Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Dette gjenstår å se. Hvis vi skal tro Elon Musk kan samtlige Tesla modeller som har det nødvendige utstyret bli helt selvkjørende i løpet av 2018 eller senest i 2019. Såvidt jeg forstår gjenstår noe testing av softwaren og deretter må hele systemet godkjennes av myndighetene i de respektive land der bilene selges. Det kan variere hvor lang tid dette vil ta (primært av juridiske årsaker), men siden Tesla satser stort på dette kan vi ihvertfall gå ut fra at USA vil godkjenne systemet innen 2018 eller 2019. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat et avisinnlegg av en som fablet om forbud mot å kjøre selv om 15-20 år. Det skal jeg like å se... 

Det må i så fall bli 15-20 år fra siste bilfabrikant kun lager selvkjørende biler, og til og med da drar en godt på. Hvordan kan folk tro på slikt? 

Edit:

Fant link: https://www.nrk.no/ytring/miljokriminalitet-i-beste-mening-1.13619385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å tro på dette (fordi jeg liker å kjøre bil selv), men undersøkelser viser faktisk at bilkjøring vil bli mye sikrere når bilene blir helt selvkjørende fordi de aller fleste ulykkene i trafikken skjer som en følge av førerfeil. Man kan jo bare tenke seg hvordan myndigheter, forsikringsselskaper og trafikkplanleggere vil ønske et slikt system når teknikken først er tilgjengelig. Som jeg har nevnt før i diskusjonen er det bare å forberede seg på temmelig store endringer når det gjelder biler og bilkjøring de neste 5-10 årene.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men jeg ser ikke for meg alle verdens biler,  pr nå, på dynga om 15 år. 

Og hvordan er bilen programmert til å forholde seg når du ikke kommer opp innkjørsla en vinterkveld? Prøver den 10 ganger og parkerer så hos naboen? Eller skjønner den at neste forsøk kommer til å funke fordi en får nok fart i sporene en har kjørt opp?

Pluss alt det juridiske rundt dette. 15 år er ingenting i den sammenhengen. Det er bare et par utredninger og treneringer frem i tid det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vel ta betydelig lengre tid enn 15-20år før "alle" biler er selvkjørende. En ting er teknikken, og slike forutsetninger som feks veimerking og juridiske avklaringer må være tilstede (som feks hvem betaler egenandelen ved skade? Hvordan fordeles skyld i ulykker? Hvordan bevises det at det er teknikkens feil og produsenten må ta regningen,- eller er det vegvesenet som ikke har gode nok veier?) ,- men jeg vil også anta at store deler av markedet ikke ønsker en slik løsning velkommen, og rett og slett lar det gå prinsipp i å ikke ha en selvkjørende bil. Jeg vil anta at det var mennesker som foretrakk hest som transportmiddel, selv etter at bilene var kommet for fullt, og det vil bli en betydelig lobbyvirksomhet omkring temaet.

At fenomenet vil finnes om 15-20år, kan vi heller være enig om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@[space] Hehehe... morsomt eksempel, men jeg kan forestille meg at bilene etterhvert ved oppstart må logge inn på et sentralt trafikksystem og at det f.eks på enkelte innfartsveier og motorveier vil bli et krav om at bilene skal kjøre selv. På denne måten kan trafikken, tettheten av biler i køene samt hvor de skal kjøre (jmf. både privat rute og trafikkbildet generelt) administreres fra sentralt hold. Dette vil skape både en sikrere og bedre flyt av trafikken (samt ikke minst kan myndighetene hele tiden logge bilen mhp. betaling for å bruke veiene). Tesla vet forøvrig allerede nå hvor alle deres biler til enhver tid befinner seg.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik skrev:

@[space] Hehehe... morsomt eksempel, men jeg kan forestille meg at bilene etterhvert ved oppstart må logge inn på et sentralt trafikksystem og at det f.eks på enkelte innfartsveier og motorveier vil bli et krav om at bilene skal kjøre selv. På denne måten kan trafikken, tettheten av biler i køene samt hvor de skal kjøre (jmf. både privat rute og trafikkbildet generelt) administreres fra sentralt hold. Dette vil skape både en sikrere og bedre flyt av trafikken (samt ikke minst kan myndighetene hele tiden logge bilen mhp. betaling for å bruke veiene). 

Nåja.. Hva med datasikkerheten til et slikt system? Jeg ser også for meg store utfordringer i forhold til personvern dersom det skal styres sentralt med logging av kjøreruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... én ting har mange år som IT-systemutvikler lært meg og det er at målet alltid helliger middelet i slike saker. Tiltross for skandale etter skandale når det gjelder både datasikkerhet og personvernet er myndighetene alltid klar for å implementere nye store og tildels uprøvete datasystemer for å spare penger og/eller få mer kontroll.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil uansett alltid finnes entusiaster som vil kjøre de gamle bilene sine. Vil det da bli dispensasjon for å kjøre "klassikere", og hvem skal bestemme hva som er en klassiker? Mx-5 mkI, men ikke mkII-> f.eks? Eller kun Ferrari? Er Ascona B nok klassiker til å få lov til å kjøre? 

Høres ut som raskeste måte for å lage et klasseskille, der rike kan kjøre sin gamle Rolls, mens Ola Normann må skrape Avensisen og låne penger til ny selvkjørende bil... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt spørsmål og jeg tror heller ikke at f.eks NAF vil bruke tid på den lille mann i denne saken heller. Kanskje vil det regulere seg selv etterhvert som miljøavgiftene blir såpass store at de gamle bilene blir for dyre å kjøre for folk flest. Det var jo i prinsippet dette som skjedde med min 2003 E46 318d Touring her i Danmark og det går måneder mellom hver gang jeg idag ser dieselbiler fra denne generasjonen på de danske veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste leaser og/eller kjøper en mindre moderne bil. Det er den samme utviklingen vi ser også på kontinentet og i USA. Leasing er etterhvert såpass vanlig her i Danmark at det faktisk ikke er vanskelig å finne økonomisk gode avtaler. Helt generelt er det nå kun lang årlig kjørelengde eller et direkte ønske om å eie bilen som forhindrer at mange flere leaser biler.

Dette er litt interessant.

http://www.thedrive.com/sheetmetal/12998/shell-oil-ceo-says-his-next-car-will-be-electric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, [space] skrev:

Det vil uansett alltid finnes entusiaster som vil kjøre de gamle bilene sine. Vil det da bli dispensasjon for å kjøre "klassikere", og hvem skal bestemme hva som er en klassiker? Mx-5 mkI, men ikke mkII-> f.eks? Eller kun Ferrari? Er Ascona B nok klassiker til å få lov til å kjøre? 

Høres ut som raskeste måte for å lage et klasseskille, der rike kan kjøre sin gamle Rolls, mens Ola Normann må skrape Avensisen og låne penger til ny selvkjørende bil... 

Allerede nå er det endel forskjell i forsikring på elbil kontra fossil. Dette i kombinasjon med selvkjørende biler, så vil det bli differensiert ytterligere! Man vil nok kunne få lov til å kjøre en Ascona i fremtiden også. Men kanskje ikke på alle veier? Forsikring vil koste deretter muligens og bensinen vil kosta ennå mer. Klassesamfunn? Dette er bare en av mange måter som bare vil eskalere og øke forskjellene - mellom de som kan og ikke kan betale herligheten.

Mtp selvkjørende biler, disse kan overtaes av fører ved behov, f.eks ved glatte veier eller andre hindringer. Det er ulike stadier her, i nærliggende fremtid vil man kunne ha valget mellom å kjøre selv eller bli kjørt. Men hvor ofte er det morsomt å kjøre dagligdags kjøring?Dette er er en av tingene fremtiden vil løse "selv", det økonomiske er så åpenbar gunstig at dette løses relativt raskt. Som Fredrik sier innen 10 år er de aller fleste nye bilene i stadie 5, men selvsagt vil det være eldre manuelle biler på markedet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...