d og det er før man har begynt å kikke på BMW's temmelig omfattende og dyre ekstrautstyrsliste... :-)     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig. Sett bort fra de få som tenker status så er det ikke av ingen grunn til at folk heller velger en noen år gammel BMW kontra en helt ny f.eks. Peugeot. :) De som casher ut en helt ny(eller brukt for den del) M3 gjør det jo ikke fordi det er et fornuftig valg. :D

Av samme grunn synes jeg det er vanskelig å direkte sammenligne Peugeot og BMW da de begge leverer gode produkt på hvert sitt plan til igjen to vidt forskjellige målgrupper. Det er viktig å ha i bakhodet når man kritiserer både Peugeot og BMW.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

Glorifisere er et sterkt uttrykk Fredrik og spesielt når det er negativt ladet (som det er i din kontekst). Jeg synes at måten du uttrykker deg på i dette svaret taler for seg selv og er totalt unødvendig. Du snakker faktisk mot bedre vitende iom. at jeg og flere andre som skriver i tråden faktisk har hatt og har div. franske biler samtidig som vi har bred erfaring også med BMW (samt Porsche og Mercedes-Benz m.fl.). Vi har diskutert dette mange ganger tidligere og siden jeg legger godviljen til når det gjelder deg (du pleier å være nogenlunde fornuftig) antar jeg at det ikke er forståelsen (les: intellektet) som er problemet, men derimot ren uvilje mot det meste annet enn BMW fra din side.

Jeg har, i motsetning til deg, ikke sansen for store og gammeldagse amerikanske SUV'er (hvis man kan kalle det som reelt er ombygde pickuper - små lastebiler - for SUV'er), men jeg er ikke negativ mot disse i din tråd eller i diskusjoner der du skriver om din erfaring med disse bilene. Hvorfor skal jeg det? Fordi vi helt enkelt har forskjellige meninger og derfor er kun konstruktive svar noe som bringer diskusjonen videre.

Jeg forstår heller ikke hvorfor min erfaring med en ganske tilfeldig leiebil skulle være et forsøk på en "desperat"  handling (til fordel for Peugeot) fra min side når jeg skriver om opplevelsen i denne tråden. Det kunne like gjerne ha vært en VW Passat eller f.eks Ford Mondeo vi fikk utlevert hos Avis. Dette vet man aldri med mindre man bestiller en spesifikk bil (noe vi ikke gjorde) og jeg ville ha skrevet et mer eller mindre tilsvarende innlegg hvis det var en Passat vi fikk. Jeg ville sannsynligvis på en tilsvarende måte ha trukket noen relasjoner til en sammenlignbar BMW eller f.eks en av de tidligere leiebilene vi har hatt. 

Poenget her er at det er min opplevelse jeg skriver om i min tråd og mer er det egentlig ikke å si om dette. Du får derfor bare slå deg til ro med at vi ikke alltid har de samme meningene og selvfølgelig kan f.eks en Peugeot 508 eller en Ford Mondeo idag være vel så bra som en 14 år gammel BMW konstruksjon. Det skulle nesten bare mangle. Noe helt annet er det hvis man helt enkelt ikke liker f.eks Peugeot eller Ford nærmest av prinsipp, men slikt kan man ikke ta helt alvorlig etter min mening... :-)

Bedre vitende? Hvor bred erfaring med E60 eller E90 har du? Er det slik at så lenge du har kjørt BMW, Porsche eller Mercedes for 30 år siden så kan man uttale seg om alt som omhandler moderene BMWer? Du har for lett for å uttale deg om ting du kun har lest deg frem til eller tror noe om. Akkurat som når du sa at Nurburgring ikke var en teknisk bane, noe jeg bestrider etter mine x antall runder der. Jeg fikk til slutt ut av deg at du faktisk aldri hadde kjørt banen enn gang...likevel mener du ditt og datt. Før du liker å avslutte med ord som bedre vitende, at du kjørte BMW og Porsche alt på 80 tallet osv. Så begynner du å snakke om amerikanske SUVer, riktig nok har jeg en diger Excursion som trekkvogn. Men jeg har da aldri prøvd å glorifisere den som noe annet enn hva den er...en grovbygget gammelmodig konstruksjon. Men den gjør jobben den er designet til.

Jeg stusser også på hvorfor du må legge godviljen til hver gang jeg sier deg i mot. Er det ikke det som er hele greia med ett forum? Eller kan det ha noe med at jeg er en av få her som gidder å ta den sure jobben med å arrestere deg når påstandene dine tar helt avgårde (som sammenlikningen mellom E60 og 508). Vi har fulgt hverandre så lenge nå på dette forumet at jeg vet at du ikke har kjørt allverdens med E60, derfor lurer jeg på om det er rett av deg å dra den sammenlikningen. Særlig siden jeg nettopp har kjørt en 508 selv og sitter igjen med ett helt annet inntrykk. Og jeg har kjørt mye E60, vi har hatt en i familien i 6 år, jeg har jobbet med dem, jeg har flere kamerater som har slike biler som jeg selvfølgelig kjører av og til.

Jeg skriver ikke dette for å være  fiendtlig eller forsøke å være ufin mot deg. Jeg går da inn i denne tråden av en grunn fordi jeg finner mye interessant her, så siler jeg bort det om elbiler med mindre jeg synes det er interessant. Dette er din tråd og du må selvsagt få yttre deg akkurat som du vil. Men når man ytrer seg i offentlig rom så må man være klar på at det kommer reaksjoner. Det er noe man ikke kan reserve seg mot dessverre.  

6 timer siden, Fredrik skrev:

For ordens skyld kan jeg jo legge til det jeg ikke synes at var bra med 508'en. Først og fremst var styringen død og følelsesløs (dette er allerede nevnt) og selve rattet er forferdelig rotete når det gjelder knapper og funksjoner. Setene er heller ikke de beste og uansett hvordan jeg justerte førersetet hadde jeg følelsen av å sitte ovenpå setet og ikke i setet. Jeg satt også alt for høyt selv om setet var i laveste possisjon og slikt ødelegger mye av kjøregleden for min del.

Designet på dasboardet med en gammeldags implementering av infotainmentsystemet samt knapper til klimaanlegget virker også rotete og håpløst utdatert i forhold til hvordan bl.a BMW gjør dette, men ingen er bedre enn nettopp BMW på dette området. Designet på instrumentpanelet er tilsvarende gammeldags med ulikt design på visere (de tre små er kule, mens de to store bare virker gammeldagse) og et digitalt display som i tillegg til dårlig grafikk virker satt inn ganske tilfeldig i ettertid bare fordi de fleste bilene idag har slike. Peugeot kan bedre (se bare på den nye 3008 II som har noe lignende som Audi's Virtual Cocpit og det er standard på alle modeller) så her merker man at 508 ikke er en helt ny konstruksjon. 

Gearkassen er nydelig med korte og presise bevegelser, men 5 og 6 gear ligger for tett og jeg mistenker at dette er gjort for å begrense utslippene fra motoren. Jeg savnet i alle fall et mer langbent 6 gear på Autobahn.

508 "krymper" ikke rundt deg på den samme måten som en god BMW og bilen føles derfor alltid stor selv når du har lært den å kjenne. Man vet aldri hvor man har hjørnene på bilen og dette begrenser spesielt kjøregleden på smale franske landeveier, men er også et irritasjonsmoment på Autobahn når man skal skifte filer i høy hastighet. Man er hele tiden litt usikker på hvor bilen er plassert i veibanen og må derfor gjentatte ganger ta siktemål et godt stykke foran bilen for å få et inntrykk av hvor bilen befinner seg i veibanen. Dette er noe man sjelden opplever i bl.a en BMW og her vil jeg si at PSA har en jobb å gjøre (det var det samme problemet i Citroën C5). 

Kort oppsummert er derfor en 508 langt fra en like god bil å kjøre som f.eks en BMW 3 eller 5-serie. Styringen er død, man sitter ikke spesielt godt i førersetet (jeg gjorde i alle fall ikke det) og det er vanskelig å vite hvor bilen befinner seg i veibanen. I BMW terminologi er dette helt essensielt og det som for min del ødelegger mest når det gjelder totalinntrykket av 508. Når det gjelder resten av bilen er det imidlertid lite å klage på. Byggekvaliteten er meget bra og bilen gir som tidligere nevnt et tungt og solid inntrykk. Understelet er virkelig bra og det stive chassiset gir bilen gode kjøreegenskaper (i alle fall så bra som det kan bli med en stor bil og forhjulstrekk). Motoren er suveren i klassen for firesylindrede dieselmotorer og gearkassen er bedre enn BMW's tilsvarende 6-trinns gearkasse i F30 (dog med et litt merkelig valg av utveksling på 6-gearet). Alt i alt vil jeg derfor mene at 508 med den aktuelle dieselmotoren på 150 eller 180 hestekrefter gir svært mye fin bil for pengene, men den er ingen match for dagens 5-serie eller F10. På den annen side koster 508 SW Allure 2.0 BlueHDi 150 HK nesten 100000 kroner mindre enn G31 520d og det er før man har begynt å kikke på BMW's temmelig omfattende og dyre ekstrautstyrsliste... :-)     

Dette er det jeg anser som del 2 av din tilbakemelding om Peugeot 508. Jeg mener at man bør være objektiv når man uttaler seg om en bil, både posetive og negative erfaringer skal frem. Når kun det posetive kommer frem så mener jeg det er lett å virke glorifiserende. Jeg ser også at våre opplevelser av 508 samsvarer bedre enn tidligere. En grei bil som gir mye bil for pengene, absolutt. 

Det er ikke alle som ønsker premium, mange synes også at særlig Volkswagen og Ford har priset seg litt mer mot premium (iallfall i Norge). Da er Peugeot ett godt alternativ, men man får som sagt hva man betaler for :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var ikke å lage et egentlig review av Peugeot 508 Fredrik (kun kort dele min erfaring med bilen), men siden du ikke forstår eller vil ikke forstå at opp til flere andre bilprodusenter enn BMW faktisk kan bygge ganske bra biler ble jeg nesten tvunget til å skrive en større avhandling. Jeg er likeglad med selve bilen Peugeot 508 (jeg er ikke i markedet for såpass store biler), men jeg liker generelt franske biler og jeg liker at bl.a BMW får mest mulig konkurranse (les: ingen har godt av å hvile for mye på laurbærene).

Det er ellers ganske symptomatisk for deg at så snart at noen skriver bare litt positivt om f.eks Peugeot i dette forumet er du der med én gang med kritikk (ikke bare av bilen, men også av motivene vedkommende måtte ha for å skrive om bilen). I mitt tilfelle gjorde jeg det ganske klart at Peugeot 508 ikke på noen måter er i nærheten av dagens 5-serie eller forgjengeren F10, men det var ikke bra nok for deg. Når jeg så gir deg en utdypende forklaring og vinkler innlegget litt annerledes slik at fokuset primært er negativt på bilen (selv om jeg essensielt skriver det samme) forstår du bedre poenget. Av med skyklappene Fredrik!... :-)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par andre saker som har interesse i tråden. Vi kan nå se hvordan dashboardet/instrumentpanelet (eller mangelen på et instrumentpanel) blir på Tesla Model 3. Jeg liker løsningen selv om jeg tror at den kanskje krever litt tilvenning før den oppleves som intuitiv og praktisk. Det er en nogenlunde tilsvarende løsning i vår Citroën Cactus og etter 3 år samt 80000 Km vil jeg mene at det faktisk fungerer bra uten annet enn et digitalt speedometer (nummer) som instrumentpanel. Dette kunne like gjerne ha vært et head-up display og jeg vil tro at dette også er implementert i Model 3 (eller blir ekstrautstyrs senere).

http://www.thedrive.com/sheetmetal/12786/tesla-model-3s-lack-of-instrument-panel-will-supposedly-help-you-focus-on-the-road

http://bimmers.no/storage/uploads/gallery/album_76/gallery_38233_76_534760.jpg

Tesla selger nå kun imitert skinn (artificial leather) i deres biler. That's the way to go... :-)

https://electrek.co/2017/07/22/tesla-seat-options-now-vegan/

Jeg må kanskje trekke tilbake det jeg sa om at jeg ikke er i markedet for store biler (som f.eks Peugeot 508). Porsche Panamera Sport Turismo er griselekker og spesielt i denne blåfargen. Sexy!... 8)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er spennende å se motsetningene og de subjektive og relative objektive forutsetningene man har vedrørende andre merker vs BMW. Personlig syns jeg det begynner å gi inflasjon i ord som"premium produsentene må virkelig henge i selen, merke ditt og datt puster de etablerte i nakken". Jeg har kjørt bil i snart 2.5 tiår, jeg syns ikke gapet blir mindre eller større. Det er premium, det er ok biler med medium premium nivå, VW og Ford eksempelvis. Så er det biler med andre "kvaliteter" enn kvalitet og kjøreglede, pris f.eks. Hvem som er i hvem kategori er litt gitt, men det er fremdeles rom for unike personlige syn på gitte merker. Selv har jeg problemer med å ta Fransk og Italiensk industri like alvorlig som det Tyske. Amerikansk bil og industri har jeg dessverre også lave forventninger til. Men jeg forstår utmerket godt at andre har andre intensiver og krav til bil og "ting" enn hva jeg har. 

Over til noe helt helt annet, Fredrik, jeg vet du har interesse av WWII, selv hører jeg mye på podcaster.

Er i den forbindelse inne på et monster av en serie: The history of WWII podcast av Ray harris jr.

Den er foreløpig på 199 episoder, men er ennå ikke ferdig, den ble påbegynt i 2012, meget detaljrik og spennende. Fortsatt god sommer til alle! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tyske "premium" bilprodusentene er uten tvil i en klasse for seg selv. Dette gjelder (normalt) BMW, Audi, Mercedes-Benz og Porsche, men selvfølgelig også f.eks Bentley, Rolls-Royce og Alpina. Det som er interessant med dette er at Audi, Porsche, og Bentley er en del av VAG konsernet og dermed handler det mer om at de ulike bilene er bygget til en bestemt kvalitet og pris (les: kundegruppe) enn om at VW ikke kan bygge bedre biler enn f.eks Audi eller Porsche. 

Tyskland er i tillegg på mange måter et lite land (relativt) når det gjelder bilproduksjon. Bedriftsledere, designere og ingeniører skifter hele tiden jobb mellom de ulike bilprodusentene og formidler derfor hele tiden teknisk kunnskap på tvers av bilmerkene. Dette gjelder selvfølgelig også internasjonalt og det er ikke uvanlig at de samme tyske bedriftslederne, designerne eller ingeniørene bytter jobb til f.eks franske eller amerikanske bilprodusenter. Noen ganger fører dette fenomenet til litt for mye intim kontakt mellom bilmerkene som bl.a denne artikkelen beskriver.

http://www.business.dk/transport/kartelmistanke-sender-tyske-bilgiganters-aktier-paa-ny-rutsjetur  

I tillegg kommer en hel industri av nasjonale og internasjonale underleverandører til bilprodusentene. Dette gjelder alt fra maskinene/robottene som bygger bilene til mekaniske og elektriske komponenter samt interiørdetaljer som f.eks seter, stoffer etc. Alle har kjennskap til hva de andre driver med og derfor er forskjellen mellom bilmerkene idag mye mindre distinkt enn den var for bare noen få tiår siden. 

Jeg tror derfor at f.eks franske bilprodusenter uten problemer kan bygge mer eller mindre like bra biler som f.eks VW og BMW, men at markedet begrenser mulighetene de har til å gjøre dette. Citroën C6 er et godt eksempel på dette ved at bilen på mange måter var både bedre og mer teknisk avansert enn f.eks den samtidige 5-serien (E60), men markedet var ikke var villig til å akseptere en tilsvarende pris for en Citroën C6 som for en like stor BMW. 

Dette gjelder selvfølgelig også den andre veien ved at f.eks BMW ikke uten videre kan bygge en rimelig mellomklassebil med BMW deler (og dette er en reell utfordring for BMW) uten å undeminere den prispolitikken de har idag. VAG balanserer syltynt på dette området med måten de utvikler og diversifiserer bilmerkene Seat, Skoda, VW og Audi. Såpass liten er forskjellen mellom disse bilmerkene idag at det som primært skiller bilene er det man kan ta og føle på som f.eks karosserier, interørdetaljer og hvor avanserte infotainmentsystemene er. Plattformer, motorer og drivlinjer er ellers stort sett identiske (det finnes unntak), men dette ser ikke ut til å affisere bilkjøperne i nevneverdig grad. Folk kjøper gladelig en Audi som koster mye mer enn en Skoda selv om de rent teknisk er temmelig identiske. Hva som egentlig er "premium" i denne konteksten kan etter min mening derfor absolutt diskuteres.

BMW har så langt spilt dette spillet utrolig bra ved å fokusere på tradisjonelle detaljer som fokuserer på føreren av bilen. Man merker umiddelbart (nesten uansett erfaring) at en BMW kjører på en suveren måte i forhold til de fleste andre tilsvarende bilmerkene. Utfordringen er som vi har vært inne på tidligere i tråden hvordan BMW skal videreføre dette når bilene blir elektriske. En annen utfordirng er at det idag ikke er vanskelig å bygge gode biler. Det meste i design og konstruksjonsfasen er automatisert og det tekniske utstyret kommer fra de samme underleverandørene som leverer til alle bilprodusentene. Hvordan Hyundai/Kia i løpet av utrolig kort tid slo seg opp til å være en viktig aktør i bilverdenen er et godt eksempel på at 100 år med bilproduksjon idag har gjort industrien "mainstream". Fokuset er flyttet over fra tekniske spesialiteter til software og infrastruktur og dette vil bare forsterkes med selvkjørende biler og ikke minst elektriske biler.

Vi lever definitivt i en interessant brytningstid og mange gamle måter å oppfatte biler på må revurderes. Endringene kommer ikke plutselig og i løpet av 2-3 år, men over de neste 5-10 årene vil det skje svært store forandringer... :-)

@Ron Jeremy Takk for tipset og fortsatt god sommer til deg også... :-)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor kunstskinn skal være bedre enn ekte.

Jeg vet skinnindustrien har en lang vei å gå i forhold til hms, og at det avles dyr, kun for skinnproduksjon.

Det beste må vel være at man bruker dyrene mest mulig effektivt, med både skinn og kjøtt, samt at det gjøres en opprydning i bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnindustrien til bl.a bilbransjen er forferdelig og må stoppes. Vi snakker ikke om kvalitetsskinn der skinnene primært kommer fra velpleide dyr som ellers går til matproduksjon, men om dyr som lever under miserable forhold og kun oppfostres for skinnets skyld. Dyrene er syke og kan ikke brukes til menneskeføde. Problemet oppsto da det ble populært at selv helt alminnelige biler har skinninteriører. Det handler om millioner av biler og dette er en helt unødvendig dyremishandling når kvaliteten på kunststoffer idag ofte er bedre enn skinnet som brukes i biler. Dette gjelder idag faktisk også ganske kostbare biler og de litt eldre av oss som husker hvordan skinnet var i f.eks S-klassen og 7-serien på 70 og 80-tallet vet trolig hva jeg snakker om. Dagens skinn i mange biler er så dårlig at det har fått en overflatebehandling som mest minner om myk plastikk.

Moderne imitert skinn og kunststoffer har blitt veldig bra og ofte kan man ikke se og føle forskjell. Andre ganger tjener konststoffene et formål som skinn ikke kan gi som f.eks når det gjelder Alcantara.

For noen handler bruken av imitert skinn om prinsipper på den samme måten som at de ikke spiser kjøtt, men dette er ikke min holdning (selv om jeg forstår og respekterer hvorfor de mener dette). Jeg ønsker primært bare å stoppe dyremishandlingen som pågår fordi alt for mange vil ha såkalt "luksus" i alminnelige biler. Enten får man betale prisen av hva skikkelig skinn koster som en følge av ordentlig dyrevelferd eller så skal alternativet være imitert skinn eller kunststoffer.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det er en merkbar forskjell på skinnet i min E34 kontra Dakota skinnet som er i F10en. Skinnet i E34 virker tykkere og mer slitesterkt, skinnet i F10 er mer soft. 

Jeg er dog blant de som ikke vil ha imitert skinn, men la meg få presisere at jeg er villig til å betale ekstra for å få skikkelig skinn. Jeg føler at mydighetene i hvert enkelt land har en jobb å gjøre når det kommer til dette med skinn industrien og dyrevelferd i bilbransjen. Når bilprodusentene ikke vil ta ansvaret så bør de pålegges å ta ansvar.

Finnes det noen artikkeler eller liknende som belyser denne problemstillingen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...